Ik heb onlangs gezien :
Eleni(2004)Griekse film die zich in de periode WOI->WOII afspeelt. De film start wanneer een groep Griekse vluchtelingen uit Odessa komt wonen in een modderig gebied ergens in Griekenland. Spyros heeft zijn zoon meegebracht en ook een geadopteerd meisje : Eleni. Later wil hij zelf met Eleni trouwen, maar die rent er dan weer vandoor met de zoon van Spyros (hoe word je nu verliefd op iemand die al sinds je vijfde zo goed als je zus

) Spyros gaat hen achterna. Ondertussen komt het fascisme op in Griekenland.
Best interessant allemaal, maar ook erg traag. Het verhaal is niet altijd duidelijk. Wel knap zijn de zeer lange scènes met heel veel figuranten die in één shot gefilmd zijn.
Transformers(2007)Ik was vroeger fan, dus moest ik ooit toch eens die film zien.
Zeker niet slecht, maar kon toch op veel vlakken beter.
Het is niet echt volwassener dan de tekenfilms, maar tegelijkertijd ook niet echt geschikt voor kleine kinderen (weten die wel wat masturbatie is?

).
De effecten zijn erg mooi. Een beetje raar is dat het erg geplaatst is in de context van vandaag (sondes naar Mars van 2003, de oorlog in Afghanistan,..) en dat mensen en dan vooral het leger zo op de voorgrond staan.
Ook had ik graag gewoon wat meer Transformers willen zien, en dat typische logo Autobot<->Decepticon dat zo tussen de scènes op de kijker af kwam en dan weer achteruit ging.
My Life Without MeCanadese film. Een jonge moeder die met haar man en twee kinderen bescheiden maar toch vrij gelukkig leeft, krijgt te horen dat ze nog een paar maanden te leven heeft. Ze besluit om dit aan niemand te vertellen om nog snel ongestoord een paar dingen te kunnen uitproberen of in orde brengen.
Best ok, maar nu ook niet een klassieker of zo.
4 (2005)Hoe moet ik aan deze beginnen?
Russiche film. In een bar in Moskou komen twee mannen en een vrouw elkaar tegen. Alledrie beginnen ze een hoop onzin aan elkaar te vertellen. De eerste, die eigenlijk handelt in (bedenkelijk) vlees, beweert voor Putin te werken. De vrouw die als prostitutée de kost verdient, zegt dat ze allerlei dure producten uitprobeert. De andere man, die piano's stemt, vertelt dan weer dat hij aan een kloonprogramma werkt, dat al in de Sovjetunie sinds WOII bestond. Er zouden reeds allerlei experimenten met mensen geweest zijn, waarbij het viervoudig klonen om niet duidelijke redenen het interessantst bleek voor de levensverwachting.
Nadien moet de vrouw de trein nemen naar het platteland voor een begrafenis. De film wordt hiet nogal raar. Je begint je af te vragen wat er nu wel waar en niet waar is. Zo heeft die prostituée in haar dorp zelf drie zussen die blijkbaar erg goed op haar gelijken.....
Het is geen VSA-se film, dus er komt wel wat bloot in, en nu denk je misschien : die drie zussen samen in een sauna en zo

... en dat krijg je dan ook wel een beetje....maar eh.. je ziet ook wel wat anders