abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58174981
Ga binnenkort nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. Heb momenteel naar buitendraaiende ramen, maar zie dat je voor kunststofkozijnen bijna altijd naar binnendraaiende ramen hebt. Lijkt me een stuk lastiger ivm luxaflex, horren etc. Of is dat toch een stuk handiger/beter?
Hoor graag jullie ervaringen en meningen hierover. Alvast bedankt.
  zondag 20 april 2008 @ 12:30:01 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_58175273
Naar buiten : eventuele vensterbanken zijn bruikbaar om dingen op te zetten.
Naar binnen : een stuk makkelijker schoon te maken (als je niet op de begane grond woont).
Naar binnen : makkelijker dicht te doen als het hard waait.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_58175539
kunstof kan alleen naar binnen ivm politiekenmerk veilig wonen...wij hebben het nu een jaar of 8 heel fijn, maar idd lastig met gordijnen...horren zitten tussen de kozijnen daar heb je dus geen last van
  zondag 20 april 2008 @ 12:46:31 #4
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58175603
Ligt ook een beetje aan wat je ophangt. Jaloezieën, of een rolluik bijvoorbeeld.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_58176011
quote:
Op zondag 20 april 2008 12:46 schreef Mikkie het volgende:
Ligt ook een beetje aan wat je ophangt. Jaloezieën, of een rolluik bijvoorbeeld.
Jalouzieën lijkt me haast niet mogeljjk met naar binnendraaiende ramen. Of is hier wel een oplossing voor? Rolluiken lijkt me weer een behoorlijk kostbare zaak...
  Moderator zondag 20 april 2008 @ 13:09:17 #6
9859 crew  Karina
Woman
pi_58176088
Naar binnen is makkelijker met ramen lappen. Is inderdaad wel wat lastiger met gordijnen etc.

Ik heb zelf naar binnendraaiende ramen en die gaan dus iets lastig open omdat de gordijnen een beetje in de weg zitten. Maar als ze naar buiten open zouden gaan dan zou ik mijn ramen aan de buitenzijde niet kunnen lappen.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zondag 20 april 2008 @ 13:59:53 #7
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_58177118
quote:
Op zondag 20 april 2008 13:06 schreef Tyfuszooi het volgende:

[..]

Jalouzieën lijkt me haast niet mogeljjk met naar binnendraaiende ramen. Of is hier wel een oplossing voor? Rolluiken lijkt me weer een behoorlijk kostbare zaak...
Dan moet je ze hoog genoeg ophangen, kunnen je ramen open maar kun je dus niet op dat moment je jalouzieën naar beneden hebben . Dus ligt er ook een beetje aan hoe vaak je je ramen open doet

Rolluiken zijn kostbaar inderdaad. Heb het zelf op m'n slaapkamer gehad. Ramen naar binnen open en ondertussen buiten het rolluik dicht. Kan het prima doorwaaien 's nachts en als het regent
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_58197864
kunststof kozijnen draaien idd eigenlijk altijd naar binnen.
Zeker op de hogere verdiepingen zorgt dit ervoor dat je de ramen makkelijk kan schoonhouden.

Horren worden semi permanent bevestigd in het kozijn. Alleen 's winters haal je ze eruit.

Van gordijnen ed hoef je weinig last te hebben, zo goed als alle kunstof kozijnen een kiefstand hebben. Zodat je het raam open kan hebben terwijl je de gordijnen dicht hebt.
Natuurlijk heeft dit ook te maken met de afstand waar mee je de gordijnen ophangt vanaf je kozijn.

Voor luxaflex bestaat een hele mooi optie, waarbij de luxaflex in het glas verwerkt zitten. Op deze manier heb je luxaflex en zonwering inéén, zonder dat het vies kan worden, kan klapper oid.
pi_58209464
Ik zie weinig voordelen van naar binnen draaiende ramen. Ja, je kan ze makkelijker wassen, maar als dat het enige argument is...
Naar buiten draaiende ramen zijn makkelijker, zie de argumenten hierboven.
Daarbij zijn naar binnendraaiende ramen meteen hinderlijk als ze openstaan, je loopt er tegen aan of weet ik wat.
Ik kan mij niet voorstellen dat op een etage het voor een inbreker aantrekkelijker is als de ramen naar buiten draaien. Voor een benedenverdieping kan ik me daar iets bij voorstellen.
pi_58209804
Wij hebben enkel naar buitendraaiden ramen, en dat bevalt toch wel erg goed hoor. Ramen lappen gaat met enige lenigheid best wel, en geen beperkingen met vouw/rol-gordijnen, luxaflex, etc. Vriendlief heeft thuis wel naar binnen kantelende ramen, dat betekent dus dat je niks op de vensterbank kunt zetten als je de ramen open wilt zetten (tenzij je kiepramen hebt en je genoegen neemt met een slechts een gedeeltelijk geopend raam).
pi_58253579
Naar binnen draaiend heeft vaak ook een kantel/ventilatie stand, dat is ook handig. Dan heb je bovenin een stukje open, terwijl het raam toch dicht is.
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
  woensdag 23 april 2008 @ 15:04:13 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_58254593
Naar binnen draaiend is ook inbraakveiliger
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_58259194
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:58 schreef Dirkh het volgende:
Ik kan mij niet voorstellen dat op een etage het voor een inbreker aantrekkelijker is als de ramen naar buiten draaien. Voor een benedenverdieping kan ik me daar iets bij voorstellen.
Naar buitendraaiende ramen hebben het scharnierdeel aan de buitenkant. Naar binnendraaiende ramen aan de binnenkant.

Je geeft de inbreker dus de kans het scharnier te forceren en daarmee het raam open te breken.
pi_58259544
quote:
Op woensdag 23 april 2008 18:01 schreef Brad het volgende:

[..]

Naar buitendraaiende ramen hebben het scharnierdeel aan de buitenkant. Naar binnendraaiende ramen aan de binnenkant.

Je geeft de inbreker dus de kans het scharnier te forceren en daarmee het raam open te breken.
Ja dat is waar, maar een beetje inbreker weet ook dat als hij de scharnieren er uit tikt, de kans vrij groot is dat deze ook daadwerkelijk uit zijn scharnier zal kantelen. Ik weet niet of je er ervaring mee hebt, maar een houten kozijn met dubbelglas op een laddertje... dat gaat niet echt samen.
Hiervoor zal de inbreker bijna een steigertje op moeten zetten.
pi_58267160
We hebben hier pas een nieuwe dakkapel laten plaatsen.
Hierin zitten twee ramen (aan de zijkanten) die naar binnen open slaan.
Dit zo gekozen vanwege het rolluik dat geintegreerd zit in de kapel.

Ook de horren kunnen nu gewoon in het kozijn blijven staan.

Verder klopt het wel dat het lastiger is met dingen in de vensterbank... ik zet dus eigenlijk ook alleen wat in het middendeel. Houdt je vensterbank tenminste een beetje netjes .
Hier hebben wij al gauw de neiging een rommelige vensterbank te hebben .

Vooral de kiepstand i.c.m. het rolluik is ideaal...

Alleen hebben wij nog geen oplossing voor het gewoon open zetten van de ramen.
De ramen staan gewoon losjes open en waaien vrij makkelijk dicht.
Ik weet niet of hier iets van drangers voor zijn... dat moeten we nog eens informeren

Er zijn wel sneller vochtproblemen met naar binnendraaiende ramen, maar tegenwoordig is dat ook allemaal verbeterd en zit er geloof ik 30 jaar garantie op. Ons bevalt het nu iig wel.

Gordijnen had ik in de vorige situatie hangen op een cm of 20-30 vanaf de ramen, wat wel zorgde dat de ramen niet geheel open konden (doordat de bos stof in de weg hing).
Verder hadden we wel een prima luxaflex oplossing: Er zat een luxaflex op het openslaande raam, met een begeleidende staaldraad, zodat ie niet zou klapperen bij te snel openen/sluiten. Die gewoon netjes het glas afdekte. En voor het grote vaste raam, hing uiteraard een normale.

Verder vind ik het buitenaanzicht minder van een naar buiten openslaand raam....
Sowieso is het ook lekkerder uit mn raam hangen met een naar binnen openslaande .
En de binnenkant blijft droog bij regen, ook al staat het raam open (met het rolluik op de luchtstand, waait het alsnog door) zodat de binnen kant niet vies wordt .

Het is dus ook maar net wat je zelf het prettigste/mooiste vind.
pi_58267386
Bij kunstof ramen die naar buiten opengaan is het glasoppervlak ook veel kleiner, je hebt dus veel meer "kozijn". Althans zo zag het eruit toen mn ouders de informatie verzamelden voor hun kozijnen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')