abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 1 april 2008 @ 23:22:41 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57769743
De eerste kittentopics en aftel-tot-de-bevallingtopics zijn alweer opgedoken in F&F.

Heel erg schattig natuurlijk die kleine bolletjes maar ook zie je in die topics de discussie vaak oplaaien of mensen nu wel zo verantwoord bezig zijn door zelf een nestje te nemen.

De asiels zitten immers al vol met geweldig lieve katten die ook een nieuw baasje zoeken, en dat zal straks met de vakantietijd en de kittenperiodes alleen maar erger worden.
Waarom dan nog meer katten op de wereld zetten?

Kortom, ik vond dat het toch wel weer een eigen topic verdiende.

Ben je echt zo onverantwoordelijk door een nestje geboren te laten worden?
Ook als je al weet dat je voor alle kittens al een lief baasje hebt?

En houd dat dan in dat een nestje nemen met je kat alleen nog maar weg gelegd is voor mensen die raskatten fokken?
En is het als het een raskat is dan opeens minder erg?

JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_57769899
Toen de kat hier een nestje had een aantal jaren geleden, hebben we die gewoon gehouden. Ze had ook maar 3 kittens (ging dus wel).
pi_57770058
Ik vind dat als je katten hebt, of poezen en die mogen buiten rond struinen...dat je er voor moet zorgen dat ze geholpen zijn

Dit dus omdat de asiellen al meer dan genoeg beesten hebben zitten idd die een goed thuis willen hebben.
Met raskatten is het een ander verhaal denk ik. De persoon die een raskat wil hebben wil er ook grof voor betalen
meer het idee van poes/kat op bestelling.
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_57770098
Alle 4 zijn vervolgens ook geholpen.
  woensdag 2 april 2008 @ 08:20:04 #5
103012 Nies
Die hekse
pi_57773493
Met een week of wat puilen de asiels weer uit. Zelfs met kittens nota bene.
Voor 75 euro haal je hier in het asiel een kitten van een week of 9 die netjes al zijn spuiten heeft gehad en vervolgens op kosten van het asiel wordt gechipped en gecastreerd. Dat lukt je zelf niet voor die prijs. Dus wat is dan de meerwaarde van zelf een nestje hebben? De enige reden die overblijft is dus inderdaad puur egoïstisch "het is zo leuk".
Tuurlijk kan het een keer voorkomen dat poes net lichtelijk krols is, wegglipt en zwanger terugkomt, maar gezien de hoeveelheid kittens die worden aangeboden zijn 80 tot 90% van de nestjes pretnestjes 'omdat het zo leuk is'
Het zal ook vast wel leuk zijn zo'n nestje kittens. Niets vertederender dan een hoopje jong en speels klein grut, maar zet daar tegenover dat er in Nederland een chronisch overschot aan katten is en je goedkoper dan jezelf zou kunnen, een kitten uit het asiel kunt halen, en alleen het standpunt egoïsme blijft staan.

Met raskatten vind ik dat niet echt opgaan, die kosten een klap geld en worden over het algemeen iets doordachter aangeschaft en mee omgegaan. Raskatten zijn over het algemeen wél geholpen.

Het is ook een kleine moeite om je kat te laten helpen en zo het overschot te helpen in te perken. Een betere wereld begint bij jezelf enzo.
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
  woensdag 2 april 2008 @ 09:59:18 #6
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_57774654
Mooie discussie!
Ik vind bij zowel honden en katten dat er met stamboomloze dieren niet lukraak gefokt dient te worden. ( en zelfs voor met stamboom ben ik voor veel en veel strengere regels en betere selectie , maar daar zal ik hier niet over uitwijden,das echt te uitvoerig )
De asiels zitten vol, hoe kan dat nou toch?
Ik vind helemaal niet dat iedereen een rashond of kat moet nemen, maar ik vind wel dat als je dan toch bewust voor een kruising kiest, dat je er beter een kan nemen die in een asiel of bij een stichting op een baasje zit te wachten dan dat je denkt ok ik pomp mn eigen dier vol met jong, das zo leuk , en dan doen we de rest wel weg.
Eerlijk is eerlijk, alle puppies en kittens zijn leuk!
En als je bij een asiel of bij een stichting voor een dier gaat kijken heb je er wellicht ook al iets beter over nagedacht dan wanneer je tijdens het surfen op mp toevallig op een pretnest in de buurt stuit, of dat de kennissen van de buren van je zus een leuk nestje heeft en je denkt oh ja een kitten, enig!
Om nog maar te zwijgen van die mensen die nestjes en zo op mp zetten, elke keer erbij zetten dat het een eenmalig iets is en ondertussen de vaagste kruisingpups verkopen voor 500 euri per stuk en stiekem doodleuk diezelfde teef rustig 2 keer per jaar een leuke worp laten doen.
Een nestje kittens op pups nemen zonder stamboom doe je altijd uit eigenbelang, deze dieren voegen cru gesteld niks toe aan de populatie die er al is, helpen alleen maar met de overpopulatie.

En met rasdieren fokken vind ik zelf ook alleen maar verantwoord als het gaat om mensen die het ras verbeteren en niet slechts vermeerderen.
Puur en alleen de stamboom zegt niks, ik zou zo graag willen dat fokkers hun dieren showen, laten testen, goede combinaties kiezen en niet gewoon 1 reu op alle teven zetten, geen 5 nesten per teef fokken etc etc.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_57777149
Kittens zijn leuk ja, maar mensen staan er niet bij stil wat er allemaal mis kan gaan en wat het allemaal kan gaan kosten.
  woensdag 2 april 2008 @ 12:28:06 #8
103012 Nies
Die hekse
pi_57777263
Er zitten momenteel ongeveer 1577 katten en 68 kittens te wachten op een baasje volgens dierenasiels.com, wat is dan de meerwaarde van een 'eigen' nestje?
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 13:54:44 #9
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57778991
Ik denk dat het meemaken van een nestje voor kinderen wel een meerwaarde heeft, zeker tegenwoordig omdat kinderen nauwelijks meer met natuurlijke processen als geboorte en dood van dichtbij te maken krijgen. Ik geloof ook dat kinderen die zoiets meemaken leter meer respect voor dieren zullen hebben. Wel ben ik het met de meesten eens dat je een niet-gesteriliseerde poes niet buiten rond moet laten lopen, als je toch een nestje wil kan je beter een bekende kater regelen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 2 april 2008 @ 13:58:04 #10
176471 oh-oh
pi_57779066
quote:
Op woensdag 2 april 2008 13:54 schreef Barbaaf het volgende:
Ik denk dat het meemaken van een nestje voor kinderen wel een meerwaarde heeft, zeker tegenwoordig omdat kinderen nauwelijks meer met natuurlijke processen als geboorte en dood van dichtbij te maken krijgen. Ik geloof ook dat kinderen die zoiets meemaken leter meer respect voor dieren zullen hebben. Wel ben ik het met de meesten eens dat je een niet-gesteriliseerde poes niet buiten rond moet laten lopen, als je toch een nestje wil kan je beter een bekende kater regelen.
Je kan ook met je kinderen naar de kinderboerderij , of guppies voor ze kopen.
Om voor de educatie van de kids maar weer meer katten op de wereld te gooien vind ik wel erg ver gaan.
Haal dan fijn een asielkitten voor ze, leren ze ook van!
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  woensdag 2 april 2008 @ 19:17:02 #11
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_57786059
quote:
Wat is dat nu voor raars?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  woensdag 2 april 2008 @ 19:19:30 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_57786129
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:17 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Huilen dan.
pi_57786157
Ik heb thuis 2 katten. 1 komt uit een nestje hier uit de buurt. De andere hebben we uit het asiel geplukt.
Onze eerste kat was 2 maanden oud toen we vonden dat er een speelmaatje moest komen. Op de site van het dierenasiel zag ik een katje dat ook 2 maanden oud was. Gevonden op een camping en als enige van de 4 nog over in het asiel. Dit vond ik zo sneu dat ik direct gebeld heb en mijn vriendin heeft hem diezelfde middag nog opgehaald. Hij is maar 2 uur alleen geweest in het asiel.

Hij was wel wat onzeker en bang,maar dat is nu (bijna 1) helemaal opgetrokken. Ben blij dat ie hier een nieuwe kans krijgt
  woensdag 2 april 2008 @ 19:41:44 #14
103012 Nies
Die hekse
pi_57786666
quote:

[..]

Dat zijn dus de pretnestjes..... is leuk voor de kids.
  woensdag 2 april 2008 @ 19:52:50 #15
150152 Queen_Bee
pi_57786987
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:41 schreef Nies het volgende:

[..]

Dat zijn dus de pretnestjes..... is leuk voor de kids.
Ja, ik ben bekend met pretnestjes Maar zeggen dat iedereen maar kittens moet krijgen zodat de kinderen ervan leren, dat is nieuw voor me hoor
Als wat hij zegt opgaat moet ik zon 10 bevallingen hebben meegemaakt, en ik heb mn eerste pup toch echt pas op mn 12e gezien.
I'm super sonic man
  woensdag 2 april 2008 @ 20:04:04 #16
103012 Nies
Die hekse
pi_57787278
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:52 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ja, ik ben bekend met pretnestjes Maar zeggen dat iedereen maar kittens moet krijgen zodat de kinderen ervan leren, dat is nieuw voor me hoor
Wij hadden thuis altijd katten, nooit nestjes want geholpen. Ben ik daar nu zoveel slechter van geworden?
  woensdag 2 april 2008 @ 20:08:18 #17
150152 Queen_Bee
pi_57787389
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:04 schreef Nies het volgende:

[..]

Wij hadden thuis altijd katten, nooit nestjes want geholpen. Ben ik daar nu zoveel slechter van geworden?
Nou, jij hebt dus écht geen respect voor dieren hè ! Wat slecht van jouw ouders, zeg. En van de mijne.
I'm super sonic man
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 20:34:52 #18
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57788105
quote:

[..]

Dat is mijn mening, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Prettig ook dat deze met serieuze argumenten wordt tegengesproken

Ik heb natuurlijk geen idee hoe ik was geworden als ik het niet van dichtbij had meegemaakt maar ik weet wel dat het een diepe indruk op me heeft achtergelaten en latere keuzes van me heeft beinvloed. Natuurlijk beweer ik niet dat iedereen maar pretnestjes moet nemen maar ik denk wel dat een gepland nestje positief bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind.

Veel plezier met jullie discussie, als er zo gereageerd wordt op andere meningen zal er niet veel discussie zijn denk ik.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  woensdag 2 april 2008 @ 20:36:19 #19
103012 Nies
Die hekse
pi_57788147
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:08 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Nou, jij hebt dus écht geen respect voor dieren hè ! Wat slecht van jouw ouders, zeg. En van de mijne.
Zijn wij dan van die engerds die in beestjes gaan snijden en ze van alles aandoen?

In de fik met die ouders van ons.
  woensdag 2 april 2008 @ 20:46:27 #20
150152 Queen_Bee
pi_57788460
quote:
Op woensdag 2 april 2008 20:34 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Dat is mijn mening, gebaseerd op mijn eigen ervaring. Prettig ook dat deze met serieuze argumenten wordt tegengesproken

Ik heb natuurlijk geen idee hoe ik was geworden als ik het niet van dichtbij had meegemaakt maar ik weet wel dat het een diepe indruk op me heeft achtergelaten en latere keuzes van me heeft beinvloed. Natuurlijk beweer ik niet dat iedereen maar pretnestjes moet nemen maar ik denk wel dat een gepland nestje positief bij kan dragen aan de ontwikkeling van een kind.

Veel plezier met jullie discussie, als er zo gereageerd wordt op andere meningen zal er niet veel discussie zijn denk ik.
Okay.

Ik zag op mn 12e voor het eerst een pup. Op mn 18e zag ik mijn eerste kitten. Ik ben vegetarier en je kan dus stellen dat ik dieren in ieder geval geen pijn wil doen. Dus, als iedereen nu op zn 12e een pup te zien krijgt, en op zn 18e een kitten, dan wordt iedereen vegetarier en zijn alle zielige koeien gered.

Wereldwijd instellen zeg ik je.

Maar goed. Wat je zegt slaat natuurlijk nergens op, hè. Zoals ohoh al zei, ga dan lekker naar de kinderboerderij. Als je kinderen respect voor dieren wil bijbrengen moet je vooral het overschot nog groter gaan maken, dat is pas respect hebben voor dieren.
I'm super sonic man
  † In Memoriam † woensdag 2 april 2008 @ 21:30:32 #21
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_57789843
Ik zeg nergens dat iemand die dat niet meemaakt geen respect voor dieren krijgt, ik zeg (nogmaals) ook niet dat iedereen dan ook maar een nestje moet nemen, ik zeg alleen maar, uit eigen ervaring, dat zoiets een positieve bijdrage kan hebben, dat laatste heb ik ook nog niet weerlegd zien worden.

Het overschot is natuurlijk erg droef maar als mensen hun verantwoordelijkheid nemen door van te voren een goed tehuis te vinden wordt het in ieder geval niet groter.

Om het sarcasme dan eens om te draaien: nestjes verbieden dan maar? Iedere kat verplicht laten steriliseren? Dan zal het overschot zo opgelost zijn alleen moeten mensen die een kat willen die maar importeren. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik probeer de zaak niet zo zwart-wit te zien.
  woensdag 2 april 2008 @ 21:39:08 #22
150152 Queen_Bee
pi_57790133
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:30 schreef Barbaaf het volgende:
Ik zeg nergens dat iemand die dat niet meemaakt geen respect voor dieren krijgt, ik zeg (nogmaals) ook niet dat iedereen dan ook maar een nestje moet nemen, ik zeg alleen maar, uit eigen ervaring, dat zoiets een positieve bijdrage kan hebben, dat laatste heb ik ook nog niet weerlegd zien worden.

Het overschot is natuurlijk erg droef maar als mensen hun verantwoordelijkheid nemen door van te voren een goed tehuis te vinden wordt het in ieder geval niet groter.

Om het sarcasme dan eens om te draaien: nestjes verbieden dan maar? Iedere kat verplicht laten steriliseren? Dan zal het overschot zo opgelost zijn alleen moeten mensen die een kat willen die maar importeren. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik probeer de zaak niet zo zwart-wit te zien.
Nee, maar je houdt het overschot wel moedwillig in stand. Als je enig respect in je donder zou hebben zou je dus echt geen nestje nemen. Chapeau hoor Dat er maar mensen zoals jij mogen volgen.

Moedwillig het overschot in stand houden heeft niets met al dan niet zwart willen zien te maken. En ja, pretnesten mogen van mij verboden worden inderdaad. En het zou inderdaad geweldig zijn als iedereen die zijn kat naar buiten gooit t beest eerst castreert, ja.
I'm super sonic man
  woensdag 2 april 2008 @ 21:56:21 #23
103012 Nies
Die hekse
pi_57790713
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:30 schreef Barbaaf het volgende:
Asielkatten/kittens zijn/worden verplicht gecastreerd. Zwerfkatten worden door de dierenbescherming systematisch gecastreerd. De enige mensen die het kattenoverschot in stand houden zijn; daar zijn ze weer; degenen die zo graag zo'n pretnestje willen.
pi_57791981
Nu is het wel zo dat de mensen met een pretnestje een onderkomen zoeken. Daar waar het fout gaat, zijn de poezen die niet geholpen zijn en dan is het opeens lastig om een nest te hebben want ja, hoe raak je ze kwijt, we willen op vakantie, ze zijn ziek etc.
Die kittens worden op de meest gekke plaatsen gevonden, in plastic tassen, bij supermarkten, in glasbakken, in het bos en ga maar door.

Nu is het ook zo dat raskatten vaak wel getest worden, zeker de katers. Een gewone open poes komt niet alleen zwanger thuis maar kan ook een ziekte hebben opgelopen. Ziektes die ook weer overgebracht worden op de kittens met alle gevolgen die daaruit voort kunnen vloeien. Een schimmel is nog het meest onschuldige maar je zal het maar in huis hebben. Denk aan Aids of Leukemie.
Ik begrijp niet waarom je dat zou willen.

Nu ga ik gastgezin worden voor kittens die gedumpt zijn dus helemaal objectief ben ik niet. Aangezien de asiels straks weer bomvol zitten met kittens, zeg ik helemaal, doe maar niet. Geef die maar een plekje maar dat is dan weer gevoelsmatig.

Wel is dat kittengrut ontzettend schattig en lief dus ik snap de pret ook wel maar de risico's zijn te groot, wat mij betreft.
Go hard or go home
pi_57792165
quote:
Dan ga je toch gezellig een dagje met je kinderen naar het asiel. Ze zijn daar juist dol op mensen die een dagje willen meehelpen/werken.

Voila, Asiel blij, jij blij, kinderen blij, kittens blij, katten blij, iedereen blij.

Kulreden dus.
pi_57792247
Oh en kinderen respect laten hebben voor dieren ligt meer aan de opvoeding, dan per se een nestje te hebben ofzo. Ik hou werkelijk van dieren en behandel ze ook met respect. Maar no way dat ik ooit een nestje heb gehad of van dichtbij heb meegemaakt.

Ik ben gewoonweg zo opgevoed. Mijn vader is precies zoals ik. En je ouders zijn immers je voorbeelden. Geven zij er geen fuck om, dan doen de kinderen dat ook niet (dat zie ik wel bij de kindjes waar ik wel eens doe babysitten)
  woensdag 2 april 2008 @ 22:36:52 #27
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_57792288
Ik heb een asielkat en een kitten uit een slipnest.
Inmiddels is de kitten 1 jr oud dus eigen een Poeze.
Maar ik heb het altijd zo gedaan, 1 uit asiel, 1 uit nest.
Zou ik met kinderen ook zo doen, 1 van mezelf, 1 adoptie
Ik hou van balans en als je dan toch uit louter egoistische motieven een wezen wilt grootbrengen, geef dan in elk geval een beetje terug.
pi_57792316
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:35 schreef ijsmeis het volgende:
Oh en kinderen respect laten hebben voor dieren ligt meer aan de opvoeding, dan per se een nestje te hebben ofzo. Ik hou werkelijk van dieren en behandel ze ook met respect. Maar no way dat ik ooit een nestje heb gehad of van dichtbij heb meegemaakt.
Dat is idd ook een non-argument.
pi_57793541
quote:
Mij lijkt eigenlijk dat je je kinderen zo leert dat het best OK is om ondanks een enorm overschot toch maar extra huiskatten op de wereld te zetten. Zou het niet beter zijn een kind te vertellen over de vele dieren die in het asiel zitten en dat sterilisatie the way to go is ?

Volgens het rapport feiten en cijfers van het platform verantwoord huisdierbezit is het aantal katten zonder stamboom in tien jaar toegenomen van 2.2 naar 3.3 miljoen. Omdat het goede tehuizen voor katten niet evenredig toeneemt levert dat veel leed op. het ziet er niet naar uit dat die enorme groei binnen afzienbare tijd gestuit zal worden en de problemen zullen alleen maar groter worden. Het doemscenario dat door bewustwording dat fokken van huiskatten momenteel enorm dieronvriendelijk is de huiskat moeilijk verkrijgbaar zou worden is dus niet aan de orde.

Ik vind dat fokken voorbehouden zou moeten zijn aan mensen die niet lichtzinnig met levende wezens omspringen. Een kat (of welk ander dier dan ook) is geen speelgoed om kleine diertjes mee te produceren voor amusement van de eigenaar.
Het minimum voor elk kitten zou moeten zijn; vader bekend, beide ouders vrij getest van kattenaids en kattenleukemie, bloedgroepen moeten bekend zijn en matchen zodat de kittens niet creperen na de geboorte. Kittens moeten bij moeder en nestgenoten blijven tot minstens 13 weken.

Wat de fok van raskatten betreft; uit de stamboekregistratie van kattenverenigingen blijkt dat in de periode dat de huiskatpopulatie met 50% is gegroeid, het aantal uitgegeven stambomen gelijk gebleven is. Er lijkt dus sprake te zijn van een zelfregulering wat betreft de aantallen kittens die de catfancy voortbrengt, waarschijnlijk omdat er een vaste doelgroep liefhebbers is die bereid is de kosten te vergoeden die er komen kijken bij het verantwoord fokken van een nest kittens. Deze liefhebbers hebben vaak zo hun redenen om te kiezen voor een dier met papieren en zodoende is niet automatisch gezegd dat als er geen raskatten meer gefokt zouden worden de liefhebbers van die rassen dan maar de asielen zouden leeghalen.
Voor een stamboom moeten de ouders FIV en Felv getest zijn en de kittens minstens 13 weken oud en een kilo zwaar zijn voor ze het huis mogen verlaten. Moederpoezen mogen een beperkt aantal nesten krijgen. Door sociale controle binnen het fokkerswereldje worden de normen voor het fokken van een nest eigenlijk al veel strenger (bv ouders scannen op HCM/PKD, HD/PL test bij orthopeed, DNA testen voor allerhande aandoeningen), maar door bv fokkers ide actief zijn op internetfora sijpelen dit soort dingen ook langzamerhand door naar mensen die bewust aan een nestje huiskatten beginnen, en een hoop kittens kunnen daar dus van profiteren. Wat mij betreft zijn dus de verantwoorde fokkers van raskatten de laatsten die met fokken zouden moeten stoppen, zij geven het goede voorbeeld en aan hun kittens is geen overschot.
  donderdag 3 april 2008 @ 01:15:53 #30
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_57796309
Personen die 'nestjes' nemen zorgen voor het dierenleed door mee te spelen in het vraag en aanbod markt.

Dierenliefhebbers die dus katten of andere huisdieren kopen zijn verantwoordelijk voor het overschot.

Genoeg dieren in het asiel. Hou je echt van dieren, dan vang je een dier op.
  donderdag 3 april 2008 @ 01:19:07 #31
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57796345
Prachtig die nestjes met kittens!
Gelukkig doet niemand er nog aan dus nu mag ik wel toch?
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
pi_57796590
Persoonlijk vind ik dat het overschot aan nesten hard mag worden aangepakt.

Alleen nog laten fokken door fokkers die erkend (en gecontroleerd worden) door een fatsoenlijke rasvereniging. Asbakken kunnen nog zo lief zijn, je weet gewoon te weinig over de geschiedenis, wat misschien niet direct voor problemen zorgt, maar wel als je er vervolgens mee door gaat fokken. Rasverenigingen geven fokkers de hulpmiddelen om het ras schoon te houden (eventueel te verbeteren) en een serieuze fokker zal dat uit eigen beweging ook doen door rekening te houden met de raskenmerken, ziekten en karakter.

Ik vind eigenlijk dat huisdieren zonder stamboek per definitie gesteriliseerd moeten worden... Dat stamboek maakt de dieren duurder, maar geeft je als koper meer zekerheid. Niet dat ik iets heb tegen asbakken (een ongelukje zit in een klein hoekje), als er maar niet verder mee gefokt wordt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_57796736
En jij wilt zekerheid dat fokkers zuiver fokker.
laat me lachen
pi_57796772
quote:
Op donderdag 3 april 2008 02:02 schreef vronie het volgende:
En jij wilt zekerheid dat fokkers zuiver fokker.
laat me lachen
Een goede rasvereniging helpt daar wel bij, ja.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_57797542
Nu wordt er in de fokkerswereld ook wel wat afgekloot en worden er nog gewoon stambomen meegegeven. Als leek van het ras ga je niet eerst een studie maken van hcm/pkd of lijnteelt.
Sommige fokkers hebben poezen te over, wat dekkaters die niet in huis komen maar wonen in een kil en koud hok. Wanneer ze uitgefokt zijn staan die poezen of katers opeens op marktplaats vanwege het beëindigen van een hobby. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Een stamboom is dus geen garantie voor een sociale gezonde kat.

Er zijn ook hele goede fokkers, die het met liefde en gezond verstand doen maar op basis van stambomen denken dat je dan echt kwaliteit in huis haalt, is een utopie.
Ook de prijs is geen garantie, helaas.
Go hard or go home
  donderdag 3 april 2008 @ 09:22:54 #36
176471 oh-oh
pi_57798403
Nee dat is waar, maar de mensen die de moeite doen en het geld uitgeven aan een raskat, die nemen daar natuurlijk hopenlijk ook zelf de verantwoordelijkheid bij om een goede fokker te zoeken en weten waar ze op moeten letten.
Als ik een hond koop dan onderwerp ik de fokker aan een kruisverhoor en ik verwacht van die fokker eenzelfde interesse in de potentiële koper.
( Groucho Marx )
pi_57798817
quote:
Op donderdag 3 april 2008 09:22 schreef oh-oh het volgende:
Nee dat is waar, maar de mensen die de moeite doen en het geld uitgeven aan een raskat, die nemen daar natuurlijk hopenlijk ook zelf de verantwoordelijkheid bij om een goede fokker te zoeken en weten waar ze op moeten letten.
Als ik een hond koop dan onderwerp ik de fokker aan een kruisverhoor en ik verwacht van die fokker eenzelfde interesse in de potentiële koper.
En toch vliegen de inteeltpoezen en hcm-katten nog als warme broodjes over de plank. Dan klopt die verwachting niet helemaal. Het zou de meest ideale situatie zijn maar de praktijk wijst nogal eens anders uit.
Een vereniging die stambomen levert, heeft de schijn van kwaliteit over zich wat ook niet meer dan schijn is. Die weten immers ook niet of er pkd of hcm in de lijnen zit. Zij gaan ervan uit dat de dieren getest zijn, zij gaan ervan uit dat de kittens gesocialiseerd worden maar er is geen controle. Zelfs lijnteelt laten ze wel toe. Dan kan er een waas van rasverbetering omheen hangen maar verstandig is het niet.
Bloedgroepbepalingen idem. Eigenlijk kan iedere nono zich een fokker noemen en een cattery beginnen en de vereniging levert vrolijk de aangevraagde stambomen aan. Een stamboom kost ook 3x niks maar toch heeft het de pretentie van een waardevol papiertje te hebben.

Dit is heel zwart wit, hoor. Dat weet ik. Gelukkig zijn er ook hele goede fokkers maar het kaf van het koren scheiden is zo makkelijk nog niet voor een leek. Jij weet er waarschijnlijk wat van, ik ook een beetje maar ik geef ze de kost, de mensen die een Sheba poes of Whiskas kitten willen hebben zonder ooit van hcm te hebben gehoord.

Maar goed, ik wijk enorm van de discussie af. Iedereen die fokt, of het nu een pretnest is of een geregistreerde cattery zou het met gezond verstand en liefde moeten doen. Zorg voor gezonde omstandigheden, voor zowel moederpoes als voor de kittens. Zorg voor een leuk en warm huis zodra ze het nest verlaten. Wil je geen nest, laat de poezen en de katers helpen. Dat zou al zoveel ellende schelen.
Go hard or go home
  donderdag 3 april 2008 @ 22:13:30 #38
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57815566
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:44 schreef Jordy-B het volgende:
Persoonlijk vind ik dat het overschot aan nesten hard mag worden aangepakt.

Alleen nog laten fokken door fokkers die erkend (en gecontroleerd worden) door een fatsoenlijke rasvereniging. Asbakken kunnen nog zo lief zijn, je weet gewoon te weinig over de geschiedenis, wat misschien niet direct voor problemen zorgt, maar wel als je er vervolgens mee door gaat fokken. Rasverenigingen geven fokkers de hulpmiddelen om het ras schoon te houden (eventueel te verbeteren) en een serieuze fokker zal dat uit eigen beweging ook doen door rekening te houden met de raskenmerken, ziekten en karakter.

Ik vind eigenlijk dat huisdieren zonder stamboek per definitie gesteriliseerd moeten worden... Dat stamboek maakt de dieren duurder, maar geeft je als koper meer zekerheid. Niet dat ik iets heb tegen asbakken (een ongelukje zit in een klein hoekje), als er maar niet verder mee gefokt wordt.
Ehm mij is altijd verteld dat asbakkenrasjes en kruizingen veel gezonder zijn dan rashonden en katten.
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
  donderdag 3 april 2008 @ 22:16:39 #39
176471 oh-oh
pi_57815703
quote:
Op donderdag 3 april 2008 09:49 schreef noekje het volgende:

[..]

En toch vliegen de inteeltpoezen en hcm-katten nog als warme broodjes over de plank. Dan klopt die verwachting niet helemaal. Het zou de meest ideale situatie zijn maar de praktijk wijst nogal eens anders uit.
Een vereniging die stambomen levert, heeft de schijn van kwaliteit over zich wat ook niet meer dan schijn is. Die weten immers ook niet of er pkd of hcm in de lijnen zit. Zij gaan ervan uit dat de dieren getest zijn, zij gaan ervan uit dat de kittens gesocialiseerd worden maar er is geen controle. Zelfs lijnteelt laten ze wel toe. Dan kan er een waas van rasverbetering omheen hangen maar verstandig is het niet.
Bloedgroepbepalingen idem. Eigenlijk kan iedere nono zich een fokker noemen en een cattery beginnen en de vereniging levert vrolijk de aangevraagde stambomen aan. Een stamboom kost ook 3x niks maar toch heeft het de pretentie van een waardevol papiertje te hebben.

Dit is heel zwart wit, hoor. Dat weet ik. Gelukkig zijn er ook hele goede fokkers maar het kaf van het koren scheiden is zo makkelijk nog niet voor een leek. Jij weet er waarschijnlijk wat van, ik ook een beetje maar ik geef ze de kost, de mensen die een Sheba poes of Whiskas kitten willen hebben zonder ooit van hcm te hebben gehoord.

Maar goed, ik wijk enorm van de discussie af. Iedereen die fokt, of het nu een pretnest is of een geregistreerde cattery zou het met gezond verstand en liefde moeten doen. Zorg voor gezonde omstandigheden, voor zowel moederpoes als voor de kittens. Zorg voor een leuk en warm huis zodra ze het nest verlaten. Wil je geen nest, laat de poezen en de katers helpen. Dat zou al zoveel ellende schelen.
Maar lijnteelt en zelfs inteelt kunnen heel goed zijn voor het ras als je maar wat van genetica afweet en weet wat je doet hoor
( Groucho Marx )
pi_57823038
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:13 schreef Druuna het volgende:

[..]

Ehm mij is altijd verteld dat asbakkenrasjes en kruizingen veel gezonder zijn dan rashonden en katten.
Heb je daar cijfers van behalve dat je klakkeloos aanneemt wat je verteld wordt

Alle katten werken hetzelfde, inteelt is ongezond (sorry oh-oh) en dat komt bij huiskatten evengoed voor als bij raskatten, maar bij huiskatten ben je meestal niet op de hoogte van inteelt terwijl je bij raskatten juist bewust kan kiezen voor een dier met een laag inteeltcoefficient omdat hun afstamming wel bekend is.
Ik heb twee huiskatten van de boerderij die dusdanige uiterlijke kenmerken hebben dat met wat kennis van genetica te beredeneren is dat de kans enorm is dat zij inteeltkatten zijn. In woonwijken heeft een poes niet veel keuze in katers, omdat de meeste katers gecastreerd zijn. Haar nakomelingen paren vaak weer met diezelfde katers. Ik ken zelf al een aantal mensen met een broer/zus nest, hoe inteelt wil je het ?
Vervolgens hebben huiskatten dezelfde erfelijke afwijkingen en als raskatten. Maar bij een raskat kun je kiezen voor een kitten uit geteste ouders, bij huiskatten eigenlijk niet.
pi_57823097
quote:
Op donderdag 3 april 2008 08:09 schreef noekje het volgende:
Nu wordt er in de fokkerswereld ook wel wat afgekloot en worden er nog gewoon stambomen meegegeven. Als leek van het ras ga je niet eerst een studie maken van hcm/pkd of lijnteelt.
Sommige fokkers hebben poezen te over, wat dekkaters die niet in huis komen maar wonen in een kil en koud hok. Wanneer ze uitgefokt zijn staan die poezen of katers opeens op marktplaats vanwege het beëindigen van een hobby. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
Een stamboom is dus geen garantie voor een sociale gezonde kat.

Er zijn ook hele goede fokkers, die het met liefde en gezond verstand doen maar op basis van stambomen denken dat je dan echt kwaliteit in huis haalt, is een utopie.
Ook de prijs is geen garantie, helaas.
Dat soort fokkers mogen er van mij dus direct mee stoppen, en ik vind mensen die daar kopen dus ook stom en harteloos. En het argument dat kittenkopers maar leken zijn gaat toch echt niet op, wanneer men een nieuwe auto of koelkast koopt wordt er eerst ook info opgezocht op internet of gevraagd aan vrienden met verstand van die zaken, als je dat bij de aankoop van een (dure) kat niet doet dan verdien je niet beter. Want de dieren zijn uiteindelijk de dupe van die laksheid.
  vrijdag 4 april 2008 @ 09:49:34 #42
176471 oh-oh
pi_57823187
Sorry, je weet wss echt niet genoeg over genetica, anders zou je niet zeggen dat inteelt ongezond is bij dieren. Niet per definitie ieg. Ik heb allemaal honden uit hele stabiele lijnen waarin lijnteelt en zelfs inteelt voor komt en die zijn alles behalve ongezond hoor.
Ja straatkatten die generatie op generatie hun eigen jongen lopen te bevruchten dat is ongezond.
( Groucho Marx )
pi_57833104
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 09:44 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Dat soort fokkers mogen er van mij dus direct mee stoppen, en ik vind mensen die daar kopen dus ook stom en harteloos. En het argument dat kittenkopers maar leken zijn gaat toch echt niet op, wanneer men een nieuwe auto of koelkast koopt wordt er eerst ook info opgezocht op internet of gevraagd aan vrienden met verstand van die zaken, als je dat bij de aankoop van een (dure) kat niet doet dan verdien je niet beter. Want de dieren zijn uiteindelijk de dupe van die laksheid.
Nou, ik ga ook geen wetenschappelijke studie maken van een koelkast. Ik loop een zaak binnen, laat me adviseren over een koelkast, koop de beste en klaar. Dan hoop ik maar dat de adviseur er kaas van heeft gevreten en hoop dat het geen maandagmorgenshit is. Blijkt het wel zo te zijn dan ga ik weer terug en eis dinsdagmiddagshit. En ondanks dat ik het verdom om er een studie van te maken, eis ik toch een goede want dat verdien ik. Zo werkt dat, als je er geld voor geeft.

Sowieso zijn apparaten en dieren niet te vergelijken maar trek het maar door dan. Of dat dan een winkelverkoper is of een fokker, het spul behoort te deugen. Alleen sta je bij een fokker voor lul want het is geen winkel. Daarmee vind ik ook dat als mensen een kitten aanschaffen die een jaar later dood neervalt, zij dit niet verdienen. Pak het dan maar bij de basis aan en niet de "klant" die ter goede trouw denkt een gezonde kitten te kopen want de fokkers hebben er toch verstand van, zij zijn toch het winkelpersoneel die er zgn verstand van hebben. Zo lust ik er nog wel een paar.

Maar goed, dat is de discussie niet. De stelling was dan of je het moest overlaten aan rasfokkers. Dat heeft alleen maar zin als er controle komt met een eventuele waarborg. Een kattenvereniging en een stamboom bieden geen enkele garantie. Het gaat ook nog eens om het vermeerderen en de asiels die bomvol zitten. Dus dat.
Go hard or go home
pi_57935023
Voor elke kitten die in een eigen nestje wordt geboren blijft er een kat in het asiel zitten. Zo simpel is het in feite. Ik vind dus zowel het nemen van een eigen nestje als het kopen/ophalen van katten uit zo'n nestje getuigen van weinig inzicht en liefde voor dieren.

De vergelijking met raskatten is moeilijk te maken vind ik aangezien het hier een hele andere doelgroep betreft, namelijk mensen die (grof) geld overhebben voor een specifieke type kat.
pi_57935761
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:51 schreef Twiggy het volgende:
Voor elke kitten die in een eigen nestje wordt geboren blijft er een kat in het asiel zitten. Zo simpel is het in feite. Ik vind dus zowel het nemen van een eigen nestje als het kopen/ophalen van katten uit zo'n nestje getuigen van weinig inzicht en liefde voor dieren.
Jahoor.

Voor elk kind dat in een gezin wordt geboren blijft er een kind in een kindertehuis zitten. Zowel het nemen van eigen kinderen als het adopteren van kinderen afkomstig uit gezinnen getuigt van weinig inzicht en liefde voor arme weeskinderen.
  woensdag 9 april 2008 @ 16:57:40 #46
150152 Queen_Bee
pi_57937550
Wat een geweldige vergelijking.
I'm super sonic man
pi_57951579
briljant inderdaad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: