Ik heb door een medische fout een soortgelijke operatie moeten ondergaan, alleen was het bij mij onderdeel van een iets uitgebreider traject. Bij mij hebben ze destijds de onderkaak op 4 plaatsen gebroken en naar voren gehaald, de bovenkaak helemaal losgehaald, over de hele oppervlakte een x aantal mm erafgehaald en omhooggeplaatst, en m'n neus gebroken en ingekort.
Direct na de operatie ging het prima, de dag erna was een hel (achteraf bleek dat mede te komen door een fout in de ingreep met de neus waardoor ik problemen had met ademen) en daarna ging het iedere dag beter. De eerste week heeft mijn mond helemaal dichtgezeten en was 'eten' niet bepaald eenvoudig en lekker te noemen (tip om de boel te koelen en even een lekkere smaak in je mond te krijgen: milkshakes van de Mac

). Een week na de operatie werd mijn mond 'opengemaakt'. Je zult versteld staat hoe snel je spieren inkorten (en je kaken vrij kort op elkaar blijven zitten), maar dit trekt vrij snel bij. In het begin moest ik toen de hele dag een bitje in en de boel met losse elastiekjes bij elkaar houden; dit werd echter in de loop van de weken afgebouwd. Uiteraard voorzichtig beginnen met eten dan; niet meteen toffee's ed. Maar zoals mijn kaakchirurg destijds al zei: je merkt vanzelf wel wat gaat en wat niet. Ga je te snel, dan doe je je pijn en weet je het voor de volgende keer. Ik ben dus begonnen met oa heeeeeeeeel zacht gekookte aardappelen en geplette tartaar met ketchup

. Biefstuk, snoep ed hebben wat langer moeten wachten. Wat trouwens echt een hel is om te eten, is sla. Heeft toch wel een maand of drie geduurd, voordat ik dat weer fatsoenlijk gekauwd kreeg

.
En wat de zwellingen betreft; zelf zag ik natuurlijk alles, maar volgens mijn omgeving zag je na twee weken al niet meer dat ik een operatie had gehad als je me niet zou kennen (logische zin ja

). Ik heb erna nog een ingreep gehad, maar binnen een paar maanden was bij mij toch wel het eindresultaat bereikt wat zwellingen betreft. Owja, na het verwijderen van het metaalwerk, heb ik wel wat zwellingen gehad, maar lang niet zo erg (waren ook vrij snel weg).
Nu moet ik er misschien wel bij vermelden dat ik volgens de doktoren wel erg snel en goed herstelde...
Is de operatie een aan- of afrader...? Sja, ik denk dat ieder dat voor zichzelf moet bepalen; niet in de laatste plaats omdat het moeilijk te voorspellen is hoe jij en je lichaam erop gaan reageren (volgens de doktoren was het erg moeilijk daar voorspellingen over te doen, omdat de verschillen tussen mensen erg groot zijn). Ik had helaas niet zoveel keus. Achteraf gezien zou ik het nooit laten doen als het puur om de 'schoonheid' zou gaan. Wanneer er echter een probleem in de functie is, zou ik het wel overwegen.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt

(ik heb een erg drukke week achter de rug, dus mijn excuses als mijn post niet al te duidelijk is)
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?'