abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 april 2008 @ 20:59:03 #176
35189 Troel
scherp en bot
pi_58187801
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:40 schreef Emel het volgende:

[..]

PDD-NOS is een restgroep en valt ook onder autismespectrum stoornis. En er overheen groeien bij autisme, doe je niet. En dat van chromosomen, snap ik niet. Autisme diagnosticeer je aan de hand van gedragscriteria. Voor zover ik weet, hebben ze nog geen genen gevonden die in verband worden gebracht met autisme.
Nou, dat dus ja. Daarom vind ik het zo'n raar berichtje
Er zijn wel aanwijzingen dat er in bepaalde genen wat terug te vinden is, maar volgens mij zijn ze nog niet met elkaar eens welke genen dat zijn
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 21:14:51 #177
3038 Emel
realist
pi_58188223
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:52 schreef Noisemaker het volgende:
Nee kijk. Bovenstaand bericht kan genuanceerd worden.
Het pdd-nos was vooral gediagnosticeerd op het feit dat ik met sociale interactie achterop liep met klasgenoten.
Het chromosomen onderzoek was deel van een groter onderzoek. Mijn gebrek aan kennis bracht dat in verband met dit. En waarom ik opvoeding erbij betrek is dat ik niet de kans kreeg om in een sociaal isolement te komen.
Waar dit onderzoek was zal ik nog even navragen, wss Utrecht.
Kan je me dat uitleggen? Ik zie zoveel kinderen met autisme of PDD-NOS, die weinig aansluiting hebben met leeftijdsgenoten. Het gaat hier om onvermogen. Deze kinderen raken vanuit hun beperkingen in een isolement. En dan hebben ze echt hele fijne ouders!
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 20 april 2008 @ 21:17:13 #178
35189 Troel
scherp en bot
pi_58188271
Overigens heb ik nooit in een sociaal isolement gezeten, hoe wil je dat dan verklaren?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 21:18:32 #179
3038 Emel
realist
pi_58188306
quote:
Op zondag 20 april 2008 20:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou, dat dus ja. Daarom vind ik het zo'n raar berichtje
Er zijn wel aanwijzingen dat er in bepaalde genen wat terug te vinden is, maar volgens mij zijn ze nog niet met elkaar eens welke genen dat zijn
Alleen aanwijzingen ja Chromosomenonderzoek bij een vermoeden van autisme? Ik zie het in de praktijk niet. Het lijkt me dat ze zo'n onderzoek doen als ze bijv. denken aan een algehele achterstand (bijv. syndroom van Down).
  zondag 20 april 2008 @ 21:20:25 #180
3038 Emel
realist
pi_58188359
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:17 schreef Troel het volgende:
Overigens heb ik nooit in een sociaal isolement gezeten, hoe wil je dat dan verklaren?
Veel van de kinderen die ik zie zouden meer vriendjes willen maar vinden ook fijn om alleen te zijn. Er hoeft geen sprake te zijn van een sociaal isolement.
  zondag 20 april 2008 @ 21:20:30 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_58188363
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:18 schreef Emel het volgende:

[..]

Alleen aanwijzingen ja Chromosomenonderzoek bij een vermoeden van autisme? Ik zie het in de praktijk niet. Het lijkt me dat ze zo'n onderzoek doen als ze bijv. denken aan een algehele achterstand (bijv. syndroom van Down).
Bijvoorbeeld ja. Het zou overigens wel heel prettig zijn als chromosomenonderzoek autisme kon aantonen en dus uitsluiten, maar ik denk dat dat nog wel een tijd zal duren (en dan nog is het maar de vraag of je kan aantonen welke gradatie en dergelijke)

het zal wel aan mij liggen, ik krijg er een beetje een troll-gevoel bij
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 21:22:41 #182
35189 Troel
scherp en bot
pi_58188409
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:20 schreef Emel het volgende:

[..]

Veel van de kinderen die ik zie zouden meer vriendjes willen maar vinden ook fijn om alleen te zijn. Er hoeft geen sprake te zijn van een sociaal isolement.
Ja, maar meer vriendjes willen is denk ik normaal bij kinderen? Ik weet niet of dat heel erg met autisme samenhangt. Hoe meer vriendjes, hoe meer populariteit, hoe meer feestjes, noem maar op
Je zou dus eerder verwachten dat een autistje dus liever minder vriendjes heeft
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 21:23:12 #183
3038 Emel
realist
pi_58188426
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:20 schreef Troel het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld ja. Het zou overigens wel heel prettig zijn als chromosomenonderzoek autisme kon aantonen en dus uitsluiten, maar ik denk dat dat nog wel een tijd zal duren (en dan nog is het maar de vraag of je kan aantonen welke gradatie en dergelijke)

het zal wel aan mij liggen, ik krijg er een beetje een troll-gevoel bij
Ik ben benieuwd naar zijn uitleg. We kunnen het iig nog weerleggen toch Genoeg kennis hier.
  zondag 20 april 2008 @ 21:27:44 #184
3038 Emel
realist
pi_58188564
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:22 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, maar meer vriendjes willen is denk ik normaal bij kinderen? Ik weet niet of dat heel erg met autisme samenhangt. Hoe meer vriendjes, hoe meer populariteit, hoe meer feestjes, noem maar op
Je zou dus eerder verwachten dat een autistje dus liever minder vriendjes heeft
Niet bij ieder kind met pervasieve ontwikkelingsstoornis he. Natuurlijk hoort het ook bij kind-zijn.
Ik zie het voornamelijk bij kinderen met Asperger of PDD-NOS. Die zijn zo bewust van hun beperkingen. Ze willen meer vriendjes want ze zijn er bewust van dat op sociaal gebied niet soepel gaat.
  zondag 20 april 2008 @ 21:28:23 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_58188583
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:23 schreef Emel het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd naar zijn uitleg. We kunnen het iig nog weerleggen toch Genoeg kennis hier.
Ja, er zit hier behoorlijk wat kennis Ik vind het zeker niet verkeerd. Nou denk ik ook wel dat de meeste mensen hier in de gunstige regionen van de stoornis zitten en dus juist veel willen weten omdat hun eigen ontwikkeling daarmee geholpen is

Overigens: Mijn moeder gaat voor mij alle rompslomp uit de weg helpen voor mijn persoonsgebonden budget. Nu ik zelf weer een baan heb, heb ik mijn WaJong aanvraag maar weer op de lange baan geschoven, maar ik weet niet of het misschien niet onderverstandig is deze wel gewoon aan te vragen, tenslotte is het wel zo dat ik nooit fulltime zal kunnen werken Moeilijk moeilijk...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 21:31:12 #186
35189 Troel
scherp en bot
pi_58188671
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:27 schreef Emel het volgende:

[..]

Niet bij ieder kind met pervasieve ontwikkelingsstoornis he. Natuurlijk hoort het ook bij kind-zijn.
Ik zie het voornamelijk bij kinderen met Asperger of PDD-NOS. Die zijn zo bewust van hun beperkingen. Ze willen meer vriendjes want ze zijn er bewust van dat op sociaal gebied niet soepel gaat.
Ik weet niet of ik als kind heel erg bewust was van mijn beperkingen. De kinderen met wie ik veel om ging hebben zich al vroeg aan mij aangepast ( ) Ik was uiteraard ook pas 15 toen ik hoorde dat ik een stoornis had en pas 17 toen ik het daadwerkelijk accepteerde omdat het me op een fatsoenlijk manier uitgelegd werd (in eerste instantie werd mij verteld dat ik een contactstoornis had, waarop ik doodleuk reageerde "wat, IK? Als er iemand is die makkelijk contact maakt ben ik het wel (ja, inderdaad, TE makkelijk ), pas later werd me goed uitgelegd wat ik precies had, overigens door dezelfde Van der Stam waar Logi mee gesproken heeft )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 20 april 2008 @ 22:14:58 #187
117061 Noisemaker
Geräuschmacher
pi_58189968
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:14 schreef Emel het volgende:

[..]

Kan je me dat uitleggen? Ik zie zoveel kinderen met autisme of PDD-NOS, die weinig aansluiting hebben met leeftijdsgenoten. Het gaat hier om onvermogen. Deze kinderen raken vanuit hun beperkingen in een isolement. En dan hebben ze echt hele fijne ouders!
En daarmee snijd je direct een goed punt aan. Mischien hebben de medici mijn sociale achterstand bestempeld als 'onvermogen' en daarmee de link naar pdd gemaakt.
Onvermogen en achterstand zijn 2 verschillende zaken begrijp ik, daarom exuses voor het woord opvoeding.
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:17 schreef Troel het volgende:
Eerder zeg jij: "het een sluit het ander niet uit". Het mag toch duidelijk zijn dat autisme een abstract begrip is? Niet generaliseren, en nogmaals exuses als jij mijn verhaal van net als een aanval op jou als persoon zag.
  zondag 20 april 2008 @ 22:16:30 #188
262 Re
Kiss & Swallow
pi_58190014
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 20 april 2008 @ 22:51:03 #189
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58191122
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:27 schreef Emel het volgende:

[..]

Dat is bij ouderen ook zo hoor.
Althans, voor mij is sociale interactie nu mijn grootste aandachtsgebied.
Ik ben namelijk ontzettend makkelijk in het leggen van contact, en daar houd het dan op. Ik ken honderden mensen, alleen wij kennen elkaar niet echt.
Ik wil dolgraag een vriend of vriendin ( buiten mijn relatie ) maar ik heb dat al zovaak geprobeerd dat ik nu ook een beetje het lef ben verloren.
Ik weet precies waar ik de mist inga ( betrokkenheid, empathie, inleven, afspraken maken, weten wanneer je de ander moet laten praten ..etc )
Alleen weten is niet genoeg.
Maar ik ben bezig met een boekenlijst, zodat ik komende zomer eens flink ga lezen over vriendschappen. Of ik wacht gewoon rustig af tot ik iemand tegenkom die zich niets van mijn eigenaardigheden aantrekt.
  zondag 20 april 2008 @ 23:27:07 #190
35189 Troel
scherp en bot
pi_58192192
En toch, autisten onderling gaat best wel goed heb ik het gevoel. Komt dat omdat je op een lijn zit? Toen ik Logi nog wat vaker sprak, kwam ik daar ook regelmatig en voelde me daar ook echt op mijn gemak.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_58192245
quote:
Op zondag 20 april 2008 22:51 schreef SHE het volgende:

[..]

Dat is bij ouderen ook zo hoor.
Althans, voor mij is sociale interactie nu mijn grootste aandachtsgebied.
Ik ben namelijk ontzettend makkelijk in het leggen van contact, en daar houd het dan op. Ik ken honderden mensen, alleen wij kennen elkaar niet echt.
Ik wil dolgraag een vriend of vriendin ( buiten mijn relatie ) maar ik heb dat al zovaak geprobeerd dat ik nu ook een beetje het lef ben verloren.
Ik weet precies waar ik de mist inga ( betrokkenheid, empathie, inleven, afspraken maken, weten wanneer je de ander moet laten praten ..etc )
Alleen weten is niet genoeg.
Maar ik ben bezig met een boekenlijst, zodat ik komende zomer eens flink ga lezen over vriendschappen.
Ik blijf in herhaling vervallen, maar het is herkenbaar. Contacten leggen kan ik wel (ook moeizaam maar ik kan het) maar onderhouden is een no no.
pi_58192284
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:31 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik als kind heel erg bewust was van mijn beperkingen. De kinderen met wie ik veel om ging hebben zich al vroeg aan mij aangepast ( ) Ik was uiteraard ook pas 15 toen ik hoorde dat ik een stoornis had en pas 17 toen ik het daadwerkelijk accepteerde omdat het me op een fatsoenlijk manier uitgelegd werd (in eerste instantie werd mij verteld dat ik een contactstoornis had, waarop ik doodleuk reageerde "wat, IK? Als er iemand is die makkelijk contact maakt ben ik het wel (ja, inderdaad, TE makkelijk ), pas later werd me goed uitgelegd wat ik precies had, overigens door dezelfde Van der Stam waar Logi mee gesproken heeft )
Even totaal egocentrisch reageren hier

Ik krijg als het goed is deze wk de uitslag, ik vraag me af he, krijg je dan direct een soort diagnose of .... ??? begin in de stress te raken en moet me inhouden er niet achter aan te gaan bellen
pi_58192290
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:27 schreef Troel het volgende:
En toch, autisten onderling gaat best wel goed heb ik het gevoel. Komt dat omdat je op een lijn zit? Toen ik Logi nog wat vaker sprak, kwam ik daar ook regelmatig en voelde me daar ook echt op mijn gemak.
Dat vraag ik mij ook af. Er zijn een paar autisten waar ik enorm goed mee kan praten en die mij ook snappen en omgekeerd. Misschien is dat omdat wij niets verwachten van elkaar zoals in de "normale" maatschappij wel gebeurd.
pi_58192328
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:27 schreef Troel het volgende:
Haha misschien hebben we daar binnenkort een goede verklaring voor
We hebben ons ieg samen heerlijk vermaakt en kapot gelachen
pi_58192345
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:29 schreef Logician het volgende:

[..]

Even totaal egocentrisch reageren hier

Ik krijg als het goed is deze wk de uitslag, ik vraag me af he, krijg je dan direct een soort diagnose of .... ??? begin in de stress te raken en moet me inhouden er niet achter aan te gaan bellen
Ik kreeg een telefoontje dat ik op gesprek kon komen, en toen werd mij de diagnose verteld en het rapport ervan overhandigd. Dat was een concept want ik moest het eerst lezen of ik het er mee eens was en of er geen fouten in stonden (dus wel) en die heb ik aangegeven en terug gestuurd en 1 week later kreeg ik het definitieve rapport.
pi_58192358
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:28 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik blijf in herhaling vervallen, maar het is herkenbaar. Contacten leggen kan ik wel (ook moeizaam maar ik kan het) maar onderhouden is een no no.
Idem
pi_58192405
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik kreeg een telefoontje dat ik op gesprek kon komen, en toen werd mij de diagnose verteld en het rapport ervan overhandigd. Dat was een concept want ik moest het eerst lezen of ik het er mee eens was en of er geen fouten in stonden (dus wel) en die heb ik aangegeven en terug gestuurd en 1 week later kreeg ik het definitieve rapport.
Ik heb er redelijk veel over "na" gedacht en vind het maar een vreemd iets dat aan de hand van zo'n test ineens een uitslag van iets komt.. Kan er ineens niet meer goed bij met mijn hoofd....
pi_58192527
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:33 schreef Logician het volgende:

[..]

Ik heb er redelijk veel over "na" gedacht en vind het maar een vreemd iets dat aan de hand van zo'n test ineens een uitslag van iets komt.. Kan er ineens niet meer goed bij met mijn hoofd....
  zondag 20 april 2008 @ 23:42:36 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_58192638
quote:
Op zondag 20 april 2008 23:30 schreef Logician het volgende:

[..]

Haha misschien hebben we daar binnenkort een goede verklaring voor
We hebben ons ieg samen heerlijk vermaakt en kapot gelachen
;'t Is balen dat je zo ver weg woont, want dat mis ik best wel
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje