Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...quote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallenquote:Op maandag 21 mei 2012 11:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja en als die zich niet wil melden, wat heb je er dan aan?
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in dit geval erg veel, want reken er maar op dat ze echt in de rij staan om deel te nemen aan het onderzoek. Als er iemand niet deelneemt zou het opvallen
De onderzoekers hebben wel een beeld wie zich gemeld heeft en wie niet. Via een verwantschapsonderzoek kan diegene alsnog door de mand vallen. Zo niet, dan denk ik dat er wel iets met de weigeraars zal gaan gebeuren.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
Dom lullen? Nee hoor, als een bloedverwant iemand heeft vermoord en er wordt gevraagd of nummer 1547894RW zich wilt melden want er is enig verwant met de dader dan meldt degene zich.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat lul je nou de hele tijd dom? Wat heb je er dan aan?
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch niets aan als het anoniem is gedaan? Want dan meld nummer 83 zich gewoon niet als dat gevraagd wordt.
De dader is hiervoor ook niet nodig, slechts verwanten van de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Je kunt via huidig DNA-onderzoek vaststellen of iemand verwant is aan de dader. Als je aldus een familielid opspoort kun je heel gericht zoeken naar de dader in de verwantenkring van die persoon.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
Las het net op nu.nl. Komen ze er niet uit, gaan ze mensen in de omgeving vragen vrijwillig DNA af te staan.
Kan iemand me uitleggen wat het nut hiervan is? De dader zal echt niet vrijwillig DNA gaan afstaan.
Zie hierboven. Er wordt gedacht aan een DNA-verwantschapsonderzoek. Er kan dan aangetoond worden dat iemand verwant is aan de dader.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
de haar is van de dader. DNA-profiel komt overeen met de gevonden sporen op het lichaam van Marianne.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:40 schreef WammesWaggel het volgende:
Een haartje in een aansteker... Dat kan toch van iedereen zijn? Iemand een vuurtje geven bv.
Zal iemand daar nu nog intrappen?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:27 schreef freako het volgende:
Overigens is het niet waar dat de dader nooit vrijwillig DNA afstaat. Zie bijvoorbeeld de zaak-Sint Philipsland, en ook een zaak in Emmen:
http://vorige.nrc.nl/doss(...)n/article1613971.ece
Dan is het dus niet anoniem.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:22 schreef freako het volgende:
[..]
Het is anoniem voor het NFI, die krijgen een lijstje met nummers en wangslijm. Zij doen het onderzoek, en rapporteren vervolgens aan de politie dan het profiel van #83 verwantschap vertoont met de dader. De politie heeft wel het lijstje dat de nummers koppelt aan de namen, en kan dan de familieleden van deze persoon opsporen.
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....quote:Op maandag 21 mei 2012 11:52 schreef alors het volgende:
[..]
Dan zou de dader het dus aan al zijn verwanten moeten vertellen, en dan zouden die ook nog akkoord moeten gaan met verzwijging...
Dat zou kunnen ja, maar toch denk ik dat het wel opvalt en dat er wel een soort sociale druk is om mee te werken.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
De dader kan er ook voor kiezen z'n verwanten te proberen te overtuigen niet mee werken....
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Mm.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:02 schreef alors het volgende:
[..]
Ik denk dat ze bedoelt dat hij dat doet zonder te bekennen en met argumenten van bv Hofstadtgruppe te komen...
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij denkt dat de kans groot is dat de verwanten van de dader die moord goedkeuren?
Ik denk dat de meningen binnen die verwantengroep van de dader evenzeer uiteenlopen als binnen dit topic, met een lichte voorkeur voor onderzoek. Dus de kans op slagen acht ik dan bijzonder klein.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar stel dat iemand op z'n familie gaat inpraten met de argumenten die Hofstad hier ook geeft, dan hoeft de familie helemaal niet te weten dat het om de dader gaat die ze probeert over te halen niet mee te doen, en hoe meer mensen hij kan overtuigen, hoe kleiner de kans is dat er verwanten bovenkomen bij het onderzoek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |