Er wordt gebruik gemaakt van diepwandtechniek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diepwandquote:Op vrijdag 12 september 2008 21:29 schreef schatje het volgende:
Maar hoe kunnen die wanden ondergronds dan lekken? Van wat voor soort materiaal zijn die gemaakt? Ik snap het niet zo goed. Het is toch slim om voor iets te kiezen wat waterdicht is?
Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien....quote:Op vrijdag 12 september 2008 20:49 schreef Sanne het volgende:
De gemeente Amsterdam wist dat er nieuwe lekkages konden ontstaan in de bouwput van de Noord-Zuidlijn. De gemeente is door deskundigen in een rapport gewezen op de risico's. RTV-NH beschikt over dit rapport van 6 augustus jl.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=89965
[ afbeelding ]
vervolg:
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina2.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina3.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina4.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina5.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina6.jpg
http://www.rtvnh.nl/cmsroot/File/dfd/pagina7.jpg
[ afbeelding ]
In het briefrapportje staat dat een afweging moet worden gemaakt tussen het risico op lekkage en de kosten van een lekkagecontrolesysteem. Allicht dat die afweging achteraf negatief uitvalt, maar ook dat is volgens mij niet met zekerheid te zeggen. Zo'n detecteisysteem hoeft ook niet onfeilbaar te zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:00 schreef Againzender het volgende:
Ach ja, zo gaat dat toch in de politiek: als de uitkomst van het rapport je niet aanstaat: hopla, in de onderste la, en de sleutel van de la weggooien....
nieuw stad bouwen compleet met infrastructuur had meer opgeleverd.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:05 schreef Sanne het volgende:
'Bouw metro onderschat'
Henk van Veldhuizen, die na vijf jaar vertrekt als directeur van Projectbureau Noord-Zuidlijn, twijfelt er soms aan of Amsterdam de bouw van de metrolijn in de hand heeft. "We hebben dit project met zijn allen enorm onderschat", aldus de metrobaas, wiens afscheidsfeestje dat gisteren was gepland, is afgelast. U viert geen feest? "Donderdag 19 juni was een zwarte dag."
...
http://www.bndestem.nl/al(...)metro-onderschat.ece
Het hele gebied rond het WTC is de komende 20 a 25 jaar nog vol in ontwikkeling. Er komen bedrijven, woningen, commerciele ruimte en de A10 zuid gaat onder de grond (plus spoor) waardoor er daarboven ook gebouwd gaat worden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:21 schreef henkway het volgende:
Nieuwe stad naast het WTC is veel beter
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aanquote:Op zaterdag 13 september 2008 12:21 schreef henkway het volgende:
[..]
nieuw stad bouwen compleet met infrastructuur had meer opgeleverd.
Amsterdam is een Venetie , daar moet je niet gaan rommelen en poeren
Nieuwe stad naast het WTC is veel beter
ik bedoel Amsterdam heeft de noord-zuidlijn niet nodig, nieuwe economische activiteiten moet vooral buiten Amsterdam plaats gaan vinden.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aan
Dus volgens jou maakt het weinig uit dat daar heel waarschijnlijk authentieke wevershuisjes gesloopt moeten gaan worden?quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:55 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
het centrum van Amsterdam is een 17e eeuws Venetie dat zich steeds aangepast heeft aan de eisen in de tijden erna zonder al teveel van het 17e eeuwse karakter te hoeven in te leveren, de aanleg van Noord-Zuidlijn verandert daar erg weinig aan
volgens mij is het nu niet noodzakelijk dat ze gesloopt moeten gaan worden, als ze alsnog door de gevolgen van de aanleg van de Noord-Zuidlijn gesloopt moeten worden zou ik dat zonde vindenquote:Op zaterdag 13 september 2008 14:11 schreef Samson het volgende:
[..]
Dus volgens jou maakt het weinig uit dat daar heel waarschijnlijk authentieke wevershuisjes gesloopt moeten gaan worden?
de behoefte aan mobiliteit groeit nog steeds, ook in Amsterdam, dat kan niet langer opgevangen worden door het netwerk van trams en bussen in Amsterdam, daar is die Noord-Zuidlijn voor nodig nu om het centrum bereikbaar te houden voor iedereen. Amsterdam is aantrekkelijk omdat er heel veel economische activiteiten in het centrum aanwezig zijn zonder dat je al te veel hoeft te reizen, het zit allemaal dicht bij elkaar. De mensen in Amsterdam wonen, winkelen en werken het liefst nog steeds in en nabij het centrum, ondanks de nieuwste mogelijkheden in communicatie op afstand. De klok stil zetten in het centrum is onrealistisch, want dat zorgt op den duur voor versnippering van de economische activiteiten wat Amsterdam als geheel onaantrekkelijk zal maken omdat je teveel zal moeten reizen tussen de economische activiteiten.quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:08 schreef henkway het volgende:
[..]
ik bedoel Amsterdam heeft de noord-zuidlijn niet nodig, nieuwe economische activiteiten moet vooral buiten Amsterdam plaats gaan vinden.
hoe meer infrastructuur, hoe groter de mierenhoop
Joh, wordt wakker de economische activiteiten vinden allang plaats buiten het centrum, er is geen noodzaak voor die twee miljard kostende lijn, gewoon om Venetie heen met de infrastructuur.quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:49 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de behoefte aan mobiliteit groeit nog steeds, ook in Amsterdam, dat kan niet langer opgevangen worden door het netwerk van trams en bussen in Amsterdam, daar is die Noord-Zuidlijn voor nodig nu om het centrum bereikbaar te houden voor iedereen. Amsterdam is aantrekkelijk omdat er heel veel economische activiteiten in het centrum aanwezig zijn zonder dat je al te veel hoeft te reizen, het zit allemaal dicht bij elkaar. De mensen in Amsterdam wonen, winkelen en werken het liefst nog steeds in en nabij het centrum, ondanks de nieuwste mogelijkheden in communicatie op afstand. De klok stil zetten in het centrum is onrealistisch, want dat zorgt op den duur voor versnippering van de economische activiteiten wat Amsterdam als geheel onaantrekkelijk zal maken omdat je teveel zal moeten reizen tussen de economische activiteiten.
Je bent bekend met hun bouwmethoden?quote:Op donderdag 11 september 2008 08:52 schreef HeatWave het volgende:
MIsschien moeten ze hier eens dat team uit Peking halen dat in 3 dagen en een beetje een heel Olympisch complex uit de grond heeft weten te rammen.
In dit oh zo beschaafde land gaat er werkelijk niets meer goed op bouwgebeid. Rijksmuseum zou 3 jaar duren, duurt 10 jaar. de NZ-Lijn, 2015 mogen we instappen, als we mazzel hebben. Man ik had er al in moeten zitten!
Prutsers....
sinds de 19e eeuw is er idd. het 1 en ander veranderd buiten de binnenstad maar dat heeft de binnenstad alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt voor economische activiteiten dan het al was...quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Joh, wordt wakker de economische activiteiten vinden allang plaats buiten het centrum, er is geen noodzaak voor die twee miljard kostende lijn, gewoon om Venetie heen met de infrastructuur.
ja, je komt weinig buiten zeker he.quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:05 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
sinds de 19e eeuw is er idd. het 1 en ander veranderd buiten de binnenstad maar dat heeft de binnenstad alleen maar nog aantrekkelijker gemaakt voor economische activiteiten dan het al was...
Van een andere site:quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:05 schreef Sanne het volgende:
'Bouw metro onderschat'
Henk van Veldhuizen, die na vijf jaar vertrekt als directeur van Projectbureau Noord-Zuidlijn, twijfelt er soms aan of Amsterdam de bouw van de metrolijn in de hand heeft. "We hebben dit project met zijn allen enorm onderschat", aldus de metrobaas, wiens afscheidsfeestje dat gisteren was gepland, is afgelast. U viert geen feest? "Donderdag 19 juni was een zwarte dag."
Zou je voor zo'n lastig project als de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet een zwaargewicht moet hebben die leiding neemt over een dergelijk project? Iemand die op de hoogte is van de stand van de techniek in de civiele techniek (en dus op zijn minst dat ook heeft gestudeerd), iemand die al eerder te maken heeft gehad met het aanleggen van een mega-infra-project. Dat de bouw van de Noord-Zuidlijn onderschat is is evident, de bezetting van de leiding over het project is daar naar.quote:Van Veldhuizen is directeur projectbureau Noord/Zuidlijn. Hij studeerde aan de TU Delft (afdeling bouwkunde) en werd daarna projectleider wijk- en woningverbetering bij de Stichting Rehabilitatie Transvaalwijk in Leeuwarden. In 1980 kwam hij te werk bij de Gemeente Amsterdam, waar hij o.a. kwartiermaker Stadsdeel Oud-West, projectleider woningobuw binnenstand en manager infrastructuur IJ was. In 2003 werd hij eindverantwoordelijk voor de aanleg van de metrolijn en kreeg hij de dagelijkse leiding over het projectbureau Noord/Zuidlijn.
overtuigend...quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:38 schreef henkway het volgende:
[..]
ja, je komt weinig buiten zeker he.
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp, als winkelgebied is het leuk.quote:
Amsterdam zal daardoor wel verpauperen, wie zal die enorme historische binnenstad immers in stand moeten houden als het economisch zwaartepunt naar buiten de gemeente wordt verplaatstquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp, als winkelgebied is het leuk.
Mar het is geen 2 miljard euro waard voor een lijntje noord-zuid
Beter een nieuwe stad maken naast tussen Amsterdam en Rotterdam in.
http://www.parool.nl/paro(...)gs-de-NZ-lijn-.dhtmlquote:'Straks zit je op rozen langs de NZ-lijn'
AMSTERDAM - In hoeverre zijn huizen aan de Noord/Zuidlijn nog verkoopbaar na de verzakking en ontruimingen van weer zes panden aan de Vijzelgracht? De Amsterdamse makelaars blijven optimistisch. ''De huizen van de gedupeerden zijn voorlopig onverkoopbaar,'' zegt Peter van Gool, hoogleraar aan de Amsterdam School of Real Estate. ''Je verkoopt je huis ook niet als het in brand staat.'' Van Gool noemt het daarom een hypothetische kwestie.
Elders aan de lijn ligt dat anders. Van Gool: ''Een huis in Amsterdam-Noord in de buurt van een metrostation kan juist in prijs stijgen. Dat hebben we ook in Parijs en Londen gezien. Maar we weten het pas zeker als die lijn er ligt.''
Eran Hausel van Heeren Makelaars is twee keer naar de verzakte panden gaan kijken. Hij denkt dat ze te ver zijn verzakt om nog te kunnen opkrikken. ''Je kunt de fundering vervangen en de vloer waterpas maken. Maar dan nog blijven de raampartijen scheef staan. Daardoor word je zeeziek in je eigen huis.''
Eigenlijk zou je de boel moeten afbreken en opnieuw opbouwen, vindt hij. De waarde van de wevershuizen zou dan alleen maar stijgen. Want een herbouwd monument geldt als nieuwbouw, 'en de plek is nog steeds fantastisch, zeker als er een metro stopt'. ''De gedupeerden moeten wachten op het bouwkundige rapport en de verzekering. Als dat na een half jaar rond is, zullen ze hun woning prima kunnen verkopen, ook al moet al het werk dan nog gebeuren.''
Hausel is nog steeds positief over de Noord/Zuidlijn. ''Mensen die op de Zuidas werken, hoeven niet meer in het dure Zuid te wonen. Vanuit Noord ben je er ook in tien minuten. Alle huizen aan de lijn krijgen meer waarde.''
Hij geeft toe dat duurdere panden in bijvoorbeeld de Ferdinand Bolstraat vanaf honderd vierkante meter iets moeilijker verkopen. ''Die kopers zitten al wat verderop in hun wooncarrière, die willen hun auto kunnen parkeren en dat gaat nu niet. Ze vinden die bouwput voor de deur ook weinig aantrekkelijk.''
Kleinere etages van onder de 75 meter zijn zo weg, zegt hij. ''Starters op de woningmarkt weten door de bouwoverlast heen te kijken. Bovendien zijn al voor de metro veel panden van een nieuwe fundering voorzien.'' Hausel verkoopt op geduld. Met andere woorden: wie nu koopt, zit straks op rozen.
Op huizensite Funda staan in de Ferdinand Bolstraat op dit moment acht appartementen te koop met prijzen tussen 229.000 en 417.500 euro en een heel pand voor 895.000 euro. Geen van de objecten staat langer dan vijf maanden te koop. Aan de dure Vijzelgracht en -straat staat daarentegen niet één woning of bedrijfspand te koop. Dat kan betekenen dat eigenaren bang zijn dat ze niet de gewenste prijs krijgen. Op het Rokin daarentegen staan weer wel twee bedrijfspanden te koop en te huur.
Roger Heemskerk, directeur van makelaarskantoor Babs Persoons, zit met zijn kantoor om de hoek van de Vijzelgracht. Volgens hem zal een koper zich wel drie keer bedenken voordat hij koopt aan de kant waar de huizen verzakt zijn. ''Maar aan de overkant is er geen enkele reden om niet te kopen,'' zegt hij. Ook hij raadt de gedupeerde bewoners aan te wachten totdat de gemeente de boel gaat opknappen. ''Ik ben ervan overtuigd dat alles hersteld zal worden.''
Hij kent klanten die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en die later blij zullen zijn met de Noord/Zuidlijn. Kopen is een investering op termijn. ''Bedenk hoe mooi straks die heringerichte Vijzelgracht zal zijn met dat station.''
De nieuwe metrolijn heeft Boud Roijen van makelaarskantoor Peters & Van der Vloodt nooit dwars-gezeten. ''We sturen cliënten met vragen over de risico's door naar het projectbureau Noord/Zuidlijn.''
In de Ferdinand Bolstraat zijn de prijzen niet gedaald, weet hij. ''Een duurder pand van 140 vierkante meter boven café De Ondeugd stond een maand langer te koop, maar ging voor de gewenste prijs weg.''
Ook hij ziet alleen maar voordelen van de nieuwe metrolijn. Mochten de oude wevershuizen onverhoopt niet meer te redden zijn, dan pleit hij voor nieuwbouw. ''Zet er dan een mooi gebouw neer. Het gaat immers om een belangrijke entree naar het centrum.'' (FRANS BOSMAN/ANNE BERGSMA)
13-09-08 12:04
Kom op zeg, dat is toch wat makelaars/projectontwikkelaars altijd doen. Die geilen op zo'n bouwplek, dus als die ouwe meuk instort, dan zijn ze daar alleen maar blij mee, want dan kunnen ze daar een peperduur afzichtelijk gebouw neerzetten.quote:Op zondag 14 september 2008 17:29 schreef Samson het volgende:
Ik heb de wevershuisjes nu ook gezien en denk toch echt dat die niet meer te redden zijn. Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige bewoners liever niet meer terugkeren en het helemaal niet meer vertrouwen. En dan meteen zo'n verhaal van een makelaar die natuurlijk direct het liefst een nieuw duur pand daar neerzet. Getuigt toch ook wel van 0.0 respect voor de historische waarde van de Amsterdamse binnenstad
Ohw? Vertel?quote:Op zaterdag 13 september 2008 17:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Amsterdam zelf heeft de economische activiteit van een streekdorp,
Nou ja, uiteindelijk is A'dam een stad waarin gewerkt en gewoond moet worden. Alle andere dingen zijn en blijven bijzaak.quote:Op zondag 14 september 2008 17:40 schreef Againzender het volgende:
[..]
Kom op zeg, dat is toch wat makelaars/projectontwikkelaars altijd doen. Die geilen op zo'n bouwplek, dus als die ouwe meuk instort, dan zijn ze daar alleen maar blij mee, want dan kunnen ze daar een peperduur afzichtelijk gebouw neerzetten.
Dei gasten hebben echt schijt aan de historische waarde van zulke panden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |