abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage vrijdag 4 april 2008 @ 15:48:28 #126
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_57830876
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:41 schreef DonJames het volgende:

*checkt fotoboek en ziet dat het een man is Sorry, geen tijd
Ik geef je 50 euro, kun je daarvan naar de hoeren ofzo
pi_57830967
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik denk dat ik wel weet wat je ongeveer hebt ingevuld.
[..]

*checkt fotoboek en ziet dat het een man is Sorry, geen tijd
[..]

Ik denk dat SC alleen de aangifte OB heeft gedownload (downgeload?), en nog helemaal niet het inkomstenbelastingprogramma voor ondernemers. Dat programma geeft ook een foutmelding als de vermogensvergelijking niet aansluit, en ik kan me bijna niet voorstellen dat 'ie dat doet bij SC.

SC, het inkomstenbelastingprogramma voor ondernemers kan je ook downloaden als je als ondernemer inlogt, net zoals het programma voor de omzetbelasting.
Omzetbelasting is geen programma, maar een PDF formulier. Het aangifteprogramma voor IB is ook voor ondernemers wel een setup.exe oid.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 april 2008 @ 15:55:33 #128
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_57831003
De omzetbelasting staat kant en klaar zodra je bent ingelogd
ik moet de ontvangen btw invullen en de uitgegeven btw, dat is zoveel dat ik onder de kleine ondernemersregeling val

daarnaast heb ik een vaste baan, hiervoor kreeg ik een brief dat ik IB moest invullen idd
  Redactie Frontpage vrijdag 4 april 2008 @ 16:00:34 #129
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_57831113
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:17 schreef ManAtWork het volgende:
We hebben het niet over de aangifte omzetbelasting maar over de aangifte inkomstenbelasting.

Jij haalt ze steeds weer door elkaar.
Nee, helemaal niet maar jullie hebben t steeds over alle 2

OB was : btw ontgvangen en BTW uitgegeven
  vrijdag 4 april 2008 @ 16:55:04 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_57832107
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 16:00 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Nee, helemaal niet maar jullie hebben t steeds over alle 2

OB was : btw ontgvangen en BTW uitgegeven
Alle twee in de zin van:
1. aangifte omzetbelasting (waarschijnlijk 1e kwartaal 2008)
2. aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers (voor het jaar 2007)

BTW ontvangen en BTW uitgegeven geef je aan op een aangifte omzetbelasting. Deze staat klaar als je inlogt op de site met het nummer van de VOF. Hier staat geen aangifte IB voor je klaar.

De aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers kun je downloaden door in te loggen met het nummer dat je op je eigen BSN-nummer hebt gekregen (en dus niet het NLxxxx-nummer van de VOF.)

In de laatste geef je het resultaat van je onderneming aan. Eveneens kun je hier de ondernemersfaciliteiten (voor zover van toepassing) in kwijt. Dit staat (nogmaals) los van het ingevulde formulier voor de BTW.

Zoals eerder gezegd: volgens mij heb ik het je al een keer eerder uitgelegd. Maar ik weet niet of het toen wel goed is overgekomen,...

Ik krijg steeds meer het gevoel dat SC niet als ondernemer voor de IB is aangemerkt,... en dat ie daarom niet weet dat ie een IB-aangifte voor ondernemers moet invullen.
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:55 schreef SunChaser het volgende:
De omzetbelasting staat kant en klaar zodra je bent ingelogd
ik moet de ontvangen btw invullen en de uitgegeven btw, dat is zoveel dat ik onder de kleine ondernemersregeling val

daarnaast heb ik een vaste baan, hiervoor kreeg ik een brief dat ik IB moest invullen idd
Je krijgt geen brief dat je een aangifte IB moet doen omdat je een vaste baan hebt. Je krijgt het verzoek om aangifte inkomstenbelasting te doen van alle inkomsten (loon, uitkering, winst, AB, box 3) die je hebt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 april 2008 @ 17:17:34 #131
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_57832491
Ik sta idd niet aangemerkt als ondernemer voor mn IB zover ik weet, ik geef mn loon op van mn baan en alle onkosten

OB doe ik 1x per jaar
pi_57884665
Doooh,
Heb ik eindelijk me Digid code ben ik mijn gebruikersnaam vergeten, nu is mijn account geblokeerd ofzo
Lekker handig van me
............................
pi_57898126
Ik heb niks ontvangen dus ik hoef geen belasting te betalen ofzo
Children of the night. What music they make.
pi_57899523
quote:
Op maandag 7 april 2008 21:52 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb niks ontvangen dus ik hoef geen belasting te betalen ofzo
Als je een uitnodiging hebt gehad moet je aangifte doen, als je er geen hebt gehad (zoals jij) moet je aangifte doen als je belasting verschuldigd bent. Als je op 0 uitkomt of nog geld terug krijgt mag je aangifte doen.
Oftewel: vul het programma in en kijk wat de uitkomst is
pi_57899836
Mijn vrouw kreeg een brief van de BD dat "omdat u al jaren niets krijgt of moet betalen hoeft u geen aangifte te doen".
Nu doen we al jaren gezamelijk aangefte en ze krijgt altijd terug(zonder aan de verdeling te sleutelen, zij 0 en ik 100%) is dit een fout van de BD of komt dat omdat we gezamelijk aangifte doen??

'Maakt notitie voor volgend jaar om dit topic van af het begin te volgen'
beter een kut in de hand dan de lucht van tien
kunnen we het eens over iets anders hebben dan sex, ja dat is goed het is koud en het waait "kut" nee dan was het warm en vochtig
pi_57900146
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:56 schreef revange2007 het volgende:
Mijn vrouw kreeg een brief van de BD dat "omdat u al jaren niets krijgt of moet betalen hoeft u geen aangifte te doen".
Nu doen we al jaren gezamelijk aangefte en ze krijgt altijd terug(zonder aan de verdeling te sleutelen, zij 0 en ik 100%) is dit een fout van de BD of komt dat omdat we gezamelijk aangifte doen??

Moeilijk te zeggen. Lijkt me ook niet relevant, je mag altijd aangifte doen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 7 april 2008 @ 23:40:55 #137
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_57900915
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:56 schreef revange2007 het volgende:

Door de verdeling van zij 0 en jij 100% komt zij dus inderdaad uit dat ze niet hoeft te betalen of krijgen... dat ziet de BD inderdaad als dat zij dan niet 'belastingplichtig' is. Echter je mag het altijd blijven doen. Dus wat DJ zegt, het is niet helemaal relevant om een fout ergens te gaan zoeken.

En volgend jaar tdit topic volgen lijkt me ook niet handig.. kun je beter die van 2008 gaan volgen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_57914961
quote:
Op maandag 7 april 2008 22:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je een uitnodiging hebt gehad moet je aangifte doen, als je er geen hebt gehad (zoals jij) moet je aangifte doen als je belasting verschuldigd bent. Als je op 0 uitkomt of nog geld terug krijgt mag je aangifte doen.
Oftewel: vul het programma in en kijk wat de uitkomst is
Dus ik moet dat aangifteprogramma downloaden en die invullen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 8 april 2008 @ 18:33:09 #139
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_57915396
Als je weet dat je geld terugkrijgt ben je een dief van je eigen portomonee als je hem niet invult.

Je kan er alleen achterkomen of je geld tegoed hebt als je het invult en op dat moment weet je ook als je zou moeten betalen, dus wettelijk verplichting hebt om op te sturen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_57915909
Ik weet niet of ik geld terugkrijg, dus ik vul het wel in en dan zie ik wel
pi_58025006
Beetje laat met invullen dit jaar. Ik heb hem compleet ingevuld, alleen over 1 punt twijfel ik:

De afgelopen vijf jaar kreeg ik steeds een (lijfrente?)uitkering. Ik weet niet precies wat het is want dat hebben me ouders voor me gefixed op een spaarrekening die hun beheren onder mijn naam. Over die uitkering is godsgruwelijk veel loonheffing (33%) ingehouden. De afgelopen jaren toen ik studeerde heb ik dat steeds ergens ingevuld bij de aangifte en toen kreeg ik ongeveer de gehele loonheffing weer terug, omdat ik al loonheffing betaald had bij mijn bijbaantjes (denk ik). Nu ben ik sinds 1 mei vorig jaar volledig aan de arbeit (veel groter inkomen dus) en als ik nu deze uitkering invul bij "pensioen lijfrente en andere uitkeringen" (waar het volgens mij hoort) dan krijg ik onder aan de streep ineens minder terug ipv "veel" meer waar ik vanuit ging (in vergelijking met als ik deze uitkering niet opgeef). De oorzaak is dat de "premie volksverzekeringen" ineens gruwelijk toenemen.

Vraag; vul ik het verkeerd in? Zoniet, dan klopt het blijkbaar dat ik minder terug krijg, kan iemand me dan uitleggen waarom?

Het staat er een beetje krom maar ik hoop dat jullie het snappen.

Alvast bedankt voor de reacties!
pluk de dag (alleen niet te vroeg)
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 13 april 2008 @ 18:44:57 #142
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58025201
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:36 schreef Gangster-Engel het volgende:
Beetje laat met invullen dit jaar. Ik heb hem compleet ingevuld, alleen over 1 punt twijfel ik:

De afgelopen vijf jaar kreeg ik steeds een (lijfrente?)uitkering. Ik weet niet precies wat het is want dat hebben me ouders voor me gefixed op een spaarrekening die hun beheren onder mijn naam. Over die uitkering is godsgruwelijk veel loonheffing (33%) ingehouden. De afgelopen jaren toen ik studeerde heb ik dat steeds ergens ingevuld bij de aangifte en toen kreeg ik ongeveer de gehele loonheffing weer terug, omdat ik al loonheffing betaald had bij mijn bijbaantjes (denk ik). Nu ben ik sinds 1 mei vorig jaar volledig aan de arbeit (veel groter inkomen dus) en als ik nu deze uitkering invul bij "pensioen lijfrente en andere uitkeringen" (waar het volgens mij hoort) dan krijg ik onder aan de streep ineens minder terug ipv "veel" meer waar ik vanuit ging (in vergelijking met als ik deze uitkering niet opgeef). De oorzaak is dat de "premie volksverzekeringen" ineens gruwelijk toenemen.

Vraag; vul ik het verkeerd in? Zoniet, dan klopt het blijkbaar dat ik minder terug krijg, kan iemand me dan uitleggen waarom?

Het staat er een beetje krom maar ik hoop dat jullie het snappen.

Alvast bedankt voor de reacties!
Het is voor mij een gok aangezien ik er niet volledig in zit.
Echter wat ik wel weet is dat je bij een bepaald verzamelinkomen een bepaalde loonheffing moet afdragen in het jaar. Hoe meer je verdiend hoe meer loonheffing.
Als je een aftrekpost invult gaat je verzamelinkomen omlaag en ben je dus weer minder loonheffing verschuldigd.

Dit kan in jouw geval betekenen dat je eerder bijna niets verdiende en dus alle betaalde loonheffing terug mocht ontvangen. En nu je werkt dat je door je hogere verzamelinkomen niet meer zoveel terug kunt krijgen van wat je betaald hebt.

Ik ga er vanuit dat DJ of MAW me corrigeert als ik de verkeerde kant op denk.
Zoals ik al zei ik heb te weinig ervaring met het hele gebeuren om hier alles van te weten. Ik ga nu er vanuit stiekem dat dezelfde situatie in werking is getreden als dat het een extra baan zou zijn
  zondag 13 april 2008 @ 18:45:12 #143
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_58025208
Logisch dat je 'minder veel' terugkrijgt.
Omdat je loon uit dienstbetrekking hebt, worden alle inkomens bij elkaar geteld en tegen het normale progressieve belastingstelsel berekend.
Hier wordt de ingehouden loonheffing op in mindering gebracht en deze is (voor wat de lijfrente betreft) niet voldoende. Dus moet je daarover iets bijbetalen.
Zonder exacte bedragen is het alleen moeilijk een rekenvoorbeeld te geven. Maar in theorie is het verklaarbaar.
  zondag 13 april 2008 @ 18:47:23 #144
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_58025246
Sorry Wexy, je denkt inderdaad de verkeerde kant op. Het gaat om het feit dat bij beide (meerdere) inkomens vanaf nu geteld wordt en in de aangifte het totale inkomen telt. In dit geval heeft het niets met aftrekposten te maken.

Je was in ieder geval weer erg snel met het tikwerk.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 13 april 2008 @ 18:56:49 #145
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_58025478
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:47 schreef ManAtWork het volgende:
Sorry Wexy, je denkt inderdaad de verkeerde kant op. Het gaat om het feit dat bij beide (meerdere) inkomens vanaf nu geteld wordt en in de aangifte het totale inkomen telt. In dit geval heeft het niets met aftrekposten te maken.

Je was in ieder geval weer erg snel met het tikwerk.
Euhm dus het bedrag dat GE ontvangt vanuit die 'lijfrente' is toch wel een extra inkomen waarover inkomensbelasting moet worden betaald? Loonheffing dus?
Meer inkomen betekend meer loonheffing verschuldigd zijn.

Dat stukje aftrekposten staat er misschien wat raar tussen, maar bij aftrekposten gaat je verzamelinkomen toch omlaag en ben je dus minder loonheffing verschuldigd?

was toevallig net aan het vernieuwen vanwege iemand die dacht dat enschede in de buurt van limburg lag dus ja dan zie je MyAT sneller
  zondag 13 april 2008 @ 19:10:47 #146
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_58025779
Ja, de lijfrente-uitkering is een belast inkomensbestanddeel waarbij de verzekeraar loonheffing heeft ingehouden.
Alleen is deze (net als de voorgaande jaren) gewoon vanaf de eerste euro gaan tellen.
Nu er een inkomen uit dienstbetrekking is bijgekomen (waarbij ook vanaf de eerste euro is geteld voor de loonheffing) en beide inhoudingsplichtigen niet van elkaars inhouding op de hoogte zijn, wordt er totaal gezien te weinig loonheffing ingehouden. Dit wordt bijbetaald door de aanslag inkomstenbelasting.

Eigenlijk is dit hetzelfde probleem als bij twee baantjes/werkgevers.

Offtopic: door aftrekposten gaat het belastbaar inkomen (van in dit geval box 1) omlaag zodat er minder inkomstenbelasting verschuldigd is. De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting en bij de inhouding van de loonheffing wordt geen rekening gehouden met aftrekposten.
pi_58025796
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:45 schreef ManAtWork het volgende:
Logisch dat je 'minder veel' terugkrijgt.
Omdat je loon uit dienstbetrekking hebt, worden alle inkomens bij elkaar geteld en tegen het normale progressieve belastingstelsel berekend.
Hier wordt de ingehouden loonheffing op in mindering gebracht en deze is (voor wat de lijfrente betreft) niet voldoende. Dus moet je daarover iets bijbetalen.
Zonder exacte bedragen is het alleen moeilijk een rekenvoorbeeld te geven. Maar in theorie is het verklaarbaar.
Bedankt voor je snelle reactie!

Toch nog ff een rekenvoorbeeldje om het helemaal helder te krijgen:

Ik zou namelijk het volgende verwachten. Voorbeeldje:

belastbaar inkomen van 20K. Boven de 17K betaal je 10.25% belasting.
Stel uitkering is 5K en loonheffing is 1.7K (33%!). Dan betaal je 5K * 10% IB extra = 500 EUR - 1.7K loonheffing. Kortom netto ga je er 1.2K of vooruit.

Echter "Probleem" zit hem bij de premie volksverzekeringen. Als ik 5K extra uitkering krijg dien ik in totaal ook nog iets van 30% volksverzekering te betalen? 5K*30% =1.5K. Maakt een netto verlies van 0.3K.

Bij dit laatste zit geen drempel volgens mij. Dus dan geldt ongeacht je overigen inkomsten toch altijd het volgende; 30% (volksverkering) * uikering = loonheffing (30%) die ingehouden wordt bij de uitkering van zo'n premie. ofwel per saldo 0

Grote vraag die dan blijft staan; hoe kan ik dan al 4 jaar lang wel steeds netto ongeveer 1K terug hebben gekregen (dus lijkt wel erg veel op eerst genoemde redenering). Kortom waar maak ik een denkfout!?

Zou het overigens opvallen als ik het gewoon "vergeet"?

Laatste vraag; wat is dan eigenlijk precies fiscaal het voordeel van zo'n lijfrente!?
  zondag 13 april 2008 @ 19:18:37 #148
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_58025970
Het antwoord op de grote vraag is dat je vier jaar ervoor geen inkomen hebt gehad dat er voor zorgt dat je in de 2e schijf terecht komt.
Plus over die 5k uitkering zal (rekening houdend met heffingskortingen e.d.) per saldo geen IB verschuldigd zijn zodat je de ingehouden loonheffing terug krijgt.

Ja, het zal wel opvallen als je het 'vergeet'. De uitkerende instantie heeft namelijk op BSN een opgave naar de belastingdienst verstuurd. Door de aangifte IB met de JOG te koppelen rol je er zo tussenuit en krijg je een brief met het verzoek e.e.a. nader toe te lichten.

Meestal gaat zo'n lijfrente pas in na je 65e zodat je dan een aanvulling hebt op je inkomen. Tijdens je werkende tijd is de premie (meestal) aftrekbaar tegen een hoger belastingpercentage dan het (waarschijnlijke) belastingpercentage op het moment van uitkering. Daar zit 'm vaak het fiscale voordeel.
pi_58026245
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:18 schreef ManAtWork het volgende:
Het antwoord op de grote vraag is dat je vier jaar ervoor geen inkomen hebt gehad dat er voor zorgt dat je in de 2e schijf terecht komt.
Plus over die 5k uitkering zal (rekening houdend met heffingskortingen e.d.) per saldo geen IB verschuldigd zijn zodat je de ingehouden loonheffing terug krijgt.
Sorry maar ik begrijp het nog steeds niet! Hopelijk kan je nog een poging doen.

Stel je werkt het hele jaar niet maar je krijgt alleen bovengenoemde uitkering (uitk. 5000, loonheffing 1700)

Belastbaar Inkomen 5000

Te betalen IB 2.5%*5000 = 125 EUR
Te betalen volkspremies = 31.15% *5000 = 1575 EUR
Totaal 1700 EUR

Af: Betaalde loonheffing 1700 EUR

Saldo 0

Wat klopt er concreet niet aan bovenstaande redenering, aangezien ik de voorgaande jaren uitkwam op 1.2K teruggave?
quote:
Ja, het zal wel opvallen als je het 'vergeet'. De uitkerende instantie heeft namelijk op BSN een opgave naar de belastingdienst verstuurd. Door de aangifte IB met de JOG te koppelen rol je er zo tussenuit en krijg je een brief met het verzoek e.e.a. nader toe te lichten.
Oke goed punt! Ik zal hem dan wel netjes meenemen!
quote:
Meestal gaat zo'n lijfrente pas in na je 65e zodat je dan een aanvulling hebt op je inkomen. Tijdens je werkende tijd is de premie (meestal) aftrekbaar tegen een hoger belastingpercentage dan het (waarschijnlijke) belastingpercentage op het moment van uitkering. Daar zit 'm vaak het fiscale voordeel.
Interessant! Snap ik!
  zondag 13 april 2008 @ 19:45:27 #150
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_58026661
quote:
Op zondag 13 april 2008 19:30 schreef Gangster-Engel het volgende:

[..]

Sorry maar ik begrijp het nog steeds niet! Hopelijk kan je nog een poging doen.

Stel je werkt het hele jaar niet maar je krijgt alleen bovengenoemde uitkering (uitk. 5000, loonheffing 1700)

Belastbaar Inkomen 5000

Te betalen IB 2.5%*5000 = 125 EUR
Te betalen volkspremies = 31.15% *5000 = 1575 EUR
Totaal 1700 EUR

Af: Betaalde loonheffing 1700 EUR

Saldo 0

Wat klopt er concreet niet aan bovenstaande redenering, aangezien ik de voorgaande jaren uitkwam op 1.2K teruggave?
Bovenstaande redenering klopt. Alleen als er een tweede inkomen (uit dienstbetrekking) bij komt, merk je een verschil. Dit omdat deze werkgever ook begint bij de 2,5% belasting in plaats van rekening te houden met het feit dat er over ¤ 5.000 al loonheffing wordt ingehouden.
quote:
[..]

Oke goed punt! Ik zal hem dan wel netjes meenemen!
[..]

Interessant! Snap ik!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')