quote:Gevolgen voedselprijzen kunnen 'verschrikkelijk' zijn
WASHINGTON - De gestegen voedselprijzen in de wereld kunnen 'verschrikkelijke' gevolgen hebben en zelfs tot oorlog leiden.
Dit heeft de directeur van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), Dominique Strauss-Kahn, zaterdag gezegd.
Rellen
De gestegen voedselprijzen hebben al tot rellen geleid in landen als Haïti en Bangladesh.
Strauss-Kahn riep op tot maatregelen om de inflatie te beteugelen. De vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt in ontwikkelingslanden, kan door de voedselcrisis teniet worden gedaan, aldus de Fransman.
Ik loop al een tijdje te zoeken naar een linkje wat ik hier pas over heb gelezen, maar zo triviaal is 't niet. Zo uit m'n hoofd:quote:Op zondag 13 april 2008 12:04 schreef Martijn_77 het volgende:
Toch triest dat een van de belangrijke oorzaken voor de gestegen voedselprijzen de toenemende vraag naar biobrandstoffen is.
Om de global warming te voorkomen wordt er dus een veel schrijnender probleem geintroduceerd.
Heel triest.
De keiharde waarheid. Laat de natuur haar natuurlijke selectie (survival of the fittest, only the strong survive) maar toepassen.quote:Op zondag 13 april 2008 15:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Te veel mensen en te weinig voedsel. Dan gaan uiteraard de zwaksten er als eerste aan. Het is gewoon een correctie uitgevoerd door moeder natuur. Het klinkt wellicht hard maar dat is gewoon hoe het werkt.
Afrika is een verloren continent, er horen niet zoveel mensen te zijn daar. Ze worden alleen net in leven gehouden met Westerse voedselhulp zodat ze zich massaal blijven voortplanten omdat ze allemaal de denkfout maken dat die kinderen voor hen kunnen zorgen later. Maar het probleem wordt alleen maar erger en een oplossing is er niet.
Nee, deze gedachte is te, en veelste kortzichtig.quote:Op zondag 13 april 2008 16:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De keiharde waarheid. Laat de natuur haar natuurlijke selectie (survival of the fittest, only the strong survive) maar toepassen.
Natuurlijke regulatie lost de overbevolking op, zodat er dan minder mensen dezelfde hoeveelheid voedsel hoeven te delen.
De vele en vele decennia aan hulp in alle vormen heeft het continent geen stap verder gebracht.
Ik vind 't dan weer een beetje sneu dat je 't dan alleen maar over ontwikkelingshulp hebt, en niet over importbarrieres.quote:Op zondag 13 april 2008 22:25 schreef longinus het volgende:
Hoe simpeler hoe beter , ingewikkelde oplossingen werken niet dat heeft al die tientallen jaren ontwikkelingshulp al bewezen.
En afrika is idd geen arm continent, het is alleen oneerlijk verdeeld, mede door onze geldhulp.
http://www.wereldomroep.nl/actua/duurzaam/voedsel080412quote:De Afrikaanse landen hebben de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in de landbouw. En de donorlanden laten het inmiddels ook afweten. "In de jaren negentig ging nog tien tot vijftien procent van de ontwikkelingshulp naar landbouw. Nu is dat nog maar hooguit drie procent", zegt voedselexpert Rudy Rabbinge.
Aandacht voor boeren
Als minister voor Ontwikkelings-samenwerking was Van Ardenne ver-antwoordelijk voor de afbouw van hulp aan de landbouwsector. Nu pleit ze voor meer aandacht voor de Afrikaanse boeren. Goede zaden en kunstmest moeten de landbouw een stimulans geven. De Wereldbank heeft al laten weten haar steun aan de Afrikaanse landbouw uiteindelijk te zullen verdubbelen tot 800 miljoen euro.
Dat is niet helemaal waar.quote:Op zondag 13 april 2008 15:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Te veel mensen en te weinig voedsel. Dan gaan uiteraard de zwaksten er als eerste aan. Het is gewoon een correctie uitgevoerd door moeder natuur. Het klinkt wellicht hard maar dat is gewoon hoe het werkt.
Afrika is een verloren continent, er horen niet zoveel mensen te zijn daar. Ze worden alleen net in leven gehouden met Westerse voedselhulp zodat ze zich massaal blijven voortplanten omdat ze allemaal de denkfout maken dat die kinderen voor hen kunnen zorgen later. Maar het probleem wordt alleen maar erger en een oplossing is er niet.
Dat is het. Het punt is: sparen in een instabiele economie is gekkenwerk. Voor je het weet komt er inflatie, oorlog, diefstal, enzovoorts. Je moet dus mensen de kans geven om, net als hier, voor de langere termijn te laten sparen. We zouden eens kunnen beginnen met onze eigen wapenhandel doorlichten :pquote:Op zondag 13 april 2008 23:02 schreef LXIV het volgende:
Toch vind ik het wel opportuun om eens te gaan nadenken over het terugbrengen van de bevolkingsgroei in de derde wereld. Niet door hongersnoden, maar bijvoorbeeld door het bieden van zekerheid van inkomen op hogere leeftijd.
Nee, het is de idioot hoge vleesconsumptie. De productie van vlees kost 7 keer zo veel energie als plantaardige producten. (rundvlees dan, bij gevogelte is het iets minder maar nog steeds 3 keer zo veel)quote:Op zondag 13 april 2008 12:04 schreef Martijn_77 het volgende:
Toch triest dat een van de belangrijke oorzaken voor de gestegen voedselprijzen de toenemende vraag naar biobrandstoffen is.
Dat laatste is wel een goed punt. Maar zag je in afrika niet ook al een afname van het aantal jongeren?quote:Toch vind ik het wel opportuun om eens te gaan nadenken over het terugbrengen van de bevolkingsgroei in de derde wereld. Niet door hongersnoden, maar bijvoorbeeld door het bieden van zekerheid van inkomen op hogere leeftijd.
Dat weet ik niet. En het hangt er ook vanaf waarom het aantal jongeren afneemt natuurlijk.quote:Op zondag 13 april 2008 23:08 schreef gronk het volgende:
[..]
Dat laatste is wel een goed punt. Maar zag je in afrika niet ook al een afname van het aantal jongeren?
ja vast. olie is voor ons Nederland zelfs goedkoper dan 10 jaar geleden. Maar nee we betalen het dubbele.quote:Op dinsdag 15 april 2008 09:26 schreef gronk het volgende:
Lambiekje: http://calculatedrisk.blo(...)ing-russian-oil.html
Hoge olieprijzen schijnen volgens die auteur de belangrijkste oorzaak te zijn van de stijgende voedselprijzen.
ruwolie / dollarkoers.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:46 schreef gronk het volgende:
Erm, benzine die 1.50 kost? Ik kan me niet herinneren dat benzine tien jaar geleden 3.5 gulden/l heeft gekost. Of zoiets. En biobrandstof is inderdaad een stom idee, achteraf gezien.
Verder, als je problemen hebt met de moderatie, meld 't in NWS-FB, niet in dit topic.
Ja en? Zelfs met de dalende dollar is de prijs van olie sinds 1999 600% gestegen (in euro's).quote:
die barrieres zijn minder goed zichtbaar he... hier in Indonesie is rijst amper duurder geworden door een spelletje met subsidies en importheffingen, dus vooralsnog is het hier allemaal onder controle. Als het een beetje een goede oogst heeft zijn ze nog zelfvoorzienend ook (voor het eerst sinds 1998).quote:Op zondag 13 april 200822:27 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik vind 't dan weer een beetje sneu dat je 't dan alleen maar over ontwikkelingshulp hebt, en niet over importbarrieres. [afbeelding]
Tjsa ziektes zijn ook gewoon 'hoe de natuur werkt', maar dat betekent toch niet dat we niet naar oplossingen moeten zoeken?quote:Op zondag 13 april 2008 15:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Biobrandstoffen zijn natuurlijk ook weer niet per definitie een slecht idee. Als ze worden gewonnen uit restafval, dan is het best een optie. Als echter de productie van biobrandstoffen ten koste gaat van de voedselproductie onstaan problemen.quote:Op dinsdag 15 april 2008 10:46 schreef gronk het volgende:
Erm, benzine die 1.50 kost? Ik kan me niet herinneren dat benzine tien jaar geleden 3.5 gulden/l heeft gekost. Of zoiets. En biobrandstof is inderdaad een stom idee, achteraf gezien.
Verder, als je problemen hebt met de moderatie, meld 't in NWS-FB, niet in dit topic.
Ethische kwestie. Eeuwige bevolkingsgroei is onhoudbaar. Voedsel- en grondstofprijzen rijzen nu al de pan uit omdat er te veel mensen zijn. Het zet je aan het nadenken als je leest dat er duizenden kinderen in Afrika dagelijks een hongersnood sterven terwijl je op TV ziet hoe een groepje chirurgen het leven van 1 persoon proberen te redden. Moet je dan iedereen maar dood laten gaan? Nee dat gaat niet. Als een van mijn naasten ziek is wil ik ook dat die geholpen worden. Maar het zou voor het 'algemeen belang' wel beter zijn. De enige die in kan grijpen is de natuur. En blijkbaar is het moment aangebroken.quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tjsa ziektes zijn ook gewoon 'hoe de natuur werkt', maar dat betekent toch niet dat we niet naar oplossingen moeten zoeken?
belachlijk wat EU toch maar besluit ondanks dat Bos roept dat het moord is.....quote:Wouter Bos - Biobrandstof een misdaad tegen de mensheid !
Het gebruik van voedingsgewassen voor brandstof is volgens minister Wouter Bos van Financiën een misdaad tegen de mensheid, omdat dit leidt tot hogere voedselprijzen en honger in landen die de hogere prijzen niet kunnen betalen. Producenten van biobrandstoffen sputteren.
Uwe Jurgensen, directeur van BioPetrol Rotterdam BV voelt zich op de tenen getrapt. ,,Biobrandstof slecht? Wat een onzin,,, zegt de directeur stellig. ,,Wat wij doen is geen misdaad. Slechts een paar procent van de landbouwproductie gaat naar biobrandstof. Dat veroorzaakt echt geen honger.,, lees verder in het Nederlands Dagblad
Heel goed van Wouter Bos. Ben eigenlijk wel benieuwd of dit nu het officiële standpunt van het kabinet is. Jammer dat er niet eerder is geluisterd naar alle mensen die de huidige problemen hebben zien aankomen. Voedsel gebruiken als brandstof.
Dat is vragen om moeilijkheden. Desondanks heeft de EU net besloten toch maar door te gaan op de ingeslagen weg.
quote:EU handhaaft biobrandstofdoelen
Geplaatst op dinsdag 15 april 2008
BRUSSEL - De Europese Unie is voorlopig niet van plan haar doelstelling aan te passen dat in 2020 tien procent van alle energie afkomstig moet zijn van biobrandstoffen. Vanwege de stijgende voedselprijzen in de wereld neemt de roep toe om die doelstelling te verlagen.
Cashen!quote:Op zondag 13 april 2008 22:50 schreef Floripas het volgende:
Mijn aandelen in het groene fonds van Gabon zijn echt voorbij de wolken geschoten
je kunt wel blijven zoeken, maar als iedereen blijft leven heb je een probleem. Gelukkig werken niet alle medicijnen zo, want dan hadden we al snel een erg groot probleem.quote:Op dinsdag 15 april 200813:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tjsa ziektes zijn ook gewoon 'hoe de natuur werkt', maar dat betekent toch niet dat we niet naar oplossingen moeten zoeken?
Als we de grote organisaties moeten geloven denkt men nog steeds dat we door zullen groeien tot 12 miljard aardbewoners.quote:Op dinsdag 15 april 2008 13:53 schreef waht het volgende:
Maar op dit moment komen er nog steeds 200.000 mensen per dag bij. Ergens zal het om moeten slaan, waar weet niemand precies.
De toenemende vraag naar voedsel; de wereldbevolking stijgt nog immer explosief. Al die monden moeten worden gevoed.quote:Op zondag 13 april 2008 12:04 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Toch triest dat een van de belangrijke oorzaken voor de gestegen voedselprijzen de toenemende vraag naar biobrandstoffen is..
Dat kan ook best. Zie mijn eerdere post.quote:Op dinsdag 15 april 2008 18:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we de grote organisaties moeten geloven denkt men nog steeds dat we door zullen groeien tot 12 miljard aardbewoners.
Als die 12 miljard mensen net zo'n voedingspatroon als de gemiddelde westerlingen erop na willen gaan houden zie ik dat niet zo snel gebeuren. Dus elke dag 200 gram vlees en alleen maar het lekkere vlees (kipfilet en biefstuk) eten, de rest als afval beschouwen.quote:Op woensdag 16 april 2008 18:36 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat kan ook best. Zie mijn eerdere post.
niet te weinig voedsel een totaal verkeerde verdeling. Wij als euro-amerikaan gooien echt extreem veel weg. Kopen te veel rotzooi, koelkast goed gevuld maar eten een 1/5 niet op.quote:Op zondag 13 april 2008 15:39 schreef __Saviour__ het volgende:
Amerika gebruikt 20% van de olie, nog steeds een erg groot deel. Verder ben ik het helemaal met je eens dat de hoge olieprijzen verantwoordelijk zijn voor de hoge voedselprijzen. Moderne landbouw heeft slechts één functie en dat is olie omzetten in voedsel. Ik ben bovendien van mening dat de olieproductie niet lang meer zal stijgen en wellicht zal zakken. Wat uiteraard betekent dat het voedsel nóg duurder wordt ervan uitgaande dat de wereldbevolking stug door blijft groeien.quote:Op woensdag 16 april 2008 18:46 schreef Billary het volgende:
1 lichtpuntje, mocht Amerika die nog veel meer afhankelijk is van deze ''zwarte dood'' naar de afgrond gaan en door haar grote schulden dan kan de rest weer goedkope energie/olie krijgen (immers zij verbruiken 50% van de olie in deze wereld, en mocht dit verbruik drastisch verminderen dan heeft de rest van de wereld weer goedkope energie en voedsel).
Tuurlijk één. Want journalistiek is te dom om uit te pluizen hoe het nu werkelijk zit. Het moet niet te ingewikkled worden voor de kijkers, maar vooral niet voor de jousnalisten zelf. Journalisten willen een reportage maken, willen brood op de plank. Willen weten hoe het nou echt in elkaar zit, dat intereseert ze geen bietquote:Op woensdag 16 april 2008 21:28 schreef erkel het volgende:
Vanavond in Netwerk één van de oorzaken van de hoge voedselprijzen uitgelicht, namelijk de biobrandstof. Zelfs Groenlinks heeft het door dat het milieu niet voor alles gaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |