FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Tips tegen fietsdiefstal
cinnamongirldonderdag 3 april 2008 @ 12:38
Elke dag worden er in Nederland 2000 fietsen gestolen.

In de 'risicosteden' (=een term van fietsverzekeraars en politie) ben je slechts houder, en geen eigenaar van een fiets.
Na 8 jaar in Amsterdam te hebben gewoond, en 2 jaar in Den Haag zijn er pak 'm beet 8 fietsen van mij gejat, hetzij vernield (ik heb tweemaal mijn fiets voorwielloos aangetroffen!).

Na jarenlang een gelaten houding te hebben gehad ('what can you do') ben ik het beu.
Ik heb de laatste jaren mijn fietsen verzekerd, en elke keer als de fiets wordt gejat, eindigt de verzekering. Ook wordt er minder uitgekeerd dan de fiets en toebehoren heeft gekost (alleen de aanschafwaarde van de fiets wordt vergoed!).
Zo is het ondanks de verzekering geen kosteloze grap.
Om nog maar niet te spreken van de frustratie die je voelt zodra je merkt dat je fiets weer eens ontvreemd is,

Ik heb maar weer eens een nieuwe fiets gekocht.
Ik heb geen stalling; wel lantaarnpalen en fietsenrekken. Uiteraard is de fiets uitgerust met een AXA ringslot Defender en een kettingslot, de ABUS Steel-o-Chain, welke laatste volgens een test van de Fietsersbond een van de beste sloten is.

Hebben jullie ook tips om het dieven zo moeilijk mogelijk te maken?
Wat ik heb gevonden:

-Fietsslot zo hoog mogelijk vastmaken, zodat de dief minder kracht kan zetten.
-Slot nooit alleen om voorwiel en vast object vastmaken, want dan loop je kans dat men je fiets steelt en alleen het voorwiel achterlaten. Haal het slot door het frame.
-Kabelsloten en spiraalkabels zijn nutteloos; die zijn zo doorgeknipt (ik zie ze ook overal liggen)

De fietsslotentests die ik heb gevonden zijn overigens allemaal vrij gedateerd. Misschien zijn daarin ook nieuwe ontwikkelingen?
Mirjamdonderdag 3 april 2008 @ 12:40
ik heb een axaslot met zo'n kabel die daarin past, maar dat is dus eigenlijk niks?
veiligheidsspeldjedonderdag 3 april 2008 @ 12:41
U-vormige sloten zijn ook vrij nutteloos schijnt. D.m.v. draaiing snel open te breken.
En vermijdt het om je fiets op cs te stallen, de jatpogingen die zijn ondernomen op mijn fiets waren altijd daar.
Mirjamdonderdag 3 april 2008 @ 12:42
als ik m'n fiets op het station moet zetten, gaat 'ie altijd in de bewaakte stalling
cinnamongirldonderdag 3 april 2008 @ 12:44
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:40 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb een axaslot met zo'n kabel die daarin past, maar dat is dus eigenlijk niks?
Die sloten schijnen appeltje-eitje te zijn voor dieven.
In combinatie met een goed kettingslot zit je een stuk beter. Hoe meer verschillende sloten je hebt, hoe sneller de dief jouw fiets overslaat (kost teveel tijd!)
Godtjedonderdag 3 april 2008 @ 12:44
Bewaakte stalling vaak gebruiken
Op het station in elk geval en in Haarlem zijn er een aantal welke gratis zijn. Echt perfect
maokdonderdag 3 april 2008 @ 12:46
Ik geloof dat er ook chips bestaan waarmee je kan zien waar je fiets is. Maar dat weet ik niet zeker, zou ook nog iets kunnen zijn wat in ontwikkeling is.

Die sloten met gehadstaal zijn het beste (van die platte schakels)

Tips: Zet hem beter vast dan de fiets ernaast. Opvallend maken met kleuren en dingetjes in spaken enzo. Kinderzitje schijnt ook te werken.
Sympathiekdonderdag 3 april 2008 @ 12:47
Ik woon al paar jaartjes in Den Haag (Laak), en heb hier 4 fietsen van mij buiten staan. Nog nooit gejat
Copycatdonderdag 3 april 2008 @ 12:49
Ooit van een junk gehoord: Je AXA slot niet met moertjes en boutjes aan de fiets bevestigen, maar als los slot gebruiken. Zo kan er geen kracht achter worden gezet.
cinnamongirldonderdag 3 april 2008 @ 12:51
Bij de NS Stations in mijn buurt zijn ook bewaakte stallingen.
Het liefst zou ik echter vanaf mijn huis op de fiets stappen!

Ik las ook ergens tips over de lokatie van het stallen:

-Vermijd het om je fiets te stallen waar het heel druk is: mensen zijn druk en letten niet op! Stations zijn dus een no-go.
-Stal je fiets bij een bushokje. Daar wachten constant mensen en die letten wel op.
cinnamongirldonderdag 3 april 2008 @ 12:53
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:46 schreef maok het volgende:
Ik geloof dat er ook chips bestaan waarmee je kan zien waar je fiets is. Maar dat weet ik niet zeker, zou ook nog iets kunnen zijn wat in ontwikkeling is.

Die sloten met gehadstaal zijn het beste (van die platte schakels)

Tips: Zet hem beter vast dan de fiets ernaast. Opvallend maken met kleuren en dingetjes in spaken enzo. Kinderzitje schijnt ook te werken.
Lelijk maken lijkt mij ook een goed idee!
Ik spuit mijn fiets misschien wel geel met paarse stippen

En wat die kinderzitjes betreft: ik las juist dat dat een fiets juist jatgevoeliger maakt omdat de zitjes het goed doen op Marktplaats!
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:49 schreef Copycat het volgende:
Ooit van een junk gehoord: Je AXA slot niet met moertjes en boutjes aan de fiets bevestigen, maar als los slot gebruiken. Zo kan er geen kracht achter worden gezet.
Goeie tip
Hephaistos.donderdag 3 april 2008 @ 13:10
Verroeste kutfiets gebruiken, met een slot dat drie keer zo duur is als de fiets zelf.
Becherovkadonderdag 3 april 2008 @ 13:24
Had hier een boel getypt toen mn bericht verdween

Maare, koop een slot met gehard stalen schakels en pleur dat U slot in de gracht. Die sloten met geharde schakels kunnen niet geknipt worden. Worden veel gebruikt in Utrecht en van de vele sloten die ik opengeknipt op straat heb zien slingeren is het nog nooit zo'n slot geweest. Ze zijn inmiddels vrij populair. Verder altijd je slot door je voorwiel en frame halen, anders eindig je op een dag met óf een frame, óf een wiel. Oh en ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat je hem áltijd, áltijd aan een paal of hek moet vastmaken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Becherovka op 03-04-2008 13:33:05 ]
nerd4saledonderdag 3 april 2008 @ 13:49
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:47 schreef Sympathiek het volgende:
Ik woon al paar jaartjes in Den Haag (Laak), en heb hier 4 fietsen van mij buiten staan. Nog nooit gejat
Hier idem (ook Laak toevallig).
Mijn fiets staat regelmatig bij Hollands Spoor, bij de HHS en in het centrum maar nog nooit gejat.
Den Haag is eigenlijk de enige plaats waar ik woon / heb gewoond, waar nog nooit een fiets van mij gejat is; inmiddels al ruim 8 jaar.
Ik maak 'm wel altijd met 2 sloten vast: zo'n gewoon vast Axa slot door het achterwiel en een ketting door frame en voorwiel ergens aan vast.
Little_Meaniedonderdag 3 april 2008 @ 13:58
fietsen
cinnamongirldonderdag 3 april 2008 @ 15:36
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:47 schreef Sympathiek het volgende:
Ik woon al paar jaartjes in Den Haag (Laak), en heb hier 4 fietsen van mij buiten staan. Nog nooit gejat
Ik moet zeggen dat er 7 zijn gejat in Amsterdam, en 1 in Den Haag!
Nu woon ik sinds een paar weken in Voorburg, ook een risicostad. Ik ben benieuwd.

foute opmerking:
Misschien blijft je fiets in Laak gewoon staan, omdat a) de meeste bewonders daar niet fietsen en b) omdat men daar meer op straat leeft en er dus controle is
/foute opmerking
Turquaz52zaterdag 5 april 2008 @ 21:54
sloten...

Mensen nemen die fiets tegenwoordig gewoon met de hand mee, achter een scooter of op een aanhangwagen en gaan lekker thuis relax op hun gemak met een flex door de sloten heen..
en ja, ik weet het omdat ik hier in de buurt veel jongens ken die die dingen doen/hebben gedaan...;)
Copycatzaterdag 5 april 2008 @ 22:05
Daarom moet je je fiets ook altijd ergens aan vast zetten.
Ik heb altijd twee sloten bij me: een los AXA slot en een kettingslot om de fiets aan een paal oid vast te maken.
Turquaz52zaterdag 5 april 2008 @ 23:12
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 22:05 schreef Copycat het volgende:
Daarom moet je je fiets ook altijd ergens aan vast zetten.
Ik heb altijd twee sloten bij me: een los AXA slot en een kettingslot om de fiets aan een paal oid vast te maken.
En zo hoort het, want die laten ze dan meestal ook liggen
Cyclonistzondag 6 april 2008 @ 11:40
Koop een (Weissenfels) gehard stalen kettingslot, en hang je fiets dan vast aan paal / rek met de ketting door het voorwiel en frame samen.

Meerdere sloten is eigenlijk nog beter, hoe langer ze er mee bezig zijn hoe minder aantrekkelijker het is. Zet je fiets dus naast een fiets die gemakkelijker te jatten is!

Een ouder rammelbakje kun je eventueel in alle kleuren van de regenboog spuiten, die verkoopt namelijk niet meer zo makkelijk door omdat hij zo herkenbaar is.
Cyclonistzondag 6 april 2008 @ 11:41
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:40 schreef Cyclonist het volgende:
*oops*
GizartFRLzondag 6 april 2008 @ 11:48
*Zadel loshalen.
*Frame van fiets vullen met explosief materiaal.
*Ontsteking op afstand in frame plaatsen.

Fiets weg?

*Onsteking inschakelen.
*Kijken op het nieuws waar de explosie was.
*Lijk postuum als fietsendief aanwijzen.
Wokkelzondag 6 april 2008 @ 11:52
Kwam net iets interessants tegen in http://www.fietsersbond.nl/dbfilestream.asp?id=4429

Koop dus een slot met vierkante schakels. Een betonschaar kan het minste kracht zetten bij een maximaal geopende bek, hoe meer materiaal de betonschaar dus moet knippen bij het begin hoe lastiger het wordt.

Zie de top 3 in deze test, allemaal vierkante schakels.
cinnamongirlzondag 6 april 2008 @ 13:11
quote:
Op zondag 6 april 2008 11:48 schreef GizartFRL het volgende:
*Zadel loshalen.
*Frame van fiets vullen met explosief materiaal.
*Ontsteking op afstand in frame plaatsen.

Fiets weg?

*Onsteking inschakelen.
*Kijken op het nieuws waar de explosie was.
*Lijk postuum als fietsendief aanwijzen.
Iets vriendelijker variant: fiets onder stroom zetten. Schrikt ongetwijfeld af zonder dodelijk te zijn.
Sloperzondag 6 april 2008 @ 15:02
Ik snap niet dat je 7 fietsen laat jatten.

AXA ringslot op de normale plaats. Een inderdaad een scooter of motorslot met gehard stalen (vierkante) schakels door het voorwiel en frame aan een paal/brug/hek etc etc.

Knappe jongen die dat los krijgt....
Wokkelzondag 6 april 2008 @ 15:56
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:02 schreef Sloper het volgende:
Ik snap niet dat je 7 fietsen laat jatten.

AXA ringslot op de normale plaats. Een inderdaad een scooter of motorslot met gehard stalen (vierkante) schakels door het voorwiel en frame aan een paal/brug/hek etc etc.

Knappe jongen die dat los krijgt....
En niet vergeten de ketting hoog te plaatsen, zodat de betonschaar niet op de grond gelegd kan worden met de ketting tussen de bek. Als de ketting hoog hangt kan het lichaamsgewicht niet gebruikt worden om te knippen.

Een paal valt dus af, want dan leg je de fiets plat en dan ligt de ketting dus ook weer op de grond.
Cyclonistzondag 6 april 2008 @ 16:32
quote:
Op zondag 6 april 2008 15:56 schreef Wokkel het volgende:

[..]

En niet vergeten de ketting hoog te plaatsen, zodat de betonschaar niet op de grond gelegd kan worden met de ketting tussen de bek. Als de ketting hoog hangt kan het lichaamsgewicht niet gebruikt worden om te knippen.

Een paal valt dus af, want dan leg je de fiets plat en dan ligt de ketting dus ook weer op de grond.
Als je deze om de paal doet, door de spaken (hoog in het wiel) en door je frame, hangt je ketting echt niet op de grond.
Wokkelzondag 6 april 2008 @ 16:37
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:32 schreef Cyclonist het volgende:

[..]

Als je deze om de paal doet, door de spaken (hoog in het wiel) en door je frame, hangt je ketting echt niet op de grond.
Tot ze de fiets op zijn zij leggen (dus plat op de grond), dan wel.
Geqxonmaandag 7 april 2008 @ 13:58
Tip: Pak een onbekend merk. De meeste junks hebben vaak een trucje, en die zal hier niet op werken.
TheThirdMarkmaandag 7 april 2008 @ 14:21
quote:
Op donderdag 3 april 2008 12:46 schreef maok het volgende:
Ik geloof dat er ook chips bestaan waarmee je kan zien waar je fiets is. Maar dat weet ik niet zeker, zou ook nog iets kunnen zijn wat in ontwikkeling is.

Die sloten met gehadstaal zijn het beste (van die platte schakels)

Tips: Zet hem beter vast dan de fiets ernaast. Opvallend maken met kleuren en dingetjes in spaken enzo. Kinderzitje schijnt ook te werken.


Had eens een mountainbike met een shitload aan kettingen vastgezet:

1 ketting om voorwiel en frame
2 ketting om achterwiel en frame
3 voorwiel aan fietsenstalling
4 achterwiel aan fietsenstalling
5 frame aan fietsenstalling.

Onder het motto: dan krijgen ze helemaal niets meer.

Dus 4 uur later vond ik alleen mijn voorwiel terug. De rest hebben ze met een verdomde MOTERSLIJPER gewoon opengeslepen

Midden op de godvergeten dag

* TheThirdMark heeft de natte droom om eens zijn fiets te stallen en een claymore aan het zadel te bevestigen.
Geqxonmaandag 7 april 2008 @ 14:37
Een kinderzitje is ook een goeie. En dan een "Als je mama's fiets steelt kan ze mij niet meer naar school brengen " briefje erop.
Repeatmaandag 7 april 2008 @ 19:02
Ik denk dat gewoon een oude verrotte fiets hebben de makkelijkste en beste oplossing is.
kokosdinsdag 8 april 2008 @ 03:18
zielig
fathankdinsdag 8 april 2008 @ 11:19
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:21 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]



Had eens een mountainbike met een shitload aan kettingen vastgezet:

1 ketting om voorwiel en frame
2 ketting om achterwiel en frame
3 voorwiel aan fietsenstalling
4 achterwiel aan fietsenstalling
5 frame aan fietsenstalling.

Onder het motto: dan krijgen ze helemaal niets meer.

Dus 4 uur later vond ik alleen mijn voorwiel terug. De rest hebben ze met een verdomde MOTERSLIJPER gewoon opengeslepen

Midden op de godvergeten dag

* TheThirdMark heeft de natte droom om eens zijn fiets te stallen en een claymore aan het zadel te bevestigen.
Tjah, dat is gewoon uitlokkerij wat jij doet
Salvad0Rdinsdag 8 april 2008 @ 11:25
De gein is dat fietsfabrikanten gebaat zijn bij hoge diefstalcijfers, het betekent simpelweg meer omzet voor ze.
Daarom bouwen ze geen onsteelbaar slot, dan zouden ze hun eigen ruiten ingooien, net als dat Philips geen lampen produceert die nooit kapot gaan.

De AXA schijfsloten met bijpassende ketting zijn praktisch genoeg.

Ik probeer mijn fiets immer onder het waakzame oog van zo'n Big Brother camera te planten. Schrikt eventuele snoodaards met betonscharen en draagbare slijptollen wel af.

T42dinsdag 8 april 2008 @ 13:16
geen nieuwe fiets kopen maar 1 van 5 euro ofzo (die zwervers rapareren zegmaar)
T42dinsdag 8 april 2008 @ 13:25
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 11:25 schreef Salvad0R het volgende:
De gein is dat fietsfabrikanten gebaat zijn bij hoge diefstalcijfers, het betekent simpelweg meer omzet voor ze.
Daarom bouwen ze geen onsteelbaar slot, dan zouden ze hun eigen ruiten ingooien, net als dat Philips geen lampen produceert die nooit kapot gaan.

De AXA schijfsloten met bijpassende ketting zijn praktisch genoeg.

Ik probeer mijn fiets immer onder het waakzame oog van zo'n Big Brother camera te planten. Schrikt eventuele snoodaards met betonscharen en draagbare slijptollen wel af.

[ afbeelding ]
gekoppelt aan dit
honda1990dinsdag 8 april 2008 @ 13:37
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:21 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]



Had eens een mountainbike met een shitload aan kettingen vastgezet:

1 ketting om voorwiel en frame
2 ketting om achterwiel en frame
3 voorwiel aan fietsenstalling
4 achterwiel aan fietsenstalling
5 frame aan fietsenstalling.

Onder het motto: dan krijgen ze helemaal niets meer.

Dus 4 uur later vond ik alleen mijn voorwiel terug. De rest hebben ze met een verdomde MOTERSLIJPER gewoon opengeslepen

Midden op de godvergeten dag

* TheThirdMark heeft de natte droom om eens zijn fiets te stallen en een claymore aan het zadel te bevestigen.
#ANONIEMdinsdag 8 april 2008 @ 13:47
Zadel en zadelpen uit je fiets halen en lekker in je rugzakkie meezeulen.
Op die manier wordt je fiets -erg- onaantrekkelijk om mee te nemen, zonder zadel enzo. Worked for me.

N~
honda1990dinsdag 8 april 2008 @ 15:02
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 13:47 schreef Nickenator het volgende:
Zadel en zadelpen uit je fiets halen en lekker in je rugzakkie meezeulen.
Op die manier wordt je fiets -erg- onaantrekkelijk om mee te nemen, zonder zadel enzo. Worked for me.

N~
De politie gaat trouwens een homofietsenjatterfiets gebruiken, ze halen alleen het zadel er af en laten juist de pin zitten
Hot_Baboondinsdag 8 april 2008 @ 15:54
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:58 schreef Little_Meanie het volgende:
fietsen
hehehe ja wat is dat ?
T42dinsdag 8 april 2008 @ 15:59
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 13:47 schreef Nickenator het volgende:
Zadel en zadelpen uit je fiets halen en lekker in je rugzakkie meezeulen.
Op die manier wordt je fiets -erg- onaantrekkelijk om mee te nemen, zonder zadel enzo. Worked for me.

N~
en waar staat hij? neem ik zadel mee als ze em wille nemen ze em toch wel mee

zelfde bij auto's ik kan kevertjes meenemen zonder motor zonder dat iemand het merkt
#ANONIEMdinsdag 8 april 2008 @ 17:12
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:59 schreef T42 het volgende:

[..]

en waar staat hij? neem ik zadel mee als ze em wille nemen ze em toch wel mee

zelfde bij auto's ik kan kevertjes meenemen zonder motor zonder dat iemand het merkt

Doh

Maar zeg nou zelf, als je 2 fietsen kon openen, zou je degene pakken zonder zadel of met zadel?
En nee, m'n dure mtb zet ik idd niet op 't station, daar heb ik m'n omafiets voor

N~
zwahieldinsdag 8 april 2008 @ 17:32
Mensen die ringsloten van Axa kopen vragen d'r zelf om, denk even aan de rel met die sloten van een tijdje geleden. Zo is mijn fiets ook gejat.

Inmiddels heb ik een kettingslot met 8 hoekige schakels en een kern van weet ik wat voor exotisch materiaal. De fietsenmaker liet met met mijn betonschaar (jawel ik heb d'r eentje) in een proefslot knippen. Richtte een paar krassen aan maar verder niks. Kost ook wat, was 69,95 kwijt. Maar mijn fiets staat er nog steeds!

Meestal maak ik 'm in de stalling voor mijn huis vast, zo'n fietsenrek waarmee je fiets ook aan zo'n stang nog extra vast kunt maken. Mijn fiets staat daar altijd als enige (nieuwe stalling) maar staat er elke dag fier. Ook op 't centraal vind ik 'm altijd terug. Geen discussloten of andere meuk, gewoon een zwaar slot (ding weegt ook 3kg). Werkt veel beter!
T42dinsdag 8 april 2008 @ 21:43
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 17:12 schreef Nickenator het volgende:

[..]

Doh

Maar zeg nou zelf, als je 2 fietsen kon openen, zou je degene pakken zonder zadel of met zadel?
En nee, m'n dure mtb zet ik idd niet op 't station, daar heb ik m'n omafiets voor

N~
als dure was alleen haha
pakkendrager fietsen kan ook
JDudewoensdag 9 april 2008 @ 07:51
› Buiten de Randstad gaan wonen.
godigitawoensdag 9 april 2008 @ 11:28
1. Een oud/lelijk uitziende fiets die wel goed fietst gebruiken voor dagelijks gebruik. Dan is je fiets sowieso niet ontzettend veel moeite waard.

2. Twee sloten, zo'n u-slot door je achterwiel, en met een goed zwaar kettingslot door je voorwiel EN frame, je fiets ALTIJD ergens aan vast zetten. Een fietsenrek, een lantaarnpaal, een brugreling, een paal van een hek, dat soort dingen. De doorsnee junk vindt het echt teveel werk om dat los krijgen, er is vast wel ergens een betere prooi. Ik woon in Amsterdam en dit werkt voor mij prima.

Dan is het enige waar je nog bang voor moet zijn zijn van die josti's die je wiel dubbel trappen of je zadel jatten
Landgelddonderdag 24 april 2008 @ 11:24
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:21 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]



Had eens een mountainbike met een shitload aan kettingen vastgezet:

1 ketting om voorwiel en frame
2 ketting om achterwiel en frame
3 voorwiel aan fietsenstalling
4 achterwiel aan fietsenstalling
5 frame aan fietsenstalling.

Onder het motto: dan krijgen ze helemaal niets meer.

Dus 4 uur later vond ik alleen mijn voorwiel terug. De rest hebben ze met een verdomde MOTERSLIJPER gewoon opengeslepen

Midden op de godvergeten dag

* TheThirdMark heeft de natte droom om eens zijn fiets te stallen en een claymore aan het zadel te bevestigen.
dan denken die potentiële dieven ook: dat moet wel een HELE dure fiets zijn.... meenemen je moet een goede balans vinden

beste kan je nog een plek opzoeken waar veel andere mensen zijn zodat het vrij opvalt als je fiets wordt gejat..
Braddonderdag 24 april 2008 @ 13:41
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:24 schreef Landgeld het volgende:
beste kan je nog een plek opzoeken waar veel andere mensen zijn zodat het vrij opvalt als je fiets wordt gejat..
Alsof het uitmaakt of het opvalt. Niemand die er wat van gaat zeggen en als dat gebeurt dan is een simpel smoesje voldoende om mensen af te wimpelen.
hello_moto1992donderdag 24 april 2008 @ 13:46
Loopt iedereen in Amsterdam met een betonschaar rond?
Becherovkadonderdag 24 april 2008 @ 16:38
quote:
Op donderdag 24 april 2008 13:46 schreef hello_moto1992 het volgende:
Loopt iedereen in Amsterdam met een betonschaar rond?
Pas op, een provinciaal!
Tomatenboerdonderdag 24 april 2008 @ 22:50
Tip: koop een auto.

Als je een APK-waardig brik koopt van ¤ 500,- dan heb je dat al na 50 fietsen die je bij de zwerver om de hoek koopt, terugverdient . Als je altijd nieuwe fietsen kocht (wat natuurlijk dom is als ze altijd worden gestolen) dan heb je je brik al na 1 fiets terugverdient.
kokosvrijdag 25 april 2008 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 13:16 schreef T42 het volgende:
geen nieuwe fiets kopen maar 1 van 5 euro ofzo (die zwervers rapareren zegmaar)
Zwervers fietsen repareren?
cinnamongirlvrijdag 25 april 2008 @ 08:08
quote:
Op donderdag 24 april 2008 13:46 schreef hello_moto1992 het volgende:
Loopt iedereen in Amsterdam met een betonschaar rond?
Nee, met een haakse slijper.
NoBody122maandag 28 april 2008 @ 21:48
quote:
Op donderdag 24 april 2008 22:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Tip: koop een auto.

Als je een APK-waardig brik koopt van ¤ 500,- dan heb je dat al na 50 fietsen die je bij de zwerver om de hoek koopt, terugverdient . Als je altijd nieuwe fietsen kocht (wat natuurlijk dom is als ze altijd worden gestolen) dan heb je je brik al na 1 fiets terugverdient.
Brandstofverbruik, wegenbelasting, parkeerkosten (not to mention andere parkeerproblematiek) en verzekeringskosten laten we voor het gemak maar even achterwege
Wokkelwoensdag 4 juni 2008 @ 20:35
Twee berichten van vandaag.
quote:
Minister adviseert: twee sloten op fiets

Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 4 juni. Iedere minuut wordt er in Nederland een fiets gestolen. Om precies te zijn: 1,3 fiets. Of, zoals minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken, PvdA) het zegt: een fiets en een zadel.Als het aan Ter Horst ligt is dat binnenkort verleden tijd. De minister gaf vandaag in Utrecht het startsein voor een landelijke actie tegen fietsendiefstal. Ze ondertekende een overeenkomst met fietsfabrikanten, Fietsersbond, ANWB, gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, verzekeraars en enkele andere organisaties. Met het ‘Plan van Aanpak Fietsdiefstal 2008-2010’ willen de partijen gezamenlijk de strijd aanbinden met dit typisch Nederlandse verschijnsel.

Ieder jaar worden er in Nederland ongeveer 700.000 fietsen gestolen. Slechts 100.000 eigenaren doen hiervan aangifte. Er worden wekelijks 1.000 fietsen teruggevonden zonder dat de eigenaars zich melden.

Een belangrijk wapen in de strijd tegen fietsendiefstal is registratie. De politie heeft aan het begin van dit jaar een landelijk fietsendiefstalregister geïntroduceerd waarin alle aangiftes vanaf januari 2008 in komen te staan. Alle politiekorpsen zijn op dit register aangesloten. Het bevat inmiddels 25.000 fietsen. Ook krijgen alle nieuwe fietsen tegenwoordig een chip in het frame, waarmee gestolen fietsen opgespoord kunnen worden. De NS breidt het aantal bewaakte en onbewaakte fietsstallingen uit.

Minister Ter Horst noemde de rol van de fietsbezitter ‘cruciaal’. De boodschap die fietsers in de campagne meekrijgen is simpel: noteer en bewaar het framenummer van je fiets, doe aangifte bij diefstal en koop geen gestolen fiets. Ook preventie loont. Minimaal twee sloten, is de aanbeveling. Fietsen die met een enkel slot worden weggezet vormen een gemakkelijke prooi voor dieven. Om dit laatste te demonstreren introduceerde de Fietsersbond vandaag de cursus ‘hoe steel ik een fiets’.

Ter Horst heeft niet de illusie dat fietsendiefstal helemaal verdwijnt. Haar doelstelling is om de 700.000 diefstallen per jaar in 2010 te hebben teruggebracht naar 600.000.

Bron
En dan dit bericht
quote:
Grote partij moedersleutels gestolen in Delft
Uitgegeven: 4 juni 2008 17:24

DELFT - Bij een diefstal in een fietsenwinkel aan de Van Schuijlenburchstraat in Delft zijn dinsdag veertig fietssleutels weggenomen. Het gaat om zogenaamde moedersleutels, waarmee sloten van fietsen op een vrij eenvoudige manier kunnen worden geopend. Dat liet de politie woensdag weten.

Twee jongeren betraden de winkel en hielden de 36-jarige eigenaar aan de praat. De man liep op verzoek van de twee naar het magazijn om iets te pakken. Toen hij terugkwam, bleek dat de jongeren weg waren en dat zij de moedersleutels van een rek hadden gepakt.

Politie Haaglanden waarschuwt fietsenbezitters ervoor dat er de laatste tijd veel 'valse' fietssleutels in omloop zijn. Met de moedersleutels, van onder meer het merk Axa, kunnen fietssloten snel en zonder braakschade worden geopend.

Bron
cinnamongirlwoensdag 4 juni 2008 @ 20:38
Ik zag onlangs een item op tv over de techniek met die moedersleutels.
Ringsloten zijn dus zo goed als waardeloos. Investeer dus in een heel goed kettingslot!