- Betalen voor water in een restaurant. En dan ook meteen verplicht spa blauw van 25cl voor 2 euro. ZONDER ijs. Sowieso is ijs in drankjes weinig te vinden, of het is twee ijsklontjes ofzo. Heeft er misschien ook wel mee te maken dat de Nederlander niet wil betalen voor ijs, en dat de "refill" niet mogelijk is.
- Het ontbreken van goede service in winkels, en dan met name de ketens. Bijvoorbeeld dat je kapotte TV die je TWEE maanden geleden hebt gekocht opeens 6 weken naar "de fabriek" moet voor reparatie. Een goede winkel neemt de TV in, geeft je eenzelfde TV terug, en neemt het probleem van je over. In Nederland blijft het probleem veel vaker bij de klant.
- Compleet door Verdonk vernaggeld inburgeringstraject. Bedoeld om Turken en Marokkanen buiten te houden, maar Nederlanders met een Braziliaanse, Zuid-Afrikaanse of Indiase partner die hen naar Nederland willen halen worden geconfronteerd met een verplicht examen Nederlands voor ze het land in mogen, terwijl het veel beter leren is zodra je al in Nederland bent.
- Op het bovenstaande verdergaand, ik heb de immigratie van twee kanten meegemaakt.... mijn vrouw naar Nederland halen, en ik naar de VS. En van alle keren dat ik bij de gemeente, en de IND in Nederland, het Amerikaans consulaat en de INS in de VS heb ik toch wel meegekregen dat de Nederlandse mentaliteit meer van "DIT en DAT mag je niet doen!" is, terwijl het in de VS "dit en dat zijn je mogelijkheden als nieuwe immigrant". is. Mijn vrouw is meerdere keren betutteld door een ambtenaar (1 keer letterlijk met een zwaaiende vinger) met wat ze NIET mocht doen.
- Als je net buiten de grote steden woont, is er op zondag echt helemaal niets open. En buiten de randstad kun je zelfs in de grotere steden hooguit 1 koopzondag per maand verwachten. Ook s'avonds zijn veel winkels nog steeds om 18:00 dicht. En zo staan op zaterdagmiddag en de ene koopavond de parkeergarages en parkeerplaatsen nabij je favoriete binnenstad propvol, terwijl het veel beter is om dat te verspreiden over bijv. 3 koopavonden en zowel zaterdag en zondag. Desnoods op Maandag dicht, en op de koopavond-dagen pas om 11:00 open, maar het is veel beter te spreiden.
- Slecht weggedrag. Veel plakkers, afsnijders en ander asociaal weggedrag. Tevens een "jij komt er niet tussen" mentaliteit als men volgens de regels invoegt, of toevallig wat langer doorrijdt op de rechterrijstrook omdat die verdulleme vrij is en jij daar toch al reed.
- Hoge prijs voor elektronica, en sowieso een hoge BTW en belasting. Ik heb mijn computer bijvoorbeeld zelf samengesteld, en ik heb de onderdelen die ik gekocht heb destijds via de pricewatch van tweakers.net vergeleken met de prijs die ik er voor betaald heb, en voor de $1100 die ik hier kwijt was, was ik ong. EUR 1350 kwijt. Dat is nogal een verschil, als je de koersen meerekent. En als je dan als Nederlander iets in de VS zou willen bestellen, dan wordt je alsnog genaaid door de douane.
- En om even in te haken op een bovengenoemde klacht over het wegennet: De kwaliteit van het asfalt is goed, die is hier in California een stuk beroerder. Maar als je dan kijkt dat men al 40 jaar aan het bakkeleien is om een stukje A4 tussen Delft en Schiedam te trekken, en dat de verbreding van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht letterlijk 9 jaar lang in de politiek is blijven steken, en vervolgens 11 jaar duurt (gestart in 2000, klaar in 2011) om het af te krijgen, dan zakt je broek toch af. Ter vergelijking, hier hebben ze een stuk snelweg van 25 kilometer verbreed van 3 naar 5 rijstroken (4 + 1 carpool), dus ongeveer even lang als die A2 tussen Amsterdam en Utrecht.... alleen is hier het besluit in 2002 genomen, in 2004 mochten we middels een referendum besluiten hoe er voor betaald zal worden (de optie 0.25% sales tax increase won het), in 2005 zijn ze begonnen met bouwen, en 2 jaar later, halverwege 2007, is de weg opgeleverd. En dit is inclusief het afbreken en herbouwen van diverse viaducten, en het onteigenen van grond, afbreken van gebouwen, etc.... want niet zoals de A2, liep deze weg voor 90% door stedelijk gebied, waar het met de A2 net andersom is. En de Nederlandse oplossing? "Spitsstroken" op de vluchtstrook, omdat ze te beroerd zijn de snelweg fatsoenlijk te verbreden.

"Benutting" noemden ze dat.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin