abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 april 2008 @ 21:13:12 #1
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_58236331
Ik dacht vroegâh altijd dat het 'grote examen' ( ) een soort ultieme test van je vaardigheden was en daarom behoorlijk pittig. Toen wel.

Maar nu moest ik de afgelopen twee dagen een paar proefexamens maken, en het verbaasde me eerlijk gezegd echt hoe makkelijk ze waren. Voor Economie had ik absoluut niks geleerd (leek me ook niet de bedoeling, het moet op dit punt een indicatie zijn van wat je al kan en nog erin moet zien te krijgen), maar desondanks kon ik zonder veel moeite ruim driekwart van de vragen invullen. Ik dacht aanvankelijk zwaar gepwnt en op m'n plaats gezet te gaan worden, maar dat bleek dus omgekeerd te zijn, ik pwnde het examen. Ook het andere (MO) viel me goed mee.

Even dus voor de mensen die hun examens al achter de rug hebben: is dit toeval, of zijn ze allemaal per definitie makkelijker dan de SE's? In dat geval zie ik niet veel reden me nog zorgen te maken, want ik sta er goed genoeg voor en die eerdere dingen heb ik ook gewoon overleefd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 22-04-2008 21:42:10 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_58237055
Ik heb de centrale examens havo al 3 jaar achter de rug en vond ze inderdaad (iets) makkelijker dan een schoolexamen. De moeilijkheid zit hem meer in de hoeveelheid leerstof, maar als je gewoon altijd redelijke cijfers had, dan komt het centraal examen ook wel goed.
pi_58237082
een aantal examens was trouwens wel pittiger dan schoolexamens.

uitschieters qua eenvoud waren voor mij engels (had een 9,6) en M&O (had een 6,2 terwijl ik in geen enkele les was geweest, en ook niet had geleerd)
pi_58237167
VWO NT gedaan en vond alles veel makkelijker dan de SE's! Ik had dus eigenlijk al een maand eerder vakantie!
pi_58237695
De naam SE zegt het naturlijk al. Het is een SchoolExamen, dit houdt dus ook in dat de school (of zelfs een individuele leraar) mag bepalen wat de inhoud van het SE is.

Die leraar bedenkt alles zelf, van inhoud, puntentelling en cijfer-berekening tot de weging in het PTA en evt rapport.

Hieruit vloeit dus ook voort dat de docent zelf kan bepalen of de SE's vrij pittig zijn zodat je iig het CSE niet gaat onderschatten, af dat hij ze vrij simpel maakt zodat je met een lekker PTA gemiddelde je CSE ingaat.

En dat ligt allemaal aan de cultuur / werkwijze van de school. Meestal zal de secretaris van de examencommissie echter wel reflecteren met de sectievoorzitters of docent in kwestie overde verhouding tussen SE en CSE. Bij meer dan 1,5 punt verschil is het wenselijk (ook vanuit inspectie aangegeven) de SE's inhoudelijk aan te passen.
  woensdag 23 april 2008 @ 18:36:13 #6
176844 Liebe
scheisse passiert
pi_58259943
Kijk, onze school is vorig jaar gefuseerd, en het valt echt op dat de SE's van de examenkandidaten die van de andere school komen een stuk makkelijker (en korter) zijn dan de onze.

Vooral onze economie/m&o docent maakt nogal pittige examens, hij gebruikt ook meestal eindexamenopgaven.
Hé meid, hé gozer, dat jij een minderwaardigheidscomplex hebt betekent nog niet dat je niet dom en lelijk bent.
  donderdag 24 april 2008 @ 00:19:53 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_58268969
Ik heb op al mijn CE hoger gescoord dan op mijn SE, dus dat idee had ik inderdaad ook wel. Bij vakken als wiskunde en natuurkunde had ik het gevoel dat het er vooral om ging dat je inzag wat je moest doen, de berekeningen zelf waren goed te doen.
pi_58278631
quote:
Op donderdag 24 april 2008 00:19 schreef Nobu het volgende:
Ik heb op al mijn CE hoger gescoord dan op mijn SE, dus dat idee had ik inderdaad ook wel. Bij vakken als wiskunde en natuurkunde had ik het gevoel dat het er vooral om ging dat je inzag wat je moest doen, de berekeningen zelf waren goed te doen.
Idem dito.
pi_58286836
Afgelopen week heb ik ook proefexamens gehad. Het viel me op dat het echt retemakkelijk is, misschien op AK en Wiskunde na (voor mij dan). De rest, talen, geschiedenis, economie etc is appeltje-eitje.
  maandag 28 april 2008 @ 20:29:47 #10
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_58366284
Same here, vorig jaar vwo N&G. Elk vak hoger gehaald dan bij de SE's op Nederlands en Biologie.
haat het niet dan schaad het niet...
  dinsdag 29 april 2008 @ 13:43:16 #11
213634 mangamusicfan
Heavy metal baby?
pi_58379642
ik zelf vind de examens ook makkelijker dan de SE
metal is goed voor je!
pi_58380747
Ik vond van wel, het is veel oppervlakkiger.
pi_58381622
Ligt aan je school denk ik . Die bepalen de SE's.
pi_58391665
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 15:29 schreef -Trinity- het volgende:
Ligt aan je school denk ik . Die bepalen de SE's.
Enige juiste antwoord. Sommige leerlingen gaan met achten en negens het CE in om daar vervolgens geen enkele voldoende te kunnen halen voor het een CE.
Andere gaan met zessen het CE in en halen daar alleen maar hoger dan een zeven. Dat is wat me ook zo irriteert aan het schoolexamen, vooral als het gaat om studies waar cijfers ook écht van belang zijn (zoals studies met lotingsklassen), schoolexamen moeten op alle scholen ongeveer hetzelfde niveau hebben, ook al wordt het niet centraal afgenomen en zijn de examens niet 100% identiek.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_58391959
ik vond sommige extreem moeilijk en met mij de hele klas als er cijfers worden gehaald die lopen van 9, 7, 6 en verder allemaal onvoldoende

dus of wij nou zo dom zijn of de examens te moeilijk?? ik denk het 2e.
  woensdag 30 april 2008 @ 00:55:07 #16
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_58392697
9,7 voor CE wiskunde
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 1 mei 2008 @ 14:45:39 #17
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_58416351
quote:
Op woensdag 30 april 2008 00:00 schreef Stefan_k het volgende:
ik vond sommige extreem moeilijk en met mij de hele klas als er cijfers worden gehaald die lopen van 9, 7, 6 en verder allemaal onvoldoende

dus of wij nou zo dom zijn of de examens te moeilijk?? ik denk het 2e.
Ik denk het eerste. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.
  donderdag 1 mei 2008 @ 16:33:13 #18
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_58418419
Het CSE wordt voor mijn school waarschijnlijk gemakkelijker dan de SE's. Om een voorbeeld te noemen: onze lerares natuurkunde (1,2) heeft altijd examenopgaven van internet gehaald, ze moeilijker gemaakt en ze aan ons voorgelegd op de SE-toetsen. Het eindexamen kan dus moeilijk tegenvallen, mits je alle stof nog redelijk kent (en BINAS meeneemt).
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
pi_58510356
CE was makkelijk dan de SE's, dus maak je niet te veel zorgen als je toch al voldoende staat .
  dinsdag 6 mei 2008 @ 22:31:32 #20
206322 Seam
Pillz-E
pi_58520973
Bij mij zijn de meeste examens ook makkelijker dan de Se's , alleen voor Latijn niet. Maar dat komt gewoon omdat we een belachelijk slechte leraar hebben. Vooral Biologie en Wiskunde zijn grote opluchtingen.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')