abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68502494
Het zwakke aan Philipse vind ik trouwens dat hij soms niet verder komt dan een aloud retorisch concept: maak van je tegenstander een karikatuur en breek die karikatuur vervolgens af. Dat artikel van Marcel Sarot ("Bidden tegen beter weten in?") steekt wel wat genuanceerder in elkaar, maar daar lijkt Philipse dan geen oog voor te hebben.
  woensdag 29 april 2009 @ 16:41:44 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_68503324
quote:
Op woensdag 29 april 2009 16:18 schreef Friek_ het volgende:
Het zwakke aan Philipse vind ik trouwens dat hij soms niet verder komt dan een aloud retorisch concept: maak van je tegenstander een karikatuur en breek die karikatuur vervolgens af. Dat artikel van Marcel Sarot ("Bidden tegen beter weten in?") steekt wel wat genuanceerder in elkaar, maar daar lijkt Philipse dan geen oog voor te hebben.
Je kan ook stellen dat gelovigen alleen hun standpunt kunnen vasthouden door heel vaag te blijven over veel zaken. Je moet die zaken wel scherper stellen om er iets tegenover te kunnen zetten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_68504588
quote:
Op woensdag 29 april 2009 15:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ah, leuk. Zelf vind ik Herman Philipse een ontzettend scherp denker wanneer het gaat over de verhouding tussen geloof en wetenschap. Binnenkort ook maar eens z'n Atheďstisch Manifest aanschaffen.
Is wel een goed boekwerkje ja!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_70262311
Ik was eerder.
  maandag 22 juni 2009 @ 18:59:19 #205
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70262471
Heel goed.

Welnu..
quote:
Op maandag 22 juni 2009 18:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ja, dus? Een echte wetenschapper kan moeilijk atheďst zijn. Of je moet beredeneren dat het dermate onwaarschijnlijk is dat God bestaat, dat je er wel vanuit mag gaan dat het niet zo is.
Misschien komt het als een verassing om te horen dat atheisme sec gezien slechts in houd dat je niet gelooft in een god/goden. Een afwezigheid van geloof en dus niet zoals veel mensen denken een ontkenning van het bestaan van een god/goden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 22 juni 2009 @ 19:21:24 #206
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70263489
Wat SpecialK zegt is zo, maar daarnaast, God is (ongeveer) per definitie geen naturalistisch verschijnsel. Daarom zal God zich ook niet snel in experimenten laten vangen. Denken dat de wetenschap dus überhaupt een bewijs voor God zou kunnen leveren is wat simpel, het gaat er immers niet over.

Slechts voorzover je een beeld van God hebt dat naturalistische kenmerken heeft (b.v. dat God 6000 jaar geleden de aarde geschapen heeft) kun je er wetenschap op loslaten. Of dat God naar aanleiding van gebeden mensen geneest, dat kun je checken (het mechanisme zelf is waarschijnlijk niet te verklaren).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70263953
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:21 schreef Iblis het volgende:
Wat SpecialK zegt is zo, maar daarnaast, God is (ongeveer) per definitie geen naturalistisch verschijnsel. Daarom zal God zich ook niet snel in experimenten laten vangen. Denken dat de wetenschap dus überhaupt een bewijs voor God zou kunnen leveren is wat simpel, het gaat er immers niet over.
Volgens die redenatie zijn geesteswetenschappen geen wetenschappen. Dat lijkt me toch niet.
quote:
Slechts voorzover je een beeld van God hebt dat naturalistische kenmerken heeft (b.v. dat God 6000 jaar geleden de aarde geschapen heeft) kun je er wetenschap op loslaten. Of dat God naar aanleiding van gebeden mensen geneest, dat kun je checken (het mechanisme zelf is waarschijnlijk niet te verklaren).
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God. Echter, er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor het niet bestaan van God. Door gebrek aan empirisch bewijs is God niet te falsifiëren, maar dat betekent toch niet dat hij niet bestaat? Dat betekent enkel dat de kans dát hij bestaat gering is.
  maandag 22 juni 2009 @ 19:35:44 #208
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70264159
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:30 schreef Sloggi het volgende:
Volgens die redenatie zijn geesteswetenschappen geen wetenschappen. Dat lijkt me toch niet.
Nee, voor een deel niet, aangezien ze het experiment niet hanteren. Ik zou wetenschappen echter wat scherper kunnen definiëren als natuurwetenschappen, ik wil verder geen afbreuk doen aan filosofen b.v. maar de methode die ze hanteren is duidelijk anders. En een filosofie als die van Nietzsche is verder ook niet bewijsbaar in een (voor mij) enigszins zinnige betekenis.
quote:
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God. Echter, er is ook geen wetenschappelijk bewijs voor het niet bestaan van God. Door gebrek aan empirisch bewijs is God niet te falsifiëren, maar dat betekent toch niet dat hij niet bestaat? Dat betekent enkel dat de kans dát hij bestaat gering is.
Maar zelfs áls hij zou bestaan zou er geen experiment te bedenken zijn om hem aan te tonen, d.w.z. zijn niet-bestaan te weerleggen als hij zich niet op naturalistische wijze zou laten kennen. En aangezien de meeste Godsbeelden transcendent zijn, d.w.z. God bestaat buiten tijd en ruimte, is er (dus) geen experiment te verzinnen om hem te meten. Er is wel soms een individu dat claimt een openbaring te hebben gehad, maar dat is niet een herhaalbaar experiment.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70264748
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, voor een deel niet, aangezien ze het experiment niet hanteren. Ik zou wetenschappen echter wat scherper kunnen definiëren als natuurwetenschappen, ik wil verder geen afbreuk doen aan filosofen b.v. maar de methode die ze hanteren is duidelijk anders. En een filosofie als die van Nietzsche is verder ook niet bewijsbaar in een (voor mij) enigszins zinnige betekenis.
En de geschiedwetenschappen? Daarin komen ook geen herhaalbare experimenten voor (zie je tweede stuk). Het enige wat je kunt doen is de werkwijze van de historicus nagaan door de noten en methodiek te bekijken. Zijn historici geen wetenschappers?

Je gebruikt een behoorlijk enge definitie van wetenschap hier.
quote:
[..]

Maar zelfs áls hij zou bestaan zou er geen experiment te bedenken zijn om hem aan te tonen, d.w.z. zijn niet-bestaan te weerleggen als hij zich niet op naturalistische wijze zou laten kennen. En aangezien de meeste Godsbeelden transcendent zijn, d.w.z. God bestaat buiten tijd en ruimte, is er (dus) geen experiment te verzinnen om hem te meten. Er is wel soms een individu dat claimt een openbaring te hebben gehad, maar dat is niet een herhaalbaar experiment.
Dat ligt er maar aan hoe hij bestaat. Als hij inderdaad transcendent is (mocht hij bestaan), dan is dat niet gemakkelijk te controleren. Hoewel: je zou de gevolgen van zijn acties waar kunnen nemen, en die kunnen herleiden tot God. Maar dan moet je naast empirische kennis ook rationalistische kennis toelaten, iets wat jij nu uit lijkt te sluiten.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook niet hoe God te bewijzen is, maar dat komt wat mij betreft voort uit het feit dat hij niet bestaat. Als hij zou bestaan zou er een manier moeten zijn om zijn bestaan te bewijzen.
  maandag 22 juni 2009 @ 19:55:17 #210
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_70265142
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:46 schreef Sloggi het volgende:

.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook niet hoe God te bewijzen is, maar dat komt wat mij betreft voort uit het feit dat hij niet bestaat. Als hij zou bestaan zou er een manier moeten zijn om zijn bestaan te bewijzen.
Tot die tijd heb ik geen reden om het bestaan van een God aan te nemen. Komt nog bij dat er aannemelijke naturalistische verklaringen bestaan voor religie/godsbesef. We missen God dus niet.

Vragen om een bewijs voor het niet bestaan van God is sowieso niet wetenschappelijk, dan zou je alles wat niet bestaat moeten bewijzen.

De gelovige claimt dat er een God is, de gelovige mag dat aantonen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 22 juni 2009 @ 19:59:09 #211
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_70265308
Stel dat er een Transcendente God is die je niet kan aantonen:

Hoe kan een niet-aantoonbare God invloed uitoefenen op de wereld en mensen? En als er invloed is, waarom zouden we dat dan niet kunnen meten?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 22 juni 2009 @ 20:03:58 #212
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70265522
quote:
[b]Op maandag 22 juni 2009 19:46 schreef Sloggi het volgende:[/
En de geschiedwetenschappen? Daarin komen ook geen herhaalbare experimenten voor (zie je tweede stuk). Het enige wat je kunt doen is de werkwijze van de historicus nagaan door de noten en methodiek te bekijken. Zijn historici geen wetenschappers?
Nee, geen natuurwetenschappers.
quote:
Je gebruikt een behoorlijk enge definitie van wetenschap hier.
Weet ik, maar als het om bewijzen (of meer: weerleggen) gaat, dan mag dat, maar Geschiedkundige theorieën zijn naar mijn mening van een ander – niet minder – kaliber dan natuurwetenschappelijke. Het herhaalbare experiment is bij uitstek iets wat steeds grote verfijning toelaat, terwijl b.v. geschiedkundig de bronnen niet te herhalen zijn, en vaak gelimiteerd. We zullen waarschijnlijk nooit precies opgehelderd krijgen of Marinus v/d Lubbe de Rijksdag opzettelijk in brand gestoken heeft of niet (ondanks dat zijn doodsvonnis inmiddels opgeheven is). Stel dat je een theorie hebt dat Marinus het gedaan heeft, en waarom, dan kun je de geschiedenis niet herhalen om die theorie te weerleggen. Je kunt hooguit hopen op een document, maar je kunt niet, zoals met natuurkunde, een specifiek experiment ontwerpen.
quote:
Dat ligt er maar aan hoe hij bestaat. Als hij inderdaad transcendent is (mocht hij bestaan), dan is dat niet gemakkelijk te controleren. Hoewel: je zou de gevolgen van zijn acties waar kunnen nemen, en die kunnen herleiden tot God. Maar dan moet je naast empirische kennis ook rationalistische kennis toelaten, iets wat jij nu uit lijkt te sluiten.
Nou, die gevolgen waarnemen is net iets wat b.v. intelligent design wil, en het probleem daarvan is, dat het heel moeilijk is om volledigheid te garanderen. God, als transcendente entiteit, blijft datgene waarvoor een naturalistische verklaring niet voldoet. Maar wanneer weet je dat?
quote:
Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook niet hoe God te bewijzen is, maar dat komt wat mij betreft voort uit het feit dat hij niet bestaat. Als hij zou bestaan zou er een manier moeten zijn om zijn bestaan te bewijzen.
Nee, ik denk dat er genoeg manieren zijn voor een God om onbewijsbaar te bestaan. B.v. doordat hij het heelal gemaakt heeft en nu z'n gang laat gaan zonder in te grijpen. Of er niet om geeft.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70265950
quote:
Op maandag 22 juni 2009 19:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Tot die tijd heb ik geen reden om het bestaan van een God aan te nemen. Komt nog bij dat er aannemelijke naturalistische verklaringen bestaan voor religie/godsbesef. We missen God dus niet.

Vragen om een bewijs voor het niet bestaan van God is sowieso niet wetenschappelijk, dan zou je alles wat niet bestaat moeten bewijzen.

De gelovige claimt dat er een God is, de gelovige mag dat aantonen.
Daar ben ik het ook mee eens, maar ik, als wetenschapper, zal nooit beweren dat God absoluut met geen mogelijkheid bestaat. Als historicus weet ik dat wetenschappers dat al meer dan genoeg hebben gedaan, en dat ze even vaak fout bleken te zitten. Ik zal hoogstens zeggen dat ik met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk te kunnen stellen dat er geen God is.
  maandag 22 juni 2009 @ 20:19:01 #214
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70266207
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:13 schreef Sloggi het volgende:
Daar ben ik het ook mee eens, maar ik, als wetenschapper, zal nooit beweren dat God absoluut met geen mogelijkheid bestaat. Als historicus weet ik dat wetenschappers dat al meer dan genoeg hebben gedaan, en dat ze even vaak fout bleken te zitten. Ik zal hoogstens zeggen dat ik met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk te kunnen stellen dat er geen God is.
Ik denk dat veel definities van God zich wetenschappelijk niet laten weerleggen. Dat is als willen bewijzen dat je een muur niet streeploos kunt beschilderen omdat je besloten hebt alleen een hamer te gebruiken. Als wetenschapper ben je natuurlijk ook mens, en als zodanig kun je natuurlijk ook op basis van innerlijke ervaring redeneren. Er zijn natuurlijk genoeg wetenschappers geweest die heel gelovig waren, maar ik denk dat er weinig zijn geweest (in de 20e eeuw) die ook serieus een godsbewijs hebben geprobeerd te geven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70266210
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nou, die gevolgen waarnemen is net iets wat b.v. intelligent design wil, en het probleem daarvan is, dat het heel moeilijk is om volledigheid te garanderen. God, als transcendente entiteit, blijft datgene waarvoor een naturalistische verklaring niet voldoet. Maar wanneer weet je dat?
Tja, maar ID pakt het dan weer wat anders aan. Ze nemen iets waar en hangen daar vervolgens de meest onwaarschijnlijke (op chemtrails na) verklaring aan vast.
quote:
Nee, ik denk dat er genoeg manieren zijn voor een God om onbewijsbaar te bestaan. B.v. doordat hij het heelal gemaakt heeft en nu z'n gang laat gaan zonder in te grijpen. Of er niet om geeft.
Iets wat bestaat moet op de een of andere manier te bewijzen zijn. Anders bestaat het niet. Of wij het ook daadwerkelijk kunnen en zullen bewijzen is een ander verhaal.
pi_70266375
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:19 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik denk dat veel definities van God zich wetenschappelijk niet laten weerleggen. Dat is als willen bewijzen dat je een muur niet streeploos kunt beschilderen omdat je besloten hebt alleen een hamer te gebruiken. Als wetenschapper ben je natuurlijk ook mens, en als zodanig kun je natuurlijk ook op basis van innerlijke ervaring redeneren. Er zijn natuurlijk genoeg wetenschappers geweest die heel gelovig waren, maar ik denk dat er weinig zijn geweest (in de 20e eeuw) die ook serieus een godsbewijs hebben geprobeerd te geven.
Iets dat niet bestaat is natuurlijk moeilijk te bewijzen (hoewel het natuurlijk wel mogelijk is, als je maar creatief genoeg bent).
  maandag 22 juni 2009 @ 20:23:27 #217
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70266417
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:19 schreef Sloggi het volgende:
Iets wat bestaat moet op de een of andere manier te bewijzen zijn. Anders bestaat het niet. Of wij het ook daadwerkelijk kunnen en zullen bewijzen is een ander verhaal.
Wat is jouw definitie van bestaan? Dat het bewijsbaar is? En als het bewijsbaar is bestaat het?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70266648
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat is jouw definitie van bestaan? Dat het bewijsbaar is? En als het bewijsbaar is bestaat het?
Nee, ik zou eerder zeggen dat als iets bestaat bewijsbaar is. Niet andersom. Dat betekent in sommige gevallen niet dat het voor ons ook daadwerkelijk te bewijzen is, met onze kennis, technologie e.d. Ik bedoel simpelweg dat alles sporen nalaat, en dat het in principe mogelijk is het bestaan van iets te bewijzen.

Het is een lastig onderscheid, ik kan het moeilijk onder woorden brengen zoals je merkt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
  maandag 22 juni 2009 @ 20:30:01 #219
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70266689
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Iets dat niet bestaat is natuurlijk moeilijk te bewijzen (hoewel het natuurlijk wel mogelijk is, als je maar creatief genoeg bent).
Voor veel mensen valt het natuurlijk wel persoonlijk te bewijzen. Maar ja, daar zit nu net de moeilijkheid, daar trekken de atheďsten zich niets van aan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 22 juni 2009 @ 20:32:27 #220
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70266803
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:29 schreef Sloggi het volgende:]

Nee, ik zou eerder zeggen dat als iets bestaat bewijsbaar is. Niet andersom. Dat betekent in sommige gevallen niet dat het voor ons ook daadwerkelijk te bewijzen is, met onze kennis, technologie e.d. Ik bedoel simpelweg dat alles sporen nalaat, en dat het in principe mogelijk is het bestaan van iets te bewijzen.

Het is een lastig onderscheid, ik kan het moeilijk onder woorden brengen zoals je merkt. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Je zou kunnen zeggen dat het spoor de individuele godservaring bij tal van individuen is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70266946
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat het spoor de individuele godservaring bij tal van individuen is.
Een verkeerd geďnterpreteerd spoor, dat dan weer wel.
  maandag 22 juni 2009 @ 20:37:41 #222
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70266998
quote:
Op maandag 22 juni 2009 20:36 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Een verkeerd geďnterpreteerd spoor, dat dan weer wel.
Ja, maar dat laat zich volgens mij niet wetenschappelijk beslissen (althans, totdat elke individu in de futuristische hersenscanner is geweest niet).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70543418
Voor de geďnteresseerden.
quote:
Richard Dawkins launches children's summer camp for atheists
Prof Richard Dawkins, the prominent atheist, has helped set up an atheist summer camp where children will be taught rational scepticism and sing John Lennon's Imagine alongside the more traditional activities of canoeing and swimming.

By Ben Leach
Published: 6:08PM BST 28 Jun 2009

The evolutionary biologist and author of The God Delusion, who stepped down from his post at Oxford University last year, has subsidised the five-day camp in Somerset.

Camp-goers will be given lessons in rational scepticism, as well as sessions in moral philosophy and evolutionary biology.

There will be more familiar camp activities such as trekking, tug-of-war, canoeing and swimming but children will also be taught to disprove phenomena such as crop circles and telepathy.

The retreat is for children aged eight to 17 and will rival traditional faith-based breaks run by the Scouts and church groups. It will teach that religious belief and doctrines can prevent ethical and moral behaviour.

The camp is part of a campaign, backed by Dawkins and Professor AC Grayling, the philosopher and writer, designed to challenge Christian societies, collective worship and religious education.

Prof Dawkins said it was designed to "encourage children to think for themselves, sceptically and rationally". All 24 places at the camp, which runs from July 27-31, have been taken.

Crispian Jago, an IT consultant, is hoping the experience will enrich his two children.

"I'm very keen on not indoctrinating them with religion or creeds," he said. "I would rather equip them with the tools to learn how to think, not what to think."

The emphasis on critical thinking is epitomised by a test called the Invisible Unicorn Challenge. Children will be told by camp leaders that the area around their tents is inhabited by two unicorns.

The activities of these creatures, of which there will be no physical evidence, will be regularly discussed by organisers, yet the children will be asked to prove that the unicorns do not exist.

Anyone who manages to prove this will win a Ł10 note - which features an image of Charles Darwin, the father of evolutionary theory - signed by Dawkins, a former professor of the public understanding of science at Oxford University.

"The unicorns are not necessarily a metaphor for God, they are to show kids that you can't prove a negative," said Samantha Stein, who is leading next month's camp at the Mill on the Brue outdoor activity centre close to Bruton, Somerset.

"We are not trying to bash religion, but it encourages people to believe in a lot of things for which there is no evidence."

A spokesman for the Church of England questioned Dawkins' decision to stage a summer camp for atheists.

"We would defend the right for anyone to set up an event like this, as long as the young people are happy to attend," he said.

"But in his imitation of the type of youth events that religious groups have been running for years, Dawkins makes atheism look even more like the thing he is rallying against."
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:46:27 #224
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70543530
Voor kinderen van 17 kan zo'n filosofische discussie op basis van de IPU wel leuk zijn, maar voor kinderen van 8?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70543607
De nieuwe Jesus camp?
  woensdag 1 juli 2009 @ 13:15:06 #226
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_70544479
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:49 schreef Triggershot het volgende:
De nieuwe Jesus camp?
Ja!

"I would rather equip them with the tools to learn how to think, not what to think."

Oh, toch niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_70545146
quote:
sing John Lennon's Imagine
Dit is een grap van de schijver van het stuk lijkt me?

Verder heeft de man die aan het eind geciteerd wordt helemaal gelijk:
quote:
But in his imitation of the type of youth events that religious groups have been running for years, Dawkins makes atheism look even more like the thing he is rallying against.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  woensdag 1 juli 2009 @ 13:36:09 #228
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70545233
Het blijft een zomerkamp op basis van levensbeschouwing inderdaad. Best vreemd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 1 juli 2009 @ 13:47:12 #229
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70545552
Ik vind de tekst van het artikel zo vreemd.

Voorbeeldje:
quote:
but children will also be taught to disprove phenomena such as crop circles and telepathy.
Het lijkt mij dat dat nooit de bewoording geweest kan zijn van Dawkins. Het gaat immers om de methode, niet om de inhoud. Plus het feit dat "disprove crop circles " natuurlijk een onzin statement is. Graancircels bestaan gewoon.

Ik lees liever een verbatim interview waarin hij uitlegt wat de bezigheden zijn in plaats van hoe een journalist er voor kiest om het te verwoorden. Zoals het er nu staat klinkt het nl. enger dan het waarschijnlijk is.

Zomerkampen gaan wel vaker over een bepaald vak/veld binnen het curriculum van de school. Zoals daar is, computercamp, mathcamp, etc... Ik kan me voorstellen dat Dawkins het schrijnende gebrekkige inzicht van schoolkinderen in evolutionaire biologie wilt stimuleren met een themakamp.

Maar om dat nou ook meteen aan atheisme te linken en vooral om inderdaad zoals al eerder is aangegeven 8 jarigen te confronteren met dit religiedebat lijkt mij ietswat overbodig.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 1 juli 2009 @ 14:01:28 #230
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70545996
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 1 juli 2009 @ 14:05:19 #231
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70546120
quote:
The lessons, while fun and aimed at kids, are academic and have a focus on tolerance and understanding. These are not “this is what is wrong with what these people think” sessions - that said, we do occasionally use examples from religions when talking about errors in critical thinking. Many of these activities depend on the specialisations of the counsellors.
Dat klinkt al weer heel anders.

Lang leve de pers maar weer.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_70546382
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 13:32 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Dit is een grap van de schijver van het stuk lijkt me?
Waarom?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_70546779
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 14:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat dat nummer juist wel een hele ideologie propageert. Het leek me een middel van de schrijver om het beeld van het kamp alvast in een bepaalde richting te duwen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_74696592
Waarom is geloof altijd zo dubbelzinnig, onduidelijk en ambiguous (en hypocriet)?
Met wetenschap in de hand wordt onwetendheid gepropageerd.
Het gaat zelfs zo ver dat geneeskundestudenten denken dat evolutie niet waar is.

Nu zullen er natuurlijk mensen zijn die roepen dat geloof een persoonlijke overtuiging is waar je niet mee moet sollen. Don't get me wrong, ik ben helemaal voor secularisatie.
Maar hoe kan het zo zijn dat juist die mensen die geacht worden volledige kennis van de menselijke anatomie, fysiologie, pathologie en de hele zut te hebben de fundering van überhaupt zichzelf zo ontkennen.
Heel het onderzoek naar ziekteverwekkende organismen en de snelheid waarmee ze aangepast worden is gebaseerd op evolutie.
Ik bid tot God dat dit komt doordat deze mensen schandalig mis-geďnformeerd zijn en ik ben van mening dat hier veel meer aandacht aan geschonken moet worden.

Dit is namelijk iets dat groter is dan een persoonlijke overtuiging en ik vind dit niet kunnen.
In God geloven, be my guest, maar een van de steunpilaren van de wetenschap (nota bene die waar al onze kennis en het feit dat wij dit nu kunnen lezen en begrijpen) als onzin bestempelen en verwerpen vind ik niet kunnen.
De hele wetenschappelijke methode is op zijn beurt weer gebaseerd op het niet aan iets onbekends toewijzen van een fenomeen, maar juist door te vragen en te zoeken en hypotheses te verwerpen om zo een weg naar de waarheid te maken.

Zulke absurde ideeen kunnen geen plaats hebben in wetenschap. Religie moet daarvan gescheiden worden en blijven. Het is toch stompzinnig om bijvoorbeeld niet behandeld te willen worden door een dokter op basis van zijn of haar geaardheid, geslacht of (ander) geloof, in plaats van op zijn of haar verdiensten.
Dan kan een religie nog zo vredelievend zijn. Als je wetenschappelijke waarheid ontkent heb ik liever dat je resoluut bent en je iPhonetje, je bril, je paraplu, je centrale verwarming en je auto ook als vuilnis bestempelt en weggooit. De moderne samenleving is namelijk gebouwd op doorvragen, niet op de doodlopende weg die je inslaat door te zeggen "God done it.".

Je kunt wel zeggen dat een hoop wetenschappers gelovig waren, dat is ook zo.
Dan moet je er ook bij zeggen dat een gelovige opvoeding tot een korte tijd geleden de norm was, dat Newton ook dacht dat alchemie waar was, dat Einstein volgens de bekende definitie niet religieus was en dat redelijkheid en het bewijs voor dingen als evolutie (mijns inziens) pas sinds kort voor iedereen toegankelijk is.

Naar mijn mening sjokt het overgrote deel van de wereld enorm ver achter de feiten aan en kan het veel mensen niet eens iets schelen. Da's ook goed, maar waarom zou je je dan wenden tot een God die toen hij de aarde schiep het licht van verre sterrenstelsels halverwege richting de aarde in het heelal plakte?

TLDR versie:

Wetenschappers moeten ook echt wetenschappers zijn en religie moet gescheiden worden van alle takken van wetenschap.


Peace
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
- Bertrand Russell
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 november 2009 @ 16:25:57 #235
862 Arcee
Look closer
pi_74697521
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 15:34 schreef jdschoone het volgende:
Of je nu een actieve of passieve atheďst bent, en of nu religie eerder bestond dan atheďsme, is allemaal niet relevant. De term ‘levensbeschouwing’ is de vraag naar jouw opvatting over het bestaan. Die opvatting over het bestaan waarin geen God of goden thuishoren heet atheďsme. atheďsme is per definitie een levensbeschouwing. Ook in de betekenis als ‘niet theďsme’ of ontkenning van theďsme, is het ook een levensbeschouwing. Etymologie ftw!
Waarom zou je in een levensbeschouwing rekening moeten houden met het feit dat er mensen zijn die in een God geloven?

Beetje raar om de levensbeschouwing van de een te benoemen aan de hand van het niet geloven van hetgeen waar de ander in gelooft.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74741062
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:25 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom zou je in een levensbeschouwing rekening moeten houden met het feit dat er mensen zijn die in een God geloven?

Beetje raar om de levensbeschouwing van de een te benoemen aan de hand van het niet geloven van hetgeen waar de ander in gelooft.
Theisme is gewoon in een god of meerdere goden geloven. Atheisme is een prima beschrijvend woord- niet in goden geloven. Is toch niet vreemd? Atheisme is niet niet zozeer een 'geloof' in die zin- er hangt verder niks aan vast, hoewel veel mensen die zich atheist noemen ook anti-theist zijn, maar dat is weer wat anders.
pi_75673630
Los van het gesprek hierboven:
Ik ben ooit nog eens in discussie gegaan met een christen bij zo'n filmpje van youtube.. iedere keer als ik iets zei over evolutie of een beetje kritische vraag dan was het tumbs down, net zolang tot m'n reactie weg was. Alleen de meningen van mij waar ik dan minder sterk in zou staan stonden er nog. Vind ik zwak.
Dit gaat natuurlijk niet over elke persoon die in god gelooft. Als atheist kan ik wel zeggen dat het geloof voor sommige mensen wat moois is. Als je gelukkig wordt van gods aanwezigheid, en je gelooft daarin zie ik er het probleem niet van in. Probeer het mij alleen niet aan te praten en ga ook zeker niet met bommen om je lijf mensen opblazen. ( en dat zijn niet alleen de moslims, christenen kennen ook extremisten ) Het is jammer dat sommige mensen gewoon dingen zomaar aannemen. Pas als ik god kan zien geloof ik het, en dat zal ik dan ook doen. Ik kan wetenschap nu ' zien' dus dan geloof ik dat.
Burn
pi_79006577
quote:
Pas als ik god kan zien geloof ik het, en dat zal ik dan ook doen
ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
dan neem ik aan dat je er ook niet in geloof

je kunt de wind zelf niet zien, maar wel de uitwerking van de wind.
zo is het mijn aansyiens ook met God
pi_79006800
Aansyiens?
  donderdag 11 maart 2010 @ 11:16:21 #240
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_79007199
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 11:02 schreef ptb het volgende:

[..]

ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
Ik kan de wind voelen, meten en zijn oorzaak beredeneren (en wetenschappelijk bewijzen). Dat lukt niet met God, in de eerste plaats omdat er geen definitie van God is.

Begin God maar te definiëren zoals de wind, dan praten we verder.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 11 maart 2010 @ 11:16:26 #241
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79007205
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 11:02 schreef ptb het volgende:

[..]

ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
dan neem ik aan dat je er ook niet in geloof

je kunt de wind zelf niet zien, maar wel de uitwerking van de wind.
zo is het mijn aansyiens ook met God
Wind is wetenschappelijk verklaarbaar, God niet.

God vergelijken met een natuurlijk fenomeen maakt je argument voor God niet bepaald sterker hoor, in tegendeel zelfs.

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 12-03-2010 09:43:04 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 11 maart 2010 @ 11:22:37 #242
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79007434
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 11:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan de wind voelen, meten en zijn oorzaak beredeneren (en wetenschappelijk bewijzen). Dat lukt niet met God, in de eerste plaats omdat er geen definitie van God is.

Begin God maar te definiëren zoals de wind, dan praten we verder.
Zolang God bovennatuurlijk is het wetenschappelijk irrelevant.

Wetenschap en religie zouden gewoon strikt gescheiden moeten worden gehouden. Beide disciplines proberen namelijk geheel verschillende "werkelijkheden" te verklaren.

Het mixen van de twee is naar, God verliest uiteindelijk (terrein) God of gaps en je krijgt er lelijke "wetenschap" van. Creatonisme of Intelligent Design om er maar twee te noemen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  woensdag 17 maart 2010 @ 19:08:53 #243
296148 LordDragon
Fear is the mindkiller.
pi_79265187
ptb

quote:
quote:
Pas als ik god kan zien geloof ik het, en dat zal ik dan ook doen

ik heb die zin al vaak gehoord en er is een simpel antwoord op:
kun jij de wind zien?
dan neem ik aan dat je er ook niet in geloof

je kunt de wind zelf niet zien, maar wel de uitwerking van de wind.
zo is het mijn aansyiens ook met God
Waarnemen is misschien beter verwoord? Metingen zijn ook goed, dan zelfs blijft hij merkbaar afwezig.

semisane
quote:
Wind is wetenschappelijk verklaarbaar, God niet.
idd mee eens.
quote:
Zolang God bovennatuurlijk is het wetenschappelijk irrelevant.
volgens mij bestaat er geen boven of onder natuurlijk. Er zijn simpelweg nog veel dingen die wij mensen nog niet weten. Wanneer deze omschreven worden zullen zij binnen het natuurlijke kader vallen. Onze perceptie breidt uit naarmate we meer te weten komen.

MVG, LD.
  donderdag 18 maart 2010 @ 08:23:49 #244
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79283165
quote:
Op woensdag 17 maart 2010 19:08 schreef LordDragon het volgende:
volgens mij bestaat er geen boven of onder natuurlijk. Er zijn simpelweg nog veel dingen die wij mensen nog niet weten. Wanneer deze omschreven worden zullen zij binnen het natuurlijke kader vallen. Onze perceptie breidt uit naarmate we meer te weten komen.

MVG, LD.
Wellicht weten wij bepaalde dingen nog niet, maar ook de dingen die we ooit zullen ontdekken zullen binnen de natuur wetten vallen.

Ik bedoel met bovennatuurlijk wanneer men God buiten ruimte en tijd plaatst en dus buiten het kader waarin wij als mensen kunnen observeren.
Het zal dan voor de wetenschap onmogelijk zijn daar een uitsprak over te doen. De wetenschap heeft nou eenmaal z'n grenzen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 18 maart 2010 @ 16:49:42 #245
296148 LordDragon
Fear is the mindkiller.
pi_79301209
semisane
quote:
Het zal dan voor de wetenschap onmogelijk zijn daar een uitsprak over te doen. De wetenschap heeft nou eenmaal z'n grenzen.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, op dit moment is de wetenschap op bepaalde manier begrensd. Maar wetenschap is een dynamisch proces, kan dus verder ontwikkelen.

MVG, LD.
  donderdag 18 maart 2010 @ 16:57:23 #246
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79301584
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 16:49 schreef LordDragon het volgende:
semisane
[..]

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens, op dit moment is de wetenschap op bepaalde manier begrensd. Maar wetenschap is een dynamisch proces, kan dus verder ontwikkelen.
MVG, LD.
De wetenschap ontwikkeld zich wel, maar de grenzen bestaan gewoon. Zo kunnen we observeren wat er is gebeurt een zeer korte periode na "Big Bang", maar wat er daarvoor was, is totaal irrelevant, want toen was er niks. (Geen ruimte en geen tijd) Daar ligt bijvoorbeeld een grens binnen de wetenschap.

Als goed buiten ruimte en tijd staat heb je het zelfde probleem.

Daar kan je het persoonlijk natuurlijk niet eens over zijn, maar tja de wetenschap is niet echt gebonden aan iemands persoonlijke mening.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 18 maart 2010 @ 20:52:01 #247
296148 LordDragon
Fear is the mindkiller.
pi_79310914
semisane

Iets en niets zijn enkel beperkt door ons waarnemings/begripsvermogen. Er is niets als we het niet kunnen waarnemen/omschrijven/begrijpen, er is iets als we dat wel kunnen. (in de voertaal) Het een ontstaat niet uit het ander, natuurkundig gezien was er altijd iets en zal er altijd iets zijn, vanuit het menselijk perspectief, de perceptie lijkt het alsof en niets was maar dat is enkel omdat we het toen(tijd) als systeem "mens" nog niet hadden waargenomen/omschreven/begrepen.

E=MC2

materie noch energie kunnen nooit uit niets ontstaan en ook niet in niets opgaan, de wetten van de thermodynamica

Ik vermoed eerder dat het niks nul nada noppes van voor de big bang weer enkel niets is omdat wij nog niet weten wat het juist is en het er dus ook niet zinnig over kunnen hebben. De toestand "niets" kan niet bestaan, om te bestaan moet er altijd "iets zijn".

open horizons, iets wat je niet kent waar je weinig of niks over weet moet je niet op voorhand in een hokje gaan duwen.

MVG, LD.
  maandag 22 maart 2010 @ 12:58:25 #248
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_79444196
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 20:52 schreef LordDragon het volgende:
semisane

Iets en niets zijn enkel beperkt door ons waarnemings/begripsvermogen. Er is niets als we het niet kunnen waarnemen/omschrijven/begrijpen, er is iets als we dat wel kunnen. (in de voertaal) Het een ontstaat niet uit het ander, natuurkundig gezien was er altijd iets en zal er altijd iets zijn, vanuit het menselijk perspectief, de perceptie lijkt het alsof en niets was maar dat is enkel omdat we het toen(tijd) als systeem "mens" nog niet hadden waargenomen/omschreven/begrepen.

E=MC2

materie noch energie kunnen nooit uit niets ontstaan en ook niet in niets opgaan, de wetten van de thermodynamica

Ik vermoed eerder dat het niks nul nada noppes van voor de big bang weer enkel niets is omdat wij nog niet weten wat het juist is en het er dus ook niet zinnig over kunnen hebben. De toestand "niets" kan niet bestaan, om te bestaan moet er altijd "iets zijn".

open horizons, iets wat je niet kent waar je weinig of niks over weet moet je niet op voorhand in een hokje gaan duwen.

MVG, LD.
Je begrijpt me verkeerd, tuurlijk was er wel iets, maar daar is niets over te zeggen in de wetenschap, dat is steeds mijn punt geweest.

Jij bent degene die beweerd dat de wetenschap daar wellicht in de toekomst wel "iets" over kan zeggen, maar binnen de huidige grenzen van de wetenschap die er nou eenmaal zijn kan dat niet.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 22 maart 2010 @ 14:23:52 #249
296148 LordDragon
Fear is the mindkiller.
pi_79447264
semisane
quote:
Jij bent degene die beweerd dat de wetenschap daar wellicht in de toekomst wel "iets" over kan zeggen, maar binnen de huidige grenzen van de wetenschap die er nou eenmaal zijn kan dat niet.
Huidige begrenzing, juist! En waarom zou binnen 100 jaar de huidige begrenzing van in 2010 nog van toepassing zijn? Kon men 100 jaar geleden ook al deeltjesversnellers bouwen?

MVG, LD.
pi_79448153
quote:
Op maandag 22 maart 2010 14:23 schreef LordDragon het volgende:
semisane
[..]

Huidige begrenzing, juist! En waarom zou binnen 100 jaar de huidige begrenzing van in 2010 nog van toepassing zijn? Kon men 100 jaar geleden ook al deeltjesversnellers bouwen?

MVG, LD.
Dan praat je over een pragmatische limiet van het waarnemingsvermogen, niet over theoretische beperkingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')