FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Brandweerwagen begrenzing snelheid?
WoefieBlafwoensdag 9 april 2008 @ 00:39
Hallo!

Heeft een brandweerwagen (vrachtwagen) een begrenzer op 80km/h? Of kunnen die wel gewoon sneller?
Buschettawoensdag 9 april 2008 @ 00:40
TVP.

Dat hele 80KM begrens verhaal is toch niet waar ? Althans op de duitse autobahn rijden die dingen echt wel harder (120 KM)
WoefieBlafwoensdag 9 april 2008 @ 00:43
Omdat alle vrachtwagens een begrenzer hebben voor onder andere veiligheid enzo. Een vrachtwagen die met 120km/h rijdt zal een veel grotere ravage aanrichten dan bij 80km/h.
Daarom was ik ook wel heel benieuwd of een brandweervrachtwagen wel sneller mag.
DaMookwoensdag 9 april 2008 @ 00:43
Nee, brandweer heeft er een vrijstelling voor.
WoefieBlafwoensdag 9 april 2008 @ 00:47
Maar wat als ze een noodstop moeten maken met 120km/h? Dan gaan er toch serieus doden en gewonden vallen. Als dat echt zo is zal ik het hier bij de lokale gemeente aankaarten, dan moet ik maar de klokkenluider zijn.
Buschettawoensdag 9 april 2008 @ 00:57
interesant topic. Betekent dat dat alle vrachtwagens in NL niet harder als 80 mogen ? Hoe zit dat dan met die vrachtwagens die internationaal rijden ? Ik reed weleens in een touringcar 130 op de autobahn. Dus hoe kunnen NL'se bedrijven dan concureren met buitenlandse bedrijven qua internationaal transport ?
JDudewoensdag 9 april 2008 @ 07:34
quote:
Op woensdag 9 april 200800:57 schreef Buschetta het volgende:
Ik reed weleens in een touringcar 130 op de autobahn. Dus hoe kunnen NL'se bedrijven dan concureren met buitenlandse bedrijven qua internationaal transport ?
Omdat Nederlandse chauffeurs kennelijk nog wel iets geven om de veiligheid van hun passagiers?
DroogDokwoensdag 9 april 2008 @ 07:43
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Buschetta het volgende:
interesant topic. Betekent dat dat alle vrachtwagens in NL niet harder als 80 mogen ? Hoe zit dat dan met die vrachtwagens die internationaal rijden ? Ik reed weleens in een touringcar 130 op de autobahn. Dus hoe kunnen NL'se bedrijven dan concureren met buitenlandse bedrijven qua internationaal transport ?
Touringcars mogen harder idd. Vrachtwagen mogen volgens mij in heel europa maar 80 km/h.

Of brandweerwagen daarvan uitgezonderd zijn weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het weinig zin heeft, ze rijden meestal alleen binnen de bebouwde kom, daar heeft 120 rijden weinig tijdswinst tot gevolg.
JDudewoensdag 9 april 2008 @ 07:45
quote:
Op woensdag 9 april 200807:43 schreef DroogDok het volgende:

Touringcars mogen harder idd.
Maar dan nog steeds maar 100 max.
Sanderwoensdag 9 april 2008 @ 08:09
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:47 schreef WoefieBlaf het volgende:
Maar wat als ze een noodstop moeten maken met 120km/h? Dan gaan er toch serieus doden en gewonden vallen. Als dat echt zo is zal ik het hier bij de lokale gemeente aankaarten, dan moet ik maar de klokkenluider zijn.
"Meneer de burgemeester ik las op fok dat brandweerwagens harder mogen dan 80 maar het zijn ook vrachtauto's en nu stap ik naar de pers!!!11 "

Ze zien je aankomen.
DroogDokwoensdag 9 april 2008 @ 09:01
quote:
Op woensdag 9 april 2008 07:45 schreef JDude het volgende:

[..]

Maar dan nog steeds maar 100 max.
In Nederland, net als Buschetta heb ik ook in touringcars gezeten die dik harder reden dan 100, op de peages in frankrijk werd de 1 na de andere auto ingehaald.
grommetwoensdag 9 april 2008 @ 13:43
Brandweerwagens zijn niet begrensd.
Ze mogen bij spoedeisende hulp (prio1) harder rijden dan de borden aangeven.
Dit harder rijden mag niet meer zijn dan 20 km te hard (dus 70 binnen de bebouwde kom)
Buiten de bebouwde kom 100 en op de snelweg ook 100 (mogen ze eigenlijk 80, maar dan 20 km harder, dus ook 100).
Onder alle ander situaties moeten ze zich ook aan de snelheid en alle andere verkeersregels houden.
LeeHarveyOswaldwoensdag 9 april 2008 @ 15:30
quote:
Op woensdag 9 april 2008 13:43 schreef grommet het volgende:
Brandweerwagens zijn niet begrensd.
Ze mogen bij spoedeisende hulp (prio1) harder rijden dan de borden aangeven.
Dit harder rijden mag niet meer zijn dan 20 km te hard (dus 70 binnen de bebouwde kom)
Buiten de bebouwde kom 100 en op de snelweg ook 100 (mogen ze eigenlijk 80, maar dan 20 km harder, dus ook 100).
Onder alle ander situaties moeten ze zich ook aan de snelheid en alle andere verkeersregels houden.
Volgens mij kúnnen brandweerwagens niet eens harder dan 80, met of zonder begrenzing..
RealZeuswoensdag 9 april 2008 @ 16:10
quote:
Op woensdag 9 april 2008 09:01 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In Nederland, net als Buschetta heb ik ook in touringcars gezeten die dik harder reden dan 100, op de peages in frankrijk werd de 1 na de andere auto ingehaald.
Hoe oud waren die dingen?

Of was er wat omzeild?
Dr_Flashwoensdag 9 april 2008 @ 16:15
Chauffeurs van Hulpdiensten krijgen een speciale training voor het "rijden met verhoogde snelheid". Max is dan 160 km/h. Is ooit eens (lang geleden) bij Blik op de Weg geweest
KosterTwoensdag 9 april 2008 @ 16:19
quote:
Op woensdag 9 april 2008 15:30 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Volgens mij kúnnen brandweerwagens niet eens harder dan 80, met of zonder begrenzing..
Lijkt mij gewoon een kwestie van een aangepaste transmissie.

Volgens mij hebben bepaalde sleepdiensten ook vrijstelling (dus geen begrenzer) omdat die in sommige situaties ook in zo min mogelijk tijd op locatie moeten zijn.
stroomlijnwoensdag 9 april 2008 @ 16:31
een brandweerwagen is gewoon gebouwd op een normale vrachtwagen, en vrachtwagens lopen zonder begrenzer best 110-120. met een veranderde overbrenging zoals een ander cardan kan dit nog wel harder.
en sleepdiensten hebben idd ook een vrijstelling voor de begrenzer.
TeringHenkiewoensdag 9 april 2008 @ 16:53
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:47 schreef WoefieBlaf het volgende:
Maar wat als ze een noodstop moeten maken met 120km/h? Dan gaan er toch serieus doden en gewonden vallen. Als dat echt zo is zal ik het hier bij de lokale gemeente aankaarten, dan moet ik maar de klokkenluider zijn.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt
Bastiaan.Vwoensdag 9 april 2008 @ 17:00
Helaas is de gemiddelde TAS (Tank Auto Spuit, meestgebruikte voertuig) nogal zwaar, ze hebben al minimaal 1,5 ton aan water bij zich, waardoor ze niet erg hard kunnen.
Zo gaan hier regelmatig de signalen uit op de snelweg, dit zaait alleen maar paniek, en inhalen zit er vaak toch niet in.
Aan de andere kant, als je over een snelweg moet om bij een brand/ongeluk/whatever te komen, is de locatie of het aantal kazernes ook niet ideaal (ongelukken op de snelweg zelf uitgezonderd uiteraard)
MJay1woensdag 9 april 2008 @ 17:18
Bij ons gaat de vrachtwagen gewoon 120 hoor 1 maand voor de begrenzer-plicht aangeschaft
WoefieBlafdonderdag 10 april 2008 @ 00:46
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Boschkabouterdonderdag 10 april 2008 @ 00:54
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Denk je niet dat men bij de brandweer rekening houdt met het overige verkeer. Sowieso worden ze er op getraind om met zo'n zware auto hard te rijden.

We kunnen ook alle brandweerauto's begrenzen op 50! de kans dat er dan een dode valt door een aanrijding is dan een stuk lager. Maar de kans dat mensen levend verbranden is groter.
DroogDokdonderdag 10 april 2008 @ 07:31
quote:
Op woensdag 9 april 2008 17:18 schreef MJay1 het volgende:
Bij ons gaat de vrachtwagen gewoon 120 hoor 1 maand voor de begrenzer-plicht aangeschaft
Maakten ze in de jaren 70 al zulke snelle vrachtwagen dan?
beertendonderdag 10 april 2008 @ 07:39
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Hoeveel doden denk je dat ervallen als de brandweer er niet op tijd is?
Klonkdonderdag 10 april 2008 @ 09:17
Schopje naar PTA
Sanderdonderdag 10 april 2008 @ 09:30
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Ik geloof er geen ene flikker van.
#ANONIEMdonderdag 10 april 2008 @ 09:32
Moet je geen porno kijken jong?
JDudedonderdag 10 april 2008 @ 09:39
Alsof 'de gemeente' ook ene moer te zeggen heeft over de snelheid van brandweervoertuigen .
Thrilleddonderdag 10 april 2008 @ 09:43
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Brandweerwagens kunnen door het vele materiaal + 1500 liter aan water toch niet harder dan 120km/u. En mag ik het buitengewoon zielig vinden dat jij hierover een brief wilt schrijven? Als je huis straks in de fik staat ben jij zeker ook zo'n huilie die eist dat de brandweer binnen 1 minuut op je stoep staat.. maar ondertussen wel allemaal brieven schrijven dat er verkeersdrempels in je straat moeten, daar een rotonde erbij, hier een stoplicht voor de veiligheid, de snelheid omlaag voor de voertuigen, want hey! dat is allemaal gevaarlijk voor de samenleving he!! Oja, dat alcoholslot wat er nu gaat komen, leuk voor de vrijwilligers.. eerst even blazen voordat je uit mag rukken

Nederland

[ Bericht 1% gewijzigd door Thrilled op 11-04-2008 00:06:33 ]
RealZeusdonderdag 10 april 2008 @ 16:26
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
Gast, ga buiten spelen.

Ten eerste zijn die lui van de brandweer er op getraind om met zo'n ding te rijden en ten tweede zullen ze die snelheid in de praktijk nooit halen, zeker niet in de bebouwde kom. Bochten, drempels en rotondes enzo. Het is wel overduidelijk dat je er geen flikker vanaf weet en ik denk dat ze jouw brief in de brandweerkazerne op het prikbord hangen. Hebben ze nog eens wat te lachen.
Alexxxxxdonderdag 10 april 2008 @ 17:20
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
En waarom denk je dat de remmen van een brandweerwagen niet aangepast worden?

Zoals een wijs man ooit zei: Als je er geen verstand van hebt, houd dan je bek.
Lausteendonderdag 10 april 2008 @ 17:27
quote:
Op woensdag 9 april 2008 09:01 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In Nederland, net als Buschetta heb ik ook in touringcars gezeten die dik harder reden dan 100, op de peages in frankrijk werd de 1 na de andere auto ingehaald.
Afgelopen jaar reed ik s nachts in Belgie, regende behoorlijk en je weet zelf hoe de Belgische wegen er dan aan toe zijn. Ik reed iets van 120-130 en dat was aardig hard voor de situatie..

word ik ingehaald door een touringcar
Youpdonderdag 10 april 2008 @ 17:45
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:46 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik ben vandaag bij de brandweer zelf geweest en heb het gevraagd. Ze zeiden inderdaad dat ze sneller mogen. Ik ben het hier niet mee eens, ik heb een brief klaar die ik ga versturen aan de gemeente en de lokale krant.
We kunnen beter doden voorkomen dan nadat er een dode is gevallen actie ondernemen. Deze beslissingen had de gemeente niet mogen nemen.
ik hoop dat je wat onderbouwingen hebt als berekeningen van de remweg... die kon wel eens een stuk korter zijn dan die van jouw prius of wat voor ander hippie hok je ook rijdt...
LeeHarveyOswalddonderdag 10 april 2008 @ 18:34
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:45 schreef Youp het volgende:

[..]

ik hoop dat je wat onderbouwingen hebt als berekeningen van de remweg... die kon wel eens een stuk korter zijn dan die van jouw prius of wat voor ander hippie hok je ook rijdt...
Stadsbus moet met 50km/u binnen 60 centimeter stilstaan dacht ik.
Lausteendonderdag 10 april 2008 @ 18:43
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Stadsbus moet met 50km/u binnen 60 centimeter stilstaan dacht ik.
geloof je het zelf
longinusdonderdag 10 april 2008 @ 18:48
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Stadsbus moet met 50km/u binnen 60 centimeter stilstaan dacht ik.
Dat lukt alleen tegen een betonnen muur
siekmandonderdag 10 april 2008 @ 18:51
pas een netwerk aan gelegen bij de brandweer , de auto's mogen niet harder dan 100km pu volgens de commandant die daar aanwezig was .

naar zijn zeggen al erg hard met 1,5 kuub water .

als hij het liegt , dan ik ook
Alexxxxxdonderdag 10 april 2008 @ 18:58
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:34 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Stadsbus moet met 50km/u binnen 60 centimeter stilstaan dacht ik.
Rijdende bejaardenlanceerinrichting, tof.
roburtdonderdag 10 april 2008 @ 19:06
en een ambulance? mag die zo hard als die kan of zijn daar ook afspraken voor. bv. max 160 km p. uur.
LeeHarveyOswalddonderdag 10 april 2008 @ 19:07
quote:
Op donderdag 10 april 2008 18:58 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Rijdende bejaardenlanceerinrichting, tof.
Tienermeisjes, dat heb ik wel mee mogen maken. Buschauffeuse zag dame op zebra over't hoofd.
Alexxxxxdonderdag 10 april 2008 @ 19:07
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:06 schreef roburt het volgende:
en een ambulance? mag die zo hard als die kan of zijn daar ook afspraken voor. bv. max 160 km p. uur.
Zit iig GEEN begrenzer op.
LeeHarveyOswalddonderdag 10 april 2008 @ 19:07
En ja, de dame die een meter of 2 gratis vloog zat ín de bus.
Bastiaan.Vdonderdag 10 april 2008 @ 19:33
ik ben ooit de veroorzaker geweest van een noodstop van een bus, helaas stond er in die bus een oud vrouwtje in het middenpad. hoop gezeik mee gehad...

de bus stond btw niet binnen de meter stil
Youpdonderdag 10 april 2008 @ 19:41
quote:
Op donderdag 10 april 2008 19:33 schreef Bastiaan.V het volgende:
ik ben ooit de veroorzaker geweest van een noodstop van een bus, helaas stond er in die bus een oud vrouwtje in het middenpad. hoop gezeik mee gehad...

de bus stond btw niet binnen de meter stil
dan moeten ze maar gaan zitten.
beertendonderdag 10 april 2008 @ 19:43
Is TS een BHFH kloon? Ik hoop het wel!
WoefieBlafdonderdag 10 april 2008 @ 23:03
Voor de mensen die zeggen (nog ook medewerkers notabene van deze site!!) dat ik mijn bek moet houden. Ik behandel jullie ook met alle respect dan verwacht ik dat ook terug. Anders stap ik naar je leidinggevende.
Ik kom graag op deze (zoals mijn vader het zou zeggen!! ) webzijde maar graag wel met een beetje respect.

En voor de mensen die me niet geloven, de brief is echt de deur uitgegaan. Ik heb mijn handtekening en adres eronder gezet dus afwachten maar. Ik hoop dat ik er aan mee heb kunnen helpen dat er geen meer doden zijn gevallen.
Alexxxxxdonderdag 10 april 2008 @ 23:06
Stap maar naar mn leidinggevenden hoor Die lachen ook graag. Forum@fok.nl

En je bent OF ongelooflijk dom OF een relkloon Ik hoop serieus het tweede, anders ben ik bang dat je jezelf of anderen in gevaar brengt met je gebrek aan enig inzicht
WoefieBlafdonderdag 10 april 2008 @ 23:08
Waarom beledig je me nu weer door te zeggen dat ik dom ben? Als er al iemand dom is ben jij dat door te zeggen dat een vrachtwagen klaarblijkelijk eenzelfde remafstand heeft bij 80km/h en 120km/h. Dat is volgens de natuurkundige wetten onmogelijk.

Ik kan dat email adres gebruiken om mijn klachten te deponeren? Ik vind het, nogmaals, heel erg onaardig dat je mensen op deze wijze tewoord staat. Helemaal omdat je medewerker bent.
WoefieBlafdonderdag 10 april 2008 @ 23:10
Oh, en ik probeer dus gewoon leuk mee te doen met hier. En ik krijg dus alleen maar een grote bek. Ik hoop echt dat je leidinggevende ook ziet dat dit niet door de beugel kan.
Alexxxxxdonderdag 10 april 2008 @ 23:11
Toevallig werk ik in een fabriek die onder andere brandweerwagens bouwt dus ik WEET welke aanpassingen er gedaan worden. Ik vind het erg onaardig dat je belastingcenten verkwanselt doordat er nu een ambtenaar tijd moet verdoen om jou brief te lezen, zich een breuk te lachen, en op het prikbord in de kantine te hangen. En op dat mailadres kunnen je klachten over mij inderdaad, succes!
Ou-Tannudonderdag 10 april 2008 @ 23:19
quote:
Op woensdag 9 april 2008 07:45 schreef JDude het volgende:

[..]

Maar dan nog steeds maar 100 max.
Puh! dan ga ik wel met een lijnbus B) die tikken hier regelmatig de 130 aan
Twanstradonderdag 10 april 2008 @ 23:28
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Toevallig werk ik in een fabriek die onder andere brandweerwagens bouwt dus ik WEET welke aanpassingen er gedaan worden. Ik vind het erg onaardig dat je belastingcenten verkwanselt doordat er nu een ambtenaar tijd moet verdoen om jou brief te lezen, zich een breuk te lachen, en op het prikbord in de kantine te hangen. En op dat mailadres kunnen je klachten over mij inderdaad, succes!
Serieus? Ik heb een afstudeer stage gedaan bij de grootste brandweer fabrikant van Nederland. Waar werk jij dan?
Het systeem is echt insane met aanbestedingen. Daar gaan echt miljoenen over de tafel die helemaal niet nodig zijn. Maar over een begrenzer heb ik nog nooit gehoord. Wel op een ambulance. Die houdt er met 160 mee op. Opzich ook een prestatie aangezien deze toch al snel een 3000KG plus wegen.
WoefieBlafvrijdag 11 april 2008 @ 00:14
Je kunt wel zeggen dat een ambtenaar nu zijn tijd gaat verdoen, maar wat dacht je van de verzekeringsmaatschappij en de politie die moeten komen als een brandweerwagen bij een ongeluk betrokken raakt? Die zijn gratis?
Nee jongetje, jij kunt maar 1 ding doen, terug naar de schoolbankjes en daar wat broodnodige kennis opdoen.
Thrilledvrijdag 11 april 2008 @ 00:51
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 00:14 schreef WoefieBlaf het volgende:
Je kunt wel zeggen dat een ambtenaar nu zijn tijd gaat verdoen, maar wat dacht je van de verzekeringsmaatschappij en de politie die moeten komen als een brandweerwagen bij een ongeluk betrokken raakt? Die zijn gratis?
Nee jongetje, jij kunt maar 1 ding doen, terug naar de schoolbankjes en daar wat broodnodige kennis opdoen.
En jij kan eens wat relativeringsvermogen in je donder gaan stoppen!! (als het idd een reltopic is voel ik me nu wel voor lul staan, maar who cares.. tis laat)..

Hoe haal je het in je hoofd om te gaan klagen over een hulpverleningsdienst die in 9 vd 10 gevallen vrijwillig zijn huidige activiteiten (ook zijn of haar nachtrust!!!!) naast zich neerlegt en naar de kazerne haast om mens of dier in nood te helpen.. en dan ga jij lopen kankeren dat ze 10 km/u of 20 km/u te hard rijden?!?!?! De ongelukken met dit soort voertuigen zijn op 1 hand te tellen man, ga je inzetten voor de arme mensjes in Tibet, veel belangrijker...

WoefieBlafvrijdag 11 april 2008 @ 01:03
De meeste brandweermannen zijn in dienst van de gemeente. Full time. Dus dat is gewoon hun baan. Dat ze er midden in de nacht eens uit moeten om hulp te verlenen staat in hun CAO en dat wisten ze voordat ze er aan begonnen. Hetzelfde voor de nachtsuster die haar bed uitmoet omdat een bejaarde in de broek heeft gekakt.

De overheid heeft zelf altijd de bewering geplaatst dat te hard rijden onderaan de streep niets uit zou maken. Je zou hooguit een paar minuutjes later op de plaats van bestemming zijn.
Dezelfde overheid neemt nu enorme risico's waardoor er op den duur meer mensen kunnen komen te oveliijden dan bij de ramp bij de Twin Towers.

Ik voel de verplichting hier iets aan te doen. Elke verkeersdode is er 1 te veel. Gemeenten zijn vaak logge instanties dus kan het nog lang duren voordat ze mijn brief lezen en er iets mee doen. Daarom heb ik deze ook naar de krant gezonden. Wellicht om wat meer druk uit te kunnen oefenen.

Dat ik hier bijna wordt gelynched (ook nog door een medewerker!!!) zie ik dan maar wat bij de klokkenluider hoort. Maar doden die vallen door een te hard rijdende vrachtwagen van de brandweer is ontoelaatbaar.
Daarnaast, waarom mogen alle vrachtwagens met enige aanpassing dan niet harder rijden? Hier zitten ook enorme economische belangen achter. Veel grotere belangen dan een schuurtje die in brand staat.

Ik hoop dat je mijn positie ook begrijpt, het is voor mij ook moeilijk geweest om deze beslissing te moeten nemen. Maar het schijnt niemand uit te maken wat hulpdiensten doen. Die schijnen alles maar te mogen in de naam der wet.
worldpimbervrijdag 11 april 2008 @ 01:21
Gast, wat een BULLSHIT topic dit... zeker BHFH kloon ja
quote:
Op woensdag 9 april 2008 00:57 schreef Buschetta het volgende:
interesant topic. Betekent dat dat alle vrachtwagens in NL niet harder als 80 mogen ? Hoe zit dat dan met die vrachtwagens die internationaal rijden ? Ik reed weleens in een touringcar 130 op de autobahn. Dus hoe kunnen NL'se bedrijven dan concureren met buitenlandse bedrijven qua internationaal transport ?
Alle vrachtwagens zijn op 90 begrenst, en hier in NL word je met een vrachtwagen op 80 km/u wel beboet bij fucking trajectcontroles. Voor de rest in Europa rijden ze gewoon tegen de begrenzer aan. Vaak rond de 90 dus.
DaMookvrijdag 11 april 2008 @ 07:58
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:

Ik hoop dat je mijn positie ook begrijpt, het is voor mij ook moeilijk geweest om deze beslissing te moeten nemen. Maar het schijnt niemand uit te maken wat hulpdiensten doen. Die schijnen alles maar te mogen in de naam der wet.
Nee, ik begrijp je niet. Een domme beslissing nemen is nooit moeilijk. De hulpdiensten MOGEN dat gewoon van de wet. En geloof mij, die chauffeurs hebben een stuk beter verkeersinzicht dan ieder ander op de weg (en daarnaast ogs waardoor ze ook nog extra opvallen).

Je zeurt om niets en moet lekker in je beperkte wereldje in je hoofd blijven en je absoluut niet met de grote mensen wereld bemoeien .
JDudevrijdag 11 april 2008 @ 08:01
Ongelooflijk .

Ga dan zeiken op de petjesdragende puntenrijbewijshouders in hun Honda CRX. Of op de kutscholieren die zich, zonder enig besef van verkeersregels, als een kudde debielen door het verkeer wurmen. Of op de gefrustreerde leaserijder, die zich iedere spits weer een stapje dichter naar zijn hartinfarct bumperkleeft.

Maar nee hoor, meneer (mevrouw?) gaat zich liever druk maken om de mensen die dag en nacht klaar staan voor onze veiligheid.

Epic fail.
DaMookvrijdag 11 april 2008 @ 08:35
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 08:01 schreef JDude het volgende:
Ongelooflijk .

Ga dan zeiken op de petjesdragende puntenrijbewijshouders in hun Honda CRX. Of op de kutscholieren die zich, zonder enig besef van verkeersregels, als een kudde debielen door het verkeer wurmen. Of op de gefrustreerde leaserijder, die zich iedere spits weer een stapje dichter naar zijn hartinfarct bumperkleeft.

Maar nee hoor, meneer (mevrouw?) gaat zich liever druk maken om de mensen die dag en nacht klaar staan voor onze veiligheid.

Epic fail.
Jammer dat jij niet meer blauw bent , had ie 2 "medewerkers" aan kunnen klagen bij de baas .
JDudevrijdag 11 april 2008 @ 08:41
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 08:35 schreef DaMook het volgende:

Jammer dat jij niet meer blauw bent
Sinds december 2005 al niet meer.
DaMookvrijdag 11 april 2008 @ 08:43
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 08:41 schreef JDude het volgende:

[..]

Sinds december 2005 al niet meer.
I know .
Thrilledvrijdag 11 april 2008 @ 08:50
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:
De meeste brandweermannen zijn in dienst van de gemeente. Full time. Dus dat is gewoon hun baan. Dat ze er midden in de nacht eens uit moeten om hulp te verlenen staat in hun CAO en dat wisten ze voordat ze er aan begonnen. Hetzelfde voor de nachtsuster die haar bed uitmoet omdat een bejaarde in de broek heeft gekakt.
Fout.
Als je ook maar even 1 minuutje rond kijkt op www.brandweer.nl
quote:
Feiten

* In Nederland zijn zo’n 27.000 brandweermannen en –vrouwen actief
* ca. 4.500 hiervan werken in beroepsdienst
* ca. 22.500 is vrijwilliger
* Een vrijwilliger krijgt dezelfde opleiding als een beroeps en moet ook hetzelfde aantal uren oefenen
Dus niks 'dat is onze baan', vrijwilliger zijn doe je naast je baan
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:
De overheid heeft zelf altijd de bewering geplaatst dat te hard rijden onderaan de streep niets uit zou maken. Je zou hooguit een paar minuutjes later op de plaats van bestemming zijn.
Dezelfde overheid neemt nu enorme risico's waardoor er op den duur meer mensen kunnen komen te oveliijden dan bij de ramp bij de Twin Towers.
Als je je ook even verdiept in je afzeik-project weet je ook dat er op dit moment een discussie rondgaat over uitruktijden, we moeten binnen 8 minuten ter plaatse zijn, maar veel korpsen komen steeds vaker te laat.. dit gaat dan over enkele minuten.. goh, konden we maar harder rijden door die zelfde lamlullen als jij gooien ze op elke hoek van de straat een stoplichten, verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes neer en maken ze steeds meer en meer 30-km zones.. Wat denk je, ik zal het eens bij de bron aanpakken?
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik voel de verplichting hier iets aan te doen. Elke verkeersdode is er 1 te veel. Gemeenten zijn vaak logge instanties dus kan het nog lang duren voordat ze mijn brief lezen en er iets mee doen. Daarom heb ik deze ook naar de krant gezonden. Wellicht om wat meer druk uit te kunnen oefenen.
Nogmaals, verdiep je eens in het aantal ongelukken met (brandweer)voertuigen of andere hulpverlenende instanties.. zeker de dodelijke, die zijn op 1 hand te tellen.. ga daarentegen moeite doen om alcohol achter het stuur tegen te gaan, veel effectiever en krijg je waarschijnlijk nog steun ook..
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:
Dat ik hier bijna wordt gelynched (ook nog door een medewerker!!!) zie ik dan maar wat bij de klokkenluider hoort. Maar doden die vallen door een te hard rijdende vrachtwagen van de brandweer is ontoelaatbaar.
Daarnaast, waarom mogen alle vrachtwagens met enige aanpassing dan niet harder rijden? Hier zitten ook enorme economische belangen achter. Veel grotere belangen dan een schuurtje die in brand staat.
Omdat een trucker die wat vreten van plaats A naar B rijd misschien geen levens hoeft te redden? geen branden hoeft te blussen? geen pubers uit een auto moet knippen als ze zichzelf weer eens om een boom hebben gevouwen?! relativeer g*vdomme nou es !!
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 01:03 schreef WoefieBlaf het volgende:
Ik hoop dat je mijn positie ook begrijpt, het is voor mij ook moeilijk geweest om deze beslissing te moeten nemen. Maar het schijnt niemand uit te maken wat hulpdiensten doen. Die schijnen alles maar te mogen in de naam der wet.
Nogmaals, verdiep je eens in je die materie!! Er worden steeds meer en meer regeltjes verzonnen voor (tegen!) de hulpdiensten.. je loopt maar een eind in het wilde weg te lullen terwijl je totaal geen weet hebt waar je over praat..
DaMookvrijdag 11 april 2008 @ 08:55
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 08:50 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Fout.
Als je ook maar even 1 minuutje rond kijkt op www.brandweer.nl
[..]

Dus niks 'dat is onze baan', vrijwilliger zijn doe je naast je baan
[..]

Als je je ook even verdiept in je afzeik-project weet je ook dat er op dit moment een discussie rondgaat over uitruktijden, we moeten binnen 8 minuten ter plaatse zijn, maar veel korpsen komen steeds vaker te laat.. dit gaat dan over enkele minuten.. goh, konden we maar harder rijden door die zelfde lamlullen als jij gooien ze op elke hoek van de straat een stoplichten, verkeersdrempels, wegversmallingen, rotondes neer en maken ze steeds meer en meer 30-km zones.. Wat denk je, ik zal het eens bij de bron aanpakken?
[..]

Nogmaals, verdiep je eens in het aantal ongelukken met (brandweer)voertuigen of andere hulpverlenende instanties.. zeker de dodelijke, die zijn op 1 hand te tellen.. ga daarentegen moeite doen om alcohol achter het stuur tegen te gaan, veel effectiever en krijg je waarschijnlijk nog steun ook..
[..]

Omdat een trucker die wat vreten van plaats A naar B rijd misschien geen levens hoeft te redden? geen branden hoeft te blussen? geen pubers uit een auto moet knippen als ze zichzelf weer eens om een boom hebben gevouwen?! relativeer g*vdomme nou es !!
[..]

Nogmaals, verdiep je eens in je die materie!! Er worden steeds meer en meer regeltjes verzonnen voor (tegen!) de hulpdiensten.. je loopt maar een eind in het wilde weg te lullen terwijl je totaal geen weet hebt waar je over praat..
.
Keksivrijdag 11 april 2008 @ 09:26
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:08 schreef WoefieBlaf het volgende:
Waarom beledig je me nu weer door te zeggen dat ik dom ben? Als er al iemand dom is ben jij dat door te zeggen dat een vrachtwagen klaarblijkelijk eenzelfde remafstand heeft bij 80km/h en 120km/h. Dat is volgens de natuurkundige wetten onmogelijk.

Ik kan dat email adres gebruiken om mijn klachten te deponeren? Ik vind het, nogmaals, heel erg onaardig dat je mensen op deze wijze tewoord staat. Helemaal omdat je medewerker bent.
Volgens mij heb jij last van het calimero complex Je bent zelf vrachtwagenchauffeur en wil maar o zo graag wat harder rijden, echter omdat een ander type vrachtwagen dit wel mag maar jij niet vindt je dat oneerlijk. Wat jij echter niet meeneemt in jouw redenatie is het feit dat brandweerlieden hier speciaal een training voor krijgen, vaak ook z.s.m. ter plaatse moeten zijn (denk immers aan de 15 minuten regel). Nu ben ik niet echt op de hoogte van het motorvermogen van een gemiddelde brandwagen maar ik ga er wel vanuit dat het iets hoger is dan dat van een gemiddelde vrachtwagen, plus dat de remcapaciteit vast en zeker wel wat groter is.

Volgens mij ben jij er zo'n eentje die nog even voor een ambulance invoegt, immers, waarom zouden zij harder mogen rijden dan jij? Ik woon in een land waar mensen dit geregeld doen, want waarom zou een ambulance met sirene en geluid harder moeten rijden dan de snelheidslimiet? Ik wens die mensen weinig goeds toe, aangezien het in mijn ogen geljikstaat aan poging tot doodslag!
beertenvrijdag 11 april 2008 @ 11:03
Woefieblaf steelt mijn hart: BHFH is back! Zo veel vastberadendheid in uitzichtloze, volslagen debiele stellingen, heerlijk!

Woefieblaf: als je de reactie van de gemeente hebt zie ik deze graag als gescand plaatje in dit topic terug. Grote bek is prima, moet je het wel waarmaken.

Waarom weet ik eigenlijk zeker dat ik nooit het origineel en de reactie op de brief van de gemeente hier zal zien?
PeeJay1980vrijdag 11 april 2008 @ 11:26
quote:
Op donderdag 10 april 2008 17:45 schreef Youp het volgende:

[..]

ik hoop dat je wat onderbouwingen hebt als berekeningen van de remweg... die kon wel eens een stuk korter zijn dan die van jouw prius of wat voor ander hippie hok je ook rijdt...
Ik vermoed dat dat redelijk gelijk ligt. Een maximum vertraging van ongeveer 1g.
Youpvrijdag 11 april 2008 @ 12:17
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 11:26 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat redelijk gelijk ligt. Een maximum vertraging van ongeveer 1g.
ja precies dus de zelfde remweg.... verschillen in remweg hangen af van de wrijvingscoefficient van band en wegdek en de normaalkracht.

en dat kan zomaar bij een vrachtwagen wel eens gunstiger zijn zeker als er een setje degelijke banden onder ligt...
Sjeenvrijdag 11 april 2008 @ 12:22
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:06 schreef Alexxxxx het volgende:
Stap maar naar mn leidinggevenden hoor Die lachen ook graag. Forum@fok.nl

En je bent OF ongelooflijk dom OF een relkloon Ik hoop serieus het tweede, anders ben ik bang dat je jezelf of anderen in gevaar brengt met je gebrek aan enig inzicht
Ik gok op de relkloon...
Slopervrijdag 11 april 2008 @ 16:19
BHFH lemming
RealZeusvrijdag 11 april 2008 @ 16:42
Ik heb een hoop onzin gezien hier, maar dit is gewoon humor.

Wat is btw een nachtsuster?
RealZeusvrijdag 11 april 2008 @ 17:00
Kijk nou toch wat ik vind:

Boze buurman aan de deur. Niet opengedaan. Politie?

Kortom, TS kan waarschijnlijk net fietsen en is gewoon bang voor al die grote voertuigen.
LeeHarveyOswaldvrijdag 11 april 2008 @ 17:18
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:28 schreef Twanstra het volgende:

[..]

Serieus? Ik heb een afstudeer stage gedaan bij de grootste brandweer fabrikant van Nederland. Waar werk jij dan?
Het systeem is echt insane met aanbestedingen. Daar gaan echt miljoenen over de tafel die helemaal niet nodig zijn. Maar over een begrenzer heb ik nog nooit gehoord. Wel op een ambulance. Die houdt er met 160 mee op. Opzich ook een prestatie aangezien deze toch al snel een 3000KG plus wegen.
En dat weet ik dan weer te ontkrachten. De mercedessen met lage neus gaan toch echt wel de 200 over, als 't moet.

En de motoren zelfs nog een tikje meer.

Die vierkante bakken zoals je in Rotterdam en op de veluwe nog wel eens ziet weet ik niet.
Alexxxxxvrijdag 11 april 2008 @ 17:43
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 17:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

En dat weet ik dan weer te ontkrachten. De mercedessen met lage neus gaan toch echt wel de 200 over, als 't moet.

En de motoren zelfs nog een tikje meer.

Die vierkante bakken zoals je in Rotterdam en op de veluwe nog wel eens ziet weet ik niet.
Met de E-klasse ambulance zou ik persoonlijk niet te rap gaan Met zo'n E-klasse eens met 30 zacht op het rempedaal getikt, ik zat tegen het raam De VW T5jes hebben een 1.9 TDI blok, en gaan gewoon verdomd rap, en onbegrensd. Een VW met containeropbouw kan wat minder snel, maar daar WIL je ook niet heel snel mee.
Thrilledvrijdag 11 april 2008 @ 18:14
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:28 schreef Twanstra het volgende:

[..]

Serieus? Ik heb een afstudeer stage gedaan bij de grootste brandweer fabrikant van Nederland. Waar werk jij dan?
Het systeem is echt insane met aanbestedingen. Daar gaan echt miljoenen over de tafel die helemaal niet nodig zijn. Maar over een begrenzer heb ik nog nooit gehoord. Wel op een ambulance. Die houdt er met 160 mee op. Opzich ook een prestatie aangezien deze toch al snel een 3000KG plus wegen.
Wil je dan even zeggen welke 'systemen' dan overbodig zijn in jou ogen? Ik kan nu namelijk niks bedenken wat echt 100% nutteloos/overbodig is .. ben benieuwd

/edit is geen sarcasme, en ik bedoel de brandweervoertuigen
Twanstravrijdag 11 april 2008 @ 18:34
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:14 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Wil je dan even zeggen welke 'systemen' dan overbodig zijn in jou ogen? Ik kan nu namelijk niks bedenken wat echt 100% nutteloos/overbodig is .. ben benieuwd

/edit is geen sarcasme, en ik bedoel de brandweervoertuigen
Zonneschermen, Koelkasten. ALLES moet automatisch en vooral zo duur mogelijlk.
Aanbestedingstraject kost 10.000euro's extra inplaats van dat het geld oplevert.
ZO kan ik nog wel even doorgaan.
Thrilledvrijdag 11 april 2008 @ 18:44
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:34 schreef Twanstra het volgende:

[..]

Zonneschermen, Koelkasten. ALLES moet automatisch en vooral zo duur mogelijlk.
Aanbestedingstraject kost 10.000euro's extra inplaats van dat het geld oplevert.
ZO kan ik nog wel even doorgaan.
Uhm waar the f*ck heb jij het over? brandweervoertuigen hebben geen koelkasten en zonneschermen etc
Alexxxxxvrijdag 11 april 2008 @ 18:51
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:44 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Uhm waar the f*ck heb jij het over? brandweervoertuigen hebben geen koelkasten en zonneschermen etc
Ambulances iig wel een koelkast
Thrilledvrijdag 11 april 2008 @ 19:13
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:51 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ambulances iig wel een koelkast
In mijn edit doelde ik specifiek op brandweervoertuigen Van ambulance-voertuigen heb ik (te) weinig weet
Repeatvrijdag 11 april 2008 @ 21:03
Er is wel eens gebleken dat met , maar toch sirene rijden nauwelijks tijdswinst oplevert, behalve als er file staat dan. Nu rijden ze over het algemeen wel voorzichtig
Turquaz52vrijdag 11 april 2008 @ 23:38
quote:
Op donderdag 10 april 2008 23:11 schreef Alexxxxx het volgende:
Toevallig werk ik in een fabriek die onder andere brandweerwagens bouwt dus ik WEET welke aanpassingen er gedaan worden. Ik vind het erg onaardig dat je belastingcenten verkwanselt doordat er nu een ambtenaar tijd moet verdoen om jou brief te lezen, zich een breuk te lachen, en op het prikbord in de kantine te hangen. En op dat mailadres kunnen je klachten over mij inderdaad, succes!
Goezo Alexxxxx, k kon het niet beter

Wat een dombo Restpcet verwachten op Fok!?? Na zo'n domme reactie/actie

Restpect moet je hier verdienen vriend