abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58140662
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 15:41 schreef Pumatje het volgende:
ben benieuwd hoe Defensie hierop gaat reageren.
Misschien dan toch maar zwaarder materieel erheen.
Wat dacht je van meer rechten? Ze mogen niet eens zomaar schieten. En dat in een oorlogsgebied. De lafaards in Den Haag en ons goed getrainde leger zijn echt twee tegenpolen van elkaar , wat mogelijk onnodige slachtoffers eist.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_58141075
Echt niet te geloven dat dit precies een dag na de aanstelling van de CDS gebeurd. Hoe toevallig. En hoe ontzettend wrang. Die smerige kut-Taliban met die smerige tyfus IEDs. Het is gewoon een hopeloze kutbende. Ik heb te doen met de jongens en meiden daar op de grond.
Er moet meer en zwaarder materiaal naartoe en die Taliban moet helemaal weg gezuiverd worden in een lang en groot offensief. Maar ja... Natuurlijk heel veel makkelijker gezegd dan gedaan helaas.
pi_58141111
in de nacht de wegen controleren, en iedereen die ook maar iets op de weg doet gewoon wegblazen
pi_58141143
Vaak werken die IEDs toch met GSM's? Helpen GSM jammers misschien niet tegen een deel van de IEDs? En weet iemand in wat voor voertuig de slachtoffers reden?
pi_58141175
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 17:49 schreef TiMPiN het volgende:
in de nacht de wegen controleren, en iedereen die ook maar iets op de weg doet gewoon wegblazen
Dat is het probleem, als we dat zien mogen we niet schieten, dan bellen we de Amerikanen .
quote:
Echt niet te geloven dat dit precies een dag na de aanstelling van de CDS gebeurd. Hoe toevallig. En hoe ontzettend wrang. Die smerige kut-Taliban met die smerige tyfus IEDs. Het is gewoon een hopeloze kutbende. Ik heb te doen met de jongens en meiden daar op de grond.
Er moet meer en zwaarder materiaal naartoe en die Taliban moet helemaal weg gezuiverd worden in een lang en groot offensief. Maar ja... Natuurlijk heel veel makkelijker gezegd dan gedaan helaas.
Eens. Ik zag onlangs een docu op Nat. Geo. met een filmpje van de Taliban die een Humvee in beeld houdt die op een bermbom rijdt; bleef niets van over :x. Echt diep triest, en laf. Nu snap ik hoe de Grieken zich voelden tegenover boogschutters.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_58141993
Ja psies Steeven, dat politieke gedoe der omheen kan veel soepeler en SNELLER, die mensen die vanachter hun bureau wel ff bepalen wat goed is voor de jongens die dr zitten
pi_58142336
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 17:47 schreef Lightning_NL het volgende:
Die smerige kut-Taliban met die smerige tyfus IEDs.
Laten we wel een beetje realistisch blijven, dergelijke wapens zijn voor de Taliban de enige manier om schade aan te richten. Het is niet laffer dan van 5 kilometer afstand artillerievuur te openen of vanaf een paar kilometer hoogte een bom te gooien. Oorlog is geen spelletje waar je eerlijk of oneerlijk kan spelen. Daarom vind ik het ook onzinnig om van een "laffe aanval" te spreken. Het doel is gewoon militair, en of je daar nu een lasergestuurde bom voor gebruikt of een IED, het is van hetzelfde laken een pak.

Meer en zwaarder materieel gaat ook niet helpen om "de Taliban weg te zuiveren". Het is de Russen niet gelukt en het zal ons ook niet lukken. Bovendien is dat volgens mij het doel van deze missie ook helemaal niet.

Er gaan nog veel sneuvelen daar, aan beide kanten. En het netto resultaat is te vewaarlozen.
pi_58142964
Ja je hebt wel een beetje gelijk. Maar toch vind ik een IED veel 'smeriger' dan artillerievuur. Net als een mijn dat bijvoorbeeld is.

En het doel is om Afghanistan weer op te bouwen. Als de Taliban dat verhindert, dan moeten zij uitgeschakeld worden.
  vrijdag 18 april 2008 @ 19:23:50 #59
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_58143358
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 18:52 schreef gelly het volgende:

[..]

Laten we wel een beetje realistisch blijven, dergelijke wapens zijn voor de Taliban de enige manier om schade aan te richten. Het is niet laffer dan van 5 kilometer afstand artillerievuur te openen of vanaf een paar kilometer hoogte een bom te gooien. Oorlog is geen spelletje waar je eerlijk of oneerlijk kan spelen. Daarom vind ik het ook onzinnig om van een "laffe aanval" te spreken. Het doel is gewoon militair, en of je daar nu een lasergestuurde bom voor gebruikt of een IED, het is van hetzelfde laken een pak.

Meer en zwaarder materieel gaat ook niet helpen om "de Taliban weg te zuiveren". Het is de Russen niet gelukt en het zal ons ook niet lukken. Bovendien is dat volgens mij het doel van deze missie ook helemaal niet.

Er gaan nog veel sneuvelen daar, aan beide kanten. En het netto resultaat is te vewaarlozen.
Als oud LJ-er toch een reactie in dit topic.

Ik erken, zij het tandenknarsend, het hoge waarheidsgehalte van je post Gelly. Ik denk wel dat technologie een grote rol zal spelen in het beperken van de schade. Ik vrees met jou dat de prijs nog hoger zal worden terwijl het netto resultaat achterblijft. De tijd zal het leren. Krachtig optreden aan de voorkant van het IED probleem lijkt de oplossing. Ik denk dan aan nachtelijke surveillance op doorgaande routes waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van technologie en slagkracht.

Verder maak ik een diepe buiging voor de mannen die voor altijd jong zullen zijn.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_58143400
Na het zien van Balkenende speech ga ik er maar vanuit dat onze jongens weer in een slecht beveiligd voertuig onderweg waren. Hoeveel mannen moeten nog de dood vinden voor het eens gaat doordringen in Den Haag dat de fennek vervangen dient worden?
pi_58143490
De Fennek vervangen? Dat ding is toch brand spanking new?
Is ie niet bestand tegen IEDs? Iedereen in Bushmaster laten rijden lijkt me eigenlijk ook onhaalbaar.
pi_58143559
Sja, misschien (nog) vaker Apache's inzetten met nachtzicht of F-16's infrarood foto's laten maken van de route. Omgewoelde grond kun je daarop best goed zien. Maar goed, die zijn ook niet onbeperkt inzetbaar ,laat staan elke dag. Het is en blijft gewoon een risico dat je moet incalculeren op je route.
  FOK!fotograaf vrijdag 18 april 2008 @ 19:48:44 #63
145146 Andyy
pi_58144176
of ze moeten net zoals de commando's rijden : geen vaste routes, wegen vermijden
pi_58144402
Ik zag net op het journaal dat ze in van die open MB's reden. Beetje jammer... Gebruik die dingen dan alleen offroad!
  vrijdag 18 april 2008 @ 20:33:51 #65
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_58145396
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 19:55 schreef Lightning_NL het volgende:
Ik zag net op het journaal dat ze in van die open MB's reden. Beetje jammer... Gebruik die dingen dan alleen offroad!
Of op z'n minst een bushmaster voorop...
pi_58145459
Heeft de genie niet meer van de mijnenvegers ? Hoewel die natuurlijk retetraag zijn en bij een op afstand bediende bom geen nut hebben.
  vrijdag 18 april 2008 @ 20:41:30 #67
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_58145646
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 20:35 schreef gelly het volgende:
Heeft de genie niet meer van de mijnenvegers ? Hoewel die natuurlijk retetraag zijn en bij een op afstand bediende bom geen nut hebben.
Nope, ze zijn nu bezig wat anti-mijn machines aan het aanschaffen, maar ja, mijnen zijn geen IED's
  vrijdag 18 april 2008 @ 21:11:28 #68
183047 eevebe
nader in te vullen
pi_58146472
echt verschrikkelijk!
t is ook eigenlijk te bizar voor woorden dat zoiets gebeurt de dag nadat de nieuwe cds geinstalleerd is.
al maakt het inderdaad (zoals eerder gezegd) niet uit wiens zoon het is.
r.i.p.....
en sterkte voor de gewonden en nabestaanden
pi_58147256
Je zou de Taliban alleen uit kunnen schakelen door werkelijk alles plat te gooien en dood te schieten. Het ironische is dat we daar meer dan genoeg wapens voor hebben, maar dat het tegen onze principes in gaat zoiets te doen. Alleen al om die reden kun je niet winnen. Helaas.
pi_58147469
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 17:47 schreef Lightning_NL het volgende:
Mee eens.
Het is gewoon tragisch dat het juist de zoon van de CDS is, dit is een behoorlijke klap voor het moreel denk ik zo.
pi_58147498
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 21:37 schreef Steeven het volgende:
Je zou de Taliban alleen uit kunnen schakelen door werkelijk alles plat te gooien en dood te schieten. Het ironische is dat we daar meer dan genoeg wapens voor hebben, maar dat het tegen onze principes in gaat zoiets te doen. Alleen al om die reden kun je niet winnen. Helaas.
Ehm... ethisch niet echt verantwoord enzo
Extracted essence of the stone. Narcotic of the faceless ones
I awake on planet black. Freezing moon, no turning back.

We do not rock, we kill!
pi_58147715
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 21:46 schreef refused. het volgende:

[..]

Ehm... ethisch niet echt verantwoord enzo
Ja, dat zeg ik toch ook in mijn post?
pi_58147854
In wat voor voertuig zatten ze eigelijks?
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:06:13 #74
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_58148104
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 20:33 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Of op z'n minst een bushmaster voorop...
Het ging om het vierde voertuig in het konvooi, dus waarschijnlijk hebben ze gewacht totdat er een kwetsbaarder voertuig voor bij kwam

Veel sterkte aan de familie en ik hoop dat de gewonden fatsoenlijk herstellen, meer kunnen we er helaas niet meer aan doen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 22:37:43 #75
56387 Bob-B
In Bob we trust
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')