Een ingenieur verdient hier ook maar 1300 en kan doorgroeien naar 1600 en that's it. geen vetpot dus. Maar misschien was ik wel gebleven omdat ik dan tenminste als ingenieur zou werken en een uitdaging in mijn werk zou vinden.quote:Op zondag 6 april 2008 17:00 schreef OldJeller het volgende:
Wat als je wel een baan had gevonden waarbij een redelijk salaris verdiende waarmee je tevreden was, was je dan denk je nog steeds teruggegaan?
Je zegt dat het communiceren met Nederlanders allemaal wat soepeler verliep, voel je je na 2,5 jaar nog altijd een buitenstaander in Italië en niet zo zeer één van hen? Voelde je dat de Italiaanse langzamerhand ook jouw cultuur werd of absoluut niet?
ik vindt het gek dat hij zo weinig betaald krijgt Noord italie was per capita rijker dan NL dacht ikquote:Op zondag 6 april 2008 17:46 schreef Grimm het volgende:
Ik heb ook een tijdje in italie gewoond maar ik vond het juist goedkopermaar dat terzijde. Wat verdient een fysio dan ongeveer in Italie
dat is wel bruto he en hij had het over nettoquote:Op zondag 6 april 2008 19:05 schreef Oksel het volgende:
Er zijn weinig HBO'ers in Nederland die een lager startloon dan ¤2300,- hebben.. Onderwijs en verpleging misschien.
Ja, dat is zo. Maar 2300 bruto is nog steeds +/- 1800 netto. Minimaal.quote:Op zondag 6 april 2008 19:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat is wel bruto he en hij had het over netto
dan ga je in NL niet in de randstad wonen (wat altijd een strak plan is natuurlijk)quote:Op zondag 6 april 2008 19:14 schreef AlmightyArjen het volgende:
Noord Italie... De Po-vlakte is ook Noord=Italie en daar verdient men wel zoals in NL. Probleem is dat ik niet op de Po-vlakte zit maar daarboven. Op het "platteland" zeg maar. En hier is het allemaal wat midner omdat er minder industrie is: de economie draait op toerisme hier. Vandaar dat ze minder kunnen betalen: mensen die hier wonen willen toch niet naar de Po-vlakte. Ik wil niet naar de Po-vlakte omdat daar de lucht nog viezer is dan in de randstad, kan ik net zo goed teruggaan naar Nederland. Zie mijn fotoboek voor een kaartje...
Inderdaad. Ik probeer iets in de omgeving van Zwolle te vinden. waar ik vandaan kom. Zitten mijn vrienden enzo ook..quote:Op zondag 6 april 2008 19:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan ga je in NL niet in de randstad wonen (wat altijd een strak plan is natuurlijk)
Als ingenieur kun je ook goed aan de slag in Eindhoven en omgeving
Mooi zeg.quote:Op zondag 6 april 2008 17:40 schreef AlmightyArjen het volgende:
Ik had het over netto salarissen (het systeem is hier nogal anders) en daarnaast had ik al genoemd dat het leven hier duurder is, gemiddeld ongeveer 10%. Boodschappen, verzekeringen, huur enzovoorts...
Fotootje van de stad (15.000 inwoners) waar ik woon:
[ afbeelding ]
Uurtje rijden en ik zit aan de voet van bergen van 3500 meter of in de dolomieten...
Waar zit je? Calabria/Puglia?quote:Op dinsdag 8 april 2008 15:47 schreef Pesche het volgende:
Ik woon nu al 12 jaar in Zuid-Italie. Ik zit in een streek met ee hoog werkloosheidspercentage en heb in de eerste 3 jaar veelal van mijn spaarcenten geleefd en onregelmatig gewerkt in de administratieve sector. Toen kreeg ik vanwege mijn 5 talen de kans om als Salesman bij . een biologisch bedrijf te werken. Na 3 jaar had ik het zooitje wel gezien en ging ik voor mezelf werken als Food Chain Manager voor buitenlandse bedrijven. Daarnaast werk ik part-time bij 2 bedrijven als Business Development Manager. Als ik zin heb dan organiseer ik ook cursussen in Agro-Marketing. Ik krijg regelmatig aanbiedingen maar het moet wel een leuk bedrijf en leuk produkt zijn, de uitdaging moet er wel inzitten. De Marketing & Salessector heeft altijd werk met variabele verdiensten maar gemiddeld heb ik niet te klagen. Ook niet voor Noord-Italiaanse begrippen
quote:Dat emigreren, was het moeilijk?
In het begin wel ja. Je laat alles en iedereen achter. Vooral mijn vrienden mis ik. Nu ik hier een jaar ben en alles op rolletjes loopt: ik wil niet meer terug...
wind uit het oosten en het ruhr gebiedquote:Op donderdag 10 april 2008 14:42 schreef roburt het volgende:
wow hoe komt nederland aan zulke slechte lucht![]()
[ afbeelding ]
2300 bruto is dus echt geen 1800 netto, komt eerder in de buurt van 1650.quote:Op zondag 6 april 2008 19:11 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ja, dat is zo. Maar 2300 bruto is nog steeds +/- 1800 netto. Minimaal.
Uhm... ik woon in de bergen dus niet echt ver uitzicht zeg maar...quote:Op donderdag 17 april 2008 11:03 schreef Pesche het volgende:
Wat ik mooi vindt van Italie is de eindeloze leegt van de lucht. In NL heb je een lage bewolking terwijl in Italie , zoal er wolken zijn, deze hoog ligt, dan praat ik niet over de horizon die ver ligt. soms rij ik in de auto en dan zie ik een eind verder op de bliksem uit de wolken schieten en al spelend andere wolken bereikt, daar krijg ik echt een kik van, ik stop dan even en geniet van een gratis lichtenspel.
We hebben behoefte aan leegte, ons brein hongert naar een verrre horizon, juist in NL, veel van de maatschapppelijke misere komt voor uit het feit dat we te dicht op elkaar zitten, waar kunnen wij nog de lege eenzame mens zijn”
volgens mij zijn dit heuveltjes van maximaal 400 meter... En de wolken lijken lager dan ze zijn omdat ze ver weg zijn...quote:Op dinsdag 22 april 2008 22:35 schreef Pesche het volgende:
Nou de volken zijn bij mijwel iets hoger, maar misschien is de foto op grote hoogte genomen.
Kijken is moeilijk hè?quote:Op donderdag 10 april 2008 17:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wind uit het oosten en het ruhr gebied
jah dat denk ik ook ik zit momenteel in portugal en als je iets nodg heb van de autoriteiten of het ziekenhuis iedereen zegt iets anders :S ik bedoel als je dat in nederland doet vlieg je er denk ik zo uit ook die slapers mentaliteit is een beetje te gaar die mensen bereiken niks omdat ze zo laks zijn !!quote:Op zondag 6 april 2008 17:06 schreef AlmightyArjen het volgende:
Het hier weer weggaan valt inderdaad ook niet mee: heb inmiddels hier ook een behoorlijke vriendenkring plus de prachtige omgeving...
Nee, ik werk fulltime... + overuren die ik niet uitbetaald krijg
Italië is een prachtig land, net zoals veel andere landen. Maar je begint een land pas echt te "snappen" als je er een jaar woont en werkt. Ik kan uit ervaring zeggen: Nederland is één van de beste landen om in te wonen...
Hee AlmightyArjen, ben je intussen weer in Nederland?quote:Op zondag 6 april 2008 15:47 schreef AlmightyArjen het volgende: [knip] Over vier weken vertrek ik...
Ik ben zaterdag teruggekomen. Afscheid was moeilijk in Italië. Een paar vriendinnen die liepen te huilen e.d., kan ik altijd slecht tegen. Collega's die op mijn laatste werkdag een feestje 's avonds hadden georganiseerd. Veel mailtjes van hun met respect e.d. Bij dat soort afscheiden kom je er pas achter wat je nou echt achterlaat. Hetgene wat je achterlaat is altijd meer dan je vermoed.quote:Op woensdag 7 mei 2008 02:47 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Hee AlmightyArjen, ben je intussen weer in Nederland?
Hoe is de terugverhuizing verlopen? Was het afscheid erg pijnlijk, uiteindelijk?
Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen om weer definitief in NL terug te zijn:
hou je ons op de hoogte?
Hoe dan ook, geniet ervan,
en sterkte bij het opnieuw aanpassen aan de NL samenleving!
Ik ben blij dat ik terug ben: heb een goeie baan, een hele lieve vriendin en sta op het punt een huis te kopen. Maar ik mis het leventje wat ik daar had elke dag nog wel hoor. Mooi weer, vooral in de winter altijd zon, elk weekend de bergen in, mijn astma waar ik duidelijk minder last van had...quote:Op maandag 11 januari 2010 13:06 schreef tim2308 het volgende:
En nu na anderhalf jaar? Nog steeds tevreden dat je bent teruggekeerd? Of stiekem toch spijt?
Da's wel heel dramatisch gesteld hoorquote:Op maandag 11 januari 2010 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan nooit terug, je kan alleen maar opnieuw weggaan.
Toen ik na jaren weer in NL kwam wonen was NL veel veranderd, en kwam ik opnieuw in een ander land terecht.
En hoe langer je weg bent, hoe meer waar dit is..... Mijn beste jeugdvrienden zijn intussen getrouwd, verhuisd, veranderd, vertrokken, etc.... Ze wonen allemaal ergens anders, en ze opzoeken zou ook weer betekenen dat ik half Nederland door moet. Daarbij zijn mijn ouders in het jaar dat ik naar de VS vertrok zelf vertrokken vanuit de regio Utrecht, terug naar Twente (of eigenlijk net daarbuiten) waar ze vandaan kwamen, dus ik kom ook niet meer in de woonplaats waar ik (en mijn ouders) vroeger woonden.quote:Op maandag 11 januari 2010 14:30 schreef AlmightyArjen het volgende:
Da's wel heel dramatisch gesteld hoorIk ben ook maar 3 jaar weggeweest. Het stomme is, je hebt veel contact met je vrienden maar ze blijven in je gedachten altijd op hetzelfde punt in hun leven als toen jij wegging. Dingen als "werk jij daar nu al vijf jaar??" Een vriend van me was net ergens begonnen en die werkt dus inmiddels daar vijf jaar terwijl het naar mijn beleving max. 2 jaar zou zijn. Da's wel grappig...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |