van gay.nl : Update 09-04-2008, 22.00 uur
EU laat homo's buiten discriminatierichtlijn
De Europese Commissie laat discriminatie op basis van geaardheid, leeftijd en religie toch buiten de antidiscriminatierichtlijn. Reden daarvoor is vooral weerstand van een aantal lidstaten. De uitgeklede wetgeving wordt hoogstwaarschijnlijk in juni van dit jaar nog van wetsvoorstellen voorzien. De huidige richtlijn verbiedt zoals eerder beschreven alleen discriminatie op de werkvloer.
Europese Liberalen en de Europese homorechtenorganisatie Intergroup on Gay and Lesbian Rights wilden dat ook discriminatie op basis van leeftijd, seksuele geaardheid of geloof mee zouden worden genomen in de nieuwe richtlijn. Die punten worden er nu dus toch buiten gelaten. De plannen voor de nieuwe richtlijn lekten woensdag en leiden tot boze reacties van liberalen en groenen in het Europees Parlement.
De plannen voor de nieuwe richtlijn lekten woensdag uit in Brussel en leiden tot boze reacties van liberalen en groenen in het Europees Parlement. Een woordvoerder van de Tsjechische Eurocommissaris Vladimir Spidla, verantwoordelijk voor werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen, zei desgevraagd over het voornemen van Barroso dat de afgelopen tijd uit onderzoek is gebleken dat discriminatie op basis van een handicap met afstand het meest urgent is en dat de richtlijn zich daarom daarop richt en discriminatie vanwege seksuele voorkeur, leeftijd of religie vooralsnog buiten beschouwing laat.
"In deze vorm heeft de richtlijn de meeste kans om te worden aangenomen door de EU-lidstaten", aldus de woordvoerder. "We hebben te maken met een politieke werkelijkheid."
ik moet nog even woorden zoeken voor dit bericht , waarschijnlijk ligt het aan mijn vrouwelijke afwijkende brein dat ik er een beetje emotioneel over ben