FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Invoering OV chip uitgesteld
gronkmaandag 14 april 2008 @ 20:09
quote:
***************************************
` Staatssecretaris Huizinga gelooft
niet meer dat de nieuwe OV-chipkaart op
1 januari wordt ingevoerd.Dat schrijft
ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze baseert zich op onderzoek dat de
Royal Holloway University of London in
haar opdracht heeft gedaan.De Engelsen
kregen de opdracht om een onderzoek van
TNO nog eens kritisch te bekijken.

Volgens de Engelsen is de chip in de
kaart niet veilig en moet die vervangen
worden door een betere.Deze week werd
duidelijk dat de OV-chipkaart gekraakt
kan worden.Daardoor kunnen criminelen
de gegevens van de kaart kopiëren en er
mee frauderen.


En van uitstel komt.....

Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt.
donroycomaandag 14 april 2008 @ 20:21
Weer geldverspilling van de regering
Plotsmaandag 14 april 2008 @ 20:22
Geef die fiasco gewoon op!
Uit de proef in Rotterdam blijkt ook dat t pauper is.
FloggingMollymaandag 14 april 2008 @ 22:13
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Hukkiemaandag 14 april 2008 @ 22:34
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Daarentegen hebben ze het in Australie (na vele miljoenen investeringen) maar opgegeven.
OldJellermaandag 14 april 2008 @ 22:54
Goede zaak, weg ermee.
Onding om de mensen die het Openbaar Vervoer gebruiken overal in de gaten te kunnen houden.

Ron.Burgundymaandag 14 april 2008 @ 22:57
In het jaar dat ik met mijn studie begon heb ik al een tweede pasfoto moeten inleveren voor die OV-chipkaart. Dit jaar studeer ik af en heb nog geen OV-chipkaart gezien.
Xithmaandag 14 april 2008 @ 23:11
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Frankrijk ook
OldJellermaandag 14 april 2008 @ 23:18
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dát is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
zquingmaandag 14 april 2008 @ 23:24
gewoon bij de oude strippenkaart blijven
Oo-blackgirl-oOmaandag 14 april 2008 @ 23:28
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
OldJellermaandag 14 april 2008 @ 23:30
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:28 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geïnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.
zquingmaandag 14 april 2008 @ 23:36
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Oo-blackgirl-oOmaandag 14 april 2008 @ 23:47
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.

Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.

Zie jij dat gebeuren in Paris of London?

Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
zquingmaandag 14 april 2008 @ 23:50
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:47 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.

Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.

Zie jij dat gebeuren in Paris of London?

Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
verkeerde persoon gequote?
Iblismaandag 14 april 2008 @ 23:50
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiëren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.

In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
zquingmaandag 14 april 2008 @ 23:56
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiëren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.

In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.

Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
Papierversnipperaardinsdag 15 april 2008 @ 00:01
Strippenkaarten zijn leuk!
Oo-blackgirl-oOdinsdag 15 april 2008 @ 00:02
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef zquing het volgende:

[..]

verkeerde persoon gequote?
was indeed voor OldJeller bedoelt
zquingdinsdag 15 april 2008 @ 00:05
http://pro.tweakers.net/n(...)vervang-ov-chip.html
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 00:11
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:56 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.

Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.

Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.

En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Oo-blackgirl-oOdinsdag 15 april 2008 @ 00:16
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.

Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.

En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Petredinsdag 15 april 2008 @ 00:22
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
-skippybal-dinsdag 15 april 2008 @ 00:24
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:09 schreef gronk het volgende:


En van uitstel komt.....
Laten we het hopen
Maar ik denk dat dit weer zo'n kutprojectje is dat ze tegen alle kosten willen door de strot heen willen pushen
-skippybal-dinsdag 15 april 2008 @ 00:25
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:22 schreef Petre het volgende:
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
Inderdaad. Het is OV en toch geen taxi
zquingdinsdag 15 april 2008 @ 00:25
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze
garnage-patrickdinsdag 15 april 2008 @ 00:37
nou, lekker handig weer

tis ook laatste keer dat ik daarvoor nog ooit een pasfoto inlever....
Hukkiedinsdag 15 april 2008 @ 07:01
Lijkt me op zich wel handig hoor, via de computer mn eigen OV chip opladen. Lekker goedkoop ook, maar het OV zuigt bigtime en dan is mn autootje toch handiger.
VoreGdinsdag 15 april 2008 @ 07:13
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:25 schreef zquing het volgende:

[..]

omdat hun situatie noggeeneens ljikt op de onze
Wat is het verschil?


Krijg ik trouwens nog mn pasfoto terug die ik ooit hiervoor heb ingeleverd?! En blijven die bordjes in R'dam 'BINNENKORT ALLEEN NOG MAAR DE OV-CHIPKAART GELDIG' nu nog langer hangen? Ze hangen er nog maar anderhalf jaar namelijk
alorsdinsdag 15 april 2008 @ 08:03
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dát is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van
DivineJesterdinsdag 15 april 2008 @ 08:11
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:03 schreef alors het volgende:

[..]

Dat dus, en ik heb het idee dat het de meeste mensen niet eens kan schelen. Ze hangen het liefst het hele land vol met camera's, daar wordt het zo lekker veilig van
All is fair in love and war on terror!
FloggingMollydinsdag 15 april 2008 @ 08:31
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dát is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
JohnDopedinsdag 15 april 2008 @ 08:33
TNO maakt er trouwens ook weer een lekker zooitje van. Niet te filmen.
Xithdinsdag 15 april 2008 @ 09:22
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
xFriendxdinsdag 15 april 2008 @ 10:08
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 10:17
quote:
Op maandag 14 april 2008 20:09 schreef gronk het volgende:

[..]



En van uitstel komt.....

Maar nondju zeg, wat 'n ontzettende partij onprofessioneel geteut van TLS, zeg. Ellende met de veiligheid van je systeem, en er dan op gokken dat je jezelf er wel doorheen mazzelt.
De argumentatie van TLS kwam neer op:
"De chip zal niet gekraakt worden want het is verboden om op andermans naam te reizen."

zOMG! Gelukkig! . .
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 10:21
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
Om te beginnen zijn de poortjes in Parijs sowieso al zoals een poortje moet werken. Snel, degelijk en zonder risico dat er een klep in je gezicht knalt. En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
JohnDopedinsdag 15 april 2008 @ 10:26
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]
En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 10:27
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:30 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geïnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.
Dat is inderdaad altijd een beetje balen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:26 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Wat " "?
JohnDopedinsdag 15 april 2008 @ 10:28
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:27 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad altijd een beetje balen.
[..]

Wat " "?
Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 10:31
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:28 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ze bouwen die dure poortjes natuurlijk niet om mensen anoniem te laten reizen.
In Parijs wel, dus ze bestaan én werken iig wel...
JohnDopedinsdag 15 april 2008 @ 10:32
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:31 schreef Yildiz het volgende:

[..]

In Parijs wel, dus ze bestaan én werken iig wel...
Dat zal wel een beta-versie wezen.
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 10:45
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:21 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Om te beginnen zijn de poortjes in Parijs sowieso al zoals een poortje moet werken. Snel, degelijk en zonder risico dat er een klep in je gezicht knalt. En met de mogelijkheid om anoniem te reizen met een kaartje formaat kwart creditcard zonder RFID gezeik of mét kaart/abonnement, die mensen in hun jas ofzo houden.
Calypso werkt ook met RFID hoor.
OldJellerdinsdag 15 april 2008 @ 10:51
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:31 schreef FloggingMolly het volgende:

[..]

Idd geen fijne gedachte, maar iedereen met een mobiele telefoon is nu ook al traceerbaar, dit systeem maakt het alleen makkelijker.

Je kan natuurlijk ook wegwerpkaarten kopen mocht je niet traceerbaar willen zijn.
Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt.

Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dát zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:

[..]

IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
JohnDopedinsdag 15 april 2008 @ 10:56
Ja mensen het hek begint een beetje te sluiten, nu moeten jullie kiezen aan welke kant jullie staan.
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 11:01
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Calypso werkt ook met RFID hoor.
Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 11:12
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Nee, die billets die je in een carnet koopt niet. Ik had je opmerking niet helemaal juist gelezen inderdaad. Die papieren kaartjes zijn wel minder goed voor de doorstroming, je moet toch even stilstaan na zo’n tourniquet of poortje om je kaartje weer te grijpen. Ik denk dat in Parijs op den duur alles ook wel electronisch wordt, maar de invoering gaat volgens mij wat geleidelijker, alhoewel zij ook wel privacydiscussies hebben.
DivineJesterdinsdag 15 april 2008 @ 11:15
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:01 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik, anders kun je hem niet in je jas laten zitten ofzo. Maar dat papieren kaartje formaat kwart creditcard toch niet? Lijkt me althans niet. (Zit een kleine zwarte magneetstrip op de achterkant)
Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).
Xithdinsdag 15 april 2008 @ 12:00
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 11:15 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Die trek je ook gewoon uit zo'n automaat, dus al zit er een RFID chip in, dan zegt dat nog niets aangezien "men" niet weet wie het kaartje uit het apparaat heeft getrokken. (zou natuurlijk wel kunnen i.c.m. cameratoezicht e.d. maar op zulke conspiracy-theory-achtige zaken ga ik maar niet in).
Behalve als betalen alleen met pin/CC kan...
raptorixdinsdag 15 april 2008 @ 14:34
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.
Het gaat er om dat de overheid op deze manier exact weet waar elke reiziger zich bevindt, en dát is nergens voor nodig, is eng om in de gaten te worden gehouden, is wederom imperking van privacy.

Rekeningrijden wordt straks ook ingevoerd en dan moet elke auto een kastje bevatten waardoor elke auto in contact staat met GPS en dus gelokaliseerd kan worden.

Ergo: in openbaar vervoer en in de auto weet de overheid altijd waar je je bevindt. Dat is absurd en verkeerd.
Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
OldJellerdinsdag 15 april 2008 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Die optie is er, dat is erg genoeg.
raptorixdinsdag 15 april 2008 @ 14:38
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:16 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:

[..]

Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoek
Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
raptorixdinsdag 15 april 2008 @ 14:38
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:37 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Die optie is er, dat is erg genoeg.
Heb jij je GSM permanent aan?
OldJellerdinsdag 15 april 2008 @ 14:41
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Heb jij je GSM permanent aan?
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Bij een mobiele telefoon heb je nog een keuze, of je die bij je hebt, of je een prepaid (anoniem) hebt, of je hem uitzet/accu eruit haalt.. dus dat ze er weinig mee kunnen.
Als je straks reist met het OV of met de auto dan kan dit niet, dan weten ze te allen tijde waar je je bevindt
raptorixdinsdag 15 april 2008 @ 14:44
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 14:48
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:38 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het systeem is bewezen, in Honk Kong als de Octopus card. Probleem in nederland is met name de combinatie tussen de diverse vervoersdiensten en het overstappen ertussen.
Een stedelijk en fijnmazig gebied als Hong Kong heeft natuurlijk ook een veel eenvoudiger tariefstructuur; een van de argumenten voor de ontwikkeling van een eigen OV-chipkaart was dan ook dat we in Nederland veel meer kortingskaarten en aparte constructies kennen. Nu de chipkaart er echter komt wordt er alsnog gesuggereerd dat die moeten verdwijnen omdat het te ingewikkeld is… bizar.
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 14:51
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Maar niet in combinatie met een abonnement. En er kan een prijsverschil zijn. Ik snap best dat zo'n abonnement persoonsgebonden is, maar daarom kan het nog wel anoniem zijn wat het reizen betreft. Bij inspectie bevat zo'n kaart gewoon je pasfoto, en dat kan gecontroleerd worden. Dat je er niet anoniem mee kunt reizen is raar natuurlijk.
OldJellerdinsdag 15 april 2008 @ 14:51
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:44 schreef raptorix het volgende:
Je kan ook een anonieme chipkaart nemen.
Anders lees je de topic ipv alles dubbel voor te stellen of te vragen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:51 schreef OldJeller het volgende:

[..]
Studenten (OV-kaart) en mensen met trajectkaarten krijgen sowieso een kaart met hun naam/gegevens erop. Alleen als je sporadisch reist b.v. kan je een anonieme kaart kopen. En waarschijnljik kan dát zelfs niet eens uiteindelijk, want een andere reden voor dit hele gebeuren is 'veiligheid', zodat men weet wie er zich in de trein bevond als er iets is gebeurd b.v.
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
raptorixdinsdag 15 april 2008 @ 14:52
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Iblisdinsdag 15 april 2008 @ 15:09
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:51 schreef OldJeller het volgende:
Xith:In landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie. In Zwitserland is een anonieme prepaid ook verboden en zo zal nog wel meer volgen.
Daarnaast: de meeste kaartjes worden tegenwoordig uit een automaat gehaald met een pinpas.
In het kader van veiligheid kan het bijvoorbeeld best nuttig zijn om te weten hoeveel mensen hebben ingecheckt op een bepaald station, of in een bepaalde bus, en voor controle als geld terugvragen (of geven) bij vertraging. De NS wil zukle data echter ook gebruiken voor reizigersaanbiedingen op persoonlijk niveau.

Ze kunnen prima data aanpassen na bijvoorbeeld een dag, en nog maals na een week en een maand, zodat uiteindelijk alleen ‘grove’ statistieken overblijven zoals het aantal passagiers op een lijn, of het aantal personen dat op een bepaald station in en uitstapt. Stel dat je b.v. i.v.m. overvallen en geweld wilt bijhouden (gesteld dat het zinnig is) wie van een bepaalde lijn gebruik maken; dan nog kun je na een incidentloze dag de gegevens wissen die niet meer van belang zijn.

Te allentijde moet echter m.i. duidelijk wát er opgeslagen wordt, hoe lang het opgeslagen wordt, en wie er bij die gegevens kunnen, want dat laatste is vaak ook een zootje. Zoals de agenten die stiekem in 't dossier van Van Persie gluurden.
fruityloopdinsdag 15 april 2008 @ 15:25
quote:
Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het belangrijkste verschil is dat het daar als extra service voor veelgebruikers aangeboden wordt, en dat er ook nog gewone kaartjes te koop zijn voor incidenteel gebruik. Alle succesverhalen waarmee geschermd werd bij het begin zijn vergelijkbare systemen, wat de politiek hier in Nederland wilde, dus alles digitaal, zonder papieren backup, is nog nergens uitgeprobeerd.
FloggingMollydinsdag 15 april 2008 @ 18:22
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:22 schreef Xith het volgende:

[..]

IN landen als Frankrijk en UK kan je alleen een prepaid kopen mbv een paspoort en registratie.
Dat wist ik niet....
FloggingMollydinsdag 15 april 2008 @ 18:24
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:08 schreef xFriendx het volgende:

[..]

Maar wat ik mij dan afvraag, is die kaart dan op 1 of andere manier beter beveiligd? Er zullen daar toch ook wel hackers zitten die na onze berichtgeving naarstig aan de slag gaan als het om dezelfde kaart draait.
De beveiliging is daar voor zover ik weet niet anders dan hier.
Yildizdinsdag 15 april 2008 @ 18:29
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Onzin, want de data wordt niet real time doorgegeven.
Daar heb je hem mooi tuk. Ja, je hebt gelijk. Pas na het uitchecken wordt direct opgeslagen welke reis er precies is afgelegd. Mensen met iets van een structuur in hun leven zijn dan dus wel precies te volgen.

Waarom? Wie vind dat zo verschrikkelijk nodig? Is dat vanwege persoonlijke reclame waar niemand -op marketeers na- op zit te wachten? Is dat vanwege 'efficiency redenen' want 'zo kunnen we zien hoeveel mensen er gebruik maken van een traject'?

Ik heb tot nog toe geen enkel argument kunnen ontdekken, waaróm dat toch nodig is.
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:52 schreef raptorix het volgende:
Klopt bedrijf waar ik werkt heeft de website ontwikkelt voor het beheer, je wilt niet weten hoeveel scenario's er mogelijk zijn, wat te denken van iemand die een kaart van zijn bedrijf heeft van bijvoorbeeld Haarlem/Amsterdam. En zelf een normale kaart, wat moet die persoon dan doen als ie in de intercity zit van Haarlem naar Eindhoven? Moet ie dan uitstappen en eerst uitchecken? Wat ook een probleem was, waren bepaalde bussen in stedelijke gebieden, die blijken lang niet elke dag in de centrale remise te komen, zodat het verwerken van de transacties uitgestelt wordt.
Het is me niet ontgaan dat het verschrikkelijk complex is.

Wat ik me dan nog meer afvraag... Als straks routes en tarieven anders worden -zoals ze elk half jaar veranderen-, hoe gaat het doorvoeren daarvan dan? Soepel en zonder problemen?

Als ik zo een beetje de voor- en nadelen afweeg, komt er niets naar boven.
  • Een geclaimd voordeel was dat het goedkoper zou worden. Dat ruikt sterk naar onzin, omdat, mocht men filantropisch worden, men ook de huidige tarieven zou kunnen verlagen.
  • Een ander geclaimd voordeel was dat je in plaats van een treinkaartje & ov-kaart je nu 1 chipkaart zou krijgen. Dat is waar. 1 ding waar je heel erg goed op moet gaan letten in plaats van 2 papieren vodjes die amper een week mee hoeven te gaan en waarvan het verlies ervan geen probleem is. Op de variant abonnementen na dan.
  • Het thuis kunnen opladen versus 1 blik op je kaartje om te kijken hoeveel zones je nog kunt reizen.
    Ook daar zie ik geen voordeel in het thuis opladen van een kaart. Thuis opladen duurt vast even lang als een kaartje kopen, en op een papiertje zie je direct hoe ver men er nog mee kan reizen.

    Alles bij elkaar, vraag ik mij zo af, waarom? Voelen we ons een Hong Kong / Singapore / Parijs / London / New York?

    [ Bericht 9% gewijzigd door Yildiz op 15-04-2008 18:47:40 ]
  • HenryHilldinsdag 15 april 2008 @ 19:28
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, denk ik dan.

    Want als ze het project toch hadden doorgedrukt, en er lapmiddel na lapmiddel moet worden toegepast en onderzoek na onderzoek, dan kost het nog veel meer geld.
    Q.dinsdag 15 april 2008 @ 19:44
    Mooi, er zaten veel te veel haken en ogen aan dit systeem, het zal never nooit goed kunnen werken, er zitten teveel structurele denkfouten in.
    Q.dinsdag 15 april 2008 @ 19:49
    Dingen als oplaadpunten buiten de grote stad, heeft iemand daar ooit over nagedacht? Wat als ik in een dorp woon waar wel een bus doorheen komt maar waar geen oplaadpunt is? En de plaats waar ik altijd naar toe reis is een zelfde soort plaats? Waar moet ik die kaart dan opladen? Niemand heeft mij dat nog kunnen vertellen.
    Q.dinsdag 15 april 2008 @ 19:53
    Van de OV Chipkaart-site:
    quote:
    # Is het OV-chipkaartsysteem betrouwbaar?
    Ja, een vergelijkbaar kaartsysteem wordt sinds 1997 gebruikt in Hong Kong. Daar is het zo’n succes dat de kaart ook voor ander betalingsverkeer wordt gebruikt. Inmiddels zijn er meer dan 13 miljoen kaarten van in omloop. De betrouwbaarheid van het systeem in Hong Kong is een belangrijke reden geweest om het ook in Nederland toe te passen.
    .
    Martijn_77dinsdag 15 april 2008 @ 20:02
    quote:
    Op maandag 14 april 2008 20:21 schreef donroyco het volgende:
    Weer geldverspilling van de regering
    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    raptorixwoensdag 16 april 2008 @ 10:58
    Wat ik ook zo knullig vind is dat de proeven zo rommelig verlopen, zo kan je in de amsterdamse metro overal wel redelijk gebruik maken van de ov-chipkaart, maar vrijwel iedere amsterdammer pakt daarna de trein dan wel tram/bus, en daar kan het weer niet. Zodat je daar weer moet stempelen, dus je betaalt dan voor 2 zones: 2,50 ov-chippen + 1 los kaartje = 160 = 4,10

    Als je in de metro gelijk een 2 zone kaartje koopt betaal je slechts 2,40.
    raptorixwoensdag 16 april 2008 @ 10:59
    quote:
    Op dinsdag 15 april 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Regering en ICt projecten

    Gedoemd te mislukken
    Het project wordt dus niet door de regering gerunt maar door TLS.
    Ibliswoensdag 16 april 2008 @ 20:51
    Huizinga: nieuwe chipkaart bij grootschalige fraude
    quote:
    (Novum) - Er moet absoluut een nieuwe OV-chipkaart komen, maar pas als blijkt dat er met de huidige kaart grootschalig wordt gefraudeerd. Dat zei staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) woensdag tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer.
    Als het kalf verdronken is…
    JohnDopewoensdag 16 april 2008 @ 22:05
    Als we tijdens de opkomst van de elektriciteit, auto's, snelwegen, etc ook zulke strenge eisen hadden gesteld, dan hadden we nu nog in de prehistorie geleefd.
    Ofyles2donderdag 17 april 2008 @ 11:03
    Wat is Huizinga toch een incompetente koe. Ze heeft niets goeds betekend voor het OV in het algemeen, ze is niets meer dan een jurist, die geen flauw benul heeft van wat ze aan het doen is.