We hebben hier pas een nieuwe dakkapel laten plaatsen.
Hierin zitten twee ramen (aan de zijkanten) die naar binnen open slaan.
Dit zo gekozen vanwege het rolluik dat geintegreerd zit in de kapel.
Ook de horren kunnen nu gewoon in het kozijn blijven staan.
Verder klopt het wel dat het lastiger is met dingen in de vensterbank... ik zet dus eigenlijk ook alleen wat in het middendeel. Houdt je vensterbank tenminste een beetje netjes

.
Hier hebben wij al gauw de neiging een rommelige vensterbank te hebben

.
Vooral de kiepstand i.c.m. het rolluik is ideaal...
Alleen hebben wij nog geen oplossing voor het gewoon open zetten van de ramen.
De ramen staan gewoon losjes open en waaien vrij makkelijk dicht.
Ik weet niet of hier iets van drangers voor zijn... dat moeten we nog eens informeren
Er zijn wel sneller vochtproblemen met naar binnendraaiende ramen, maar tegenwoordig is dat ook allemaal verbeterd en zit er geloof ik 30 jaar garantie op. Ons bevalt het nu iig wel.
Gordijnen had ik in de vorige situatie hangen op een cm of 20-30 vanaf de ramen, wat wel zorgde dat de ramen niet geheel open konden (doordat de bos stof in de weg hing).
Verder hadden we wel een prima luxaflex oplossing: Er zat een luxaflex op het openslaande raam, met een begeleidende staaldraad, zodat ie niet zou klapperen bij te snel openen/sluiten. Die gewoon netjes het glas afdekte. En voor het grote vaste raam, hing uiteraard een normale.
Verder vind ik het buitenaanzicht minder van een naar buiten openslaand raam....
Sowieso is het ook lekkerder uit mn raam hangen met een naar binnen openslaande

.
En de binnenkant blijft droog bij regen, ook al staat het raam open (met het rolluik op de luchtstand, waait het alsnog door) zodat de binnen kant niet vies wordt

.
Het is dus ook maar net wat je zelf het prettigste/mooiste vind.