Inderdaadquote:
quote:GroenLinks tegen steun provincie voor vrouwentak Roda
Gemeenschapsgeld hoort niet te worden ingezet voor de ondersteuning van een club in het betaald voetbal. Dat vindt de Statenfractie van GroenLinks.
De partij heeft vragen gesteld aan het provinciebestuur over de eerder deze week bekend gemaakte steun van driemaal vijftigduizend euro ten behoeve van deelname van Roda JC aan de eredivisie voor vrouwenteams.
Volgens GroenLinks moet de Kerkraadse club gezien de jaaromzet, spelerssalarissen, transfersommen en inkomsten uit uitzendrechten zelf middelen kunnen vinden om het initiatief te financieren. De fractie vraagt zich ook af waarom Provinciale Staten zich niet hebben kunnen uitspreken over de subsidie.
GroenLinks stelde onlangs ook al kritische vragen over provinciale steun voor tophandbal in Zuid-Limburg, waarmee nog grotere bedragen zijn gemoeid.
Bron: LD
quote:Roda geeft kaartjes bekerfinale terug
Roda JC geeft 3000 kaarten voor de bekerfinale op 27 april tegen Feyenoord terug aan de KNVB. De Kerkraadse club verkocht tot nu toe 11.600 van de beschikbaar gestelde 16.600 kaarten. De KNVB had deze week als deadline gesteld voor het retourneren van nietverkochte kaarten. ,,We sturen de kaartjes terug van complete vakken”, aldus algemeen directeur Huub Narinx. „En niet van vakken die voor een gedeelte gevuld zijn met Roda-fans.
Daardoor voorkom je dat supporters van beide clubs bij elkaar komen te zitten.”
De nog beschikbare 2000 tickets zijn voornamelijk in combinatie met een treinreis. Alleen de supportersvereniging WSU heeft nog plaats in de bussen.
Voor de finale geldt een verplichte bus/trein combi om de veiligheid van de supporters te garanderen.
Komende zondag treffer Feyenoord en Roda elkaar ook in De Kuip, op de laatste speeldag van de competitie. Reserve-doelman Sherif Ekramy van de Rotterdammers zal daar niet bij zijn. De Egyptenaar, zondag zwak spelend in de met 3-1 verloren wedstrijd tegen Willem II, kampt met een knieblessure.
Mulder is een hele goede keeperquote:Op vrijdag 18 april 2008 13:25 schreef Schimpie het volgende:
Richten op de schedel van Timmer en Feijenoord moet het in de finale met de 3e keeper doen!
Dat denk ik wel, de wedstrijd van vandaag zegt niks over volgende week.quote:Op zondag 20 april 2008 20:38 schreef planethugo het volgende:
Hopelijk is dat volgende week anders
quote:Roda speelt verstoppertje
Kerkradenaren nemen met oog op bekerfinale geen enkel risico
Met opgeheven hoofd De Kuip verlaten om er over acht dagen met een positief gevoel terug te keren. Die opdracht had Raymond Atteveld zijn mannen meegegeven voor de laatste competitiewedstrijd tegen Feyenoord. Hoewel een 3-0 nederlaag niet iets is om trots op te zijn, zal de nederlaag niet aanvoelen als een mentale dreun. Daarvoor maakten te veel spelers bij Roda de indruk het bezoekje aan Rotterdam toch echt te zien als een verplicht nummer.
H ij vond het eigenlijk helemaal niets van de kant van Roda. Maar om te zeggen dat coach Martin Koopman aangeslagen oogde, nou nee. De vervanger van de geschorste Raymond Atteveld zag al vanaf de eerste minuten dat meerdere spelers niet honderd procent bij de les waren. ,,Dat kun je hen kwalijk nemen, aan de andere kant kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je kunt hier wel een vervelend gevoel aan overhouden, maar je moet er geen drama van maken. Dat heb ik de spelers ook gezegd.”
Koopman beseft als geen ander dat het bekertreffen tussen beide teams komende zondag geheel anders zal verlopen. ,,Dat is althans te hopen wat betreft het resultaat én het niveau.”
Feyenoord-Roda was niet bepaald een afsluiting waar de vonken vanaf spetterden. De thuisploeg had nog een kans zich tussen de eerste vijf te nestelen, terwijl Roda al zeker was van een (play-off)plek tussen de nummers 6 en 9. En vooral dat laatste was te merken.
De opstelling van de bezoekers gaf aan waar de prioriteiten lagen, het spel maakte dat nog duidelijker.
Willem Janssen en Roland Lamah, de twee jonkies die bijna alles hebben gespeeld dit seizoen, kregen rust, terwijl de van blessures herstelde basisspelers Jan Paul Saeijs en Cheick Tioté niet eens bij de selectie zaten. Atteveld wilde met het oog op de bekerfinale geen enkel risico nemen, al gunde Koopman spits Andres Oper zijn eerste speelminuten sinds de Est begin februari werd geopereerd aan zijn achillespees. „Aan de manier waarop Andres is ingevallen hebben we een heel positief gevoel overgehouden”, vond Koopman.
Toen Oper het veld betrad, stapte Marcel de Jong net buiten de lijnen.
De tweede gele kaart die de verdediger kort daarvoor had gezien, betekende de beslissing van het bij vlagen gezapige treffen. Er mocht voor de gasten dan niet veel op het spel staan, de wijze waarop ze aan de wedstrijd begonnen was Roda-onwaardig. Of beter gezegd: profvoetbal onwaardig.
Bijna alle duels werden verloren, de tegenstander kreeg alle ruimte en de ballen werden op vaak genante wijze ingeleverd.
Hoewel Feyenoord niet eens stormachtig opende, sprokkelde de thuisploeg in de eerste tien minuten vijf corners bij elkaar en had Nuri Sahin de 1-0 op zijn voet.
De Limburgers herpakten zich daarna al hoefde doelman Henk Timmer slechts eenmaal op te treden bij een schuiver van De Jong.
Op hetzelfde moment klonk het rustsignaal...
Het was illustratief voor het moeizame geploeter van beide ploegen dat een knullige fout aan de basis stond van de openingstreffer. Fatih Sonkaya wilde een voorzet van Giovanni van Bronckhorst wegwerken, maar mikte de bal tegen Luigi Bruins die dankbaar profiteerde: 1-0. Na de rode kaart voor De Jong liep Feyenoord vervolgens doodsimpel uit naar 3-0 via Sahin en Mols. Een score die veel hoger had kunnen uitvallen, want de Rotterdammers, die soms kinderlijk eenvoudig door de Roda-defensie sneden, lieten in het laatste halfuur een handvol uitstekende mogelijkheden onbenut. Daardoor ontsnapte Roda een week voor de finale aan een echte afstraffing.
Eentje die, ondanks de omstandigheden, misschien wel hard was aangekomen. Daarvan was nu, gezien de laconieke reacties, geen sprake. Volgende week moet blijken of het verstoppertje spelen geloond heeft.
quote:‘De toon is gezet voor de finale’
Dat althans is de mening van Feyenoordtrainer Bert van Marwijk in reactie op een uitspraak van Martin Koopman. De coach van Roda opende na afloop van het duel tegen Feyenoord de persconferentie met een stukje uit het AD. Daarin zegt Van Marwijk blij te zijn te hebben begrepen dat scheidsrechter Pieter Vink erop zal letten dat de van een blessure herstelde Roy Makaay niet te hard wordt aangepakt. „Het suggereert dat wij erop uit zouden zijn Makaay te blesseren en dat de trainer van Feyenoord daarover contact heeft gehad met scheidsrechter Vink”, aldus Koopman. „Dat vinden we een kwalijke zaak.” Van Marwijk was zich van geen kwaad bewust. „Ik weet hier niets van en heb hierover met niemand gesproken.
Maar als dit zo diep zit bij Roda is de toon gezet voor de finale. Ik hoef mijn spelers dus niet te motiveren.”
quote:Van Marwijk nauwelijks beter dan Erwin Koeman
Trainer Bert van Marwijk heeft het in zijn eerste en meteen ook laatste seizoen van zijn tweede termijn bij Feyenoord niet veel beter gedaan dan zijn voorganger Erwin Koeman. De Rotterdamse ploeg eindigde gisteren op de onwaardige zesde plaats in de eredivisie. De simpele overwinning op Roda JC (3-0) kon daar in De Kuip niets aan veranderen, omdat de concurrenten FC Twente en SC Heerenveen eveneens drie punten pakten.
Koeman stapte vorig jaar vrijwillig op na een rampzalig seizoen waarin hij met Feyenoord op de zevende plaats eindigde. Onder interim-trainer Leo Beenhakker slaagde de Rotterdamse ploeg er toen niet in om een ticket voor de UEFA Cup af te dwingen. Het was de eerste keer sinds 1990 dat Feyenoord zich niet voor Europees voetbal wist te plaatsen.
Zo ver is het dit seizoen nog niet.
Bij gebrek aan andere uitdagingen zet Feyenoord dit seizoen alles op het KNVB-bekertoernooi.
Over een week speelt het teleurstellende team van Van Marwijk in de bekerfinale in De Kuip opnieuw tegen Roda JC. Mocht dat mislukken, mag Feyenoord het opnieuw proberen in de play-offs om het vierde en laatste UEFA Cup-ticket.
Tijdens de nieuwjaarsreceptie begin januari sprak men in De Kuip nog vol goede moed over de kansen op de landstitel, maar daarna ging het mis. Leverden de eerste 17 duels nog 36 punten op, de laatste 17 wedstrijden haalde de ploeg slechts 24 punten.
quote:God moet Roda aan beker helpen
Roda-fans zetten een bijzonder wapen in in de strijd om de KNVB-beker komende zondag in De Kuip tegen Feyenoord.
Zij zullen zaterdagavond in een heilige mis in een kerk in Kerkrade God vragen Roda aan de beker te helpen. Dat heeft initiatiefnemer Rik Engelenburg van de Gerrie Senden Fanatics gisteren laten weten.
De pastoor van de St. Petrus en Maria Tenhemelopnemingkerk heeft alle medewerking toegezegd, zei Engelenburg.
De kerk aan de Nassaustraat zal in de Roda-kleuren geelzwart worden gehuld.
Bij de mis zullen meerdere oud-spelers van Roda JC aanwezig zijn. „Regilio Vrede, Gene Hanssen en René Trost hebben inmiddels toegezegd dat zij komen”, aldus Engelenburg.
niks sorry, schandaligquote:
Wat jij zegt.quote:Op maandag 21 april 2008 15:05 schreef planethugo het volgende:
en wat staat op de voucher? die liggen bij degene die voor me de kaarten gehaald heeft
quote:‘Floep, daar vloog de deksel door de lucht’
Nadat Roda JC op 21 mei 2000 de beker had gewonnen, kreeg de trofee enkele gevoelige tikken te verwerken.
Het is inmiddels acht jaar geleden, maar Bob Peeters kan het zich nog herinneren als de dag van gisteren. Na de bekerzege op NEC (2-0) verliep de terugreis van Rotterdam naar Kerkrade niet helemaal zoals gepland. Het lijdend voorwerp was de Amstel Cup, die onderweg enige schade opliep na een spontane, maar enigszins onbezonnen actie van de toenmalige spits van Roda.
Peeters moest, samen met aanvoerder Eric van der Luer en trainer Sef Vergoossen, wat langer in De Kuip blijven hangen in verband met televisieinterviews.
Aangezien de rest van de selectie op tijd wilde zijn voor de huldiging, later op de avond in Kerkrade, was de spelersbus al vertrokken en maakte het drietal de terugreis per auto. En tijdens die jolige trip ging het mis. ,,Ik had vanaf twee uur ’s middags niet meer gegeten en was door de champagne en het bier dat we hadden gedronken niet meer helemaal bij de les”, haalt Peeters de beelden terug.
,,Op een gegeven moment passeerden we op de autosnelweg een hele stoet supportersbussen.
Ik ben toen met de beker in mijn handen uit het raam van de auto gaan hangen. Leek me wel aardig voor al die mensen.”
Uiterst attent van Bob, ware het niet dat de deksel van de beker niet vast bleek te zitten.
,,Ineens was het gebeurd: floep, daar vloog de deksel door de lucht. Weg was-ie. We zijn vervolgens anderhalve kilometer doorgereden en toen gestopt. Eric en Sef Vergoossen zijn teruggelopen om de deksel te gaan zoeken. Ik ben zelf in de auto blijven zitten met de beker en een fles champagne in mijn hand. Eerlijk gezegd wist ik nauwelijks wat er was gebeurd.
Op een gegeven moment zag ik Eric en de trainer terugkomen.
‘Gevonden’ dacht ik bij mezelf. Niet dus, de politie had hen opgepakt.”
Acht jaar na dato erkent Van der Luer dat de ergernis van de agenten begrijpelijk was. „Ze waren niet echt blij toen ze ons door het donker over de middenberm zagen lopen.
Maar ja, we konden moeilijk met een beker zonder deksel in Kerkrade arriveren.”
Met een stevige reprimande, maar zonder deksel werd koers gezet richting Kerkrade. In de auto volgde topoverleg. Het zou immers wel erg knullig overkomen als de achterban een gehavende beker te zien zou krijgen. En dus werd een tussenstop gemaakt op Kaalheide.
In rap tempo werd uit de prijzenkast van de jeugd een beker gegrist, waarvan de deksel ongeveer paste op de echte Cup. Een onbeduidende beker die een jeugdteam jaren eerder ergens in België had veroverd.
,,We hebben de deksel met stukjes tape bevestigd en zijn snel naar de bomvolle Markt gereden”, aldus Van der Luer. „Geen mens die het zag.” Twee dagen later rinkelde op Kaalheide de telefoon. Een ambtenaar van Rijkswaterstaat had de deksel langs de snelweg ter hoogte van Bavel gevonden.
Bij de KNVB, niet bepaald het episch centrum van voetbalhumor, zal het incident niet bepaald veel waardering hebben geoogst. Zeker toen het origineel ook nog eens links en rechts enkele deukjes bleek te hebben opgelopen als gevolg van een iets te uitbundige rondrit op een open kar door Parkstad een dag later. Naarmate de uren verstreken werd de stemming op de wagen uiteraard steeds vrolijker. Het belangrijkste slachtoffer van de uitgelaten festiviteiten was opnieuw de trofee, waar het allemaal om draaide. Die lag tegen het einde van de middag ergens eenzaam in een hoekje tussen confetti, folders over het nieuwe stadion en blikjes bier. Maar wel met een (te kleine) deksel.
quote:Uit het AD van vanochtend: van Boekel wordt sinds enige weken serieus bedreigd. Zowel telefoontjes als het besmeuren van zijn auto. Er wordt een directe link gelegd naar de wedstrijd Roda-Nec en het wegzenden van Atteveld. De politie heeft de zaak in onderzoek.
quote:Van Boekel baalt van uitlekken bekladdingen
Pol van Boekel vindt het jammer dat is uitgelekt dat enkele weken geleden zijn auto en huis zijn beklad met graffiti. ,,Dit soort mafkezen moet je geen aandacht gunnen," aldus de scheidsrechter uit Venray.
Van Boekel, die ook enkele vervelende telefoontjes kreeg, vermoedt dat de daders gezocht moeten worden in het kamp van Roda-supporters. ,,Nou ja supporters. Mafkezen zijn het. De graffiti-teksten verwezen in elk geval naar Roda."
Van Boekel kende op 4 april in het duel Roda JC-NEC een dubieuze treffer van de gasten toe en gaf meteen na de aftrap Roda-middenvelder Cheick Tioté een rode kaart. Bovendien stuurde hij trainer Raymond Atteveld en verzorger Norbert Keulen naar de tribune.
Van Boekel heeft aangifte gedaan bij de politie.
quote:Van Boekel: bekladdingen door Roda-fans
Scheidsrechter Pol van Boekel vermoedt dat de bekladdingen die enkele weken geleden op zijn auto en huis zijn aangebracht het werk zijn van Roda-fans. ,,De graffiti-teksten verwezen in elk geval naar Roda.”
Van Boekel werd sterk bekritiseerd naar aanleiding van zijn optreden tijdens Roda JCNEC (0-2) op 4 april.
quote:‘Jammer van aandacht voor die mafkezen’
Betaald voetbalscheidsrechter Pol van Boekel (32) uit Venray baalt ervan dat is uitgelekt dat ongeveer twee weken geleden zijn auto en huis zijn beklad met graffiti en dat hij daarnaast verschillende ‘vervelende telefoontjes’ heeft gekregen.
„Ik had het stil willen houden, omdat je dit soort nepsupporters en mafkezen eigenlijk helemaal geen aandacht moet gunnen”, stelt Van Boekel die van de incidenten wel aangifte heeft gedaan bij de politie Limburg- Noord. Die heeft de zaak in onderzoek.
De auto en het huis van Van Boekel werden beklad nadat de scheidsrechter op vrijdag 4 april de wedstrijd Roda-NEC had gefloten. In dat duel keurde hij ene dubieuze treffer van de gasten goed, gaf Roda-speler Cheick Tioté even later een rode kaart en stuurde trainer Raymond Atteveld en verzorger Norbert Keulen naar de tribune.
Van Boekel gaat ervan uit dat de vandalen in het Roda-supporterskamp moeten worden gezocht. „Nou ja, supporters. Mafkezen zijn het. Maar de graffititeksten verwezen in ieder geval naar Roda JC.”
Roda JC heeft laten weten zich te distantiëren van de acties.
„Dit is absoluut verwerpelijk”, aldus algemeen directeur Huub Narinx.
Over de anonieme telefoontjes die hij in de avonduren thuis ontving, zegt Van Boekel: „Ik kan niet echt zeggen dat die bedreigend waren. Wel vervelend.
Opbellen en dan vragen of het klopt dat ik er woon, zoiets. En dan weer snel ophangen. Maar goed, het valt natuurlijk niet te bewijzen dat ook dit met Roda te maken heeft. Het kan ook gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, al is dat niet erg waarschijnlijk.”
Van Boekel is behoorlijk onder de indruk van hetgeen hem is overkomen. „Dit heeft toch een behoorlijke impact, ja. En ik vind het vooral erg voor mijn vrouw en buren. Het is al niet goed te praten dat je als scheidsrechter in een stadion negentig minuten lang voor van alles en nog wat wordt uitgemaakt, maar daar valt nog wel mee te leven. Maar dit? Dan komt het allemaal wel heel erg dichtbij en dat is absoluut niet prettig.
Het is de eerste keer in mijn carrière dat ik zoiets meemaak en ik hoop ook de laatste keer. Ik had dit vervelende hoofdstuk graag al willen afsluiten en ben er niet blij mee dat dit twee weken na dato alsnog in de publiciteit is beland.”
quote:Bekerfinale
Jack van Hulten is door de voetbalbond aangewezen als scheidsrechter voor de finale van de KNVB-beker, komende zondag in de Kuip. Van Hulten krijgt tijdens het duel tussen Feyenoord en Roda JC, dat om 18.00 uur begint, assistentie van Richard Meenhuis en Hans Olde Olthof.
quote:Bekerhistorie: vreugde en teleurstelling
Het was spannend in 1976, sensationeel in 1988, teleurstellend in 1992, verrassend in 1997 en feestelijk in 2000. Roda JC staat zondag voor de zesde keer in de geschiedenis in de bekerfinale. Vijf oud-spelers blikken terug op vijf bijzondere wedstrijden.
07-04-1976 PSV-Roda JC 1-0
Doelman Bram Gildeman „De wedstrijd in ’76 staat niet op mijn netvlies gebrand. Ik heb het in een roes beleefd. Het was natuurlijk heel bijzonder, de eerste finale van Roda, maar ik kan het me niet meer herinneren.
Zal wellicht komen omdat we verloren hebben. De teleurstelling was bijzonder groot. Misschien begint het me te dagen als ik het verslag uit de krant nog eens teruglees. Of ik nog weet wie er gescoord heeft?
Was dat niet Edström? Ja hè, die was eerder bij een diepe pass dan ik. Ik lag half op de grond en hij schoot de bal erin. Een doelpunt dat je als keeper liever niet tegen krijgt. Ik hoop dat het zondag beter gaat. Beter ook dan afgelopen week tegen Feyenoord. Ik heb een halve kans geteld. Maar goed, Roda speelde niet in de sterkste opstelling.
Volgens mij hebben ze Feyenoord zand in de ogen gestrooid.
Komende zondag zit ik in De Kuip. Ik gok op een overwinning voor Roda, 2-1.”
12-05-1988 PSV-Roda JC 3-2 (n.v.)
Centrale verdediger Ernie Brandts „Eric Gerets scoorde nooit. En uitgerekend in de finale tegen ons scoorde hij twee keer. Twee keer! Ongelooflijk. We waren in fases beter dan PSV. Maar we speelden uiteindelijk met tien man nadat Gène Hanssen een rode kaart had gekregen bij een penalty. Hij was zo boos op de scheidsrechter dat hij twee keer geel kreeg. Ik stond bij Kieft die de strafschop kreeg, maar ik deed helemaal niks. Dat weet ik nog heel goed. Er was echt niks aan de hand. We hadden een heel goed jaar in 1988. We waren een hecht team dat voor elkaar door het vuur ging. Maar het was in 1988 geen schande om van PSV te verliezen. Ze werden kampioen, wonnen de beker, de Europa Cup en een deel van de selectie werd later nog Europees Kampioen. De details zullen zondag het verschil maken.
Roda zal alles geven, ook al wordt het moeilijk in de Kuip.
Maar je hebt altijd een kans. Ik hou het op fifty-fifty.”
10-05-1992 Feyenoord-Roda JC 3-0
Rechtsback Michel Broeders „De bekerfinale is een toetje, ik vond het geweldig om mee te maken. Ook al verloren we kansloos. Toen we in de spelerstunnel liepen, stonden we al 1-0 achter. De sfeer in De Kuip was zo overweldigend. Er waren maar een paar duizend fans uit Kerkrade. Heel anders dan nu.
In 1988 zat ik als broekie op de bank. Dat was ook mooi, maar ik vind het nog altijd een geluk dat ik een bekerfinale heb mogen spelen. De wedstrijd was hard en niet goed. Feyenoord had een team met De Wolf, Taument, Fräser, Witsche. Ik zag laatst beelden van die finale op tv. Toen herinnerde ik me weer wat. Ik stond rechtsback en speelde tegen Taument. We speelden een slecht seizoen.
Sportief was het niet goed, maar het rommelde ook binnen de club. Er was van alles aan de hand met ontslagaanvragen.
Omdat ik zelf trainer ben, kan ik zondag niet gaan. Maar mijn kinderen zijn er wel. Met opa.”
08-05-1997 Roda JC-Heerenveen 4-2
Spits Gerald Sibon „De finale met Roda is een van de mooiste wedstrijden die ik in mijn carrière heb gespeeld. De sfeer was geweldig, de twee supportersgroepen maakten er een groot feest van. De wedstrijd was mooi en we wonnen ook nog. En ja, ik scoorde twee keer.
Maar iedereen scoorde die dag een voldoende. Als spits sta je nou eenmaal vaak aan het einde van een aanval om het af te maken. Dat hoort erbij. Weet je wat ook leuk was? De terugreis naar Kerkrade. Heel indrukwekkend met al die supporters onderweg. In Kerkrade werden we gehuldigd op een soort verhoging voor een plein.
Bij Heerenveen wordt er niet zo heel veel over de finale gesproken.
De meeste jongens die toen meededen zijn weg. Ik denk dat de finale bij jullie veel meer leeft. Ik zit komend weekend in trainingskamp met Heerenveen in verband met de playoffs.
Prognose? Feyenoord wint na verlenging met 3-2.”
21-05-2000
Roda JC-NEC 2-0 Doelman Zeljko Kalac „We hadden de finale gehaald zonder ook maar één tegendoelpunt.
En dat met tegenstanders als Utrecht-uit en Ajax.
Daarom werden we ook gezien als favoriet. Toch hadden we het best moeilijk en kreeg ook NEC enkele goede kansen. Na afloop barstte het feest los, met name bij terugkeer in Kerkrade was het geweldig. Na de wedstrijd werd bekend dat Roda Bas Roorda, in de finale nog keeper van NEC, voor het seizoen erna had aangetrokken. Eerlijk gezegd heb ik daar geen moment van wakker gelegen. Ik heb Roda tegen VVV voor de eerste keer live gezien en de ploeg maakte een goede indruk op me. Ook al is de finale tegen Feyenoord in de Kuip, dan nog geef ik Roda een goede kans. Het is één wedstrijd, dan kan het alle kanten op. Het wordt 1-0 voor Roda.
Wie het doelpunt maakt? Even denken. Doe maar Fatih Sonkaya, de enige speler die ik, op Ger Senden na, nog ken, haha.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |