Ik heb op Ebay een paar platen gekocht, van een Amerikaan. Totale waarde $ 40. Wordt vandaag aangeboden door DHL kerel die eist dat ik eerst EUR 40 (!!) aan invoerrechten betaal. Op de kwitantie staat niet uitgelegd hoe ze aan dit bedrag komen. De DHL helpdesk zegt dat dit bedrag best kan kloppen. Onzin, natuurlijk. USD 40 staat gelijk aan EUR 25 en het btw-tarief is 19%, dus dan kom ik op EUR 4,75 excl. evt. inklaringskosten. Volgens DHL is het btw-tarief kennelijk 116%! DHL berekent de invoerrechten zelf, in opdracht van de douane. DHL-muts verwijst mij door naar de helpdesk van de douane. De dienstdoende douaneambtenaar begint zachtjes te huilen bij het horen van de naam DHL en begint een klaagzang over de fouten van de inklaarders. In mijn geval zal er wel een fout met de komma gemaakt zijn, maar ik moet toch echt bij DHL zijn.
En het ergste komt nog. Vervolgens wil ik het, enigszins gedeukte pakket openen: platen in scherven! Ze waren goed verpakt met veel karton en piepschuim bolletjes, maar kennelijk niet opgewassen tegen het gooi- en smijtwerk van die DHL apen. Nu weet ik zeker dat ik teveel invoerrechten betaald heb, dankzij DHL is de douanewaarde van mijn pakket gereduceerd tot nul komma nul. Dus ik heb maar een klacht ingediend om in elk geval de betaalde btw terug te krijgen, voor de aankoopprijs moet de verkoper maar in actie komen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...