quote:***************************************
` Staatssecretaris Huizinga gelooft
niet meer dat de nieuwe OV-chipkaart op
1 januari wordt ingevoerd.Dat schrijft
ze in een brief aan de Tweede Kamer.
Ze baseert zich op onderzoek dat de
Royal Holloway University of London in
haar opdracht heeft gedaan.De Engelsen
kregen de opdracht om een onderzoek van
TNO nog eens kritisch te bekijken.
Volgens de Engelsen is de chip in de
kaart niet veilig en moet die vervangen
worden door een betere.Deze week werd
duidelijk dat de OV-chipkaart gekraakt
kan worden.Daardoor kunnen criminelen
de gegevens van de kaart kopiėren en er
mee frauderen.
Daarentegen hebben ze het in Australie (na vele miljoenen investeringen) maar opgegeven.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Frankrijk ookquote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Het gaat er helemaal niet om of het zal werken of niet. Tuurlijk zal het wel (kunnen) werken.quote:Op maandag 14 april 2008 22:13 schreef FloggingMolly het volgende:
In London wordt dezelfde kaart volop gebruikt, daar hoor je toch weinig slechte verhalen over. Het kan dus wel werken.
Krijg je het excuus 'ja, er is nu zoveel geld in geļnvesteerd, nu zou het zonde zijn om alles overboord te gooien'.quote:Op maandag 14 april 2008 23:28 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
heeft tot nu toe dan al wel weer lekker veel belasting-geld gekost
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.quote:Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
verkeerde persoon gequote?quote:Op maandag 14 april 2008 23:47 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Laatst was ik op Rdam CS, was al blij dat ik mn strippenkaartje nog bij de allerlaatste-overgebleven stempel automaat kon gebruiken, anders kan ik ineens niet meer reizen dacht ik nog.
Ramt er dus zo een snotneus door die poortjes heen en loopt relaxed door.
Zie jij dat gebeuren in Paris of London?![]()
Dus indeed puntje van het verhaal, project gaat zoals de 5-meter-tram-tunnel en interrail uit Den Haag, 10 jaar duren kosten a 33 miljard euro
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.quote:Op maandag 14 april 2008 23:36 schreef zquing het volgende:
Ik vind 't idee achter de chipkaart eigenlijk niet zo heel slecht. Het is alleen dat Nederland het veel te groot aangepakt heeft door al het OV meteen onder hetzelfde systeem te doen. De plaatsen waar 't wel goed gaat zijn dan ook veel kleiner dat 't nederlandse systeem
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.quote:Op maandag 14 april 2008 23:50 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het idee is natuurlijk zeker niet per se slecht. De uitvoering wel. De NS en andere vervoersbedrijven doen ontzettend laconiek over privacy. Verder is de veiligheid van de chips dus vrij waardeloos. Dat geldt ook voor strippenkaarten natuurlijk, maar die hoef je niet zo goed te beveiligen als een briefje van 100 euro, want ze zijn niet zoveel waard. Als je echter contactloos een abonnement kunt kopiėren van iemand, dan heb je wel een probleem. Dat moet echt niet kunnen. Dat een deel van de beveiling aan de geheimhouding van het algoritme en chipontwerp was te danken is natuurlijk ook schandelijk. Voor een contactloze chip heb je een aantal beperkingen, want er zit geen eigen energiebron in. Maar dat wist men van te voren.
In beginsel zou er aan een goed werkend systeem een groot aantal voordelen zitten qua zwartrijden, abonnementen, wisselende tarieven en minder gezeik met kaartjesautomaten. Zoals het er nu naar uitziet is het vooral een ontstellende privacyinbreuk en een technische flater.
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.quote:Op maandag 14 april 2008 23:56 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe de rijsgegevens allemaal opgeslagen worden. Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk versleuteld en ontzichtbaar voor alles behalve de computer die ze verwerkt zou zijn? De gebruikte chip was behoorljik veilig, hij is pas dit jaar gekraakt en is al een jaar of 10 in omloop. Zou de overheid voor een nieuwer systeem gekozen moeten hebben? Dan zou je allemaal klachten hebben gehad over het feit dat ze niet voor vertrouwde technologie hebben gekozen.
Ik zeg hier niet dat wat er gebeurt goed is, verre van zelfs. Maar ik blijf het idee achter de chipkaart goed vinden, het is de uitwerking die te wensen overlaat
Waarom kiest men niet gewoon voor het reeds bewezen systeem van londen of parijs? veeeeeeeeeeeeeel goedkoper ook dan dit tot nu toe nutteloos onderzoekquote:Op dinsdag 15 april 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er moet een systeem gekozen worden dat bewezen goed is, d.w.z. waarnaar gekeken is door een groot aantal experts, en niet een systeem dat gesloten is. Er werd keer op keer gezegd dat het meevalt met de chip, en dat het geen ernstige fout zou zijn, en dat het zo verholpen zou zijn. Dat is slecht. Er is genoeg bewezen techniek die toegepast had kunnen worden. Ik vind dat TLS in dezen z'n verantwoordelijkheid niet heeft genomen.
Overigens is er niet 10 jaar continu geprobeerd die chip te kraken; als het ontwerp opener was geweest hadden onderzoekers er vast eerder naar gekeken. Kritiek op de keus was er al langer; het werd nu echt interessant om het te kraken omdat er wat mee te bewijzen was.
En wat die reisgegevens betreft, hoe die precies opgeslagen worden, en voor wie ze toegankelijk zijn, en hoe lang precies, Joost mag het weten. TLS is hier uitermate vaag over. En ook dat vind ik schandelijk.
Laten we het hopenquote:
Inderdaad. Het is OV en toch geen taxiquote:Op dinsdag 15 april 2008 00:22 schreef Petre het volgende:
Als ze nou ook die start en overstaptarieven uitbannen en zorgen dat je alleen betaald voor de reis van A naar B en terug.. Dus tussen de twee verste afstanden op een dag.. dan zou ik blij zijn.. scheelt een hoop gezeik..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |