Tele2 is verantwoordelijk voor het modem, de handleiding en de telefonische ondersteuning. Desondanks is er geen oplossing gebodenquote:Op zondag 6 april 2008 22:07 schreef heiden6 het volgende:
Petre, ik denk dat je wel op moet letten dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat de fout bij Tele2 ligt, omdat de ouders van TS (beide in de 70) zeggen 'dat het niet werkt'. Naar mijn idee is dat essentiëel. Men schuift het probleem naar Tele2, terwijl Tele2 alleen verantwoordelijk is voor het signaal, wat volgens Tele2 in orde is.
Wie zegt dat de verbinding werkt? Wie zegt dat de fout niet bij tele2 ligt? Daar gaat tele2 bij voorbaat al vanuit. anyhow, binnen 7 dagen na levering is het modem retour gegaan. een duidelijk signaal.quote:Op zondag 6 april 2008 22:21 schreef Dirkh het volgende:
Beste Petre, mijn mond valt open.
Stel dat de helpdesk na het telefoontje niet uitdrukkelijk heeft aangeboden om een monteur aan te sturen, dan nog is het de verantwoordelijkheid van de klant. Die heeft namelijk gekozen voor het DHZ pakket en niet voor het pakket incl. monteur.
Zij zouden kunnen vragen om een monteur van Tele2 nadat bleek dat het niet werkte.
Dat daar kosten aan verbonden zijn zal waarschijnlijk een reden zijn geweest om de zoon in te schakelen om de aansluiting uit te voeren.
Je moet ze de kost geven.
Waarom (en al betwijfel ik dat het niet gebeurd is) moet Tele2, ondanks de afspraak dat er een DHZ pakket verstuurd zou worden, de klant "dwingen" om alsnog een monteur aan te sturen.
Niet dwingen, wel uitsluiten dat er aan andere oplossing is.quote:Op zondag 6 april 2008 22:21 schreef Dirkh het volgende:
Waarom (en al betwijfel ik dat het niet gebeurd is) moet Tele2, ondanks de afspraak dat er een DHZ pakket verstuurd zou worden, de klant "dwingen" om alsnog een monteur aan te sturen.
Hoezo 7 dagen na levering van het modem? De ouders hebben zich aangemeld voor een dienst waar ze zeven werkdagen na aanmelding onder uit konden. Dat heeft helemaal niks met het leveren van het modem te maken. Sterker nog, geen enkele provider zal binnen de opt-out een lijn laten activeren, laat staan een modem verzenden, dat duurt nog wel even na de bedenkperiode is verlopen.quote:Op zondag 6 april 2008 22:59 schreef Petre het volgende:
[..]
Wie zegt dat de verbinding werkt? Wie zegt dat de fout niet bij tele2 ligt? Daar gaat tele2 bij voorbaat al vanuit. anyhow, binnen 7 dagen na levering is het modem retour gegaan. een duidelijk signaal.
Die oplossing is vanaf het begin al geboden. DHZ of monteur.quote:Op zondag 6 april 2008 23:00 schreef Petre het volgende:
[..]
Niet dwingen, wel uitsluiten dat er aan andere oplossing is.
Dan zou het dus aan de installatie-vaardigheden van de klant liggen. Dat staat dus niet vast. Maar alleen TS kan daar licht op werpen denk ik..quote:Op zondag 6 april 2008 23:20 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Die oplossing is vanaf het begin al geboden. DHZ of monteur.
We hebben het over kopen op afstand, koop tussen consument en bedrijf, consumentenrecht en colportage Wet kopen op afstand. De bedoeling van die wet is, dat na het leveren van het product of de dienst, deze, wanneer die niet aan de verwachtingen voldoet, binnen 7 dagen geannuleerd kan worden zonder extra kosten. HOE moet je een product testen op de verwachtingen als deze nog niet geleverd is? Waarom denk je dat een grote jongen als KPN het wel doet: "binnen zeven dagen na levering van het modem kunt u kosteloos afzien van het abonnement"..quote:Op zondag 6 april 2008 23:19 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Hoezo 7 dagen na levering van het modem? De ouders hebben zich aangemeld voor een dienst waar ze zeven werkdagen na aanmelding onder uit konden. Dat heeft helemaal niks met het leveren van het modem te maken. Sterker nog, geen enkele provider zal binnen de opt-out een lijn laten activeren, laat staan een modem verzenden, dat duurt nog wel even na de bedenkperiode is verlopen.
Daarbij zou Tele2 met gemak aan kunnen tonen dat de lijn is opgeleverd, zodra een modem trained is het aantoonbaar. (signaal is geleverd en actief op het modem)
Ook nu is een voorbeel bij de aankoop van een auto weer heerlijk.
Je koopt een auto, deze wordt afgeleverd en het koopcontract is bindend. Dan heeft de koper geen rijbewijs (meer) en gaat naar de garage om te klagen waarna de garage mag betalen voor het behalen van het rijbewijs. Nonsens dus.
Vergelijking gaat mank: een auto koop je niet met de bescherming van de Wet Koop op afstand (en de daarin genoemde afkoelingsperiode).quote:Op zondag 6 april 2008 23:19 schreef Dirkh het volgende:
Ook nu is een voorbeel bij de aankoop van een auto weer heerlijk.
Je koopt een auto, deze wordt afgeleverd en het koopcontract is bindend. Dan heeft de koper geen rijbewijs (meer) en gaat naar de garage om te klagen waarna de garage mag betalen voor het behalen van het rijbewijs. Nonsens dus.
Colportage heeft er geen drol mee te maken.quote:Op zondag 6 april 2008 23:33 schreef Petre het volgende:
We hebben het over kopen op afstand, koop tussen consument en bedrijf, consumentenrecht en colportage. De bedoeling van die wet is, dat na het leveren van het product of de dienst, deze, wanneer die niet aan de verwachtingen voldoet, binnen 7 dagen geannuleerd kan worden zonder extra kosten. HOE moet je een product testen op de verwachtingen als deze nog niet geleverd is? Waarom denk je dat een grote jongen als KPN het wel doet: "binnen zeven dagen na levering van het modem kunt u kosteloos afzien van het abonnement"..
In dat geval is het modem al eerder dan de verstreken termijn verzonden. Nu nog de twijfel of dit als opzegging gezien kan worden ( Doet KPN namelijk wel, dus is wel gebruikelijk in de branche)quote:Op zondag 6 april 2008 23:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Colportage heeft er geen drol mee te maken.
XS4All werkt overigens net als Tele2: pas na de afkoelingsperiode van 7 dagen wordt het circus in werking gezet; in de bevestigingsbrief wordt duidelijk vermeld dat de afkoelingsperiode begint te lopen per datum bevestigingsbrief (en dus niet na oplevering). Ik ben wel heel benieuwd naar de rechtmatigheid hiervan, kennelijk verschillen Kasta (en DirkH) en jij hierover van mening.
Op te bepalen wanneer de termijn verstreken is, moet je eerst vaststellen op welk moment die termijn begint te lopen. Kennlijk interpreteert KPN de Wet KOA anders dan Tele2 en XS4All ten aanzien van de ingangsdatum van de afkoelingsperiode, maar om dat dan ook meteen "gebruikelijk in de branche" te noemen ...quote:Op zondag 6 april 2008 23:40 schreef Petre het volgende:
In dat geval is het modem al eerder dan de verstreken termijn verzonden ( welke bovendien 8 dagen is). Nu nog de twijfel of dit als opzegging gezien kan worden ( Doet KPN namelijk wel, dus is wel gebruikelijk in de branche)
Aangezien het geen nut heeft als ik zeg dat het leveren van het modem helemaal losstaat van de wettelijke bedenkperiode, koop op afstand, heb ik even een linkje voor je gezocht die je misschien meer overtuigd:quote:Op zondag 6 april 2008 23:33 schreef Petre het volgende:
[..]
Dan zou het dus aan de installatie-vaardigheden van de klant liggen. Dat staat dus niet vast. Maar alleen TS kan daar licht op werpen denk ik..
[..]
We hebben het over kopen op afstand, koop tussen consument en bedrijf, consumentenrecht en colportage Wet kopen op afstand. De bedoeling van die wet is, dat na het leveren van het product of de dienst, deze, wanneer die niet aan de verwachtingen voldoet, binnen 7 dagen geannuleerd kan worden zonder extra kosten. HOE moet je een product testen op de verwachtingen als deze nog niet geleverd is? Waarom denk je dat een grote jongen als KPN het wel doet: "binnen zeven dagen na levering van het modem kunt u kosteloos afzien van het abonnement"..
Om jouw voorbeeld aan te geven:
Jij koopt een rode auto bij een dealer, maar wel via internet. je moet vooruit betalen en de dealer zal de auto zsm bij je afleveren. Dat is echter pas 7 dagen na de bevestigingsbrief en aan de auto blijkt een hoop anders te zijn dan dat jij hebt verwacht. Hij start niet, dat mag je wel verwachten van een auto, maar daat heb jij specifiek niet naar gevraagd, omdat je dat logisch vond. Mag jij dan niet de koop ongedaan maken? Jawel. Want binnen 7 dagen na levering!!.
& Ookal wil een provider het graag altijd afwentelen op een fout van de klant ( en dat is in 95% van de gevallen ook zo), niet in 100% van de gevallen is dat terecht.
En daarmee hebben de ouders van TS het modem geretourneerd BUITEN de afkoelingsperiode.quote:Op zondag 6 april 2008 23:42 schreef Petre het volgende:
Herstel, de 7 dagen gaan bij een dienst wel in op moment van bestellen schriftelijke orderbevestiging, mits deze periode ook kenbaar wordt gemaakt. Blijft de vraag over of de ontbinding zou moeten plaats vinden als gevolg van annulering binnen de respijtperiode of wegens een wanprestatie.
Dus omdat die providers langs elkaar heen werken moet de klant gewoon door blijven betalen en hopen (ja hopen want uit zichzelf zullen ze echt niet direct aan de bel trekken om terug te betalen) dat ze hun administratie op orde hebben en zo alles juist afhandelen?quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:21 schreef Ludootje het volgende:
Net met interesse dit topic doorgelezen. Heb zelf enige (ervaring op het gebied van helpdesk bij een niet nader te noemen internet/telecomaanbieder. Dit is niet zozeer een oplossing voor dit specifieke geval, maar wat algemene informatie voor mensen die problemen met hun provider hebben.
Ten eerste zou ik mensen in soortgelijke situaties aan willen raden om, ook al zijn er problemen met de levering van de af te nemen dienst, toch hun rekeningen door te betalen. Dit omdat er verschillende afdelingen en systemen gebruikt worden voor facturering, klantenservice en technische zaken. Als een klantrelatie beëindigt wordt, is het (bij mijn weten) zo dat er een periode van 6 weken zit vanaf het beëindigen van de klantrelatie tot het ontvangen van de eindafrekening van de klant. In deze eindafrekening worden alle bedragen verrekend, dus ook het geld wat een klant eventueel nog van zijn provider tegoed heeft!
Als een klant zijn rekening toch niet betaald, kan dit voor nare verrassingen zorgen (in de vorm van aanmaningen) omdat de klant wel uit het customer service programma verwijderd is, maar nog niet uit het factureringssysteem.
Ten tweede ben ik van mening dat brieven (aangetekend of niet) geen ene zier helpen. Als een brief al binnen 4 weken beantwoord wordt, is de kans toch nog heel groot dat deze bij een verkeerde afdeling terecht komt, zoek raakt, of tussen afdelingen heen en weer gekaatst wordt. Als je iets wil regelen, bellen! Ok, het is waarschijnlijk een 0900 nummer. Maar mocht de klant zijn gelijk krijgen, dan kunnen deze kosten verhaald worden op de provider! Veruit de meeste issues kunnen telefonisch opgelost worden, en alleen in specifieke gevallen is schriftelijke correspondentie nodig (overlijdensakte, bewijs van emigratie etc.)
NB: Het heeft absoluut geen zin om naar de naam te vragen van de helpdeskmedewerker. Sommige klanten denken dat ze hiermee sterker in hun schoenen staan, en dat ze deze naam later kunnen gebruiken. Dit is niet het geval, er wordt helemaal niets mee gedaan.
Lees de algemene, leverings- en abonnementsvoorwaarden goed door! Heel veel klanten zijn bijvoorbeeld verbaasd dat hun oude jaarcontract stilzwijgend verlengd is met een jaar, terwijl dit toch echt duidelijk aangegeven staat in de voorwaarden. Denk ook aan je opzegtermijn (vaak 30 dagen)!
Zo ongeveer alle providers hebben een coulanceregeling. Leg je zaak uit aan de helpdeskmederwerker en vraag hem/haar naar een oplossing. Vaak zal je zien dat als je redelijk blijft, de helpdeskmedewerker ook heel redelijk kan zijn.
Ik zeg ook niet dat het ideaal is, verre van zelfsquote:Op vrijdag 26 december 2008 22:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus omdat die providers langs elkaar heen werken moet de klant gewoon door blijven betalen en hopen (ja hopen want uit zichzelf zullen ze echt niet direct aan de bel trekken om terug te betalen) dat ze hun administratie op orde hebben en zo alles juist afhandelen?
Of begrijp ik iets verkeerds?
Ludootje legt het vanuit de praktische kant uit. Meestal werkt het ook zo, al kan er in de administratie een bepaalde status aan een klant worden toegevoegd. Bijvoorbeeld dat bepaalde afdelingen geen actie mogen nemen voordat de status is aangepast, dit geldt bijvoorbeeld bij klanten waar voorzien is dat er een technisch probleem is die 100% te wijten is aan de leverancier waarvan je niet wil dat deze in het incassotraject komt.quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:27 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dus omdat die providers langs elkaar heen werken moet de klant gewoon door blijven betalen en hopen (ja hopen want uit zichzelf zullen ze echt niet direct aan de bel trekken om terug te betalen) dat ze hun administratie op orde hebben en zo alles juist afhandelen?
Of begrijp ik iets verkeerds?
Een DHZ-pakket is niet voor niets een Doe-Het-Zélf pakket. Zelfs opleveringen op het andere (waarbij het eigenlijk nooit daadwerlijk verkéérd opgeleverd is) aderpaar zijn in feite gewoon de verantwoordelijkheid van de klant.quote:Op zaterdag 27 december 2008 02:18 schreef klusfoobje het volgende:
Grappig draadje zeg. Heb het verhaal eens doorgelezen. Ik werk zelf bij ene bedrijf dat dit op Wholesale basis levert. Wat ik eigelijk mis is de gedachte dat het signaal wel word afgeleverd maar op door een fout op een verkeerd aderpaar. Dan kun je vrolijk een modem eraan hangen maar werken gaat het dan nooit.
De support desk had naar mijn mening genoeg opties om eea uit te zoeken. Dat hebben ze nagelaten....
quote:Op vrijdag 26 december 2008 23:29 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Ludootje legt het vanuit de praktische kant uit. Meestal werkt het ook zo, al kan er in de administratie een bepaalde status aan een klant worden toegevoegd. Bijvoorbeeld dat bepaalde afdelingen geen actie mogen nemen voordat de status is aangepast, dit geldt bijvoorbeeld bij klanten waar voorzien is dat er een technisch probleem is die 100% te wijten is aan de leverancier waarvan je niet wil dat deze in het incassotraject komt.
Maar waar het op neer komt, is dat je nooit zomaar moet stoppen met betalen omdat je vindt dat je gelijk hebt. Je moet pas stoppen met betalen als beide partijen overeen gekomen zijn dat de betaler recht heeft op restitutie van de betaling.
Op het moment dat jij stopt met betalen, ben je al snel in gebreke gebleven en staat dat een oplossing in de weg, herinner de status van een klant. Klant betaalt niet, dus mag de technische dienst niet verder meer helpen. Zo is het cirkeltje snel rond en ligt jouw dossier bij een incassobureau.
Betalen gaat misschien tegen je gevoel in, maar niet betalen staat een oplossing in de weg. Als je een terechte klacht hebt, dus iets waarbij de provider in gebreke is gebleken en de provider daartoe voldoende gelegenheid hebt gegeven (vantevoren aangegeven periode) dán pas kan je stoppen met het betalen van het betwiste deel. Dus niet perse het gehele bedrag.
Nee, als er sprake zou zijn van koop op afstand, dan zou er 7 werkdagen na de aanmelding geannuleerd kunnen worden. Het leveren van het modem is alleen maar een onderdeel van de oplevering overigens, dus is niet van toepassing.quote:Op zaterdag 27 december 2008 20:46 schreef CyCly het volgende:
vervelende zaak (van TS).
Wat ik me echter afvraag is of deze hele casus niet vastloopt op de ontvangsttheorie?
Tele2 moet leveren waarnaar die 7 werkdagen voor een eventuele annulering pas ingaan. Dus juridisch gezien zouden de ouders van TS nog de tijd hebben om hun abo af te zeggen. Die 7 werkdagen gaan namelijk toch pas in als de modem geleverd is.
Maar ik hoop dat TS deze zaak nog goed kan afsluiten.
Je verhaal op zich is wel ok, maar hier ga je mi toch wat te krap door de bocht.quote:Op zaterdag 27 december 2008 06:35 schreef kastanova het volgende:
[..]
Een DHZ-pakket is niet voor niets een Doe-Het-Zélf pakket. Zelfs opleveringen op het andere (waarbij het eigenlijk nooit daadwerlijk verkéérd opgeleverd is) aderpaar zijn in feite gewoon de verantwoordelijkheid van de klant.
Het staat bij een raw-copper levering, zover ik me kan herinneren, zelfs in de DHZ-handleiding hoe de klant van aderpaar wisselt.
En dan zijn er vast weer mensen die vinden dat je dat niet van een gemiddelde klant kunt verwachten, maar het is echt geen rocket science en de klant kiest zelf voor een DHZ pakket.
Als jij een kant en klare helikopter te duur vindt en een bouwpakket koopt (jaja, ze zijn er echt) en vervolgens stort je neer, dan gaat de leverancier toch ook niet de begrafeniskosten op zich nemen "uit coulance" omdat de klant te dom bleek om het goed in elkaar te zetten?
Op zich waar, maar daarom zal KPN eerst testen en labelen, dus kijken of het signaal op het juiste aderpaar de woning binnenkomt. Dat een consument daar geen boodschap aan heeft, kan ik overigens wel begrijpen, zij hebben immers te maken met Tele2 en niet met KPN.quote:Op zondag 28 december 2008 16:05 schreef klusfoobje het volgende:
Als tele2 , of gewoon als leverancier, ben je dan nalatig als je het signaal niet op het juiste aderpaar afleverd. je bent ook nalatig als je niet uitzoekt of dat het geval is. Je maakt het gebruik van je eigen pakket namelijk onmogelijk voor correct gebruik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |