bronquote:Na Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor & Rolf en Roberto Cavalli, zal Comme de Garçons’ oprichter en hoofdontwerper Rei Kawakubo aankomend najaar een H&M’s guest designercollectie creëren.
Rei Kawakubo, bekend geworden en bewonderd vanwege haar creativiteit en artistieke kwaliteiten, zal een dames- en een herencollectie ontwerpen en zelfs een aantal kinderitems. Accessoires en een exclusieve unisex geur zullen ook deel uitmaken van de collectie.
‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de balans tussen creatie en commercie. Het is een dilemma, hoewel voor mij de creatie altijd voorop stond. Het is een fascinerende uitdaging om met H&M samen te werken, aangezien het de mogelijkheid biedt om dat dilemma tot in het extreme door te voeren en er een oplossing voor te vinden’, zegt Rei Kawakubo van Comme des Garçons.
‘Rei Kawakubo stond al heel lang bovenaan ons verlanglijstje, en het verheugd ons dan ook dat ze ervoor heeft gekozen om met ons samen te werken. We hebben enorm veel respect voor de modefilosofie van Kawakubo die afwijkt van de gebaande paden in de mode en we bewonderen haar artistieke benadering met betrekking tot design. We zien er vooral naar uit om de collectie in Kawakubo’s thuisland te lanceren, tijdens de opening van onze nieuwe winkel in Japan’, aldus Margareta van den Bosch, artistiek adviseur van H&M.
De wereldprimeur gaat naar Japan, waar de collectie begin november als eerste verkocht zal worden tijdens de opening van H&M’s tweede winkel in Tokio. De start van de verkoop in de overige H&M landen volgt een aantal dagen later.
Inderdaadquote:Op donderdag 3 april 2008 15:09 schreef Ooi86 het volgende:
In november dus pas? Herinner me tegen die tijd nog maar een keer
Dat zou zomaar eens kunnen, aangezien ik er nog nooit van gehoord hadquote:Op donderdag 3 april 2008 15:54 schreef Innocence het volgende:
Wow wat een leuke samenwerking!
Misschien ook wat minder populair? Ik hoop 't, dan ga ik ook 's kijken.
Comme de Garcons is een grote winkelketen in Japan. Volgens mij redelijk vergelijkbaar met de H&M, dus wat dat betreft vind ik de aankondiging wat vreemd. Aan de andere kant zijn ze in Japan wel een stuk modieuzer, dus het kan wel leuk worden.quote:Op donderdag 3 april 2008 19:48 schreef Miracle_Drug het volgende:
Dat zou zomaar eens kunnen, aangezien ik er nog nooit van gehoord had
Eh, sorry maar het is geen winkelketen. Het is een vrij alternatief, prijzig merk wat je ook wel aan de collecties hierboven kunt zien. (Edit: zie dat je er zelf ook al achter bent).quote:Op donderdag 3 april 2008 20:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Comme de Garcons is een grote winkelketen in Japan. Volgens mij redelijk vergelijkbaar met de H&M, dus wat dat betreft vind ik de aankondiging wat vreemd. Aan de andere kant zijn ze in Japan wel een stuk modieuzer, dus het kan wel leuk worden.
Mja ze hebben wel allemaal kleine boetiekjes in de grotere warenhuizen, zeg maar de Bijenkorfs van Japan, daar kende ik ze van. En daar is het ook niet overdreven modieus (bijvoorbeeld* ). Alhoewel ik nu zie dat de prijzen wel on-Japans zijn, damn. Het hippe gedeelte van het merk zijn waarschijnlijk de guerilla winkels.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:02 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Eh, sorry maar het is geen winkelketen. Het is een vrij alternatief, prijzig merk wat je ook wel aan de collecties hierboven kunt zien. (Edit: zie dat je er zelf ook al achter bent).
Cavalli is ook niet mijn dingquote:Op dinsdag 8 april 2008 10:02 schreef MissGolightly het volgende:
Niet echt mijn ding, maar alles beter dan Cavalli!
Target (Amerikaans 'warenhuis', helaas versturen ze niet naar Europaquote:Op dinsdag 8 april 2008 11:26 schreef Locusta het volgende:
[..]
Cavalli is ook niet mijn dingAl die dierenprintjes en een beetje dat "ordinaire"...
Ik hoop nog een keer op een samenwerking met PradaMaar dat zal 'em wel niet worden.
bronquote:
W Magazine has the first look at the COMME des GARCONS for H&M collaboration slated to release in November, when I initially saw bad images circulating around the web I wasn’t too impressed. But after seeing this preview it has gotten me back into it, the range consists of:
Mostly black and with Japanese tomboy airs, the H&M collection includes a range of tailored jackets, many deconstructed, along with cropped pants, baggy shorts and a variety of skirts in stretch wool. On the perkier side are polkadot knits in jersey or merino wool, colorful shirts—some with dots—and a “showpiece” coatdress decorated here and there with dense Victorian ruffles. There are also accessories and a unisex perfume with notes of cedar and patchouli but, alas, no children’s wear.
Duurder dan gewoon h&m spul, (veel) goedkoper dan normale designer prijzen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 12:11 schreef Nozuka het volgende:
Teveel polka dots.Hoe zijn de prijzen van de H&M designer collaborations? Liggen die veel hoger dan de normale H&M prijzen?
Inmiddels gekochtquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:38 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Ik stond een tijdje terug op het punt wat CdG te kopen, maar nog heel ff uitgesteld.
Gewoon voor de heb, jaquote:Op woensdag 22 oktober 2008 17:41 schreef le_knightclub_soda het volgende:
Ondanks alle kritiek en het feit dat de meeste mensen normaal niks met deze designers hebben zal het straks wel weer rijen dik staan voor de ingang.
misschien is het cashmere?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 18:38 schreef VegaKip het volgende:
Ik vind de jasjes leukMaar wel best duur...En waarom is die sjaal zo duur?
Ik vind de herencollectie ook wat saai.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:50 schreef Lisandro het volgende:
Ik vind er niets aan, en dan heb ik het alleen over de herencollectie.. Ik vroeg me af wat nu op de website staat is dat de hele collectie of maar een gedeelte.?
bronquote:[b]H&M in zee met Japanse jongens
AMSTERDAM – Margareta van den Bosch (65) was 21 jaar lang het creatieve brein achter de Zweedse modeketen H&M. Ze introduceerde onder meer de designcollecties (betaalbare creaties van internationaal bekende ontwerpers), die wereldwijd gretig aftrek vinden. Na Viktor & Rolf, Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Roberto Cavalli is nu de beurt aan het bij velen minder bekende Japanse merk Comme des Garçons. Margareta, die even in ons land was, vertelt waarom ze uit alle designers juist voor dit artistieke merk koos.[/b
Margareta van den Bosch is altijd op zoek naar vernieuwing.
Het topstuk uit de Comme-collectie die op 13 november in de verkoop gaat.
Voor mannen is er volop keuze: pakken, truien, shirts en veel accessoires.
Na het daverende succes van Roberto Cavalli die vorig jaar met zijn goedkope collectie alle verkooprecords heeft verbroken, viel nu de eer aan Comme des Garçons om een designcollectie voor een H&M-prijsje te maken. Een ongewone keuze, omdat het Japanse merk van ontwerpster Rei Kawakubo voornamelijk bekend staat als intellectueel. De stukken zijn doorgaans niet makkelijk en behoeven uitleg. Zo is een jasje niet gewoon een jasje, maar ontbreekt er een mouw, is de kraag asymmetrisch of is de stof zo bijzonder dat je niet weet of je het nu mooi moet vinden of als onafgewerkt moet bestempelen.
Toen Rei Kawakubo haar in 1969 in Tokio opgerichte merk Comme des Garçons in 1978 in Parijs lanceerde, werd ze met de nek aangekeken door de gevestigde orde. De gitzwarte creaties van Comme en de twee andere Japanners Issey Miyake en Yohji Yamamoto werden omschreven als Hiroshima chic.
„Comme is geen voor de hand liggende partner”, erkent Margareta van den Bosch, die nu ze met pensioen is alleen nog verantwoordelijk is voor de H&Mdesigncollecties. „Je zoekt altijd naar een ontwerper die vernieuwend is. Ons streven is om steeds te blijven verrassen. Comme doet dat. Volgende week openen we onze eerste winkel in Tokio, dus is het ook logisch dat we een Japanse ontwerper zouden aantrekken voor de alweer vijfde gastcollectie.”
Dat Comme kort nadat bekend werd dat ze in zee gingen met H&M ook een deal sloot met het Franse luxemerk Louis Vuitton, vindt Van de Bosch geen bezwaar. Margareta: „Die samenwerking is van een heel andere orde. De tas die Comme voor ons heeft gemaakt, wijkt zo af van die van Vuitton; dat is geen concurrentie. En daarbij heeft Comme vaker samengewerkt met andere merken.”
Toch zal het gros van het winkelend publiek het avant-gardistische label niet kennen. „Dat geeft niets”, zegt Van den Bosch. „In Zweden kenden ze Viktor & Rolf, die twee jaar geleden een collectie voor ons maakte, ook niet. Voor die ontwerpers is het een kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken en wij krijgen mensen in de winkel die er anders wellicht nooit komen.” „Comme heeft ook simpele dingen”, zegt Margareta terwijl ze ons door de collectie heen loodst. Om dat te bewijzen laat ze een eenvoudig zwart jasje van gabardine zien, gevolgd door een paardrijbroek, een asymmetrisch wollen shortje, een trenchcoat met satijnen knopen, een pak van gekookt wol en het topstuk: een jas/jurk met ruches. Voor mannen zijn er truien, shirts met stippen, pakken van wol en truien met stippen. Daarbij zijn er ook accessoires als een portemonnee, tas en sjaals en een uniseks geur.
Dat de designcollecties zo gretig aftrek vinden, verbaast haar ook. Margareta: „We zijn immers niet de enige die met beroemde ontwerpers in zee gaan. Dat Cavalli zelfs in Zweden een enorm succes was, dat hadden we niet durven dromen.”
Maar met Comme des Garçons bestaat de kans dat massahysterie uitblijft. „Ach, het kan niet altijd feest zijn. Zo kunnen we ook weinig beginnen aan het feit dat de collectie een half uur na de verkoop op eBay staat. Ik heb gezien hoe een man op een rek afstormde, alle jurken greep en naar de kassa vertrok. We kunnen hem toch niet verbieden om te kopen ook al was het duidelijk dat hij de kleding niet voor zichzelf kocht?”
Volgend jaar opent de keten de eerste winkel in Rusland. Kunnen we voor volgend jaar een Russische gastontwerper verwachten? Margareta: „We zijn al in gesprek met de volgende designer, maar ik verklap nog niet wie dat gaat worden.”
bronquote:Aankooplimiet bij H&M-collectie Comme des Garçons
Klanten van modeketen H&M mogen donderdag maximaal twee exemplaren kopen van elk kledingstuk uit de collectie van Comme des Garçons.
De maatregel moet voorkomen dat een groot deel van de collectie op veilingsites belandt. De Zweedse modegigant H&M begint donderdag met de verkoop van de collectie van Comme des Garçons in zijn Nederlandse filialen.
H&M besloot tot deze opvallende limiet na de ervaringen met de verkoop van werk van andere bekende ontwerpers, zoals Viktor & Rolf.
Pofbroeken
De collectie van Comme des Garçons is ontworpen door Rei Kawakubo. De collectie is opvallend te noemen en bevat - de voor Kawakubo - kenmerkende elementen zoals stippenpatronen, pofbroeken en bijzondere jasjes.
Dat van die max 2 stuks per klant klopt niet. Het is wel zo dat je maar 7 dagen hebt om het te ruilen....quote:
Nee, vind de kleding echt afschuwelijk!quote:Op woensdag 12 november 2008 18:58 schreef alors het volgende:
Gaan er nog mensen voor de winkels liggen morgen voor deze wanmode?
Ikke niet.. vind deze collectie echt zo ontzettend lelijk gewoon!quote:Op woensdag 12 november 2008 18:58 schreef alors het volgende:
Gaan er nog mensen voor de winkels liggen morgen voor deze wanmode?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |