quote:Ajax Bordjesclub
Ik neem aan dat we het erover eens zijn dat de uitdrukking ‘bordje op schoot’ zo snel mogelijk bij de wet verboden moet worden. Die wil ik dus echt helemaal nóóit meer horen, en zeker niet van mensen die de taal als hun vakgebied hebben gekozen. Wat een armoe. Journalisten en columnisten die nu nog het euvele lef hebben om ‘bordje op schoot’ te schrijven of zeggen, moeten door de rechter veroordeeld worden tot een passende straf. De rest van je leven elke zondagavond melden op het politiebureau, om daar verplicht twee uur met een bordje op schoot te zitten. Zoiets.
Zelden zo’n slechte beeldspraak gehoord. Ik bedoel: destijds werd je ook gek van NS-conducteurs die protesteerden tegen het ‘rondje om de kerk’. Maar dat beeld sloeg tenminste ergens op: ze zouden steeds vaker op dezelfde trajecten worden ingezet. Altijd hetzelfde ritje. Een ‘rondje om de kerk’. Vooruit dan maar: het beeld klopte wel.
Maar dat je wél met je bordje op schoot naar de NOS kunt kijken, en niet naar RTL, dat sláát gewoon nergens op. We vonden allemaal dat de samenvattingen bij de commerciëlen (eerst Talpa, daarna RTL) te lang waren. We vonden het commentaar slecht, we vonden dat er te veel werd geouwehoerd, we vonden de volgorde irritant en we werden gek van al die reclame. Allemaal zinnige punten, maar als er één ding wél bij het oude was gebleven, dan was het het uitzendtijdstip: zondagavond om zeven uur. Bordje op schoot! Kortom: de uitdrukking dekte de kritiekpunten niet – en dan is het dus gewoon een slecht gekozen beeldspraak.
Gelukkig is het niet moeilijk om iets te verzinnen waarvoor de uitdrukking wél toepasbaar is, namelijk: de scouting en het aankoopbeleid van Ajax.
Ik realiseerde me dat toen ik in las dat Ajax geďnteresseerd is in Miralem Sulejmani van Heerenveen. Goeie speler, maar gottegot, wat was het weer voorspelbaar dat Ajax hem in de loop van dit seizoen (en bij voorkeur na een goeie pot tegen Ajax) zou ‘ontdekken’. Toen AZ sexy was, wilden we Kenneth Perez. Toen FC Groningen sexy was, wilden we Suárez en daarna Silva. Toen FC Twente sexy was, wilden we Kennedy. En nu zijn we, een paar jaar na Huntelaar, terug bij Heerenveen. Zou me niet verbazen als Pranjic ook nog genoemd gaat worden.
Dat is dus scouten met het bordje op schoot: beetje tv kijken en vanuit je luie stoel een ‘schaduwlijstje’ samenstellen van namen die iedereen wel wil hebben, en waaraan inmiddels een gepeperd prijskaartje hangt. Reserveopties: Rommedahl en Colin. Die kennen we nog van toen we jaren geleden met het bordje op schoot voor de tv zaten.
Ook op de internationale markt gaan we zo te werk. Sneijder weg? Nou, dan willen we Luka Modric wel! Maar o jee: zijn club vindt 15 miljoen euro niet genoeg, en Modric kan wel wat beters vinden dan een voormalige topclub uit Nederland. Ja, gek hč? Lijstjes met onhaalbare spelers maken, kan ik ook wel. Op het lijstje van Ajax moet niet Luka Modric staan, maar de vólgende Luka Modric.
Vroeger ontdekte Ajax zélf Chivu’s, Litmanens en Maxwells. Nu kopen we ze voor een miljoentje of wat van één van die Eredivisie-clubs die slimmer scouten dan wij. En zelfs bij die clubs melden we ons pas als er rond de betreffende speler een bescheiden hype ontstaan is. Trouwens: waarom wilden we Modric na Ajax – Dinamo Zagreb? Waarom willen we Sulejmani in de week na Heerenveen – Ajax? En waarom mag er een speler van Kozakken Boys op proef komen net nadat we een bekerwedstrijd tegen die club hebben gespeeld? Is dat allemaal toeval, of ziet Ajax alleen spelers die per ongeluk ons pad kruisen?
Regeren is vooruitzien. Ajax kijkt niet meer vooruit, en dus regeren we ook niet meer. Simpele rekensom. Wel eens nagedacht over het bedrag dat Ajax uitgespaard zou hebben als de club Klaas-Jan Huntelaar van AGOVV Apeldoorn had gekocht? En Suárez van Nacional, en Silva van Danubio, en Kennedy van Hammarby? En als we Sulejmani uit de jeugd van Partizan Belgrado hadden geplukt?
Dat Ajax niet meer de sterkste is, is op zichzelf wel te verhelpen. Veel zorgwekkender is het dat we ook niet meer de slimste zijn. Immers: met een bordje op schoot én een bord voor je kop is het lastig scouten.
Want?quote:Op donderdag 3 april 2008 11:09 schreef TerroRobbie het volgende:
Huntelaar kopen van AGOVV, dat kon helemaal niet.
Hij is nooit eigendom geweest van AGOVV. En denk niet dat PSV hem zomaar naar Ajax had laten gaan.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:20 schreef Scorpie het volgende:
Want?
Het is gewoon weer een bevestiging.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:12 schreef Prosac het volgende:
Duidelijk stuk, alles is hier al wel eens genoemd. Het vormt ook een van de grootste ergernissen van de Ajax liefhebbende Fok!ker
maar acties als van lindgren brengt wel schande met zich mee. eerste bij groningen dumpen om vervolgens weer terug te kopen.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:43 schreef Nashje het volgende:
Ook Suarez en Sulejmani zouden grote gokken zijn geweest als wie die hadden gescout. Zo'n speler moet toch wennen in Nederland, en dan zijn clubs als Groningen en Heerenveen gewoon perfect als tussenstap.
In zijn eerste jaar bij Ajax heeft hij in 30 wedstrijden 15 goals gemaakt en 10 assists gegeven. En dat voor een jongen die pas net 21 is, dat vind ik heel erg knap. Ik denk dat Suárez een hele grote speler gaat worden.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:40 schreef TerroRobbie het volgende:
Nou zo'n exceptioneel talent is Suarez toch ook weer niet. Momenteel een aardige speler bij Ajax, maar ook niet meer dan dat.
Nooit!quote:Op donderdag 3 april 2008 11:48 schreef TheClown1 het volgende:
[..]
misschien is het een idee om een samenwerking met een club te krijgen zoals chelsea en psv. chelsea koopt, psv krijgt speler om ervaring op te doen. zoiets zou ajax ook moeten.
Nee dat vind ik niet. Lindgren was toen niet goed genoeg, en heeft een aantal jaar nodig gehad. Ajax heeft juist slim gehandeld, door een clausule in het contract van Lindgren te laten opnemen.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:48 schreef TheClown1 het volgende:
[..]
maar acties als van lindgren brengt wel schande met zich mee. eerste bij groningen dumpen om vervolgens weer terug te kopen.
Nee dat hoeft van mij dus absoluut niet. Wil geen satellietclubje zijn.quote:misschien is het een idee om een samenwerking met een club te krijgen zoals chelsea en psv. chelsea koopt, psv krijgt speler om ervaring op te doen. zoiets zou ajax ook moeten.
Die twee zijn amper 20 jaar, had ze 3 of 4 jaar gleden gescout en in de A1 ( of Jong Ajax/verhuren) verder laten ontwikkelen. Dan betaal je er 1/14 (!) van, dan dat we nu moeten betalen, moet je eens nagaan hoeveel 'missers' je op dit gebied kan lopen, voordat je het aan hetzelfde bedrag komt dat we nu voor Suarez betaald hebben of voor Sulejmani gaan betalen. (want dat gaan we doen)quote:Op donderdag 3 april 2008 11:43 schreef Nashje het volgende:
Ook Suarez en Sulejmani zouden grote gokken zijn geweest als wie die hadden gescout. Zo'n speler moet toch wennen in Nederland, en dan zijn clubs als Groningen en Heerenveen gewoon perfect als tussenstap.
je hebt hier helemaal gelijk. er had minder geld voor suarez betaald kunnen worden door juiste scouting. die hongaar bij psv is ook ineens gekomen. hoe kan psv wel zoiets binnenhalen en ajax niet???quote:Op donderdag 3 april 2008 11:54 schreef w00h00 het volgende:
[..]
Die twee zijn amper 20 jaar, had ze 3 of 4 jaar gleden gescout en in de A1 verder laten ontwikkelen. Dan betaal je er 1/14 (!) van, dan dat we nu moeten betalen, moet je eens nagaan hoeveel 'missers' je op dit gebied kan lopen, voordat je het aan hetzelfde bedrag komt dat we nu voor Suarez betaald hebben of voor Sulejmani gaan betalen. (want dat gaan we doen)
Wat ik wil aangeven is dat een Suarez en Sulejmani, die zo'n exceptioneel talent hebben, veel eerder gescout hadden moeten worden om ze te vormen tot een echte Ajax 1 speler.
A- We betalen nu vaak meer dan de tienvoud voor een speler.
B- Ze komen in een nieuwe omgeving, nieuwe team en vooral een nieuwe speelstijl. en het risico is daarbij zo ontzettend groot, dat een speler in enkele maanden tijd de nieuwe spits of rechtsbuiten van het 'grote' Ajax moet worden.
Vergeet niet dat je die 16 of 17-jarigen dan wel minimaal 3 ton salaris moet betalen vanwege het feit dat ze van buiten de EU komen. En dat kun je ook niet verkopen als beleidsvoerder wanneer je dat bij 5 of 6 talenten doet.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:54 schreef w00h00 het volgende:
Die twee zijn amper 20 jaar, had ze 3 of 4 jaar gleden gescout en in de A1 ( of Jong Ajax/verhuren) verder laten ontwikkelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |