abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58025731
Vervolg op FC Groningen - Ajax, de nasleep

Filmpje vanaf de tribune
quote:
Op zondag 13 april 2008 16:46 schreef Cruoninga het volgende:
Ik heb net gebeld met iemand die er was. Dit was volgens hem wat er gebeurde:
Er was een sfeeractie georganiseerd waarbij wc-rollen vanaf de tribune op het veld werden gegooid. Voor de opkomst van de spelers waren al een paar rollen richting het veld gegooid en lagen tussen de tribune en de boarding van het veld. Toen werden er - volgens hem bewust - enkele sigarettenpeuken in gegooid zodat het een beetje begon te gloeien. Voor de grap zeg maar. De stewards van FC Groningen harkte die rollen aan zodat er een piepklein brandje ontstond. Dat had verder nog niemand door behalve de mensen op de eerste rijen. Zoiets is ook nog vrij standaard. Elke wedstrijd veroorzaken peuken een paar brandgaten of hele kleine brandjes bij materiaal dat tussen het veld en tribune ligt. Heb regelmatig gevraagd aan de stewards daar of die een rookpluimpje kon uittrappen dat ontstaan was in een grote vlag die daar na de aftrap werd neergelegd. (die doeken worden eenmalig gebruikt dus schade is dan niet erg)
Bij de spelersopkomst echter werden al die rollen tegelijkertijd meteen naar voren gegooid waardoor het vuur ineens opspeelde. Behoorlijke paniek schijnt. Iedereen viel over elkaar heen. De brandblusser die op de omloop hing bleek trouwens leeg te zijn. De deuren naar de uitgang zaten dicht zodat iedereen daar overheen moest. Maar de snelheid van het vuur schijnt behoorlijk verrassend te zijn geweest.

Met de emoties rondom de wedstrijd Groningen-Ajax had dit dus helemaal niets te maken. Domme baldadigheid van figuren die kleine fikjes geinig vinden. Dat ging tot nu toe altijd goed, tot vandaag dus.
quote:
Beelden vormen basis onderzoek recherche

De komende dagen zal de recherche op basis van camerabeelden proberen te achterhalen wat de volgorde van gebeurtenissen is geweest waardoor in Euroborg afgelopen middag een grote chaos is ontstaan. Wanneer het duel wordt ingehaald, wordt op z'n vroegst maandag bekend.

Op een persconferentie na afloop van het drama in Euroborg zaten niet zoals gebruikelijk alleen de twee trainers, maar ook de beide directeuren van FC Groningen en Ajax, scheidsrechter Eric Braamhaar en burgemeester Jacques Wallage achter de microfoons. Zij zetten gezessen uiteen hoe tussen half drie en kwart voor vier gehandeld is naar aanleiding van de brand op de Noordtribune, in de volksmond ook wel Supporterscurve geheten.

Directeur Hans Nijland van FC Groningen: “De Groningen Fanatics die al tweeëneenhalf jaar voor ludieke acties zorgen in Euroborg treft geen blaam. Er is helaas een aantal dwazen geweest, die het nodig vond brand te stichten. Volgens de eerste informatie betreft het hier een enkeling. De consequenties zijn helaas enorm. In overleg met gemeente, politie, brandweer en het arbitrale kwartet hebben we overlegd over de vraag ‘hoe hiermee om te gaan’. Onze insteek was tot kwart over drie om toch te laten spelen. Om kwart over drie hebben we na overleg met scheidsrechter, coaches en clubartsen moeten besluiten dat het medisch niet verantwoord was om te spelen. In overleg met de KNVB zal naar een nieuwe datum worden gezocht.”

Burgemeester Wallage: “Bij een groene kathedraal hoort niet wat er vanmiddag is gebeurd. Er zal een onderzoek plaatsvinden door recherche naar degenen die vuur hebben toegevoegd aan het lawaai. De brandweer kreeg om 14.29 een melding, is om 14.32 uur uitgerukt en was om 14.35 uur ter plaatse. Vervolgens is vastgesteld dat door het verbranden van diverse stoeltjes een verkeerde lucht zou kunnen ontstaan. Onderzoek heeft aangetoond dat de rook geen risico’s voor de volksgezondheid met zich mee bracht en dus is men begonnen met het toelaten van supporters op de Noord-tribune. Er is een gewonde met een enkelfractuur, negentien mensen hebben last gehad van ademhalingsmoeilijkheden en één persoon heeft lichte brandwonden opgelopen. De situatie bij deze personen is niet meer zorgelijk, maar uiteraard is het gebeuren wel heel vervelend.
Ik betreur het dat de wedstrijd geen doorgang heeft kunnen vinden, maar heb wel begrip voor de clubartsen. We hebben regelmatig samen een feestje maar nu het lelijk loopt, staan we er ook samen voor. Op het moment dat de wedstrijd definitief gestaakt was, is iedereen zo ordentelijk mogelijk naar huis gegaan.”
“We willen de feiten graag objectief hebben vastgesteld. Met alle wijsheid die we achteraf hebben na dit incident. Helaas waren er mafkonten die de boel in de brand staken. In de afgelopen jaren hebben we een hoop keet gehad bij alle ludiekheid. Er is natuurlijk altijd een risico en we zullen secuur kijken of het protocol adequaat is. Ik vind het te ver gaan om het gros van de supporters aan te rekenen, wat een enkeling op zijn geweten heeft. De beelden zullen recherche de komende dagen een hoop werk bezorgen.”

Directeur Van der Aat van Ajax: “Wij hebben nog niet overlegd met de KNVB en zullen morgen kijken wat er gedaan moet worden en wat de reglementen voorschrijven. Vandaag ging onze zorg vooral uit naar de spelers en de supporters.”

Trainer Ron Jans van FC Groningen: “Ik was nog niet eerder medebetrokken bij zo’n beslissing en heb nog nooit zo’n verantwoording gevoeld over een ontruiming en de risico’s die dat met zich meebrengt. Ik heb verantwoordelijkheid voor mijn spelers en een uur na het afgelasten van de wedstrijd hebben zij nog steeds problemen. Als hun gezondheid niet gewaarborgd is, dan kunnen we niet voetballen. Ik heb respect voor burgemeester Wallage dat hij onze beslissing heeft geaccepteerd. We hebben vandaag als club verloren. We hadden er vooraf zoveel zin in. Als je ziet dat mensen over de omheining springen en kinderen worden weggedragen, vergaat het plezier je al. Maar het advies van de clubartsen heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.”

Trainer Adrie Koster: “De belangen waren voor ons enorm groot. Het is doodzonde dat het vandaag zo moest aflopen. Dit hadden we ons er toch niet van voorgesteld. De medische redenen waren doorslaggevend. Na ruim een uurlang hadden we weer aan een warming-up moeten beginnen. Maar er waren nog steeds spelers zwak, misselijk en met hoofdpijn. Als de belangen zo groot zijn, moet je topfit aan de wedstrijd beginnen. Nu PSV punten heeft laten liggen, is voor ons het scenario nog niet echt gewijzigd. Wij zullen nog twee keer moeten winnen om nog een kans te maken op de titel. Maar PSV heeft het nog steeds in eigen hand.”

Scheidsrechter Braamhaar: “Het meeste gras is al voor mijn voeten weggemaaid door de andere sprekers. Toen de lucht weer schoon was hebben we een overleg gehad met de trainers en teamartsen. De spelers hadden op dat moment een uurlang in de kleedkamers gezeten in de rookontwikkeling. Ze kampten met hoofdpijn en misselijkheid. We kijken nu naar een andere datum om het duel alsnog te spelen.”

Bron: FC Groningen
  zondag 13 april 2008 @ 19:12:00 #2
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_58025806
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:07 schreef Noshiba het volgende:
Waarom staan jullie fans trouwens 45 min te wachten om ons te kunnen uitzwaaien?
Dat moet je aan de betreffende fans vragen, ik hou me daar niet mee bezig. Misschien dezelfde reden waarom er altijd Ajacieden staan te zwaaien als wij uit de Arena vertrekken.
  zondag 13 april 2008 @ 19:12:09 #3
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_58025809
En steek je vak maar in de fik!

tvp
De nacht verandert iedereen,
kankelul.
pi_58025833
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:12 schreef Prosac het volgende:

[..]

Dat moet je aan de betreffende fans vragen, ik hou me daar niet mee bezig. Misschien dezelfde reden waarom er altijd Ajacieden staan te zwaaien als wij uit de Arena vertrekken.
Dat is als jullie weer verloren hebben bij ons, nu was er toch niks aan de hand?

Maar nogmaals ik vind dat fcg hier zelf voor een heel groot deel schuldig aan is!
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_58025843
NOORD GESTOOOOOOORRRDDD
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_58025854
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:12 schreef MarkNMGN het volgende:

[
  zondag 13 april 2008 @ 19:13:38 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  zondag 13 april 2008 @ 19:14:56 #8
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_58025884
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:12 schreef Noshiba het volgende:

[..]

Dat is als jullie weer verloren hebben bij ons, nu was er toch niks aan de hand?

Maar nogmaals ik vind dat fcg hier zelf voor een heel groot deel schuldig aan is!
Weer verloren? Toen het 2-2 dit seizoen stonden er ook een stuk of 50 te zwaaien hoor. En maar boos kijken.
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
  zondag 13 april 2008 @ 19:15:45 #9
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_58025902
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:14 schreef Bullet-tooth het volgende:

[..]

Weer verloren? Toen het 2-2 dit seizoen stonden er ook een stuk of 50 te zwaaien hoor. En maar boos kijken.
Je hebt altijd een paar josti's die het stoer vinden om bussen uit te zwaaien, bij elke club.

kankelul.
pi_58025940
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:15 schreef MarkNMGN het volgende:

[..]

Je hebt altijd een paar josti's die het stoer vinden om bussen uit te zwaaien, bij elke club.

Vandaag hadden wij de op 1 na beste van het seizoen!
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_58025951
Tis trouwens wel waardeloos dat er supporters mogen komen woensdag hehe.
  zondag 13 april 2008 @ 19:18:48 #12
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_58025974
Beetje liedjes verzinnen voor komend seizoen is altijd leuk.

We hebben:

Edit: Je mening geven is ok, maar genieten van iemand die in de hens staat gaat wel een beetje erg ver, vind je niet?

[ Bericht 29% gewijzigd door Blawh op 13-04-2008 19:26:57 ]
kankelul.
pi_58025997
Nu ik zo de eerste reacties lees hier heb ik meteen spijt dat ik weer in VBL gepost heb
pi_58026009
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:18 schreef MarkNMGN het volgende:
Beetje liedjes verzinnen voor komend seizoen is altijd leuk.

We hebben:
Boer zoekt vuur, jajaja boer zoekt vuur en er kwamen er nog wel een paar langs vandaag

[ Bericht 10% gewijzigd door Blawh op 13-04-2008 19:28:43 (Stukje uit de quote verwijderd) ]
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
  zondag 13 april 2008 @ 19:21:57 #15
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_58026039
Jans die veegt z'n kont niet af!
kankelul.
  zondag 13 april 2008 @ 19:21:59 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58026041
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:19 schreef Piles het volgende:
Nu ik zo de eerste reacties lees hier heb ik meteen spijt dat ik weer in VBL gepost heb
Ach gossie...

Nou, doeg dan maar hè.
pi_58026070
Maar ik vind groningen ook een groot deel schuld hier aan hebben, we kwamen 14.15 binnen toen rookte t al flink. Al hadden ze gewoon gaan kijken/blussen en dan bijvoorbeeld gezegd te hebben dat die wc rollen niet gegooid mochten worden al staat het dan flink in de fik, niet nog eens 20 minuten later pas beginnen met blussen
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
  zondag 13 april 2008 @ 19:25:26 #18
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_58026110
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:23 schreef Noshiba het volgende:
Maar ik vind groningen ook een groot deel schuld hier aan hebben, we kwamen 14.15 binnen toen rookte t al flink. Al hadden ze gewoon gaan kijken/blussen en dan bijvoorbeeld gezegd te hebben dat die wc rollen niet gegooid mochten worden al staat het dan flink in de fik, niet nog eens 20 minuten later pas beginnen met blussen
de schuld ligt ook grotendeels bij de organisatie en de Euroborg NV. niet werkende brandblussers en stewards die liever het brandje filmen dan blussen. Sowieso ook fout om de spelers het veld op te laten komen alsof er niks aan de hand was.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 13 april 2008 @ 19:25:26 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_58026111
hoe kun je spelers nou in een kleedkamer laten wachten waar rooklucht hangt waardoor ze sowieso last van de luchtwegen krijgen. Wat een blunder had ze ergens anders alten wachten dan had de wedstrijd alsnog gespeeld kunnen worden
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_58026128
Wat een josti's..
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
pi_58026193
Trouwens ook nog een klacht voor dat uitvak voor groningen, al komt daar brand is minimaal 70% van de bezoekende supporters dood
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
pi_58026222
De KNVB is alleen maar weer bezig met hun eigen problemen. Waarom hoor ik toch niemand over die gewonden?

Het wordt zo steeds minder leuk om naar het voetbal te gaan. Je mag toch gvd wel verwachten na Heizel en andere drama's dat dit gewoon niet meer kan gebeuren.

Ik was de eerste wedstrijd in het uitvak van de Euroborg. Toen heb ik na afloop flink wat stampij bij de clubs gemaakt om dat de situatie zo ontzettend onveilig was in de tunnel. Als daar iets gebeurde, waren de gevolgen niet te overzien. Daar wordt dan wat schouderophalend over gedaan. Het wordt altijd maar in de sfeer getrokken van: "je bent tegen die of voor die" - terwijl het gewoon om de veiligheid gaat. Laten we eerlijk wezen: je gaat voor de lol naar het voetbal en het is nooit maar dan ook nooit waard dat je het risico loopt om gewond te raken of erger. Daar moeten de clubs echt alles voor doen en ik vraag me af of dat nu wel is gebeurd.

Blijkbaar realiseren maar weinigen zich dat er vanmiddag zeer zwaar gewonden hadden kunnen vallen of zelfs doden. Ik wil graag naar het voetbal blijven gaan maar ik ga voortaan godverdomme eerst zelf wel controleren of alle uitgangen open zijn enz.
  zondag 13 april 2008 @ 19:30:44 #23
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_58026239
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:28 schreef Noshiba het volgende:
Trouwens ook nog een klacht voor dat uitvak voor groningen, al komt daar brand is minimaal 70% van de bezoekende supporters dood
gezien de uitspraken en lacherige sfeer die er heerst, zullen sommigen dat dan wel grappig vinden he.
  zondag 13 april 2008 @ 19:31:14 #24
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_58026257
Ik had net trouwens een enorme banner van BRANDPREVENT onderin beeld staan
Nu Brandblussers, Brandveiligheid en Verbrand puur lichaamsvet
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
  zondag 13 april 2008 @ 19:32:21 #25
97934 ASroma
Flamboyant
pi_58026283
mooi hoe al die bobo's, gelijk weer conclusies trekken en een waarde-oordeel hebben over hun trouwste supporters, te makkelijk

Vooral humberto is tenenkrommend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')