Ik stoor me aan de toon van Zwagerman. Hij meent de absolute waarheid en het ultieme gelijk aan zijn zijde te hebben.
Hij komt met irrelevante Hitler-vergelijkingen, waarbij hij meent dat Hitler er met de haren wordt bij gesleept, maar in sommige gevallen zie ik weldegelijk overeenkomsten met de hetze die tegen joden is opgebouwt en zoals Wilders de gehele Moslim-gemeenschap als zondebok aanwijst, dus zo irrelevant zijn die vergelijkingen toch niet naar mijn mening (tot een bepaalde hoogte natuurlijk).
Al is het natuurlijk wel zo dat je beter andere argumentatie kunt gebruiken omdat een vergelijking met Hitler meteen de zwaarste kwalificatie voor iemand of een standpunt is en dan heb je geen overtreffende trap meer, met dergelijke schreeuwende uitspraken polariseer je alleen maar en kun je je wellicht beter wat genuanceerder uitdrukken.
Maar er was laatst notabene iemand om Fok! die een topic had aangemaakt waarin uitspraken over joden in de jaren '30 werden vergeleken met uitspraken van Wilders heden ten dagen, en die vertoonde opmerkelijke overeenkomsten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith