Als de maximumprijs hoger zit dan de huidige prijs van een product is het toch totaal zinloos?quote:
Hierdoor houdt de overheid de prijs laag zodat iedereen ervan kan genieten.quote:Op woensdag 21 mei 2008 22:41 schreef Bot13 het volgende:
Tering, uittreksel van 64 pagina's aan het leren. Nu op pagina 31 en ik heb er echt geen zin meer in
Sta een 5.5 voor economie, dus raad maar wat ik moet halen.
Overigens: Pmax ligt in principe onder de evenwichtsprijs.
Dat staat in die samenvatting. Klopt toch niet? Zo ja, kan iemand dit uitleggen?
Als de evenwichtsprijs is vastgesteld, kan de overheid ervoor zorgen dat de producent er niet teveel geld voor vraagt en stelt dus een maximumprijs isquote:Op woensdag 21 mei 2008 22:47 schreef Cahir het volgende:
[..]
Als de maximumprijs hoger zit dan de huidige prijs van een product is het toch totaal zinloos?
Ja maar als het evenwichtsprijs onder het maximumprijs ligt dan naaien ze toch juist de consumentquote:Op woensdag 21 mei 2008 22:57 schreef NatasS het volgende:
[..]
Als de evenwichtsprijs is vastgesteld, kan de overheid ervoor zorgen dat de producent er niet teveel geld voor vraagt en stelt dus een maximumprijs is
(bv bij medicijnen, waar de vraag nauwelijks reageerd op prijsverschil)
De prijs van medicijnen komt ook niet echt tot stand door vraag en aanbod omdat het vrij inelastisch is zoals je al zei. Het is niet zo dat als iets goedkoper is dat iedereen opeens dan pillen voor een bepaalde ziekte kooptquote:Op woensdag 21 mei 2008 22:57 schreef NatasS het volgende:
[..]
Als de evenwichtsprijs is vastgesteld, kan de overheid ervoor zorgen dat de producent er niet teveel geld voor vraagt en stelt dus een maximumprijs is
(bv bij medicijnen, waar de vraag nauwelijks reageerd op prijsverschil)
nee evenwichtsprijs ligt toch tussen de maximumprijs en miniumumprijs in..?quote:Op woensdag 21 mei 2008 23:03 schreef xminator het volgende:
[..]
Ja maar als het evenwichtsprijs onder het maximumprijs ligt dan naaien ze toch juist de consument.
Er is geen standaard max en min prijs voor elke product. Anders zou de markt niet kunnen werken.quote:Op woensdag 21 mei 2008 23:09 schreef NatasS het volgende:
[..]
nee evenwichtsprijs ligt toch tussen de maximumprijs en miniumumprijs in..?
Maxiumumprijs is bedoeld als bescherming voor consument
Miniumum als bescherming voor de producent
Zo betaald niemand teveel en verdiend niemand te weinig...
Ja precies en een maxiumum zodat consumenten niet teveel betalenquote:Op woensdag 21 mei 2008 23:10 schreef Cahir het volgende:
[..]
Er is geen standaard max en min prijs voor elke product. Anders zou de markt niet kunnen werken.
Die komt er pas als de overheid nadrukkelijk iemand wil beschermen. Zoals een minimum prijs op melk om te voorkomen dat boeren elkaar dood concurreren.
MinP word ingesteld om de producent te beschermen omdat hij te weinig geldt verdient. Een product moet duurder worden en dus boven de evenwichtP zitten.quote:Op woensdag 21 mei 2008 23:16 schreef Bot13 het volgende:
Snap nu de minimum en maximumprijzen, thanks. Het voelt alleen nog een beetje 'omgekeerd' omdat bijv. de mínimumprijs hóger is dan de prijs op dat moment (want die moet omhoog).
Geldt.quote:Op woensdag 21 mei 2008 23:20 schreef Cahir het volgende:
[..]
MinP word ingesteld om de producent te beschermen omdat hij te weinig geldt verdient. Een product moet duurder worden en dus boven de evenwichtP zitten.
en andersom.
Nou als ik zo de vorige examens zie, ga ik morgen jankend weglopen.quote:Op woensdag 21 mei 2008 23:40 schreef xminator het volgende:
Net examen 2006 1e tijdvak gemaakt een 6.9 zonder te leren en zonder het maken van het tekst opdrachtje. Mooi. Morgen ff dingen in me rekenmachientje plempen en dan gaan met de banaaaan.
Ik ga voor een 5.7 dan sta ik een 7 gemiddeld
Niets mis meequote:Op woensdag 21 mei 2008 23:51 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
[..]
Nou als ik zo de vorige examens zie, ga ik morgen jankend weglopen.
ehm? moet je niet eerst ff (103-102):102 x 100 doen, dat is afgerond overigens 0.98 %quote:Op woensdag 21 mei 2008 20:55 schreef xminator het volgende:
Ja oftewel het stijgt met 1% je kunt toch wel begrijpend lezen?
van 2% naar 3% , 3-2= 1 oftewel een stijging van 1 % (procentpunt)
OMG, waarom doe jij economie eigenlijk?
Antwoord klopt;).quote:Op donderdag 22 mei 2008 04:35 schreef Syb-rund. het volgende:
[..]
ehm? moet je niet eerst ff (103-102):102 x 100 doen, dat is afgerond overigens 0.98 %
bij een stijging van 1 procent, in dit geval van 2 naar 3 , lijkt me een makkelijke naaivraag omdat iedereen gewoon gaat aftrekken, terwijl het als ik het me nog goed herinner zoals hierboven hoort te gebeuren.
ah nevermind, iemand heeft er al op gereageerd dus.
ik heb weer het gevoel dat ze ons morgen gaan naaien met extreme kutvragen![]()
Leuk vooruitzicht,dankjequote:Op donderdag 22 mei 2008 09:04 schreef SurraXL het volgende:
we gaan er allemaal aaaaaaaaaan
Ja naar rechtsquote:Op donderdag 22 mei 2008 09:11 schreef SurraXL het volgende:
welke kant schijft de vraaglijn op als de vraag toeneemt, naar rechts toch?
Brief schrijvenquote:Op donderdag 22 mei 2008 09:27 schreef SurraXL het volgende:
En beter is de brief schrijven ook gewoon met een onderwerp wat ik ken..zo niet loop je alweer 6 punten mis
Ja wat is dat nou, een opstel schrijven ofzoietsquote:Op donderdag 22 mei 2008 09:27 schreef SurraXL het volgende:
En beter is de brief schrijven ook gewoon met een onderwerp wat ik ken..zo niet loop je alweer 6 punten mis
Iemand nog wat zinnige dingen?quote:Deel 1
Schaarste:Spanning tussen behoeften van mensen en middelen. Hoe meer behoeften er vervuld zijn, hoe kleiner de schaarste.
Productie factoren: kapitaal, natuur, ondernemerschap,arbeid
Inkomens: loon, rente, pacht, winst
Schaarse Geoderen: Individuele goederen (particulier), Quasi-Collectieve goederen, Zuiver Collectieve goederen (overheid). Voorwaarden:1)behoefte aan, 2)PF's opofferen
Bruto TW: Omzet-Inkoop=vergoeding PF'sNettonat
Netto Nationaal Product: Netto Nationaal Inkomen(afschrijvingen horen bij het BNP (BBP)
Welvaartsgroei:(1.enge zin) Productiegroei per hoofd van de bevolking(2.brede zin)Welzijn (geluk)
Beroepsbevolking: Arbeidsaanbod
Werkzame beroepsbevolking: Arbeidsvraag
Participatiegraad: Beroepsbevolking/beroepsgeschikte bevolking x 100%
Werkloosheidspercentage: Werklozen/beroepsbevolking x 100%
Investeren:Kopen van kaitaalgoederen.
Bruto: Alle investeringen
1)Vervangings: Afschrijvingen
2)Netto: Uitbreidingsinvesteringen
1)Voorraad:Investering in Vlottende Activa
2)Uitbreidings:Investering in Vaste Activa
Breedte: Gelijke Kapitaalintensiteit
Diepte: Stijging Kapitaalintensiteit
Balans: EV=Bezittingen-Schuld, Activa=Passiva, Debet=Credit(Voorraadgrootheid)
Vaste Activa: Alles wat langer dan 1 jaar in bezit is(Gebouwen, Inventaris, Machines etc.)
Vlottende Activa: Alles wat korter dan 1 jaar in bezit is(Debiteuren, Voorraad etc.)
Liquide Activa:Meest vloeibare vermogensvorm (Kas, Bank)
Eigen vermogen:Geplaats aandelenkapitaal + Resserves (Bij NV aandelenvermogen=resserves)
LVV: Schulden langer dan 1 jaar(Hypotheek, obligatierekening etc.)
KVV: Schulden korter dan 1 jaar(Crediteuren, belastingschuld etc.)
Resultatenrekening: Kosten+Inkopen(+winst) = X
Opbrengsten+Omzet = X (Stroomgrootheid)
Liquiditeit: Mate waarin korte schulden kunnen worden afbetaald, Vlottende activa+liquide activa/korte schuden=1,5
Solvabiliteit: Mate waarin alle schulden kunnen worden afbetaald met EV, Eigen vermogen/totale vermogenx100%= 50 of groter
Deel 2
Break-Even: Kosten en Opbrengsten zijn gelijk
TK: Totale kosten=TVK+TCK
TVK: Totale variabele kosten(Gemiddelde Variable Kosten)
TCK: Totale constante kosten
P: (verkoop)Prijs
Q: Afzet
TO: Totale Omzet=PxQTW:
Totale Winst=TO-TK
BEO: Break-evenomzet BEAxP
BEA: Break-evenafzet (TK bij TW=0)
GVK: Gemiddelde variabele kosten TVK/q
GCK: Gemiddelde constante kosten TCK/q
GTK: Gemiddelde totale kosten TK / q = (TVK + TCK) / q = TVK /q + TCK / q = GVK + GCK
Bbox1: Inkomen uit werk en woning (progressief)Bbox2: Inkomen uit aanmerkelijk belang(min.5% aandelenbezit)
Bbox3: Inkomen uit sparen en beleggen
Marginale druk: Extra belastingen/extra inkomen x 100%
Gemiddelde druk: Te betalen belastingen/totale inkomen x 100%
Loonheffing: Voorheffing op de inkomensbelasting
Financieringssaldo: Begrotingssaldo + aflossing staatsschuld
Financieringstekort: Begrotingstekort-aflossing staatsschuld
Staatsschuldquote: staatsschuld/nationaal inkomen x100%
Allocatie: toewijzen van PF's
Protectie: Beschermen van eigen industrie tegen concurentie(dmv subsidies, invoerrechten, formaliteiten)
Kerngetallen:
Exportquote(waarde export / nationaal inkomen x 100%)
Importquote(waarde import/nationaal inkomen x 100%)
Dekkeingspercentage(waarde export/ waarde import x 100%)
Ruilvoet(exportprijspijl / importprijspijl x 100)
Eco.Integratie:Vrijhandelszone, Douane-unie, Gemeenschappelijke markt, economische unie, monetaire unie
Eco. Kringloop: Gesloten economie zonder overheid: Gezinnen (s)-> banken, (c)-> bedrijven Y=C+S
Banken-> bedrijven S=I
Bedrijven (y)-> gezinnen Y=C+I
Gesloten economie mét overheid:
Gezinnen: Y=C+B+S
Banken: S=I +(O-B)
Bedrijven: Y=C+I+O
Open economie mét overheid:
Gezinnen: Y=C+B+S
Banken: S=I +(O-B)+(E-M)
Bedrijven: Y=C+I+O+E-M
Sibomerelatie: (S-I)+(B-O)+(M-E)=0
Structuurkant: Vraagkant, 4 productiefactoren, productiecapaciteit
Conjuctuur kant: Aanbodkant, besteders, feitelijke productie
Onderbesteding: Vraag < capaciteit, laagconjuctuur(werkloosheid, machines staan stil, grondstoffen deels ongebruikt)
Overbesteding: Vraag > capaciteit, hoogconjuctuur(overspannen arbeidsmarkt, tekort aan machines, grondstoffen schaars)
Bestedingsevenwicht: Vraag = capaciteit,(bijna) volledige werkgelegenheid, (bijna) geen prijsveranderingen)
Conjuctuurcyclus: Ontwikkeling nationaal inkomen/product, bepaald door de effectieve vraag, bestaande uit hausse, recessie, depressie en herstel.
Effectieve vraag: Consumeren +Investeren +Overheidsuitgaven +Export-iMport
Anticyclisch beleid:
Overbesteding: belasting omhoog, bestedingen omlaag
Onderbesteding: belasting omlaag, bestedingen omhoog
Polypolie: Veel aanbieders, homogeen product, marktprijs
Monopolitische consurentie: Veel aanbieders, hetrogeen product, deels zelfbepalend
Oligopolie: Weinig aanbieders, homogeen product, prijsleider
Monopolie: Één aanbieder, homogeen product, zelfbepalend
Chartaal: Contant geld
Chiraal: Direct beschikbare bankrekening
Geldscheppers: ECB, ECO, EPB
MGH: Geen vreemde valuta, geen spaarrekening, geen kasgeld geldscheppers
Geldscheppen: Meer geld giraal uitlenen dan zelf in kas
Geldfuncties: Betaalmiddel, rekenmiddel, spaarmiddel
Omloopsnelheid: Nationaal product/MGH
Deel 3
Het tekenen van een prijsvraagfunctie:
P omhoog, Qv naar rechts, Stijgt de prijs, neemt het aanbod af
Het tekenen van een aanbodfunctie:
P omhoog, Qa naar rechts, Stijgt de prijs, neemt het aanbod toe
evenwichtsprijs en hoeveelheid:
Qa= p -5
Qv = -0,5 + 10
Invullen in GRM: Y1 = X-5, Y2= -0,5+10 => 2nd trace intersect.
Marketingmix: Plaats, Product, Prijs, Promotie
Rente stijgt: Buitenlandse beleggers gaan hier geld beleggen
Stijging wisselkoers:
Het binnenlandse effect rentestijging: negatief, rente stijgt, lenen daalt, sparen stijgt, bestedingen dalen, productie daalt, werkgelegenheid daalt
Stijging Binnenlandse bestedingen: stijging importgoederen, saldo lopende rekening verslechtert
Daling wisselkoers:
exportprijzen dalen en importprijzen stijgen, export stijgt en import daalt, saldo lopende rekening verbetert
export stijgt, productie stijgt,werkgelegenheid stijgt
importprijzen stijgen, hoge verkoopprijs, inflatie
Kwantitieve structuurwerkloosheid:
De EV is kleiner dan de productiecapaciteit. Bedrijven hebben minder werknemers nodig om aan de effectieve vraag te voldoen, de productiecapaciteit wordt verlaagd, werknemers worden ontslagen en worden werkloos
Kwalitatieve structuurwerkloosheid:
Vraag en aanbod van arbeid sluiten niet op elkaar. Er worden andere soorten arbeid gevraagd dan aangeboden. Voor bepaalde vacatures zijn dus geen geschikte kandidaten te vinden. Komtdoor verkeerde scholing, dat je in een andere stad/regio moet werken dan dat je woont en dat de reiskosten niet worden vergoed
Frictiewerkloosheid:
Een periode van werkloosheid na afronding studie/school of na ontslag waarin je actief op zoek bent naar een baan
Seizoenswerkloosheid:
Bepaalde arbeid wordt alleen gevraagd in een bepaald seizoen.
Prijselasticiteit: toename vraag/toename prijs= -1 is elastisch
Men zei dat het er dit jaar niet meer in zou zitten omdat heel veel leraren het niet behandelen...quote:Op donderdag 22 mei 2008 09:57 schreef MrManiak het volgende:
Zit in ieder examen, meestal opgave 4 of opgave 6, zitten zo'n 6 á 9 punten op dacht ik.
Oeh, looks nice.quote:Op donderdag 22 mei 2008 09:58 schreef JLSB het volgende:
Mijn Gr samenvatting tot nu toe.
[..]
Iemand nog wat zinnige dingen?
Niet? Oléquote:Op donderdag 22 mei 2008 09:59 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Men zei dat het er dit jaar niet meer in zou zitten omdat heel veel leraren het niet behandelen...
Helemaal geen opstel?quote:Op donderdag 22 mei 2008 09:59 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Men zei dat het er dit jaar niet meer in zou zitten omdat heel veel leraren het niet behandelen...
Ik weet niet waar die geruchten vandaan komen, dus zeker weet ik het niet.quote:
Ja maar ABSOLUUT is het 1 procentpunt.quote:Op donderdag 22 mei 2008 04:35 schreef Syb-rund. het volgende:
[..]
ehm? moet je niet eerst ff (103-102):102 x 100 doen, dat is afgerond overigens 0.98 %
bij een stijging van 1 procent, in dit geval van 2 naar 3 , lijkt me een makkelijke naaivraag omdat iedereen gewoon gaat aftrekken, terwijl het als ik het me nog goed herinner zoals hierboven hoort te gebeuren.
N-O : O x 100 is idd. veel makkelijker.quote:Op donderdag 22 mei 2008 04:35 schreef Syb-rund. het volgende:
[..]
Je hebt meestal zo rond de 60 punten te behalen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 10:56 schreef Cahir het volgende:
Ik een 4,1. Hoeveel punten zou ik moeten halen? Hoe the **** bereken je da
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |