abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58029618
Zojuist zag ik een scene van True Romantic die mij toch echt heel erg nieuwschierig maakte. Hier de qoute:

“There are 17 different things a guy can do when he lies to give himself away. A guy’s got 17 pantomimes. A woman’s got 20. But if you know them like you know your own face, they beat lie detectors all to hell.”
— Christopher Walken, True Romance (1993)

Om een kort verhaal kort te houden is mijn vraag dus, wat zijn deze 17 verschillende dingen voor een man en 20 verschillende voor een vrouw? Ik wil ze graag leren, vind het erg interessant.

Voor de nieuwschierige onder ons, hier de scene uit de film:
http://www.dumpert.nl/med(...)wned_by_niggers.html

Kunnen we in dit topic alles over leugens/leugenaars bespreken? Elkaar tips geven hoe we een leugenaar kunnen spotten? Ik vind het onderwerp erg interessant dus laten we beginnen.
pi_58030624
* Ogen draaien weg (weet alleen even niet meer naar links of rechts)
* Vraag iemand om het verhaal (dat je niet vertrouwd) achterste voren te vertellen (dus eind --> begin).
Mensen kunnen wel goed "vooruit verzinnen" maar het wordt een stuk moeilijker om een verhaal goed/kloppend te vertellen van het eind naar het begin.
* Tijdens het vertellen van een leugen kijken mensen vaak of niet in de ogen (wegkijken) of juist wel (strak aankijken).
* Iemand vertelt tijdens het verhaal opvallend veel (niets toe doende) details.

Etc.
pi_58031200
Dit is wel interessant

Volgens mij kijken mensen als ze liegen naar links. Heb het ooit ergens gelezen waarom dat is maar weet het niet meer
pi_58031300
Het is niet écht moeilijk om het gros van de ongeoefende leugenaars door te hebben, soms omdat het halfslachtig gebeurd (met de intentie dat jij doorvraagt), soms omdat het zo vaak gebeurd dat ieder beetje geloofwaardigheid toch allang weg is.

Maar wat punten:
Lichaamshouding is vaak 'defensief'. In elkaar gedoken, armen voor het lichaam, handen voor de mond, niet de ander aan durven kijken. De oogpupillen zijn ook kleiner, doordat het veel concentratievermogen vergt om je te focussen op je verhaal, de uitkomst ervan, en de manier waarop je het brengt.

Verder heeft iemand die liegt de neiging om sneller te gaan praten, om de indruk te wekken dat alle informatie alláng bekend is. In werkelijkheid is het vaak slechts een stukje zenuwachtigheid, en probeert zijn mond slechts de koortsachtig werkende hersenen bij te houden. Hetzelfde geldt voor het veranderen van onderwerp, of het eromheen praten.

En leugenaars zijn vaak charmeurs. Veel te vriendelijk dan de situatie vraagt, om te compenseren voor wat er op dat moment uit hun mond komt. Denk bijvoorbeeld aan een tweedehands autoverkoper die je nog nét niet zijn dochter aanbiedt, maar ondertussen net wel de kilometerteller een spin naar achter heeft gegeven.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_58031382
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:29 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Dit is wel interessant

Volgens mij kijken mensen als ze liegen naar links. Heb het ooit ergens gelezen waarom dat is maar weet het niet meer
Iemand die naar rechts kijkt, haalt informatie naar boven die hij daadwerkelijk mee heeft gemaakt.
Iemand die naar links kijkt, construeert die informatie terplekke.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_58031502
Als ik lieg
dan zoek ik een bestaande situatie uit
en prop ik die leugen er in

zodat ik dus iets vertel wat ik al mee heb gemaakt en dus alleen ff een klein detail anders maak en het makkelijker te onthouden en te vertellen is
  zondag 13 april 2008 @ 22:48:46 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_58031850
---> S&M
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_58032189
Bedankt voor het reageren allemaal! Ik moet helaas weg maar zal morgen zeker reageren op iedereen.
pi_58036966
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:11 schreef Locusta het volgende:
* Ogen draaien weg (weet alleen even niet meer naar links of rechts)
* Vraag iemand om het verhaal (dat je niet vertrouwd) achterste voren te vertellen (dus eind --> begin).
Mensen kunnen wel goed "vooruit verzinnen" maar het wordt een stuk moeilijker om een verhaal goed/kloppend te vertellen van het eind naar het begin.
* Tijdens het vertellen van een leugen kijken mensen vaak of niet in de ogen (wegkijken) of juist wel (strak aankijken).
* Iemand vertelt tijdens het verhaal opvallend veel (niets toe doende) details.

Etc.
Achterste voren? Dat ga je toch niet aan iemand vragen..

Waar heb je dit gelezen? Ik wil de rest weten..
  Moderator maandag 14 april 2008 @ 08:52:35 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_58036992
Vooral dat laatste punt is voor mij inderdaad altijd een teken dat iemand liegt, te veel details opnoemen. En ogen neerslaan, dus je even niet aankijken.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_58037020
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:32 schreef Nosh het volgende:
Het is niet écht moeilijk om het gros van de ongeoefende leugenaars door te hebben, soms omdat het halfslachtig gebeurd (met de intentie dat jij doorvraagt), soms omdat het zo vaak gebeurd dat ieder beetje geloofwaardigheid toch allang weg is.

Maar wat punten:
Lichaamshouding is vaak 'defensief'. In elkaar gedoken, armen voor het lichaam, handen voor de mond, niet de ander aan durven kijken. De oogpupillen zijn ook kleiner, doordat het veel concentratievermogen vergt om je te focussen op je verhaal, de uitkomst ervan, en de manier waarop je het brengt.

Verder heeft iemand die liegt de neiging om sneller te gaan praten, om de indruk te wekken dat alle informatie alláng bekend is. In werkelijkheid is het vaak slechts een stukje zenuwachtigheid, en probeert zijn mond slechts de koortsachtig werkende hersenen bij te houden. Hetzelfde geldt voor het veranderen van onderwerp, of het eromheen praten.

En leugenaars zijn vaak charmeurs. Veel te vriendelijk dan de situatie vraagt, om te compenseren voor wat er op dat moment uit hun mond komt. Denk bijvoorbeeld aan een tweedehands autoverkoper die je nog nét niet zijn dochter aanbiedt, maar ondertussen net wel de kilometerteller een spin naar achter heeft gegeven.
Dit is vet!

Maar is het normaal dat als je tijdens een solicitatie gesprek die kenmerken vertoont omdat je zenuwachtig bent maar verder gewoon de waarheid vertelt? Dan heeft de ander de indruk dat je liegt maar het zijn slechts de zenuwen..? Of lieg je dan toch onbewust?

Ik zie dat jij er veel van af weet, heb je dit gestudeerd of gewoon een interessant boek gelezen? Kan jij zo een leugenaar spotten?
pi_58037054
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:34 schreef Nosh het volgende:

[..]

Iemand die naar rechts kijkt, haalt informatie naar boven die hij daadwerkelijk mee heeft gemaakt.
Iemand die naar links kijkt, construeert die informatie terplekke.
Naar rechts vanuit zijn richting of rechts voor de andere die het verhaal aanhoort?

Als iemand deze dingen weet, over de ogen tijdens het liegen, is het dan mogelijk om toch te liegen en naar de goede kant te kijken? Dus bewust liegen en naar rechts kijken.
  maandag 14 april 2008 @ 09:01:31 #14
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_58037102
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:29 schreef TeenageDirtbag het volgende:
Dit is wel interessant

Dat verschilt, meestal is het idd links, maar als je zeker wilt zijn, moet je eerst iets vragen waar ze WEL de waarheid over vertellen en over na moeten denken (Dat nadenken is belangrijk)zodat jhe kan zien naar welke kant hun ogen draaien.
Als ze liegen draaien ze nl naar de andere kant.
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
  maandag 14 april 2008 @ 09:05:18 #15
122997 zquing
Drama Junk
pi_58037135
De manier om te goed te kunnen liegen is om alles goed voor te bereiden. Zorg ervoor dat je de meest voorkomende symptonen ook laat zien als je gewoon de waarheid verteld. Weet hoe je bent als je aan 't liegen bent, zorg evoor dat je weet hoe je lichamelijk reageerd. Het belangerijkste is dat je, ookal weet je dat je niet de waarheid verteld, dat je volledig ervan overtuigd bent dat wat je aan 't zeggen bent de enige waarheid is.

Belangerijk is ook dat je weet tegen wie je liegt, vaak kan je aan de intonatie van de andere wel afleiden wat hij/zij denkt over wat je aan 't vertellen bent. Pas je manier van praten/doen aan hoe de andere persoon reageert.

Begin met kleine leugentjes die je glashard verteld, maar hou 't daarbij zodat als je een keer een grotere leugen vertellen moet het niet overkomt als een leugen. Hou je veel grote leugens dan komt er wel een moment dat de andere persoon je door zal hebben
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_58037149
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:01 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Dat verschilt, meestal is het idd links, maar als je zeker wilt zijn, moet je eerst iets vragen waar ze WEL de waarheid over vertellen en over na moeten denken (Dat nadenken is belangrijk)zodat jhe kan zien naar welke kant hun ogen draaien.
Als ze liegen draaien ze nl naar de andere kant.
Verschilt dus per mens? Kan het ook zo zijn dat het per situatie verschilt, dus de ene keer naar links en een week later weer naar rechts, allebei nadenken (waarheid)?
pi_58037196
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:05 schreef zquing het volgende:
De manier om te goed te kunnen liegen is om alles goed voor te bereiden. Zorg ervoor dat je de meest voorkomende symptonen ook laat zien als je gewoon de waarheid verteld. Weet hoe je bent als je aan 't liegen bent, zorg evoor dat je weet hoe je lichamelijk reageerd. Het belangerijkste is dat je, ookal weet je dat je niet de waarheid verteld, dat je volledig ervan overtuigd bent dat wat je aan 't zeggen bent de enige waarheid is.

Belangerijk is ook dat je weet tegen wie je liegt, vaak kan je aan de intonatie van de andere wel afleiden wat hij/zij denkt over wat je aan 't vertellen bent. Pas je manier van praten/doen aan hoe de andere persoon reageert.

Begin met kleine leugentjes die je glashard verteld, maar hou 't daarbij zodat als je een keer een grotere leugen vertellen moet het niet overkomt als een leugen. Hou je veel grote leugens dan komt er wel een moment dat de andere persoon je door zal hebben
Je komt ervaren over.

Voor de rest, thanks. Weer wat geleerd.
  maandag 14 april 2008 @ 09:15:34 #18
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_58037282
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:06 schreef hsn het volgende:

[..]

Verschilt dus per mens? Kan het ook zo zijn dat het per situatie verschilt, dus de ene keer naar links en een week later weer naar rechts, allebei nadenken (waarheid)?
Als ze het zelf niet in de gaten hebben niet. Anders kun je het manipuleren natuurlijk.

Verzinnen gebeurt in een ander deel van je hersenen dan je iets herinneren, daardoor kijk je een andere kant op.
Alleen werken niet bij iedereen de hersenen precies hetzelfde, waardoor het dus kan verschillen per persoon.
pi_58037624
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:15 schreef JamesBrownie het volgende:

[..]

Als ze het zelf niet in de gaten hebben niet. Anders kun je het manipuleren natuurlijk.

Verzinnen gebeurt in een ander deel van je hersenen dan je iets herinneren, daardoor kijk je een andere kant op.
Alleen werken niet bij iedereen de hersenen precies hetzelfde, waardoor het dus kan verschillen per persoon.
Interessant, welke boeken raad je mij aan om hier meer over te weten te komen?
  maandag 14 april 2008 @ 09:43:46 #20
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_58037725
quote:
Op maandag 14 april 2008 09:37 schreef hsn het volgende:

[..]

Interessant, welke boeken raad je mij aan om hier meer over te weten te komen?
Geen idee, maar je kunt vast wel iets vinden
  maandag 14 april 2008 @ 09:52:58 #21
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_58037881
quote:
Op maandag 14 april 2008 08:50 schreef hsn het volgende:

[..]

Achterste voren? Dat ga je toch niet aan iemand vragen..
Nooit op bezoek geweest bij de technisch recherche merk ik al.
Daar werken ze ook zo, ze laten je eerst je verhaal doen en dan knippen ze het in stukjes, halen ze dingen terug om daarna weer een uur verder in het verhaal te gaan, om er dan ook nog eens de nodige details bij toe te voegen die niet kloppen maar waarbij ze hopen dat het je zelf niet opvalt.

De zaken die hier genoemd worden kloppen trouwens wel en gelukkig kun je zo je leugentje om bestwil overtuigend genoeg maken.
pi_58038459
ik kijk ook vaak weg als ik in gesprek ben (voel me snel ongemakkelijk of ben bezig (multi funcioneel ) Maar ik lieg bijna nooit. Ik heb geen zin om leugens te onthouden
Don't blame me, it's a hardware problem
pi_58039145
quote:
Op maandag 14 april 2008 08:52 schreef Karina het volgende:
Vooral dat laatste punt is voor mij inderdaad altijd een teken dat iemand liegt, te veel details opnoemen. En ogen neerslaan, dus je even niet aankijken.
Ik sla mijn ogen veel neer bij het praten, liegen of niet. Aankijken en praten tegelijk lukt me niet.
  maandag 14 april 2008 @ 11:14:32 #25
185631 Guncta
En un momento dado
pi_58039316
De tekening bij het filmpje komt me erg bekend voor. Alleen mist het midden toch, het bewuste? Ik had hem namelijk anders geleerd. Links en rechts kan trouwens wisselen bij bepaalde personen. Dus eerst wat standaard vragen stellen.
De goeie ouwe tijd is schijt.
Een doos met foto's en de rest is kwijt.
Ik kijk niet om en heb ook geen spijt.
Want leven is streven naar een betere tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')