Beterschap

Bij mij is ook mijn onderkaak naar voren gezet, het was eigenlijk de bedoeling dat ik rond mijn 14e/15e die operatie al zou ondergaan, maar ik had er destijds geen last van, zat niet in over het esthetische effect, en zat niet echt te wachten op die operatie. Na die beslissing is mijn beugel eruitgehaald, en dat was het dan. Maar, rond mijn 18e begon ik me toch echt te ergeren aan mijn mond die niet goed sloot, ik kon nooit een broodje ofzoiets eten zonder een enorm slagveld te creeeren, kortom, ik irriteerde me eraan. Met behulp van mijn tandarts heb ik een orthodontist en kaakchirurg gezocht, en begon weer aan het beugelproces, kiezen trekken, en al dat soort dingen als voorbereiding. Dat duurde best lang, en eind 2004, op mijn 22e heb ik de operatie ondergaan.
Ik kwam na de operatie op de medium care afdeling terecht, dit is standaard, en ik had ontzettend veel last van misselijkheid. Mijn tanden zaten vast op elkaar, maar ik moest ongeveer elk halfuur overgeven, omdat er nogal veel bloed mijn maag inliep. De verstandskiezen in mijn onderkaak waren er ook gelijk uitgehaald, en dat bloedde nogal schijnbaar. Dan zat ik weer helemaal onder, alle alarmen gingen weer af, alles verschonen, echt een verschrikkelijke nacht was dat. Uiteindelijk heb ik maar opgegeven om te proberen te liggen en heb de nacht zittend doorgebracht, met een bakje onder mijn mond waarin al het bloed enzo in kon lopen. Beter dat dan overgeven met je tanden op elkaar gesnoerd

Jammer genoeg ging het hierna niet veel beter. Ik heb mijn kaakchirurg helemaal niet gezien tijdens mijn ziekenhuisopname, ook niet de dag van de operatie, niet ervoor en niet erna, want hij ging gelijk erna op vakantie. Dus werd ik na de operatie 'begeleid', da's nog een groot woord, maar goed, door een andere kaakchirurg die er een andere methode op nahield. Volgens hem hoefden mijn tanden niet vast op elkaar, in ieder geval niet de eerste paar dagen. Dus ik kreeg andere elastieken. Toen ik naar huis mocht, kreeg ik een paar elastiekjes mee, mochten ze knappen.
Echt een paar weken na de operatie kon ik pas op de eerste controle, en toen de chirurg zag dat ik een paar lullige elastiekjes had, werd hij ontzettend boos, op mij, omdat dat absoluut niet de bedoeling was. Wist ik veel. Ik had weken niemand gezien die er wat vanaf wist, niks gehoord van de orthodontist, en de eerste controle-afspraak bij de chirurg kon pas weken later worden ingepland, of ik nou net een operatie had gehad of niet. Bleek dus dat mijn kaak ondertussen scheef was gegroeid

Mond gelijk helemaal dichtgesnoerd met elastieken, en weer een operatie ondergaan om alle schroeven en plaatjes eruit te laten halen, weer vloeibaar eten, en hopen dat de boel nog rechtgetrokken kon worden.
Na nog twee en een half jaar beugelen, merendeel van die tijd zat mijn mond redelijk dicht met strakke elastieken, kon eindelijk mijn beugel eruit. Mijn kaak is nooit meer helemaal recht gegroeid, maar het is niet zo erg, ik kan er mee leven. Dan maar geen symmetrisch gezicht, en je ziet het alleen op pasfoto-achtige foto's, eigenlijk. Maar no way dat ik nog eens aan die hel begin om het weer te fixen. Al met al geen fijne ervaring dus, en uiteindelijk is het nu niet veel beter dan dat het was, alleen op een andere manier slecht