gronk | maandag 14 april 2008 @ 20:09 |
quote: ![]() En van uitstel komt..... Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt. ![]() | |
donroyco | maandag 14 april 2008 @ 20:21 |
Weer geldverspilling van de regering ![]() | |
Plots | maandag 14 april 2008 @ 20:22 |
Geef die fiasco gewoon op! Uit de proef in Rotterdam blijkt ook dat t pauper is. | |
FloggingMolly | maandag 14 april 2008 @ 22:13 |
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken. | |
Hukkie | maandag 14 april 2008 @ 22:34 |
quote:Daarentegen hebben ze het in Australie (na vele miljoenen investeringen) maar opgegeven. | |
OldJeller | maandag 14 april 2008 @ 22:54 |
Goede zaak, weg ermee. Onding om de mensen die het Openbaar Vervoer gebruiken overal in de gaten te kunnen houden. ![]() | |
Ron.Burgundy | maandag 14 april 2008 @ 22:57 |
In het jaar dat ik met mijn studie begon heb ik al een tweede pasfoto moeten inleveren voor die OV-chipkaart. Dit jaar studeer ik af en heb nog geen OV-chipkaart gezien. | |
Xith | maandag 14 april 2008 @ 23:11 |
quote:Frankrijk ook ![]() | |
OldJeller | maandag 14 april 2008 @ 23:18 |
quote:Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken. Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dát is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy. Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden. Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd. | |
zquing | maandag 14 april 2008 @ 23:24 |
gewoon bij de oude strippenkaart blijven | |
Oo-blackgirl-oO | maandag 14 april 2008 @ 23:28 |
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost ![]() | |
OldJeller | maandag 14 april 2008 @ 23:30 |
quote:Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geïnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'. | |
zquing | maandag 14 april 2008 @ 23:36 |
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem | |
Oo-blackgirl-oO | maandag 14 april 2008 @ 23:47 |
quote:Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog. Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door. Zie jij dat gebeuren in Paris of London? ![]() Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro | |
zquing | maandag 14 april 2008 @ 23:50 |
quote:verkeerde persoon gequote? | |
Iblis | maandag 14 april 2008 @ 23:50 |
quote:Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiëren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren. In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater. | |
zquing | maandag 14 april 2008 @ 23:56 |
quote:Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen. Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat | |
Papierversnipperaar | dinsdag 15 april 2008 @ 00:01 |
Strippenkaarten zijn leuk! ![]() | |
Oo-blackgirl-oO | dinsdag 15 april 2008 @ 00:02 |
quote:was indeed voor OldJeller bedoelt ![]() | |
zquing | dinsdag 15 april 2008 @ 00:05 |
http://pro.tweakers.net/n(...)vervang-ov-chip.html | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 00:11 |
quote:Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen. Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was. En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk. | |
Oo-blackgirl-oO | dinsdag 15 april 2008 @ 00:16 |
quote:Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek | |
Petre | dinsdag 15 april 2008 @ 00:22 |
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik.. | |
-skippybal- | dinsdag 15 april 2008 @ 00:24 |
quote:Laten we het hopen ![]() Maar ik denk dat dit weer zo'n kutprojectje is dat ze tegen alle kosten willen door de strot heen willen pushen ![]() | |
-skippybal- | dinsdag 15 april 2008 @ 00:25 |
quote:Inderdaad. Het is OV en toch geen taxi ![]() | |
zquing | dinsdag 15 april 2008 @ 00:25 |
quote:omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze | |
garnage-patrick | dinsdag 15 april 2008 @ 00:37 |
nou, lekker handig weer ![]() tis ook laatste keer dat ik daarvoor nog ooit een pasfoto inlever.... | |
Hukkie | dinsdag 15 april 2008 @ 07:01 |
Lijkt me op zich wel handig hoor, via de computer mn eigen OV chip opladen. Lekker goedkoop ook, maar het OV zuigt bigtime en dan is mn autootje toch handiger. | |
VoreG | dinsdag 15 april 2008 @ 07:13 |
quote:Wat is het verschil? Krijg ik trouwens nog mn pasfoto terug die ik ooit hiervoor heb ingeleverd?! En blijven die bordjes in R'dam 'BINNENKORT ALLEEN NOG MAAR DE OV-CHIPKAART GELDIG' nu nog langer hangen? Ze hangen er nog maar anderhalf jaar namelijk | |
alors | dinsdag 15 april 2008 @ 08:03 |
quote:Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van ![]() | |
DivineJester | dinsdag 15 april 2008 @ 08:11 |
quote:All is fair in love and war on terror! | |
FloggingMolly | dinsdag 15 april 2008 @ 08:31 |
quote:Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker. Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn. | |
JohnDope | dinsdag 15 april 2008 @ 08:33 |
TNO maakt er trouwens ook weer een lekker zooitje van. Niet te filmen. ![]() | |
Xith | dinsdag 15 april 2008 @ 09:22 |
quote:IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. | |
xFriendx | dinsdag 15 april 2008 @ 10:08 |
quote:Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait. | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 10:17 |
quote:De argumentatie van TLS kwam neer op: "De chip zal niet gekraakt worden want het is verboden om op andermans naam te reizen." ![]() ![]() ![]() | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 10:21 |
quote:Om te beginnen zijn de poortjes in ![]() ![]() | |
JohnDope | dinsdag 15 april 2008 @ 10:26 |
quote: ![]() | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 10:27 |
quote:Dat is inderdaad altijd een beetje balen. quote:Wat " ![]() | |
JohnDope | dinsdag 15 april 2008 @ 10:28 |
quote:Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen. | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 10:31 |
quote:In ![]() ![]() | |
JohnDope | dinsdag 15 april 2008 @ 10:32 |
quote:Dat zal wel een beta-versie wezen. | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 10:45 |
quote:Calypso werkt ook met RFID hoor. | |
OldJeller | dinsdag 15 april 2008 @ 10:51 |
quote:Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen. Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt. Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dát zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v. quote: | |
JohnDope | dinsdag 15 april 2008 @ 10:56 |
Ja mensen het hek begint een beetje te sluiten, nu moeten jullie kiezen aan welke kant jullie staan. ![]() | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 11:01 |
quote:Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant) | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 11:12 |
quote:Nee, die billets die je in een carnet koopt niet. Ik had je opmerking niet helemaal juist gelezen inderdaad. Die papieren kaartjes zijn wel minder goed voor de doorstroming, je moet toch even stilstaan na zo’n tourniquet of poortje om je kaartje weer te grijpen. Ik denk dat in Parijs op den duur alles ook wel electronisch wordt, maar de invoering gaat volgens mij wat geleidelijker, alhoewel zij ook wel privacydiscussies hebben. | |
DivineJester | dinsdag 15 april 2008 @ 11:15 |
quote:Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in). | |
Xith | dinsdag 15 april 2008 @ 12:00 |
quote:Behalve als betalen alleen met pin/CC kan... | |
raptorix | dinsdag 15 april 2008 @ 14:34 |
quote:Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven. | |
OldJeller | dinsdag 15 april 2008 @ 14:37 |
quote:Die optie is er, dat is erg genoeg. | |
raptorix | dinsdag 15 april 2008 @ 14:38 |
quote:Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen. | |
raptorix | dinsdag 15 april 2008 @ 14:38 |
quote:Heb jij je GSM permanent aan? | |
OldJeller | dinsdag 15 april 2008 @ 14:41 |
quote: quote: | |
raptorix | dinsdag 15 april 2008 @ 14:44 |
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen. | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 14:48 |
quote:Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar. | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 14:51 |
quote:Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk. | |
OldJeller | dinsdag 15 april 2008 @ 14:51 |
quote:Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen. quote:Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen. Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas. | |
raptorix | dinsdag 15 april 2008 @ 14:52 |
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt. | |
Iblis | dinsdag 15 april 2008 @ 15:09 |
quote:In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau. Ze kunnen prima data aanpassen na bijvoorbeeld een dag, en nog maals na een week en een maand, zodat uiteindelijk alleen ‘grove’ statistieken overblijven zoals het aantal passagiers op een lijn, of het aantal personen dat op een bepaald station in en uitstapt. Stel dat je b.v. i.v.m. overvallen en geweld wilt bijhouden (gesteld dat het zinnig is) wie van een bepaalde lijn gebruik maken; dan nog kun je na een incidentloze dag de gegevens wissen die niet meer van belang zijn. Te allentijde moet echter m.i. duidelijk wát er opgeslagen wordt, hoe lang het opgeslagen wordt, en wie er bij die gegevens kunnen, want dat laatste is vaak ook een zootje. Zoals de agenten die stiekem in 't dossier van Van Persie gluurden. | |
fruityloop | dinsdag 15 april 2008 @ 15:25 |
quote:Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd. | |
FloggingMolly | dinsdag 15 april 2008 @ 18:22 |
quote:Dat wist ik niet.... | |
FloggingMolly | dinsdag 15 april 2008 @ 18:24 |
quote:De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier. | |
Yildiz | dinsdag 15 april 2008 @ 18:29 |
quote:Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen. Waarom? Wie vind dat zo verschrikkelijk nodig? Is dat vanwege persoonlijke reclame waar niemand -op marketeers na- op zit te wachten? Is dat vanwege 'efficiency redenen' want 'zo kunnen we zien hoeveel mensen er gebruik maken van een traject'? Ik heb tot nog toe geen enkel argument kunnen ontdekken, waaróm dat toch nodig is. quote:Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is. Wat ik me dan nog meer afvraag... Als straks routes en tarieven anders worden -zoals ze elk half jaar veranderen-, hoe gaat het doorvoeren daarvan dan? Soepel en zonder problemen? Als ik zo een beetje de voor- en nadelen afweeg, komt er niets naar boven. Ook daar zie ik geen voordeel in het thuis opladen van een kaart. Thuis opladen duurt vast even lang als een kaartje kopen, en op een papiertje zie je direct hoe ver men er nog mee kan reizen. Alles bij elkaar, vraag ik mij zo af, waarom? Voelen we ons een Hong Kong / Singapore / Parijs / London / New York? [ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 15-04-2008 18:47:40 ] | |
HenryHill | dinsdag 15 april 2008 @ 19:28 |
quote:Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan. Want als ze het project toch hadden doorgedrukt, en er lapmiddel na lapmiddel moet worden toegepast en onderzoek na onderzoek, dan kost het nog veel meer geld. | |
Q. | dinsdag 15 april 2008 @ 19:44 |
Mooi, er zaten veel te veel haken en ogen aan dit systeem, het zal never nooit goed kunnen werken, er zitten teveel structurele denkfouten in. | |
Q. | dinsdag 15 april 2008 @ 19:49 |
Dingen als oplaadpunten buiten de grote stad, heeft iemand daar ooit over nagedacht? Wat als ik in een dorp woon waar wel een bus doorheen komt maar waar geen oplaadpunt is? En de plaats waar ik altijd naar toe reis is een zelfde soort plaats? Waar moet ik die kaart dan opladen? Niemand heeft mij dat nog kunnen vertellen. | |
Q. | dinsdag 15 april 2008 @ 19:53 |
Van de OV Chipkaart-site:quote: ![]() | |
Martijn_77 | dinsdag 15 april 2008 @ 20:02 |
quote:Regering en ICt projecten ![]() Gedoemd te mislukken | |
raptorix | woensdag 16 april 2008 @ 10:58 |
Wat ik ook zo knullig vind is dat de proeven zo rommelig verlopen, zo kan je in de amsterdamse metro overal wel redelijk gebruik maken van de ov-chipkaart, maar vrijwel iedere amsterdammer pakt daarna de trein dan wel tram/bus, en daar kan het weer niet. Zodat je daar weer moet stempelen, dus je betaalt dan voor 2 zones: 2,50 ov-chippen + 1 los kaartje = 160 = 4,10 Als je in de metro gelijk een 2 zone kaartje koopt betaal je slechts 2,40. | |
raptorix | woensdag 16 april 2008 @ 10:59 |
quote:Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS. | |
Iblis | woensdag 16 april 2008 @ 20:51 |
Huizinga: nieuwe chipkaart bij grootschalige fraudequote:Als het kalf verdronken is… | |
JohnDope | woensdag 16 april 2008 @ 22:05 |
Als we tijdens de opkomst van de elektriciteit, auto's, snelwegen, etc ook zulke strenge eisen hadden gesteld, dan hadden we nu nog in de prehistorie geleefd. | |
Ofyles2 | donderdag 17 april 2008 @ 11:03 |
Wat is Huizinga toch een incompetente koe. Ze heeft niets goeds betekend voor het OV in het algemeen, ze is niets meer dan een jurist, die geen flauw benul heeft van wat ze aan het doen is. |