abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58270872
quote:
DEN HAAG - Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.

Uit onderzoek van de stichting blijkt dat alle verkeersmaatregelen die de laatste twintig jaar zijn ingevoerd, nauwelijks effect hebben gehad op het risico van jongeren op een ongeluk. Dat geldt met name voor jonge mannen. Jaarlijks komen circa vijftig jonge mannelijke bestuurders om in het verkeer en raken er honderden ernstig gewond. Nog eens tientallen doden vallen onder passagiers en andere verkeersdeelnemers, door toedoen van jonge mannelijke bestuurders.

Onderzoekster Divera Twisk van de SWOV pleit voor invoering van een zogeheten 'getrapt rijbewijs' om de problematiek met jonge bestuurders aan te pakken. Op hun zeventiende zouden ze begeleid moeten kunnen rijden en in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs moeten restricties gelden, zoals de lagere alcohollimiet en niet meer rijden in de (weekend)nachten en met leeftijdgenoten. ,,Dat tast de mobiliteit van jongeren aan, maar het heeft wel een groot effect'', aldus Twisk. In landen als de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met tien tot dertig procent.

Verkeerspsychologen en Veilig Verkeer Nederland (VVN) noemen het een ,,uitstekend idee'' om het getrapt rijbewijs in te voeren, omdat het in de eerste vijfduizend kilometer vaak misgaat. ,,Er moet alleen wel gekeken worden of de politie in staat is dat te handhaven'', aldus Luc Veeger van VVN. Een financiële prikkel kan ook: Britse verzekeraars geven forse kortingen aan jongeren die 's nachts niet rijden.

De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
bron

Zou een kolfje naar de hand van dit kabinet zijn, natuurlijk. Maar misschien is het idee van verzekeraars die niet-'s-nachts-rijden belonen beter?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271005
Gaan die politici zich nog een keertje met de echte problemen bezig houden
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58271040
Wat een onzin, ze moeten leren zwemmen dus gooi ze in het diepe!

Dit lijkt me een totaal onzinnig voorstel waarop de controle nogal lastig is.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 24 april 2008 @ 08:29:32 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_58271102
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan dit soort proefballonnetjes. Eerst een of ander kutidee de lucht in gooien, de aandachtsgeile media in Nederland pikt het toch wel op, en als de reacties negatief zijn laat je het vallen. Kunnen ze niet gewoon ouderwets onderzoek doen? Of wacht, gewoon met fatsoenlijke plannen komen?
pi_58271162
Op papier wel een aardig idee, maar lijkt me idd moeilijk uitvoerbaar. Bovendien hou je daar het petjesvolk dat midden in de nacht compleet lam met 140 km/u bomen gaat knuffelen toch niet mee tegen. Overtreding meer of minder maakt ook niet zoveel meer uit er even van uitgaand dat een dergelijke maatregel onder andere dit soort jongeren moet helpen
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  donderdag 24 april 2008 @ 08:41:21 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_58271257
Dit onderzoek van de stichting blijkt dat alle verkeersmaatregelen die de laatste twintig jaar zijn ingevoerd, nauwelijks effect hebben gehad op het risico van jongeren op een ongeluk.

Right dus alle klote verkeersregels van de laatste 20 jaar zijn voor niets? Nou daar zijn we weer mooi mee genaaid dan
  donderdag 24 april 2008 @ 08:41:49 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271263
nog meer verbieden
nog minder zelf nadenken
back to the 30's


Dit land is hopeloos verloren... Hopen op een sterke EU dan maar... van onze locale "politici" hoeven we niets te verwachten
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271272
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:29 schreef Slarioux het volgende:
Ik begin echt een grafhekel te krijgen aan dit soort proefballonnetjes. Eerst een of ander kutidee de lucht in gooien, de aandachtsgeile media in Nederland pikt het toch wel op, en als de reacties negatief zijn laat je het vallen. Kunnen ze niet gewoon ouderwets onderzoek doen? Of wacht, gewoon met fatsoenlijke plannen komen?
Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.

Het zijn de wetenschapers die dit soort proefballonnetjes oplaten. Die kunnen natuurlijk niet met echte plannen komen - dat is aan de politiek. Die overigens niet erg happig reageert.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271288
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:33 schreef Joachim het volgende:
Op papier wel een aardig idee, maar lijkt me idd moeilijk uitvoerbaar. Bovendien hou je daar het petjesvolk dat midden in de nacht compleet lam met 140 km/u bomen gaat knuffelen toch niet mee tegen. Overtreding meer of minder maakt ook niet zoveel meer uit er even van uitgaand dat een dergelijke maatregel onder andere dit soort jongeren moet helpen
Het is wel sneu voor die bomen. Viaducten en andere stevige betonnen delen vind ik dan een fijner doelwit.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_58271292
snachts verbieden te rijden? terwijl het overdag drukker is? Overdag is er meer risico op ongelukken. Snachts is er geen hond op de weg. Mischien zie ik het verkeerd hoor, maar het lijkt mij nogal onlogisch?
pi_58271311
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:41 schreef teamlead het volgende:
nog meer verbieden
nog minder zelf nadenken
back to the 30's


Dit land is hopeloos verloren... Hopen op een sterke EU dan maar... van onze locale "politici" hoeven we niets te verwachten
De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 april 2008 @ 08:46:15 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271322
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald moet het de eerste maanden verboden worden 's nachts te rijden. Ook zouden ze de eerste tijd geen leeftijdsgenoten mogen vervoeren. Dat adviseert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van recente ongevalcijfers. Volgens de SWOV scheelt het jaarlijks veertig doden als het rijbewijs voor jongeren wordt beperkt.
zonder stichting en zonder onderzoek
het scheelt nog heel veel meer verkeersdoden als we iedereen verbieden om auto te rijden behalve mijzelf. Lost tevens het fileprobleem volledig op. Ter aanvulling op de misgelopen verkeersboetes zal er een avondklok worden ingesteld die per locatie verschilt, zodat burgers geen idee hebben hoe laat ze binnen moeten zijn. Koos Spee zal belast worden met het innen van deze "u bent nog veel te laat wakker" bekeuringen

of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271345
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:46 schreef teamlead het volgende:


of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
Tsja. Als je de waarde van de wetenschappelijkheid van een onderzoek laat afhangen van de uitkomst, dan heeft een pleidooi voor wetenschappelijke onderbouwing niet veel waarde .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 24 april 2008 @ 08:48:23 #14
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271352
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:45 schreef sigme het volgende:

[..]

De Tweede Kamer reageert afwachtend. Regeringsfracties CDA en PvdA willen eerst zien of de lagere alcohollimiet en begeleid rijden, waarmee een proef begint, voldoende effect sorteren. ,,Maar als jongeren zo slecht blijven presteren, sluit ik niet uit dat er aanvullende maatregelen komen'', aldus Sander de Rouwe van het CDA. ,,We moeten niet meteen nieuwe wetten maken'', zegt Lia Roefs (PvdA). ,,Het is ook een beetje de aard van het beestje: het is een risicovolle periode waarin jongeren zich stoer willen gedragen.''
Ah.. Lia Roefs zegt dat.. dus we kunnen rustig gaan slapen?
Helaas hebben we nog een handvol partijen....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 24 april 2008 @ 08:49:10 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_58271358
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja. Als je de waarde van de wetenschappelijkheid van een onderzoek laat afhangen van de uitkomst, dan heeft een pleidooi voor wetenschappelijke onderbouwing niet veel waarde .
dit onderzoek valt wmb in de categorie "ach.. de subsidie moet ook op"
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_58271507
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:46 schreef teamlead het volgende:
zonder stichting en zonder onderzoek
het scheelt nog heel veel meer verkeersdoden als we iedereen verbieden om auto te rijden behalve mijzelf. Lost tevens het fileprobleem volledig op. Ter aanvulling op de misgelopen verkeersboetes zal er een avondklok worden ingesteld die per locatie verschilt, zodat burgers geen idee hebben hoe laat ze binnen moeten zijn. Koos Spee zal belast worden met het innen van deze "u bent nog veel te laat wakker" bekeuringen

of te wel: weinig wetenschappelijks aan "als ze er niet zijn gaan ze niet dood" als conclusie van een onderzoek
Dit dus.

Jongeren zijn jong en ze kennen hun grenzen en verantwoordelijkheden niet zoals volwassenen die wel kennen. Verbieden gaat dat gedrag niet veranderen, ze zullen het slechts op andere momenten gaan manifesteren.

Wat zou het toch een verademing zijn als er eens een keer een politieke partij op staat die gewoon zegt "dit soort dingen horen bij het leven, we kunnen niet alle risico's nivelleren of uitsluiten". Maar nee hoor in plaats daarvan wordt niet uitgesloten dat het in overweging wordt genomen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_58271537
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:59 schreef FJD het volgende:

[..]

zoals volwassenen die wel kennen.
PROEST.

OT: ze moeten die bejaarden en andere zondagsrijders uit de spits halen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_58271699
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:49 schreef teamlead het volgende:

[..]

dit onderzoek valt wmb in de categorie "ach.. de subsidie moet ook op"
Oh. Dat blijft dat als de uitkomst je niet aanstaat je de wetenschappelijkheid ervan betwijfelt.

Trouwens, er is zowaar mee geexperimenteerd:
Onderzoekster Divera Twisk van de SWOV pleit voor invoering van een zogeheten 'getrapt rijbewijs' om de problematiek met jonge bestuurders aan te pakken. Op hun zeventiende zouden ze begeleid moeten kunnen rijden en in de eerste periode na het behalen van het rijbewijs moeten restricties gelden, zoals de lagere alcohollimiet en niet meer rijden in de (weekend)nachten en met leeftijdgenoten. ,,Dat tast de mobiliteit van jongeren aan, maar het heeft wel een groot effect'', aldus Twisk. In landen als de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland, waar met het getrapte rijbewijs ervaring is opgedaan, daalde het aantal ongelukken met tien tot dertig procent.

Kijk, ik ben er niet zo'n voorstander van, maar om nu onwelgevallige rapporten af te doen als onwetenschappelijk vind ik zo'n rare manoevre.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_58271721
Ik vind dat ze ook beter niet naar huis kunnen fietsen, gewoon lopen dan gaat er 't minste mis onderweg.
pi_58271723
quote:
Op donderdag 24 april 2008 08:59 schreef FJD het volgende:


Wat zou het toch een verademing zijn als er eens een keer een politieke partij op staat die gewoon zegt "dit soort dingen horen bij het leven, we kunnen niet alle risico's nivelleren of uitsluiten". Maar nee hoor in plaats daarvan wordt niet uitgesloten dat het in overweging wordt genomen.
In die zin is de politiek een correcte vertegenwordiging van de bevolking - daarin vind ook altijd een enorme meerderheid dat er zeker overwogen moet worden of er niet tegen moet worden opgetreden (ongeacht wat het onderwerp is).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † donderdag 24 april 2008 @ 09:16:12 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_58271791
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:11 schreef sigme het volgende:
Kijk, ik ben er niet zo'n voorstander van, maar om nu onwelgevallige rapporten af te doen als onwetenschappelijk vind ik zo'n rare manoevre.
Mensen verbieden te rijden en dan 'resultaten' zien als minder ongelukken oid. is natuurlijk stupide. Als je alle mensen verbiedt om 's nachts te rijden zullen er zeer waarschijnlijk geen ongelukken meer gebeuren met auto's 's nachts. Dat is niet wetenschappelijk.
Carpe Libertatem
  donderdag 24 april 2008 @ 09:19:48 #22
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_58271862
wat een ongelovelijk achterlijk tering KUT idee.
dit kan toch niet?...


nu ik net 3 maanden mijn rijbewijs heb willen ze DAT gaan doen.. Flikker op, snachts rijden is niet gevaarlijk, er rijd toch geen hond..
laat die politie niet moeilijk doen om 's nachts rijden, maar laat ze 's nachts kijken of mijn fiets of telefoon niet gestolen wordt, of dat mensen niet keihard op hun bek geslagen worden door achterlijke mongolen die te stom zijn om te poepen.
pi_58271868
Je lost het probleem hiermee niet op, je verplaatst het alleen (naar een ander tijdstip).
  donderdag 24 april 2008 @ 09:20:59 #24
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_58271882
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:12 schreef schvvmert het volgende:
Ik vind dat ze ook beter niet naar huis kunnen fietsen, gewoon lopen dan gaat er 't minste mis onderweg.
de auto is het meest veilig op een vrijdag of zaterdag avond...

mensen die zuipen weten niet wat ze doen als ze lopen of fietsen, agressie ligt om de hoek
pi_58271892
quote:
Op donderdag 24 april 2008 09:20 schreef CasB het volgende:
Je lost het probleem hiermee niet op, je verplaatst het alleen (naar een ander tijdstip).
Hoezo dat dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')