[b]H&M in zee met Japanse jongens
AMSTERDAM – Margareta van den Bosch (65) was 21 jaar lang het creatieve brein achter de Zweedse modeketen H&M. Ze introduceerde onder meer de designcollecties (betaalbare creaties van internationaal bekende ontwerpers), die wereldwijd gretig aftrek vinden. Na Viktor & Rolf, Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Roberto Cavalli is nu de beurt aan het bij velen minder bekende Japanse merk Comme des Garçons. Margareta, die even in ons land was, vertelt waarom ze uit alle designers juist voor dit artistieke merk koos.[/b
![]()
Margareta van den Bosch is altijd op zoek naar vernieuwing.
![]()
Het topstuk uit de Comme-collectie die op 13 november in de verkoop gaat.
![]()
Voor mannen is er volop keuze: pakken, truien, shirts en veel accessoires.
Na het daverende succes van Roberto Cavalli die vorig jaar met zijn goedkope collectie alle verkooprecords heeft verbroken, viel nu de eer aan Comme des Garçons om een designcollectie voor een H&M-prijsje te maken. Een ongewone keuze, omdat het Japanse merk van ontwerpster Rei Kawakubo voornamelijk bekend staat als intellectueel. De stukken zijn doorgaans niet makkelijk en behoeven uitleg. Zo is een jasje niet gewoon een jasje, maar ontbreekt er een mouw, is de kraag asymmetrisch of is de stof zo bijzonder dat je niet weet of je het nu mooi moet vinden of als onafgewerkt moet bestempelen.
Toen Rei Kawakubo haar in 1969 in Tokio opgerichte merk Comme des Garçons in 1978 in Parijs lanceerde, werd ze met de nek aangekeken door de gevestigde orde. De gitzwarte creaties van Comme en de twee andere Japanners Issey Miyake en Yohji Yamamoto werden omschreven als Hiroshima chic.
„Comme is geen voor de hand liggende partner”, erkent Margareta van den Bosch, die nu ze met pensioen is alleen nog verantwoordelijk is voor de H&Mdesigncollecties. „Je zoekt altijd naar een ontwerper die vernieuwend is. Ons streven is om steeds te blijven verrassen. Comme doet dat. Volgende week openen we onze eerste winkel in Tokio, dus is het ook logisch dat we een Japanse ontwerper zouden aantrekken voor de alweer vijfde gastcollectie.”
Dat Comme kort nadat bekend werd dat ze in zee gingen met H&M ook een deal sloot met het Franse luxemerk Louis Vuitton, vindt Van de Bosch geen bezwaar. Margareta: „Die samenwerking is van een heel andere orde. De tas die Comme voor ons heeft gemaakt, wijkt zo af van die van Vuitton; dat is geen concurrentie. En daarbij heeft Comme vaker samengewerkt met andere merken.”
Toch zal het gros van het winkelend publiek het avant-gardistische label niet kennen. „Dat geeft niets”, zegt Van den Bosch. „In Zweden kenden ze Viktor & Rolf, die twee jaar geleden een collectie voor ons maakte, ook niet. Voor die ontwerpers is het een kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken en wij krijgen mensen in de winkel die er anders wellicht nooit komen.” „Comme heeft ook simpele dingen”, zegt Margareta terwijl ze ons door de collectie heen loodst. Om dat te bewijzen laat ze een eenvoudig zwart jasje van gabardine zien, gevolgd door een paardrijbroek, een asymmetrisch wollen shortje, een trenchcoat met satijnen knopen, een pak van gekookt wol en het topstuk: een jas/jurk met ruches. Voor mannen zijn er truien, shirts met stippen, pakken van wol en truien met stippen. Daarbij zijn er ook accessoires als een portemonnee, tas en sjaals en een uniseks geur.
Dat de designcollecties zo gretig aftrek vinden, verbaast haar ook. Margareta: „We zijn immers niet de enige die met beroemde ontwerpers in zee gaan. Dat Cavalli zelfs in Zweden een enorm succes was, dat hadden we niet durven dromen.”
Maar met Comme des Garçons bestaat de kans dat massahysterie uitblijft. „Ach, het kan niet altijd feest zijn. Zo kunnen we ook weinig beginnen aan het feit dat de collectie een half uur na de verkoop op eBay staat. Ik heb gezien hoe een man op een rek afstormde, alle jurken greep en naar de kassa vertrok. We kunnen hem toch niet verbieden om te kopen ook al was het duidelijk dat hij de kleding niet voor zichzelf kocht?”
Volgend jaar opent de keten de eerste winkel in Rusland. Kunnen we voor volgend jaar een Russische gastontwerper verwachten? Margareta: „We zijn al in gesprek met de volgende designer, maar ik verklap nog niet wie dat gaat worden.”