abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58285736
hoog tijd dat we dat binnenhof eens barricaderen.
La to None
pi_58285782
quote:
Op donderdag 24 april 2008 19:33 schreef Basil_O_ het volgende:
waar is dit kankerkabinet toch in godsnaam mee bezig
Misschien een idee om het bericht uit de OP te lezen? Waar haal jij bezigheden van het kabinet vandaan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58286019
quote:
Op donderdag 24 april 2008 19:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Misschien een idee om het bericht uit de OP te lezen? Waar haal jij bezigheden van het kabinet vandaan?
Volgens mij behoort-ie tot de doelgroep. .
I´m back.
pi_58286108
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom? Het doel is niet NUL verkeersdoden ten koste van alles; het doel is een acceptabele verhouding tussen gevaar en mogelijkheden.

Dus uiteraard rijdt men rond in allerlei gevaarlijke veortuigen, maar mogen sommigen soms niet alle voertuigen gebruiken. Kinderen, dronkelappen, blinden etc.

Het is ook niet heel logisch om mensen het ene moment volstrekt te verbieden een auto te besturen en na uitrijking van een roze papiertje geheel bekwaam te verklaren.
Een geleidelijker overgang is best verdedigbaar.
Maar die overgang is toch niet bijzonder abrupt? Je hebt in Nederland in ieder geval nog de verplichte rijlessen waarbij je iedere keer weer beoordeeld wordt door een instructeur die je, pas op het moment dat hij je geschikt acht, toestemming geeft af te gaan rijden waarbij je door een ándere examinator wordt beoordeeld op je rijkunsten.
Het is veel belachelijker om een bepaalde groep toe te staan overdag te mogen rijden, maar 's nachts (waar de situatie enkel anders is door het gebrek aan daglicht en minder verkeer) niet. Laat ze dan gewoon de bestaande regels beter handhaven, en wat mij betreft de alcohollimiet naar beneden schroeven, maar dit idee is gedoemd te mislukken. En dan voornamelijk omdat het afhangt van de handhaving, en die is, gezien het aantal doden wat nu meer valt dan wanneer zulks wordt ingevoerd, blijkbaar niet voldoende.

De politie gaat niet opeens extra geld hebben om te kunnen controleren of je wel oud genoeg bent én of je je rijbewijs al lang genoeg hebt. Daarvoor moeten ze auto's ook staande houden namelijk. En als ze dat toch doen, waarom dan geen controle op alcohol? En laat ze dan ook eens wat meer controleren op roekeloos rijgedrag op de achteraf gelegen "dodenwegen" waar volgens mij de meeste doden vallen die je met zo'n plan zou willen aanpakken.
pi_58295645
quote:
Op donderdag 24 april 2008 20:13 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Maar die overgang is toch niet bijzonder abrupt? Je hebt in Nederland in ieder geval nog de verplichte rijlessen waarbij je iedere keer weer beoordeeld wordt door een instructeur die je, pas op het moment dat hij je geschikt acht, toestemming geeft af te gaan rijden waarbij je door een ándere examinator wordt beoordeeld op je rijkunsten.
Maar nadat je je rijbevoegheid hebt behaald wordt je plots in staat geacht tot alles. Zo veel zo vaak zo lang en met wie je wilt.
quote:
Het is veel belachelijker om een bepaalde groep toe te staan overdag te mogen rijden, maar 's nachts (waar de situatie enkel anders is door het gebrek aan daglicht en minder verkeer) niet.
Nee, de situatie van betrokkenen (jonge mannen) is dat ze in het weekend er een lange dag op hebben zitten, pasagiers hebben, en extra overmoedig zijn.
*Andere* mensen gaan ook niet speciaal meer dood in weekendnachten. (Tenzij doodgereden door bvenstaande jonge mannen..)

In andere landen is het niet ongebruikelijk dat je na het halen van je rijbewijs je nog een tijdje gezien wordt als een beginneling, met daaraan gekoppelde restricties.
quote:
Laat ze dan gewoon de bestaande regels beter handhaven, en wat mij betreft de alcohollimiet naar beneden schroeven, maar dit idee is gedoemd te mislukken. En dan voornamelijk omdat het afhangt van de handhaving, en die is, gezien het aantal doden wat nu meer valt dan wanneer zulks wordt ingevoerd, blijkbaar niet voldoende.

De politie gaat niet opeens extra geld hebben om te kunnen controleren of je wel oud genoeg bent én of je je rijbewijs al lang genoeg hebt. Daarvoor moeten ze auto's ook staande houden namelijk. En als ze dat toch doen, waarom dan geen controle op alcohol? En laat ze dan ook eens wat meer controleren op roekeloos rijgedrag op de achteraf gelegen "dodenwegen" waar volgens mij de meeste doden vallen die je met zo'n plan zou willen aanpakken.
Hoe onwaarschijnlijk het blijkbaar ook klinkt, dit soort wet en regelgeving is niet alleen afhankelijk van controle. Er zitten ook niet massaal jongelui zonder rijbewijs in de auto. Als het niet mag zullen de meesten zich daaraan houden. Gewoon omdat het niet mag, maar het feit dat je onverzekerd bent als er iets gebeurt zal helpen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58295658
quote:
ROTTERDAM - Alle verkeersongelukken voorkomen kan niet, maar we kunnen er samen wel zoveel mogelijk aan doen om het aantal ongelukken tot een minimum te beperken. Met deze stelling begon minister Eurlings gisteren zijn betoog op een congreszaal met verkeersdeskundigen in Rotterdam.

Waar ligt dat minimum? Het ministerie heeft als doelstelling 750 in 2010, en 580 in 2020. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zoekt zelfs uit hoe we in 2020 onder de 500 kunnen komen. Prachtig streven, want dat zou betekenen dat veel minder families dan nu een agent aan de voordeur krijgen met een trieste boodschap.

Een aantal van 580 of zelfs 500 verkeersdoden is haalbaar, maar niet zonder nieuwe, drastische maatregelen, die de vrijheid van verkeersdeelnemers inperkt. Want de relatief eenvoudiger maatregelen die minder diep ingrijpen in de levenssfeer van burgers, zijn al genomen. In managementtermen: het laaghangende fruit is al geplukt, nu moeten Eurlings en consorten er lange ladders en veel evenwichtskunst bij halen om nog wat appels en peren te kunnen oogsten.

Aan automobilisten, motorrijders en bromfietsers zijn al hoge eisen gesteld. Het is geen eitje om het rijbewijs te halen, en eenmaal op de weg controleert de politie voortdurend op snelheid, alcohol en het dragen van gordel en helm.

Verder zijn wegen veel veiliger geworden: uit onderzoek van de ANWB blijkt dat het overgrote deel van de snelwegen, liefst 71 procent, in Europese testen vier sterren haalt. Dat is de maximale score. Ook (vracht)auto's zijn met stevige kooiconstructies, airbags en abs-systemen stukken veiliger geworden. Verder zitten moderne auto's vol alarmsystemen en technische snufjes die waarschuwen voor alles wat er in en om de wagen gebeurt, zoals waarschuwingssignalen bij inparkeren of achteruitrijden.

Natuurlijk zou met drugstesten in het verkeer en airbags in voorruiten van auto's, waar de Fietsersbond afgelopen week voor pleitte, nog iets meer winst kunnen worden geboekt. Maar dat is niet voldoende om het aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen tot 500. Beleidsmakers weten dat de aandacht noodgedwongen steeds meer verschuift naar het inperken van vrijheden van verkeersdeelnemers.

Tot deze categorie behoort het pleidooi om ouderen te onderwerpen aan veel strengere keuringen, en senioren die in een scootmobiel willen rijden zelfs te verplichten tot het volgen van een rijcursus. Dat zou onvermijdelijk tot gevolg hebben dat een groot aantal ouderen straks niet meer de weg op mag. Sinds vorig jaar het aantal verongelukte brommer- en scooterbestuurders steeg, klinkt alweer de roep om het brommerrijbewijs pas toe te kennen aan jongeren vanaf zeventien jaar. Lees: zestienjarigen mogen dan dus niet meer op een brommer rijden.

Bestuurders-apk
Jonge automobilisten staan ook volop in de belangstelling, zie het recente pleidooi om ze 's nachts van de weg te halen. Verkeersofficier van justitie Koos Spee pleitte gisteren zelfs voor een vijfjaarlijkse 'bestuurders-apk' met een theorie- en praktijktest voor alle automobilisten: geen voldoende, dan rijbewijs inleveren.

Effect zullen de maatregelen zeker hebben, maar ze tasten de vrijheid van verkeersdeelnemers wel aan. Het rijbewijs is een vergunning om te mogen rijden en als daar meer en meer voorwaarden aan worden gesteld, beperkt dat de mobiliteit van een groeiende groep mensen.
bron
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58297021
Vijfjaarlijkse bestuurders apk

Wie gaat dat in godsnaam betalen? Zal wel uit eigen zak moeten. Maar ja, gelukkig was je rijexamen ook al el cheapo

Mocht de overheid dit onverhoopt zelf gaan bekostigen (wat zeg je nu? ), ook al zal het via de belastingen alsnog van ons af komen, dan zie ik liever dat ze met dat geld jonge bestuurders na het halen van het rijbewijs een slip- en rijvaardigheidscursus laten volgen.

Jongeren zoeken graag grenzen op. Dit kan je dus mogelijk maken met zo'n cursus, maar dan in een veilige omgeving. Dan hebben ze al een keer gevoeld hoe het is om heel hard te rijden, maar weten ze ook meteen welke gevaren dat met zich meebrengt. Liever dat ze dit meemaken op een afgesloten circuit dan dit soort fratsen gaan 'testen' op de openbare weg.
pi_58305519
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 09:19 schreef sigme het volgende:


In andere landen is het niet ongebruikelijk dat je na het halen van je rijbewijs je nog een tijdje gezien wordt als een beginneling, met daaraan gekoppelde restricties.
[..]

Hoe onwaarschijnlijk het blijkbaar ook klinkt, dit soort wet en regelgeving is niet alleen afhankelijk van controle. Er zitten ook niet massaal jongelui zonder rijbewijs in de auto. Als het niet mag zullen de meesten zich daaraan houden. Gewoon omdat het niet mag, maar het feit dat je onverzekerd bent als er iets gebeurt zal helpen.
De eerste punten van je kan ik nog wel wat in zien, maar hierin niet echt hoor. Volgens mij is in veel landen waar een restricti geldt voor jonge bestuurders het vele malen makkelijker je rijbewijs te halen op een mnier waarbij je niet een langdurig gemonitored leerproces ondergaat zoals in Nederland. Dan zijn de te behalen winsten met een dergelijk systeem veel hoger dan wanneer dat wel het geval is volgens mij.

Verder denk ik dat veel doden vallen doordat er in het weekend niet alleen sprake is van meer vermoeidheid, maar ook van het gebruik van verboden middelen. Al is het maar weinig, dan kan nog de overmoed een rol gaan spelen omdat grenzen vervagen. Tevens denk ik dat je niet de mensen uit de auto houdt die de ongevallen veroorzaen omdat deze vaak toch al de grens opzoeken van wat kan/mag en dus óók zullen gaan rijden als het niet mag. Het gaat immers vele malen vaker goed dan fout (hetzij fout door controles of fout door een ongeval) en dus zullen ze het blijven proberen.

Ik denk juist dat dit soort wet- en regelgeving gebaat is bij goede controles, temeer omdat de impact vn staande gehouden worden en beboet worden over het algemeen verminderd recidive-gedrag (kan even geen ander woord hiervoor bedenken...) laat zien. De persoon in kwestie wordt namelijk erg geconfronteerd met zijn daden en ziet hiervoor direct de gevolgen.
En, zoals gezegd, het afschrikwekkende effect zal vooral de "brave Hendrikken" uit de auto halen die in eerste instantie toch al niet de doelgroep zijn maar daar tegen wil en dank bij betrokken worden.

Maar goed, een dergelijk idee past natuurlijk wel bij de geest van dit kabinet dat niet echt op zoek is naar tailormade oplossingen maar meer ziet in algemene verboden. Het zou me dan ook niet verbazen als het, wellicht in een aangepaste vorm, toch door de politiek aangenomen gaat worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')