Bronquote:Dieren Blijdorp worden vegetariėr
ROTTERDAM - De meeste dieren in Diergaarde Blijdorp gaan dit jaar over op volledig vegetarische voeding.
Blijdorp heeft dit met de Nederlandse Vegetariėrsbond (NVB) afgesproken. Dat heeft de dierentuin zondag bekendgemaakt.
Hoewel de beesten volgens het persbericht dinsdag 1 april aan de vegetarsiche maaltijd gaan, verzekert directeur Ton Dorresteyn dat dat toeval is en dat het geen grap is.
Ook de meeste carnivoren gaan aan de vegetarische hap. De verschillende diersoorten moeten over een periode van twee maanden gewend raken aan het eten van groente en fruit in plaats van vlees.
Positief effect
De dierentuin zegt tot deze stap gekomen te zijn door het positieve effect dat vegetarisch eten op het welzijn van de beesten heeft.
Ook is vegetarisch voedsel voor de dieren klimaatvriendelijker qua productie en dat vindt Blijdorp belangrijk.
quote:Op zondag 30 maart 2008 15:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat mensen uberhaupt twijfelen óf het een 1 April grap is
Er staat vast niet voor niks 'de meeste dieren'. Sommige dieren zijn nu eenmaal carnivoor maar andere dieren kunnen goed (of zelfs beter) zonder vlees en vooral de zinloze toevoeging van dierlijke bijprodukten om maar van die troep af te komen.quote:Op zondag 30 maart 2008 15:23 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..].
Je kunt een roofvogel best leren om een lekker worteltje te eten, in plaats van een muis!.
quote:Op zondag 30 maart 2008 18:57 schreef __________ het volgende:
Ik zou niet graag de leeuwenverzorger zijn als ze al 3 weken op rijstwafels zitten
Je weet zeker nog niet van het bestaan van vegetarische kattenbrokjesquote:
Aan welke vleesvervangers moet ik dan gaan denken? die exact dezelfde vitaminen enz bevatten?quote:Op zondag 30 maart 2008 15:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waarschijnlijk een grap, maar wellicht met een kern van waarheid. Er word vast gestudeerd op vlees vervangers voor dieren.
Ik ook nietquote:Op zondag 30 maart 2008 18:57 schreef __________ het volgende:
Ik zou niet graag de leeuwenverzorger zijn als ze al 3 weken op rijstwafels zitten
quote:Op zondag 30 maart 2008 18:57 schreef __________ het volgende:
http://www.rotterdamzoo.nl/p3.php?DocID=3809quote:Overstap
“Uit divers onderzoek is gebleken dat de meeste carnivoren na een gewennings-periode prima zonder vlees kunnen”, aldus etholoog Kathelijne van Ortt in Vara’s Vroege Vogels. “Wel is de overstap voor de hondachtigen, zoals de wolf en de hyena, kleiner dan voor de katachtigen, zoals de tijger en de leeuw”. Overigens eten roofdieren in het wild regelmatig fruit en bladeren. Volgens Van Ortt is gebleken dat alle dieren baat hebben bij een vegetarisch voedingspatroon: het bevordert de gezondheid en de dieren leven langer.
Extra voordelen
Voor Diergaarde Blijdorp zitten meer voordelen aan de overstap: de totale voedings-kosten zullen aanzienlijk goedkoper worden. Verder verwacht de dierentuin dat de medische kosten zullen dalen. Aantrekkelijk voor de bezoekers is dat het aantal voedermomenten voor de meeste dieren zal worden verhoogd.
Wetenschappelijk onderzoek
Onderzoeken in o.a. Finland, India en de VS tonen aan dat carnivoren die overstappen op vegetarische voeding langer leven. Zo heeft onlangs in de Delhi Zoological Park in New Delhi, India, de Bengaalse tijger Shiva de recordleeftijd van 27 jaar bereikt, waarvan de laatste 17 jaar op vegetarische voeding. Voor tijgers in gevangenschap is dit 12 jaar ouder dan gemiddeld.
Nee. Er is nog een mooi bijeffect bij leeuwen die Aloe-vera planten eten. Het maakt hun huid glad en de vacht mooi glimmend!quote:Op zondag 30 maart 2008 19:48 schreef moussie het volgende:
maw, de dieren floreren erop, ze leven langer en zijn gezonder .. dat kan niemand bezwaarlijk vinden lijkt mij ?
En we tikken op google "bengaalse tijger Shiva" in en zien:quote:Op zondag 30 maart 2008 18:57 schreef __________ het volgende:
bronquote:1996
In de zoo van Calcutta doodde een Bengaalse tijger "Shiva" één man en verwondde een andere.
Katten worden blind van een totaal vegetarisch dieet. Ik neem aan dat dit ook voor leeuwen geldt. Dus 1 april hoaxjequote:Op zondag 30 maart 2008 15:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Dit klinkt echt teveel als een 1 April grap. Dit weiger ik daarom ook om te geloven
Ze zoeken vast nog wel iemand om de kooien schoon te makenquote:Op zondag 30 maart 2008 20:55 schreef Monidique het volgende:
Ik vind het goed. Vlees eten is moord. Zijn wij een natie van moordenaars? Nee! Stop moord nu! Voer dieren geen vermoorde dieren! Betrek hen niet bij de moordpraktijken van de menselijke parasietensoort!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |