Linssen: na volgende week zijn we klaarTrainer André Wetzel mag de hoop op rechtstreeks klassenbehoud (naar buiten toe) dan wel opgegeven hebben, VVV-aanvoerder Edwin Linssen heeft de handdoek nog niet geworpen. „Het is nú afgelopen met het verliezen van die schijtduels de hele tijd.”
Het water mag VVV tot aan de lippen staan, het weerhield Edwin Linssen er niet van voorgaande voorspellende woorden te richten aan zijn medespelers.
De VVV-aanvoerder is er heilig van overtuigd dat de Koelclub met een ware Houdini-act toch nog op de veilige vijftiende plek kan belanden. „De sfeer is nog altijd goed in de ploeg. Sterker nog, het lijkt wel of we na iedere tegenslag méér naar elkaar toe groeien. We voetballen goed, en eens moet het tij dan gaan keren. Ik voel: dat moment is nú.”
Nu, dat is ook Roda JC, de opponent zondag aanstaande in het Kerkraadse Parkstad Limburg Stadion. Daar waar Linssen vanaf volgend seizoen zijn brood verdient. Linssen denkt de wederopstanding van VVV te kunnen inluiden in Kerkrade. En tegelijk de Europese ambities van zijn toekomstige werkgever vakkundig te dwarsbomen: „Natuurlijk, Roda JC heeft meer kwaliteit. Het is niet voor niks dat ik VVV verruil voor deze club. Maar Roda heeft geen ploeg waarvan ik zeg: ‘daar zijn we kansloos tegen’. Tegen de verdediging van Roda liggen er mogelijkheden.”
Twee uitstekende redenen heeft Linssen morgen om te willen excelleren in Kerkrade.
VVV, de jeugdliefde waarvoor de geboren Neeritternaar liefst negen seizoen uitkwam in het eerste elftal, moet van een onmiddellijke terugkeer naar de verfoeide eerste divisie gered worden. „En ik wil de mensen in Kerkrade laten zien dat Roda een goede keuze heeft gemaakt mij aan te trekken.”
Roda-trainer Raymond Atteveld is daarvan al overtuigd. „Tijdens een gesprek met Roda vertelde Atteveld me dat het elftal nog iemand mist die de ploeg kan neerzetten, kan coachen en leiding geven. Daarvoor ben ik gehaald. In principe voor de basis, maar garanties bestaan er uiteraard niet.” Wat de 27-jarige captain van VVV wel kan garanderen? „Een heel seizoen op de reservebank zitten, dat zal mij nooit overkomen. Al moet ik een eigen ploeggenoot daarvoor op de training onderuit halen, uiteindelijk zal ik de winnaar zijn.”
Impopulaire maatregelen, Linssen schroomt ze klaarblijkelijk niet indien nodig. Ook het kleine gedeelte van de Venlose aanhang dat zijn aanvoerder sinds het nieuws van zijn transfer naar Roda JC beschimpt, hoeft bij Linssen niet op veel sympathie te rekenen. „Daar ben ik sinds het uitduel tegen Excelsior helemaal klaar mee. Ik zat er helemaal doorheen na die nederlaag (2-1, red.). Toch liep ik na de wedstrijd naar het vak om de supporters te bedanken. Beginnen er een paar te zingen over Roda en dat het moffen zijn. Later op de avond toen de bus terugkwam op de parkeerplaats van De Koel, zei ik tegen de jongens: ‘laat mij maar eerst uitstappen. Dan krijg ik de shit over me heen en is het daarna goed.’ Word ik vervolgens door een paar idioten voor ‘Hoerenjong’ uitgemaakt. Dat je eigen supporters zoiets zeggen, dat steekt. Ik heb er begrip voor dat de fans balen dat er weer iemand van VVV naar Roda vertrekt.
Maar tweeënhalve maand na de transfer moet het maar eens afgelopen zijn. Ik heb dan ook besloten me er niet meer druk om te maken. Ik maak het seizoen af voor VVV, voor mezelf en voor die fans die wél het beste met de club voorhebben.
De rest kan wat mij betreft de boom in.”
Wellicht nog maar twee duels, dan is de VVV-loopbaan van Edwin Linssen ten einde. Een carrière die – Linssens oprechte optimisme ten spijt – een reële kans loopt te eindigen in (rechtstreekse) degradatie. Een schrikbeeld waar de scheidend aanvoerder nauwelijks bij stil durft te staan. „Dat zou ongelooflijk veel pijn doen. Juist omdat ik in dat geval weet hoe dichtbij we bij handhaving zijn geweest.”
Bron: LD