Misschien een idee om het bericht uit de OP te lezen? Waar haal jij bezigheden van het kabinet vandaan?quote:Op donderdag 24 april 2008 19:33 schreef Basil_O_ het volgende:
waar is dit kankerkabinet toch in godsnaam mee bezig
Volgens mij behoort-ie tot de doelgroep.quote:Op donderdag 24 april 2008 19:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien een idee om het bericht uit de OP te lezen? Waar haal jij bezigheden van het kabinet vandaan?
Maar die overgang is toch niet bijzonder abrupt? Je hebt in Nederland in ieder geval nog de verplichte rijlessen waarbij je iedere keer weer beoordeeld wordt door een instructeur die je, pas op het moment dat hij je geschikt acht, toestemming geeft af te gaan rijden waarbij je door een ándere examinator wordt beoordeeld op je rijkunsten.quote:Op donderdag 24 april 2008 09:51 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom? Het doel is niet NUL verkeersdoden ten koste van alles; het doel is een acceptabele verhouding tussen gevaar en mogelijkheden.
Dus uiteraard rijdt men rond in allerlei gevaarlijke veortuigen, maar mogen sommigen soms niet alle voertuigen gebruiken. Kinderen, dronkelappen, blinden etc.
Het is ook niet heel logisch om mensen het ene moment volstrekt te verbieden een auto te besturen en na uitrijking van een roze papiertje geheel bekwaam te verklaren.
Een geleidelijker overgang is best verdedigbaar.
Maar nadat je je rijbevoegheid hebt behaald wordt je plots in staat geacht tot alles. Zo veel zo vaak zo lang en met wie je wilt.quote:Op donderdag 24 april 2008 20:13 schreef DivineJester het volgende:
[..]
Maar die overgang is toch niet bijzonder abrupt? Je hebt in Nederland in ieder geval nog de verplichte rijlessen waarbij je iedere keer weer beoordeeld wordt door een instructeur die je, pas op het moment dat hij je geschikt acht, toestemming geeft af te gaan rijden waarbij je door een ándere examinator wordt beoordeeld op je rijkunsten.
Nee, de situatie van betrokkenen (jonge mannen) is dat ze in het weekend er een lange dag op hebben zitten, pasagiers hebben, en extra overmoedig zijn.quote:Het is veel belachelijker om een bepaalde groep toe te staan overdag te mogen rijden, maar 's nachts (waar de situatie enkel anders is door het gebrek aan daglicht en minder verkeer) niet.
Hoe onwaarschijnlijk het blijkbaar ook klinkt, dit soort wet en regelgeving is niet alleen afhankelijk van controle. Er zitten ook niet massaal jongelui zonder rijbewijs in de auto. Als het niet mag zullen de meesten zich daaraan houden. Gewoon omdat het niet mag, maar het feit dat je onverzekerd bent als er iets gebeurt zal helpen.quote:Laat ze dan gewoon de bestaande regels beter handhaven, en wat mij betreft de alcohollimiet naar beneden schroeven, maar dit idee is gedoemd te mislukken. En dan voornamelijk omdat het afhangt van de handhaving, en die is, gezien het aantal doden wat nu meer valt dan wanneer zulks wordt ingevoerd, blijkbaar niet voldoende.
De politie gaat niet opeens extra geld hebben om te kunnen controleren of je wel oud genoeg bent én of je je rijbewijs al lang genoeg hebt. Daarvoor moeten ze auto's ook staande houden namelijk. En als ze dat toch doen, waarom dan geen controle op alcohol? En laat ze dan ook eens wat meer controleren op roekeloos rijgedrag op de achteraf gelegen "dodenwegen" waar volgens mij de meeste doden vallen die je met zo'n plan zou willen aanpakken.
bronquote:ROTTERDAM - Alle verkeersongelukken voorkomen kan niet, maar we kunnen er samen wel zoveel mogelijk aan doen om het aantal ongelukken tot een minimum te beperken. Met deze stelling begon minister Eurlings gisteren zijn betoog op een congreszaal met verkeersdeskundigen in Rotterdam.
Waar ligt dat minimum? Het ministerie heeft als doelstelling 750 in 2010, en 580 in 2020. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zoekt zelfs uit hoe we in 2020 onder de 500 kunnen komen. Prachtig streven, want dat zou betekenen dat veel minder families dan nu een agent aan de voordeur krijgen met een trieste boodschap.
Een aantal van 580 of zelfs 500 verkeersdoden is haalbaar, maar niet zonder nieuwe, drastische maatregelen, die de vrijheid van verkeersdeelnemers inperkt. Want de relatief eenvoudiger maatregelen die minder diep ingrijpen in de levenssfeer van burgers, zijn al genomen. In managementtermen: het laaghangende fruit is al geplukt, nu moeten Eurlings en consorten er lange ladders en veel evenwichtskunst bij halen om nog wat appels en peren te kunnen oogsten.
Aan automobilisten, motorrijders en bromfietsers zijn al hoge eisen gesteld. Het is geen eitje om het rijbewijs te halen, en eenmaal op de weg controleert de politie voortdurend op snelheid, alcohol en het dragen van gordel en helm.
Verder zijn wegen veel veiliger geworden: uit onderzoek van de ANWB blijkt dat het overgrote deel van de snelwegen, liefst 71 procent, in Europese testen vier sterren haalt. Dat is de maximale score. Ook (vracht)auto's zijn met stevige kooiconstructies, airbags en abs-systemen stukken veiliger geworden. Verder zitten moderne auto's vol alarmsystemen en technische snufjes die waarschuwen voor alles wat er in en om de wagen gebeurt, zoals waarschuwingssignalen bij inparkeren of achteruitrijden.
Natuurlijk zou met drugstesten in het verkeer en airbags in voorruiten van auto's, waar de Fietsersbond afgelopen week voor pleitte, nog iets meer winst kunnen worden geboekt. Maar dat is niet voldoende om het aantal dodelijke slachtoffers terug te dringen tot 500. Beleidsmakers weten dat de aandacht noodgedwongen steeds meer verschuift naar het inperken van vrijheden van verkeersdeelnemers.
Tot deze categorie behoort het pleidooi om ouderen te onderwerpen aan veel strengere keuringen, en senioren die in een scootmobiel willen rijden zelfs te verplichten tot het volgen van een rijcursus. Dat zou onvermijdelijk tot gevolg hebben dat een groot aantal ouderen straks niet meer de weg op mag. Sinds vorig jaar het aantal verongelukte brommer- en scooterbestuurders steeg, klinkt alweer de roep om het brommerrijbewijs pas toe te kennen aan jongeren vanaf zeventien jaar. Lees: zestienjarigen mogen dan dus niet meer op een brommer rijden.
Bestuurders-apk
Jonge automobilisten staan ook volop in de belangstelling, zie het recente pleidooi om ze 's nachts van de weg te halen. Verkeersofficier van justitie Koos Spee pleitte gisteren zelfs voor een vijfjaarlijkse 'bestuurders-apk' met een theorie- en praktijktest voor alle automobilisten: geen voldoende, dan rijbewijs inleveren.
Effect zullen de maatregelen zeker hebben, maar ze tasten de vrijheid van verkeersdeelnemers wel aan. Het rijbewijs is een vergunning om te mogen rijden en als daar meer en meer voorwaarden aan worden gesteld, beperkt dat de mobiliteit van een groeiende groep mensen.
De eerste punten van je kan ik nog wel wat in zien, maar hierin niet echt hoor. Volgens mij is in veel landen waar een restricti geldt voor jonge bestuurders het vele malen makkelijker je rijbewijs te halen op een mnier waarbij je niet een langdurig gemonitored leerproces ondergaat zoals in Nederland. Dan zijn de te behalen winsten met een dergelijk systeem veel hoger dan wanneer dat wel het geval is volgens mij.quote:Op vrijdag 25 april 2008 09:19 schreef sigme het volgende:
In andere landen is het niet ongebruikelijk dat je na het halen van je rijbewijs je nog een tijdje gezien wordt als een beginneling, met daaraan gekoppelde restricties.
[..]
Hoe onwaarschijnlijk het blijkbaar ook klinkt, dit soort wet en regelgeving is niet alleen afhankelijk van controle. Er zitten ook niet massaal jongelui zonder rijbewijs in de auto. Als het niet mag zullen de meesten zich daaraan houden. Gewoon omdat het niet mag, maar het feit dat je onverzekerd bent als er iets gebeurt zal helpen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |