bron: rechtspraak.nlquote:Rapper en fotograaf krijgen schadevergoeding wegens vergissing met foto in film Fitna
Amsterdam, 17 april 2008 - De rechtbank Amsterdam heeft vandaag in kort geding beslist dat Geert Wilders een voorschot van ¤ 3.000 moet betalen aan rapper Salah Edin als schadevergoeding. De fotograaf krijgt een voorschot van ¤ 5.000,- wegens materiële schade. Door het portret van Salah Edin te gebruiken in de film Fitna, heeft Wilders hem ten onrechte voorgesteld als de moordenaar van Theo van Gogh. Hij heeft inbreuk gemaakt op het portretrecht van de rapper en op het auteursrecht van de fotograaf.
Eerder hadden partijen zelf overeenstemming bereikt over een rectificatie op onder meer de website van de PVV.
LJ Nummer
BC9778
Ja, eerst ook nog in hoger beroep. Maar ik weet niet of dat het waard zal zijn voor die paar duizend euro.quote:
Principezaak natuurlijk, op naar het EHRM!quote:Op donderdag 17 april 2008 16:25 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, eerst ook nog in hoger beroep. Maar ik weet niet of dat het waard zal zijn voor die paar duizend euro.
Ach, dat is voornamelijk een fitna-nieuws-verzamel-topic geworden.quote:Op donderdag 17 april 2008 16:23 schreef Pool het volgende:
Hm, ik had het bestaande topic Koran-film Wilders #34: nasleep debat & rechtszaken even over het hoofd gezien. Gooi deze maar dicht als dit niet nieuwswaardig genoeg is voor een nieuw topic.
De rechter merkt dat ook aan als een stukje 'eigen schuld':quote:Op donderdag 17 april 2008 16:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe de rechter heeft gewogen dat onze rapvriend bewust gepoogd heeft op Mohammed B. te lijken, ht lijkt me dat je dan moeilijk kunt stellen dat je in je goede naam bent aangetast.
volledige uitspraakquote:Ook al zou [eiser 1] er radicale denkbeelden op na houden en daarmee – zoals [gedaagde] dat uitdrukt – nou niet bepaald de ideale schoonzoon zijn, dat betekent nog niet dat in het geheel geen sprake van (reputatie)schade kan zijn. Het verweer van [gedaagde] dat de schade mede een gevolg is van een omstandigheid die aan [eiser 1] kan worden toegerekend – als [eiser 1] niet als Mohammed B. had geposeerd dan was de vergissing niet gemaakt – lijkt vooralsnog in een bodemprocedure een goede kans van slagen te hebben, wat zal leiden tot een vermindering van de vergoedingsplicht. Deze eigen schuld zal, afgezet tegen de schuld van [gedaagde], echter niet zodanig zijn dat in het geheel geen schadevergoeding zal worden toegekend. In de gegeven omstandigheden is een voorschot van EUR 3.000,- op de immateriële schadevergoeding redelijk.
Dankquote:Op donderdag 17 april 2008 16:46 schreef Pool het volgende:
[..]
De rechter merkt dat ook aan als een stukje 'eigen schuld':
[..]
volledige uitspraak
Nouja, het geeft wel te denken.quote:
Ik laat 'm voorlopig even open; zodra d'r weer klassiek wildersgemeut gaat komen, vraag ik wel een merge aan.quote:Op donderdag 17 april 2008 16:23 schreef Pool het volgende:
Hm, ik had het bestaande topic Koran-film Wilders #34: nasleep debat & rechtszaken even over het hoofd gezien. Gooi deze maar dicht als dit niet nieuwswaardig genoeg is voor een nieuw topic.
Het gebruik van de cartoon van die Deen was ook schending van auteursrecht. De cartoonist was het er namelijk niet mee eens, dat deze zomaar zonder gesprek vooraf gebruikt werd. Daarom is ook deze cartoon verwijderd uit de tweede versie van Fitna.quote:Op donderdag 17 april 2008 17:05 schreef Pool het volgende:
[..] auteurs- en portretrechten te schenden (vergeet dat van Robert Muntz niet).[..]
quote:Op donderdag 17 april 2008 18:13 schreef sp3c het volgende:
nu ja je zou je plaatjes ook bij officiele bronnen kunnen scoren ipv ze van het internet te plukken hoef je ze ook niet te kunnen onderscheiden van elkaar
dan heb je ook niet dit soort domme problemen
Ook zoietsquote:Op donderdag 17 april 2008 18:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het gebruik van de cartoon van die Deen was ook schending van auteursrecht. De cartoonist was het er namelijk niet mee eens, dat deze zomaar zonder gesprek vooraf gebruikt werd. Daarom is ook deze cartoon verwijderd uit de tweede versie van Fitna.
Of misschien juist wel.quote:Op donderdag 17 april 2008 17:05 schreef Pool het volgende:
[..]
...Wilders is gewoon een prutser eerste klas, dus zelfs als zijn ideeën je aanstaan, dan nog kun je beter niet op hem stemmen. Hij is namelijk incapabel en dat blijkt uit alles.
Nee? Bekijk de foto's van Mohammed Bouyeri en Salah Edin nog 's goed.quote:Op vrijdag 18 april 2008 05:45 schreef MrSASO het volgende:
Wat een gejank weer van sommige users hier, het is terecht dat hij een schadevergoeding moet betalen naar Salah Edin hij heeft er niet om gevraagd om als een soort van terrorist afgeschilderd te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |