Bron: RTLZquote:Shell-ceo: productie olie piekt binnen 10 jaar
De toekomst van Shell is een stukje onzekerder nu topman Jeroen van der Veer heeft gezegd dat binnen tien jaar de conventionele productie van olie en gas zal pieken.
Piek
Van der Veer stelde op een seminar van het toonaangevende Center for Strategic International Studies dat de piek van de conventionele productie van olie en gas binnen tien jaar wordt bereikt. Naast conventionele olie is er ook olie uit onder meer teerzanden. Dit is nu echter nog van relatief gering belang.
Gebrekkig
Volgens Van der Veer spelen de dalende conventionele oliereserves een rol. Ook de gebrekkige toegang tot de resterende reserves, zoals in Saoedi-Arabië, Iran en Venezuela spelen echter een rol.
Obstakels
Olie en gas op moeilijk te winnen plaatsen vergen dure technologieën en hoge investeringen en het duurt steeds langer voordat de productie kan worden opgestart.
quote:Volgens sommigen heeft de productie van olie het plafond bereikt, maar dit is officieel niet bewezen. Er wordt zelfs gesproken over het zogenaamde 'Peak Oil' scenario. Peak Oil wordt gezien als het einde van het eerste deel van het olietijdperk: dat van goedkope, overvloedig beschikbare energie en een immer stijgende economische groei. Maar ook dit is slechts een theorie waar mensen die van conspiracy theoriën houden graag over praten. Het is nog niet bewezen dat het al zover is.
Het fok stukje ontkent niet wat de topman zegt. Volgens hem is peakoil ook nog niet bereikt.quote:Op vrijdag 4 april 2008 14:42 schreef pberends het volgende:
Bron: RTLZ
Zie ook het filmpje in de bron.
Gelukkig is het volgens de FOK Frontpageredactie maar een conspiracy! http://beta.frontpage.fok.nl/nieuws/86148
[..].
Wat mij betreft heeft PeakOil een hogere geloofwaardigheid dan de economische voorspellingen van het CBS. Om het daarmee een conspiracy te noemen vind ik nergens op slaan.quote:Op vrijdag 4 april 2008 15:20 schreef Semisane het volgende:
Ach ja...het kan natuurlijk ook zijn dat die topman van Shell denkt dat het wellicht wel een leuke invloed heeft op de olieprijs als hij zo nu en dan het woordje peakoil er tegen aangooit.
Dit gezegd is peakoil 1 van dat soort conspiracy theorien die een vrijhoog waarschijnlijkheid factor heeft imho.
Aan de andere kant hebben dit soort berichten wellicht het effect dat er meer geld in alternatieven wordt gestoken...en dat zou niet zo erg zijn...zeg maar.
Ze noemen het een conspiracy theory dat peakoil al bereikt zou zijn.quote:Op vrijdag 4 april 2008 15:40 schreef pberends het volgende:
Wat mij betreft heeft PeakOil een hogere geloofwaardigheid dan de economische voorspellingen van het CBS. Om het daarmee een conspiracy te noemen vind ik nergens op slaan.
Och ja...ik had conspiracy ook even tussen de "" moeten zetten, want persoonlijk heb ik het eea al over gelezen en mij lijkt het ook redelijk waarschijnlijk dat we er tegen aan gaan lopen, de vraag is alleen wanneer en op welke manier het een impact gaat hebben, want vooral over die impact die het gaat hebben, gaan de meest wilde verhalen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 15:40 schreef pberends het volgende:
[..]
Wat mij betreft heeft PeakOil een hogere geloofwaardigheid dan de economische voorspellingen van het CBS. Om het daarmee een conspiracy te noemen vind ik nergens op slaan.
Ik vraag het me af, ondanks dat de USA verschillende economische recessies heeft gekent de laatste 20 jaar, is het gebruik van olie alleen maar toegenomen, ook tijdens die recessies.quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:05 schreef Basp1 het volgende:
Wanner de VS in een depressie tercht zou komen dan zou het wel eens 5 jaar langer kunnen duren voordat de piek bereikt wordt.
Denk het niet, alle olie wordt direct opgekocht door opkomende economieën.quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:05 schreef Basp1 het volgende:
Wanner de VS in een depressie tercht zou komen dan zou het wel eens 5 jaar langer kunnen duren voordat de piek bereikt wordt.
Dat sowieso, wat denk jij? Het is Shell waar we over praten, geen filantropenclubje.quote:gaan de prijzen van benzine zeker omhoog?
Idd, die dragen mee aan het pieken van de oliequote:Op vrijdag 4 april 2008 18:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Denk het niet, alle olie wordt direct opgekocht door opkomende economieën.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |