abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57760324
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:04 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Dat pretendeer ik ook niet. Het feit is wel dat mijn mening niet alleen gebaseerd is op nieuwsartikelen en dergelijke. Ik praat dagelijks met mensen die het beleid van de Iraanse regering continu aan den lijve meemaken. En dan vind ik het nogal grappig dat er bepaalde mensen hier zijn die mij willen vertellen hoe de vork in de steel zit.

Misschien kom je alleen maar in contact met die mensen?
  dinsdag 1 april 2008 @ 14:15:28 #202
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_57760415
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:11 schreef De_Ananas het volgende:

[..]

Misschien kom je alleen maar in contact met die mensen?

[ Bericht 10% gewijzigd door AryaMehr op 02-04-2008 01:47:59 ]
pi_57760520
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:58 schreef De_Ananas het volgende:
Islamitisch land, islamitische mensen, islamitische wetten
Niet om het één of ander, maar zou het niet handiger zijn als ik *jou* uitzwaai in dit topic? Als je geen zinniger bijdrage kunt leveren dan de bovenstaande onlineliner, gaan dan lekker in ONZ spelen ofzo.

Ik ben trouwens blij dat AryaMehr in elk geval ook de ernst van de situatie in Iran inziet; toch een beetje een 'insider' in deze kwestie.
pi_57760609
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Niet om het één of ander, maar zou het niet handiger zijn als ik *jou* uitzwaai in dit topic? Als je geen zinniger bijdrage kunt leveren dan de bovenstaande onlineliner, gaan dan lekker in ONZ spelen ofzo.

Ik ben trouwens blij dat AryaMehr in elk geval ook de ernst van de situatie in Iran inziet; toch een beetje een 'insider' in deze kwestie.
Je moet je niet gaan bemoeien met andere landen, je moet hun wetten respecteren. Dat jij overal de Westerse ''waarden'' wil introduceren zegt weer genoeg over je arrogantie
pi_57760768
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:23 schreef De_Ananas het volgende:
Je moet je niet gaan bemoeien met andere landen, je moet hun wetten respecteren. Dat jij overal de Westerse ''waarden'' wil introduceren zegt weer genoeg over je arrogantie
Dat is een herhaling van je vorige post, maar dan in andere woorden. Ik wil geen westerse waarden introduceren, ik wil dat universele mensenrechten in Iran worden nageleefd.
pi_57760887
quote:

[..]

Dat pretendeer ik ook niet. Het feit is wel dat mijn mening niet alleen gebaseerd is op nieuwsartikelen en dergelijke. Ik praat dagelijks met mensen die het beleid van de Iraanse regering continu aan den lijve meemaken. En dan vind ik het nogal grappig dat er bepaalde mensen hier zijn die mij willen vertellen hoe de vork in de steel zit.
Waren het niet de Iraniers zelf die in 79 middels een revolutie een dictator verdreven? Wat belet ze om nu hetzelfde te doen als ze het bewind zo zat zijn?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_57760917
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat is een herhaling van je vorige post, maar dan in andere woorden. Ik wil geen westerse waarden introduceren, ik wil dat universele mensenrechten in Iran worden nageleefd.
Dus als dat de reden is kunnen we de volgende landen ook aanpakken ent als Iran in jou optiek:

Saudie Arabie
Noord Korea
China
Rusland
Pakistan
Birma
Cuba
USA
Enz... enz.... enz.....
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_57760952
Met die oneindige discussies kan je Iran in iig niet bevrijden..
Only by great risks can great results be achieved.
an Achaemenian, a Persian, son of a Persian, an Aryan, having Aryan lineage...
pi_57761013
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:43 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
Met die oneindige discussies kan je Iran in iig niet bevrijden..
Wie bepaalt of de iraniers bevrijdt moeten worden? Elfleterrig? Bush? Balkellende? Kom op, wie zijn wij omdat te bepalen? Volgens mij is het aan de iraniers zelf (de meerderheid dan) dat konden ze in 79 prima zelf, dus nou ook.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_57761275
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:46 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wie bepaalt of de iraniers bevrijdt moeten worden? Elfleterrig? Bush? Balkellende? Kom op, wie zijn wij omdat te bepalen? Volgens mij is het aan de iraniers zelf (de meerderheid dan) dat konden ze in 79 prima zelf, dus nou ook.
De huidige generatie denkt nu veel anders dan toen ze hebben nu andere dingen aan het hoofd, (zoals je weet is Iran een van de landen met de jongste bevolking). Die mensen (jongeren vooral) zijn te bang om een revolutie te ontketenen (als je ziet wat dit huidige regime met ze doet), die zal er ook nooit komen indien zij hulp krijgen van buiten.
pi_57761344
Ik wil de reacties van de mensen in dit topic die Iran willen 'bevrijden' wel eens horen op het moment dat bijvoorbeeld China het Westen komt 'bevrijden' van het kapitalisme, en het uiteraard superieure communisme komt brengen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_57761383
Exact, PrinceOfPerzia. Zonder hulp komen ze er niet, omdat elke vorm van opstand bloedig neergeslagen zal worden.
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:14:52 #213
121310 venomsnake
El Saltador
pi_57761408
Ja, laten we nog een oorlog beginnen. Gaat vast helpen.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_57761566
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:04 schreef PrinceOfPerzia het volgende:
De huidige generatie denkt nu veel anders dan toen ze hebben nu andere dingen aan het hoofd, (zoals je weet is Iran een van de landen met de jongste bevolking). Die mensen (jongeren vooral) zijn te bang om een revolutie te ontketenen (als je ziet wat dit huidige regime met ze doet), die zal er ook nooit komen indien zij hulp krijgen van buiten.
Dat de jeugd anders denkt liijkt me vrij logisch. En volgens mij zullen die na verloop van tijd zichzelf ook vrijmaken van het juk van het bewind. Dat wij ze daar in kunnen ondersteunen verdient mijn voorkeur. Alleen zie ik op dit moment niet in hoe je dat op vreedzame wijze zou moeten doen. En ik denk dat de tiran die er in de jaren 70 zat ook geen lieverdje was en toen lukte het de Iraniers zelf ook. Waarom niet nu. Ik geloof meer in zelfbeschikking dan in het geforceerd opleggen aan anderen van onze "superieure westerse moraal".
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:27:58 #215
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57761596
Ongeacht het wrede optreden van het Iraanse regime tegenover bijvoorbeeld homo's, staat het land alleen in de spotlight omdat het een olierijk land is dat zich niet verzoend met de agenda van Washington.
  dinsdag 1 april 2008 @ 15:33:15 #216
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57761679
Waarmee ik wil aantonen: het regime in Saudi-Arabie is even, of zelfs meer wreed en orthodox, dan dat van Iran, alleen wordt daar niet tot nauwelijks aandacht aan besteed, er wordt gewoon gezocht naar een moreel excuus om een oorlog te rechtvaardigen, net zoals bij Irak en Vietnam
pi_57761825
quote:

[..]

Tja, je bent niet voor niets nu uit Iran, we kunnen aannemen dat je een politiek vluchteling bent (al voel ik me nu slecht dat ik dit schrijf ) en zodoende ook niet neutraal bent in deze kwestie.

Zeker als je ook nog argumenten van een opstandige terroristische groep gaat overnemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Xith op 01-04-2008 15:50:38 ]
pi_57761914
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waren het niet de Iraniers zelf die in 79 middels een revolutie een dictator verdreven? Wat belet ze om nu hetzelfde te doen als ze het bewind zo zat zijn?
Sterker nog, toen er een meer gematigdere persident zat werd deze door de burgers weggestemd in ruil voor de meer conservatieve amahhahdidjaodjad.
pi_57762037
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:33 schreef rood_verzet het volgende:
Waarmee ik wil aantonen: het regime in Saudi-Arabie is even, of zelfs meer wreed en orthodox, dan dat van Iran, alleen wordt daar niet tot nauwelijks aandacht aan besteed
quote:
Saudi is a no brainer compared to Iran. Remember its a far more restrictive brand of Islam in Saudi- Sunni Wabbiism- which is intolerant, extremist, sexist, racist, and violent. I'm sure there are many bad violators- Sudan (may be the worst), China, N. Korea, Myanmar...but I feel Saudi needs to be put right up there with them. Here are few reasons why:
- regulary scheduled, barbaric, public executions put on for entertainment
- those being executed, poor third world nationals, are almost never the guilty party - that dubious honor belonging to Saudi's who never pay for their crimes due to deep corruption.
- Third world nationals are enslaved in Saudi- their visas taken from them upon entry. they are then often not paid- Saudi is a giant prison.
- Only Saudi's have "rights" in Saudi Arabia- and this subject to the law of corruption...Foreigners are not supposed to be in Saudi and therefore if they become a victim of a crime they are found to be 1/2 at fault simply because they are present in the "Kingdom".
- Saudi is the largest exporter of terrorists and terror funds in the world. They send millions of dollars annually to Sudan for the express purpose of genocide of Africans.
So in summary, Saudi is a corrupt government that wields power without oversight, routinely killing and enslaving its own inhabitants for profit, religion, or sheer boredom. Additionally, they are exporting these national pasttimes abroad in a wide campaign to spread the disease of Islamic extremism...think that qualifies?
En zo is er nog wel veel meer te vinden op google, dit was m'n eerste google hit Vrouwen hebben bijv. veel, veel meer rechten in Iran dan in SA.
pi_57762231
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:57 schreef Xith het volgende:

[..]

[..]

En zo is er nog wel veel meer te vinden op google, dit was m'n eerste google hit Vrouwen hebben bijv. veel, veel meer rechten in Iran dan in SA.
Ach ja, het helpt als je als tiran dikke maatjes met Amerika bent. Dan gelden mensenrechten kwesties ineens niet meer.
pi_57762445
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 14:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Hebben ze die wel ondertekend? Zo nee, dan gaat heel je punt niet op.
pi_57762473
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:04 schreef PrinceOfPerzia het volgende:

[..]

Revoluties beginnen altijd bij de studenten/jongeren
pi_57763739
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 16:21 schreef De_Ananas het volgende:
Hebben ze die wel ondertekend? Zo nee, dan gaat heel je punt niet op.
Jouw argumentatie is van een bedroevend niveau. Je vindt dus kennelijk dat je mensenrechten (universele) gewoon mag schenden als je nergens een krabbel zet. Redelijk verbijsterend.
pi_57763784
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:27 schreef rood_verzet het volgende:
Ongeacht het wrede optreden van het Iraanse regime tegenover bijvoorbeeld homo's, staat het land alleen in de spotlight omdat het een olierijk land is dat zich niet verzoend met de agenda van Washington.
Er zijn wel meer landen die zich niet verzoenen met de agenda van Washington en ook wel meer landen waar olie. Het wrede optreden van het Iraanse regime reikt veel verder dan alleen homo's die alleen al om hun geaardheid worden opgehangen via allerlei trucks. Met de vrouwenrechten is het bizar slecht gesteld en hetzelfde geldt voor afvalligen. Verder zijn er aanwijzingen dat de invloed van het Iraanse regime tot ver over de landsgrenzen reikt, zoals wel mag blijken uit het nieuwsbericht dat vluchtelingen worden teruggelokt naar Iran.
  dinsdag 1 april 2008 @ 18:20:49 #225
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_57764198
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er zijn wel meer landen die zich niet verzoenen met de agenda van Washington en ook wel meer landen waar olie. Het wrede optreden van het Iraanse regime reikt veel verder dan alleen homo's die alleen al om hun geaardheid worden opgehangen via allerlei trucks. Met de vrouwenrechten is het bizar slecht gesteld en hetzelfde geldt voor afvalligen. Verder zijn er aanwijzingen dat de invloed van het Iraanse regime tot ver over de landsgrenzen reikt, zoals wel mag blijken uit het nieuwsbericht dat vluchtelingen worden teruggelokt naar Iran.
Zoals ik al eerder zei, dit soort wreedheden zijn ook aanwezig in Saudi-Arabië en andere landen. Hoe wreed worden talloze mensen in Indonesië en de Filipijnen wel niet behandelt. Daar knijpen we even een oogje voor dicht.

Nee de media aandacht die Iran nu krijgt is gebruikelijk voor wanneer men een oorlog voorbereid. Dit zag je toch ook bij Irak: gelul over massavernietigingswapens en banden met Al-Qaida (die zaten er toen niet, nu wel). Achteraf toegeven dat er niets van waar is, maar ze hebben 'wel mooi die dictator verwijderd'
pi_57764409
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 17:47 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Jouw argumentatie is van een bedroevend niveau. Je vindt dus kennelijk dat je mensenrechten (universele) gewoon mag schenden als je nergens een krabbel zet. Redelijk verbijsterend.
!

Ik vind dat je je met andere landen niet moet bemoeien als je er geen verdragen of dergelijke mee hebt. Interne aangelegenheid noemen ze dat. We kunnen ons wel om 75% van de landen druk maken als we jouw regels hanteren.
pi_57764783
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Elk slecht iets in Iran gebeurt in S-A en 1. op een ergere schaal, 2. plus vele andere schendingen zoals bijv. de (niet de, maar geen!) rechten van de vrouwen daar (Iran heeft trouwens meer % vrouwen als directeur/in het raad van bestuur dan nederland) - en niet-westerse immigranten.

En als je zo loopt te schreeuwen om het bevrijden van Iran omdat ze al die 'universele' mensenrechten schenden dan moet je dat ook doen om S-A, beter, JUIST om S-A! Maar je zal deze argumentatie weer rustig pareren met je oogkleppen argumentatie - geeft niets hoor!

[ Bericht 9% gewijzigd door Xith op 01-04-2008 19:03:01 ]
  dinsdag 1 april 2008 @ 19:40:08 #228
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57765540
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 00:05 schreef Elfletterig het volgende:
Er is voldoende reden om Iran grondig te wantrouwen. Zelfs al wijzen de signalen er nu op dat ze zijn gestopt met hun kernwapenprogramma, dan zou ik daar zeker geen vergif op in durven nemen. Maar dat is slechts een bijzaak in deze kwestie. De hoofdzaak is de onderdrukking van de bevolking door extremistisch moslim-terreurbewind.

Ik word beticht van slechte argumentatie, maar ik lees niet veel meer dan: jamaar de USA heeft ook kernwapens, jamaar in China worden ook mensenrechten geschonden, etc. Ik beweer heus niet dat het een eitje zal zijn om Iran binnen te vallen. Ik beweer ook niet dat Amerika niet een hypocriet land is, dus ik snap het probleem niet zo. Ik poneer een stelling en vraag mensen om daarover te discussiëren; dat gebeurt.
'Voldoende reden voor wantrouwen?'. Mogelijk bouwt Koningin Beatrix ook wel een laser type zOMG ROFL-2000 in haar achtertuin. Daar is geen bewijs voor, dus kun je het niet als argument inzetten. Dat mensen nu met behulp van zogenaamd kettingbewijs proberen te argumenteren dat Iran vast ook wel kernwapens gaat bouwen, is een exacte gelijkenis met een heksenjacht, welke totaal niet op bewijs gestoeld is. Ik wil daar niets mee te maken hebben.
De bewering van het bezit van kernwapens is een zware veroordeling. Niet zo licht dat je het zomaar te pas en onpas kunt toepassen.
Vandaar.

Goed.

En ja, de US heeft ook kernwapens. Maxime Verhagen zei onlangs nog dat het bezit van die wapens er inderdaad toe leidt dat een serieus debat met landen die kernwapens willen per definitie al zo goed als zeker gaan stranden. Dat argument is namelijk niet te weerleggen, en daarom wil Maxime Verhagen dat men serieuzer denkt over het afschaffen van die wapens.
Genoeg over die kernwapens nu. Iran heeft ze niet, daar is namelijk geen bewijs voor. Bewijs dat een land iets niet heeft bestaat niet, maar dat is nog geen reden om een land binnen te denderen, al was de illegale inval in Irak voor sommigen achteraf al gerechtvaardigd omdat we nu zeker zouden weten dat er geen WMD's meer zijn. Goed.... daarmee kun je dus elk land binnen denderen.

Dat China mensenrechten schendt is inderdaad zo, ik zou graag willen dat men daar ook wat meer aan ging doen. Dat land zal echter nooit aangevallen worden, vanwege het economische belang. Wel zijn er legio andere maatregelen geschikt om dit te veranderen. Echter, daar gaat het ook niet over.

Een inval in Iran zou ik echter nu nog niet kunnen rechtvaardigen. Ja, er zijn dingen mis, en ja, mensen hebben er belachelijk weinig rechten. Ik zou ook graag willen dat die mensen het beter gaan krijgen, en dat de machtige ayatollah's wat minder macht gaan krijgen in de politiek, een scheiding van religie en staat dus. Ik verwacht echter niet dat een al dan niet illegale inval de beste oplossing is om die situatie zal verbeteren.

Ik zal hier nog verder over nadenken, terwijl ik aan jou zou willen vragen waarom jij denkt dat een al dan niet illegale inval wél de situatie zou verbeteren?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_57770156
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dat de jeugd anders denkt liijkt me vrij logisch. En volgens mij zullen die na verloop van tijd zichzelf ook vrijmaken van het juk van het bewind. Dat wij ze daar in kunnen ondersteunen verdient mijn voorkeur. Alleen zie ik op dit moment niet in hoe je dat op vreedzame wijze zou moeten doen. En ik denk dat de tiran die er in de jaren 70 zat ook geen lieverdje was en toen lukte het de Iraniers zelf ook. Waarom niet nu. Ik geloof meer in zelfbeschikking dan in het geforceerd opleggen aan anderen van onze "superieure westerse moraal".
Toen was toen nu is nu, Iran verkeert nu in een heel ander situatie je kan het niet vergelijken met '79
pi_57772582
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Prima verhaal hoor en mooi van die misvattingen, maar wat kopen we ervoor? Wat doet het ertoe of we Iran een Islamitische staat noemen die terug in de tijd gaat of een modern land met een effectieve dictatuur? Of Ahmadinejad nou wel of niet een handige politicus is, wat doet dat ertoe? Het gaat om de feitelijke situatie ter plekke. En die is schrijnend genoeg.

De conclusie dat de huidige aanpak (sancties etc) niet werkt, deel ik wel. Dat mag wel blijjken uit het feit dat Iran in de laatste jaren alleen maar geradicaliseerd is. Je kunt dan twee dingen doen: een terreurbewind 'belonen' door volwaardig met ze te onderhandelen en sancties op te heffen, OF dat terreurbewind omver werpen. Ik geloof persoonlijk meer in de laatste oplossing.
Wat kopen we ervoor???
Open deur natuurlijk. .
Als je ver heen bent, koop je er gezond verstand voor. .
I´m back.
pi_57777088
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 18:57 schreef Xith het volgende:
En als je zo loopt te schreeuwen om het bevrijden van Iran omdat ze al die 'universele' mensenrechten schenden dan moet je dat ook doen om S-A, beter, JUIST om S-A! Maar je zal deze argumentatie weer rustig pareren met je oogkleppen argumentatie - geeft niets hoor!
Van Saudie Arabië blijft iedereen af omdat ze een redelijk meewerkende grote olie-exporteur zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 2 april 2008 @ 19:27:05 #232
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57786337
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 13:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Prima verhaal hoor en mooi van die misvattingen, maar wat kopen we ervoor? Wat doet het ertoe of we Iran een Islamitische staat noemen die terug in de tijd gaat of een modern land met een effectieve dictatuur? Of Ahmadinejad nou wel of niet een handige politicus is, wat doet dat ertoe? Het gaat om de feitelijke situatie ter plekke. En die is schrijnend genoeg.

De conclusie dat de huidige aanpak (sancties etc) niet werkt, deel ik wel. Dat mag wel blijjken uit het feit dat Iran in de laatste jaren alleen maar geradicaliseerd is. Je kunt dan twee dingen doen: een terreurbewind 'belonen' door volwaardig met ze te onderhandelen en sancties op te heffen, OF dat terreurbewind omver werpen. Ik geloof persoonlijk meer in de laatste oplossing.
Als je wilt dat men vrijer wordt, geef ze de vrijheid. Geef open grenzen.

Als je van mening bent dat boycots niet werken (ik neig daar zelf iig wel naartoe) en misschien zelfs denkt dat boycots radicalisering in de hand werkt, wat is dan de reden om het boycot te handhaven?

Misschien eerst maar eens open grenzen en minder importheffingen, vrije handel, om te kijken wat voor effect dat heeft? Misschien werkt dát wel. Lijkt me effectiever dan met tanks honderdduizenden burgerslachtoffers veroorzaken en dan ervan uitgaan dat je als de good guy gezien wordt.
pi_57867073
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 18:57 schreef Xith het volgende:
Elk slecht iets in Iran gebeurt in S-A en 1. op een ergere schaal, 2. plus vele andere schendingen zoals bijv. de (niet de, maar geen!) rechten van de vrouwen daar (Iran heeft trouwens meer % vrouwen als directeur/in het raad van bestuur dan nederland) - en niet-westerse immigranten.

Prima hoor, dat je het oogkleppenargumentatie noemt. Ik, op mijn beurt, snap er echter niks van dat ik kennelijk de situatie in Iran niet aan de kaak mag stellen zonder dat er meteen in allerlei andere landen ingegrepen moet worden. Ik kan persoonlijk helemaal niks met argumenten in de geest van: 'daar gebeurt het ook, dus moet je daar ook ingrijpen'. Voor de goede orde: wat mij betreft grijpen we overal in waar mensenrechten worden geschonden. Dit topic gaat echter over Iran.

Aanvullend nog wat vers nieuws (bron: nu.nl)
quote:
Iran doet oproep tot boycot Nederlandse producten
TEHERAN - Iran heeft zondag een oproep gedaan aan alle moslimstaten om Nederlandse producten te boycotten vanwege de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders. Dat hebben Iraanse media bericht.

Volgens parlementsvoorzitter Gholamali Haddadadel kunnen moslims het best producten vermijden die worden gemaakt in landen 'die het toestaan de islam te beledigen'. Europese landen trekken volgens hem wel weer bij zodra ze zien dat hun economie gevaar loopt.
pi_57868626
quote:
Op zondag 6 april 2008 13:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Prima hoor, dat je het oogkleppenargumentatie noemt. Ik, op mijn beurt, snap er echter niks van dat ik kennelijk de situatie in Iran niet aan de kaak mag stellen zonder dat er meteen in allerlei andere landen ingegrepen moet worden. Ik kan persoonlijk helemaal niks met argumenten in de geest van: 'daar gebeurt het ook, dus moet je daar ook ingrijpen'. Voor de goede orde: wat mij betreft grijpen we overal in waar mensenrechten worden geschonden. Dit topic gaat echter over Iran.

Aanvullend nog wat vers nieuws (bron: nu.nl)
[..]
Je vergeet het bericht van de ''massademonstratie'' waar maar liefst 40 mensen kwamen opdagen in Iran
  zondag 6 april 2008 @ 14:36:45 #235
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_57868760
Ik boycot Iraanse producten. Jankende huichelaars.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_57869032
quote:
Ik, op mijn beurt, snap er echter niks van dat ik kennelijk de situatie in Iran niet aan de kaak mag stellen zonder dat er meteen in allerlei andere landen ingegrepen moet worden.
Uhm, nee. Jij wilt Iran binnenvallen, bezetten en veranderen, je wilt niet iets aan de kaak stellen. Klaar.
  zondag 6 april 2008 @ 15:00:28 #237
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_57869273
Ah joh, Iran moet je met rust laten en dan komt het vanzelf goed, het is extremistischer geworden sinds Bush out of the blue ze weer in een axis of evil plaatste maar het overgrote deel van de bevolking is lang zo extremistisch niet. Gewoon de tijd gunnen dus, en niet een aanval en inval gaan doen want dan jaag je de bevolking juist tegen je in het harnas, dan bereik je het averechtse effect.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 6 april 2008 @ 15:24:40 #238
93664 waht
Mushir
pi_57869863
quote:
Op zondag 6 april 2008 14:36 schreef Aanvoerder het volgende:
Het zou idd wel wat zijn als we met z'n allen geen olie meer vanuit het Midden Oosten kopen. Die Arabieren zullen dat niet fijn vinden, maar wij zelf kunnen dan ook geen kant meer op.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_57870777
quote:
Als het je puur om aan de kaak stellen zou gaan, waarom dan al die amerikaans aandoende oorlogsretoriek van binnen vallen, bevrijden, mensenrechten en blabla ?
Als je zo nodig aan de kaak wil stellen, begin dan met SA waar alles wat er in Iran gebeurd ook gebeurd maar dan een graadje of wat erger .. en die krijgen miljarden aan militaire steun van de Amerikanen ..

Hoe komt het dat de mensenrechten daar ineens niet meer zo belangrijk zijn, hoe komt het dat je geen kritiek hebt op je bondgenoten die dat onderdrukkende regime militair steunen, en dat terwijl je weet dat het fundamentalistische extremisme hier in Europa gefinancierd wordt met saoedisch geld .. ?
Hoe komt het dat je dit allemaal negeert en als een kwispelend jong hondje achter die klinkende oorlogsretoriek aanloopt ?
pleased to meet you
pi_57870948
quote:
Je gaat niet met de auto, bus, trein, motor, boot en je gebruikt ook geen andere materialen die uit olie gefabriceert worden, zoals plastic?
pi_57870991
quote:
Een Perzisch tapijt zou ik best wel willen
  zondag 6 april 2008 @ 16:17:58 #242
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_57871060
Er komt een dag dat de olie op is.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  zondag 6 april 2008 @ 18:11:18 #243
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57873272
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:17 schreef Aanvoerder het volgende:
Dan zijn wij meer de lul dan zij. Maar dat maakt niet uit, dan is onze economische relatie op het gebied van olie wel voorbij inderdaad.

Misschien gooit men het dan op zonne-energie, omgezet naar waterstof. En waar hebben we de meeste zon?

Precies.
pi_57873343
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:17 schreef Aanvoerder het volgende:
Nee. Er komt een dag dat de olie te duur is voor waar je hem voor gaat gebruiken, en zo zal de olie productie sterk afnemen.
  zondag 6 april 2008 @ 18:31:41 #245
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57873672
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:11 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dan zijn wij meer de lul dan zij. Maar dat maakt niet uit, dan is onze economische relatie op het gebied van olie wel voorbij inderdaad.

Misschien gooit men het dan op zonne-energie, omgezet naar waterstof. En waar hebben we de meeste zon?

Precies.
Op zee.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  zondag 6 april 2008 @ 18:35:42 #246
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57873745
Oja. En daarnaast:
quote:
De Sahara ontvangt (per oppervlakte-eenheid) slechts 3 keer zoveel
zonne-energie als het noorden van Noorwegen.
Dus het gaat reuze meevallen dat we die enorme zandbak nog nodig hebben.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  zondag 6 april 2008 @ 18:38:17 #247
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_57873787
quote:
Op zondag 6 april 2008 18:35 schreef GasTurbine het volgende:
Oja. En daarnaast:
[..]

Dus het gaat reuze meevallen dat we die enorme zandbak nog nodig hebben.
Daar is veel meer ruimte om allerlei zonne-energie winnende projecten te bouwen. Dat zie je nu al.

Maargoed, offtopic verder.
pi_57875529
quote:
Op zondag 6 april 2008 16:07 schreef moussie het volgende:
Als het je puur om aan de kaak stellen zou gaan, waarom dan al die amerikaans aandoende oorlogsretoriek van binnen vallen, bevrijden, mensenrechten en blabla ?
Als je zo nodig aan de kaak wil stellen, begin dan met SA waar alles wat er in Iran gebeurd ook gebeurd maar dan een graadje of wat erger .. en die krijgen miljarden aan militaire steun van de Amerikanen ..

Hoe komt het dat de mensenrechten daar ineens niet meer zo belangrijk zijn, hoe komt het dat je geen kritiek hebt op je bondgenoten die dat onderdrukkende regime militair steunen, en dat terwijl je weet dat het fundamentalistische extremisme hier in Europa gefinancierd wordt met saoedisch geld .. ?
Hoe komt het dat je dit allemaal negeert en als een kwispelend jong hondje achter die klinkende oorlogsretoriek aanloopt ?
Op basis waarvan kom jij tot het oordeel dat ik tegen ingrijpen in SA ben? Ik zou het liefst ingrijpen in elk land waar universele mensenrechten worden geschonden. Deze topic gaat toevallig over Iran. Als de situatie in SA jou zo aangrijpt, open er dan fijn zelf een topic over. Wat ik vaststel, is dat Iran wordt geregeerd door fundamentalistische moslims, die de bevolking onderdrukken. Ik vind het tijd om daar iets aan te veranderen. Al dat gezeur over de VS of SA doet voor mij niet terzake.
pi_57875692
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Op basis waarvan kom jij tot het oordeel dat ik tegen ingrijpen in SA ben? Ik zou het liefst ingrijpen in elk land waar universele mensenrechten worden geschonden. Deze topic gaat toevallig over Iran. Als de situatie in SA jou zo aangrijpt, open er dan fijn zelf een topic over. Wat ik vaststel, is dat Iran wordt geregeerd door fundamentalistische moslims, die de bevolking onderdrukken. Ik vind het tijd om daar iets aan te veranderen. Al dat gezeur over de VS of SA doet voor mij niet terzake.
vrij simpel .. omdat jij vrijwel woordelijk de amerikaanse oorlogsretoriek zit te herhalen

als jij echt bezorgt bent om het welzijn van die mensen daar, waarom stuur je dan aan op een herhaling van Irak ?
pleased to meet you
pi_57875967
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:12 schreef moussie het volgende:
vrij simpel .. omdat jij vrijwel woordelijk de amerikaanse oorlogsretoriek zit te herhalen
als jij echt bezorgt bent om het welzijn van die mensen daar, waarom stuur je dan aan op een herhaling van Irak ?
Wat jij retoriek noemt, noem ik feiten. Universele mensenrechten schenden is namelijk vrij goed, objectief, meetbaar en vast te stellen. Dat ik aanstuur op een herhaling van wat in Irak gebeurt, is jouw verzinsel; dat hoor je mij nergens zeggen. Ik stel alleen dat het tijd wordt om de bevolking van Iran te bevrijden van het extremistische, dictatoriale regime. HOE is een ander verhaal,
pi_57875993
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat jij retoriek noemt, noem ik feiten. Universele mensenrechten schenden is namelijk vrij goed, objectief, meetbaar en vast te stellen.
En waren de universele mensenrechten goed, objectief en meetbaar afgesproken?
pi_57875998
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tienduizenden/Honderdduizenden doden is inderdaad beter dan die paar martelingen
pi_57877035
quote:
Op zondag 6 april 2008 20:26 schreef Xith het volgende:
En waren de universele mensenrechten goed, objectief en meetbaar afgesproken?
Ja. Er is een universele verklaring voor opgesteld.
pi_57877093
quote:
Op zondag 6 april 2008 21:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Heeft Iran die ook ondertekend?

Zo nee, dan gaat heel je punt niet op
pi_57877110
En trouwens, wel ironisch dat een land dat de universele mensenrechten schendt een ander land moet binnenvallen vanwege die rechten
pi_57877125
quote:
Dat ik aanstuur op een herhaling van wat in Irak gebeurt, is jouw verzinsel; dat hoor je mij nergens zeggen. Ik stel alleen dat het tijd wordt om de bevolking van Iran te bevrijden van het extremistische, dictatoriale regime. HOE is een ander verhaal,
Onmiddellijk, zeg jij. De Iraanse overheid moet onmiddellijk verwijderd worden. Hoe wil je dat gaan doen? Een online petitie? Natuurlijk wil jij met militaire middelen de Iraanse regering omverwerpen, en natuurlijk moet er dan een invasie komen, dus dat 'hoe is een ander verhaal' is wel erg... slap, zeg maar.
pi_57877362
quote:

[..]

Wat jij retoriek noemt, noem ik feiten. Universele mensenrechten schenden is namelijk vrij goed, objectief, meetbaar en vast te stellen.
ik heb het over de amerikaanse oorlogsretoriek die jij tot de letter volgt ..
en tja, vrij goed, objectief en meetbaar vastgesteld is dat een volk dat zelf ook de mensenrechten schendt en daarnaast alle mogelijke verdragen naast zich neerlegt als het toevallig zo uitkomt ..
en dat dan even afgezien van de betrouwbaarheid van informatie .. de WMD's klopten al niet, de atoombom wordt ook door nogal indrukwekkende bronnen tegen gesproken
quote:
Dat ik aanstuur op een herhaling van wat in Irak gebeurt, is jouw verzinsel; dat hoor je mij nergens zeggen. Ik stel alleen dat het tijd wordt om de bevolking van Iran te bevrijden van het extremistische, dictatoriale regime. HOE is een ander verhaal,
het lijkt er anders verdomde veel op dat jij hier een militair ingrijpen in Iran zit de bepleiten onder de noemer van 'we moeten de bevolking bevrijden' .. van zelfbeschikkingsrecht heb je nog nooit gehoord ?

ter herinnering .. de religieuzen als politieke macht waren zo goed als uitgerangeerd ten tijde van Mossadeq ..
pleased to meet you
pi_57878739
quote:
Op zondag 6 april 2008 21:14 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Door wie?
pi_57878952
In Zembla was nu net een documantaire over het leven in Iran. Ik ben nu helemaal om, landen bevrijden en daar democratien van maken is makkelijk en efficient!

pi_57880821
Ik denk dat als je het regime in Teheran nu van de kaart veegt, dat Iran dan een vrijhaven wordt voor het allerergste gespuis uit Irak en Afghanistan.

Dan komt er misschien een grote mooie corridor Libanon-Syrië-Irak-Iran-Afghanistan-Pakistan waarlangs allemaal fijne speeltjes vrolijk verhandeld worden.
Verliezers zijn dan de Iraanse bevolking en de VSA-ers.

Evolutie lijkt me de boodschap in Iran, niet revolutie.
  dinsdag 8 april 2008 @ 17:06:01 #261
203548 abondance
The power of attraction
pi_57913793
Bush & Blair en co hebben vijanden nodig. Om hun globale oorlog uit te breiden en het feit te verbergen dat die alleen ten dienste staat van de multinationale ondernemingen, is het nodig dat wij schrik krijgen zodat we de gewelddadige politiek van onze regeringen gaan steunen.

De armoede van de Derde Wereld is er niet vanzelf gekomen. Ze is het gevolg van vijf eeuwen van plundering van de natuurlijke rijkdommen. De opgelegde economische relaties zorgen ervoor dat ook vandaag de plundering doorgaat.

Via oneerlijke relaties zuigen de multinationals nog altijd de rijkdom van de Derde Wereld weg en maken ze elke dag op dramatische wijze de kloof alsmaar breder.(De Beers heeft monopolie op alle diamanten in de wereld)
En telkens wanneer een land probeert een onafhankelijke ontwikkelingskoers te voeren (Mossadegh in Iran omver geworpen met een coup 1953 CIA omdat hij de olie wou nationaliseren) of profijt probeert te halen uit zijn olie, uit zijn natuurlijke rijkdommen of uit zijn arbeidspotentieel, reageren de grootmachten.

Ze proberen dit land dan volledig te onderwerpen via de recepten van het Internationaal Muntfonds (IMF) en de Wereldbank, die erop gericht zijn dat het land zijn eigen industrie en openbare diensten aan zijn bevolking zou opgeven ten voordele van de multinationals. Als dat niet lukt, gaat men over tot economische embargo’s en zelfs tot burgeroorlogen. Ten slotte kan het gaan tot bombardementen of de staatsgreep door de CIA zoals in Iran is gebeurd om de Sjah aan de macht te helpen die 24 jaar goedkope olie bezrogde aan de VS.

In Iran zitten oa. ; Shell, BP en Exxon mobile.
..........
Men spreekt over "islamitische terrorisme" in een poging het publiek te manipuleren. Men probeert te doen geloven dat een specifieke religie gevaarlijk is. Zelfs terwijl men blijft zeggen dat moslims goede en treffelijke lui zijn enz. Maar terrorisme in verband brengen met een bepaalde godsdienst is een valstrik.
lees verder dit verhelderend artikel van
Michel Collon
http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1111
http://video.google.com/videoplay?docid=-7334416091726596075
Gewone mensen willen geen oorlog en laten zich misleiden door degene die er geld aan verdienen.
pi_57916159
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 17:06 schreef abondance het volgende:
Bush & Blair en co hebben vijanden nodig. Om hun globale oorlog uit te breiden en het feit te verbergen dat die alleen ten dienste staat van de multinationale ondernemingen, is het nodig dat wij schrik krijgen zodat we de gewelddadige politiek van onze regeringen gaan steunen.

De armoede van de Derde Wereld is er niet vanzelf gekomen. Ze is het gevolg van vijf eeuwen van plundering van de natuurlijke rijkdommen. De opgelegde economische relaties zorgen ervoor dat ook vandaag de plundering doorgaat.

Via oneerlijke relaties zuigen de multinationals nog altijd de rijkdom van de Derde Wereld weg en maken ze elke dag op dramatische wijze de kloof alsmaar breder.(De Beers heeft monopolie op alle diamanten in de wereld)
En telkens wanneer een land probeert een onafhankelijke ontwikkelingskoers te voeren (Mossadegh in Iran omver geworpen met een coup 1953 CIA omdat hij de olie wou nationaliseren) of profijt probeert te halen uit zijn olie, uit zijn natuurlijke rijkdommen of uit zijn arbeidspotentieel, reageren de grootmachten.

Ze proberen dit land dan volledig te onderwerpen via de recepten van het Internationaal Muntfonds (IMF) en de Wereldbank, die erop gericht zijn dat het land zijn eigen industrie en openbare diensten aan zijn bevolking zou opgeven ten voordele van de multinationals. Als dat niet lukt, gaat men over tot economische embargo’s en zelfs tot burgeroorlogen. Ten slotte kan het gaan tot bombardementen of de staatsgreep door de CIA zoals in Iran is gebeurd om de Sjah aan de macht te helpen die 24 jaar goedkope olie bezrogde aan de VS.

In Iran zitten oa. ; Shell, BP en Exxon mobile.
..........
Men spreekt over "islamitische terrorisme" in een poging het publiek te manipuleren. Men probeert te doen geloven dat een specifieke religie gevaarlijk is. Zelfs terwijl men blijft zeggen dat moslims goede en treffelijke lui zijn enz. Maar terrorisme in verband brengen met een bepaalde godsdienst is een valstrik.
lees verder dit verhelderend artikel van
Michel Collon
http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1111
Internationaal monetair fonds is het !
  dinsdag 8 april 2008 @ 19:21:10 #263
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_57916254
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 18:55 schreef Elfletterig het volgende:
De bevolking van Iran wordt onderdrukt door een bende extremistische moslims die dringend uit de weg geruimd moeten worden.
Spuit elf ziet rook in de verte.

Poten af van Iran. Dat land lijdt, geen twijfel over mogelijk, maar heeft genoeg potentie om daar zelf iets aan te doen. De Iraanse cultuur is de parel van het Midden Oosten, ondanks het heersende islamisme -- inmenging van buitenaf zal het land definitief naar de verdoemenis helpen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_57985966
Zie dit topic (onnodig gesloten) 8 jarig ettertje
Sluit mooi aan bij mijn betoog om Iran te bevrijden van de extremistische moslims.
pi_57986127
Laat dit topic nou maar gewoon dood gaan
pi_58043938
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 19:21 schreef Ringo het volgende:
Poten af van Iran. Dat land lijdt, geen twijfel over mogelijk, maar heeft genoeg potentie om daar zelf iets aan te doen. De Iraanse cultuur is de parel van het Midden Oosten, ondanks het heersende islamisme -- inmenging van buitenaf zal het land definitief naar de verdoemenis helpen.
Dat is serieus de vraag, zeker als je nu weer kijkt naar de berichtgeving vanuit Irak, waaruit naar voren komt dat de instabiliteit in Irak wordt veroorzaakt door ondersteuning vanuit Iran. De vraag is ook wat er over 30-40 jaar nog over is van de Iraanse cultuur wanneer kinderen van 6-8 jaar bij bosjes tegelijk worden gedrild in radicale Koran-scholen. Anders gezegd: NU valt er nog iets te bevrijden, over pakweg 30-40 jaar is Iran nog veel extremistischer dan nu en is de haatzaaiende variant van de islam definitief leidend in dat land.

Nieuwsberichten als een Iraakse president die wijst op de gevaren vanuit Iran en de Duitse TV-reportage over jeugdige haatzaaiers, zie ik juist als ondersteuning van mijn betoog, dat ik echt serieus heb bedoeld, niet om te bashen. Ik heb niks tegen moslims, namelijk. Wel tegen extremisten die andere mensen onderdrukken. Dat stel ik graag nog eens met klem.
pi_58044032
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat is serieus de vraag, zeker als je nu weer kijkt naar de berichtgeving vanuit Irak
Ja, als je naar de berichtgeving vanuit Irak kijkt, is het nog maar serieus de vraag of buitenlandse inmenging een land naar de verdoemenis kan helpen...
pi_58045862
Zo kun je het inderdaad bekijken, Monidique, maar je kunt ook kijken naar de oorzaken van de instabiliteit in Irak. Is dat de schuld van de daar aanwezige troepen (uit verschillende landen), of wordt de onrust veroorzaakt door extremisten die bomaanslagen en dergelijke plegen. Ik geloof toch echt dat laatste. En als het zo is dat deze extremisten inderdaad vanuit Iran worden bevoorraad en gesteund, lijkt me er des te meer aan gelegen om daar verandering in aan te brengen.
pi_58045942
quote:
Op maandag 14 april 2008 15:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat is serieus de vraag, zeker als je nu weer kijkt naar de berichtgeving vanuit Irak, waaruit naar voren komt dat de instabiliteit in Irak wordt veroorzaakt door ondersteuning vanuit Iran.
Doe eens niet zo irritant! Er zijn zat nieuwsberichten van de laatste paar maanden waar de leiders van Iran en Irak bijeenkomen voor handelsrelaties en waar de Iraanse president uitspreekt dat een opgebouwd Irak enorme economische waarde heeft voor Iran (import/export, werk voor autowegen, huizen bouwen enzo). Iran waart wel bij een opgebouwd Irak.

En geloven dat Bush niet zou liegen over 'vijandstaten' is zo 2003.
pi_58047034
quote:
Op maandag 14 april 2008 17:17 schreef Elfletterig het volgende:
Zo kun je het inderdaad bekijken, Monidique, maar je kunt ook kijken naar de oorzaken van de instabiliteit in Irak. Is dat de schuld van de daar aanwezige troepen (uit verschillende landen), of wordt de onrust veroorzaakt door extremisten die bomaanslagen en dergelijke plegen. Ik geloof toch echt dat laatste. En als het zo is dat deze extremisten inderdaad vanuit Iran worden bevoorraad en gesteund, lijkt me er des te meer aan gelegen om daar verandering in aan te brengen.
Inderdaad net als die 2 britse sas soldaten toendertijd wat ik op pagina 2 of 3 al heb gezegd maar waar mensen maar niet op reageren omdat de waarheid vaak te fukking hard is.
De situatie in Iran komt geheel op het conto van de VS plain and simple.
Een democratisch gekozen president wegkrijgen de shah terug plaatsen waardoor de onvrede onder de bevolking toeneemt en we nu de ayatollahs daar aan de macht hebben. (cia operatie ajax nu grotendeels declasified)
De vs wil geen vrede in Irak ze willen geostrategische macht in het midden oosten.
Die satelietregering die ze daar geplaatst hebben zit er alleen maar om de amerikaanse belangen te dienen net zoals die in Afghanistan.
De eerste contracten gingen om olie en gas en leidingen en niet om de wederopbouw van de landen.
De opiumteelt is weer groter dan onder de taliban in afghanistan, en ga zo maar door.
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_58057628
quote:
Op maandag 14 april 2008 17:21 schreef Xith het volgende:
Doe eens niet zo irritant!
[cynisme] Tja, inhoudelijke argumenten aanvoeren in een discussie wordt door bepaalde mensen op dit NWS-forum tegenwoordig als 'irritant' ervaren ja... [/cynisme]

Ik word persoonlijk doodmoe van mensen die superkritisch op Bush zijn en vervolgens blindelings geloven wat Ahmahdinejad allemaal uitkraamt, waaronder dus ook teksten als "er zijn geen homo's in Iran"... Niet dat ik Bush-fan ben, maar je kunt ook TE naief worden in het geloven van idiote geestelijken die de bevolking van hun land onderdrukken...
pi_58059142
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[cynisme] Tja, inhoudelijke argumenten aanvoeren in een discussie wordt door bepaalde mensen op dit NWS-forum tegenwoordig als 'irritant' ervaren ja... [/cynisme]

Ik word persoonlijk doodmoe van mensen die superkritisch op Bush zijn en vervolgens blindelings geloven wat Ahmahdinejad allemaal uitkraamt, waaronder dus ook teksten als "er zijn geen homo's in Iran"... Niet dat ik Bush-fan ben, maar je kunt ook TE naief worden in het geloven van idiote geestelijken die de bevolking van hun land onderdrukken...
Ow ik ben echt niet alleen kritisch op Bush hoor maar ik vind wel dat als je de geschiedenis goed bekijkt buitenlandse inbreng mbt het omverwerpen van regeringen niet echt positief heeft uitgepakt.
Zeker wat Iran betreft.
We hebben de oostbloklanden toch ook niet hoeven te bevrijden dat hebben die mensen uiteindelijk ook zelf gedaan. En laten we eerlijk zijn die landen gaat het beter af dan Iraken Afghanistan.
pi_58059758
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sorry hoor maar jou argumenten zijn in dit topic al tig keer onderuit gehaald maar je blijft eroverheen lezen. Niemand, niemand hier is een fan van Ahmahdinejad, echter zijn we wel zo wijs om 1. in te zien dat er ergere gebieden op aarde zijn waar je, met minder geld en minder moeite, meer mensen kan redden. 2. Lering te scheppen uit het Irak debacle, waar de bevolking een stuk (dit is nog te mild) slechter uit is gekomen sinds de 'Coalitie van de gewilligen' onder leugens het land binnenviel en nu al voor 3 triljard aan kosten gaat opleveren. Voor een Fractie van die kosten zat heel de wereld nu met schoon irregratie water!

Dus het enigste punt die je kan maken is claimen dat je voor:

-...nog hogere kosten dan de 3 triljard van Irak,
-...mensen in Iran de ondergang in wilt gooien,
-...en dat je mensen die het erger hebben en in grotere aantallen zijn geen prioriteit wilt geven.

Misschien wil je uitleggen waarom je zo op Iran fixeert, en niet op andere (ergere) dictatorlanden en/of gebieden in nood, en aub niet met de drogreden 'want dit is het topic voor Iran, niet die andere gebieden'.
  dinsdag 15 april 2008 @ 09:01:29 #274
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_58060337
Maak daar maar 3 biljoen van, voor de rest heb je helemaal gelijk idd. Die 3 biljoen had zóvéél beter besteed kunnen worden.
pi_58060628
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:01 schreef Terecht het volgende:
Maak daar maar 3 biljoen van, voor de rest heb je helemaal gelijk idd. Die 3 biljoen had zóvéél beter besteed kunnen worden.
Oh zat in engelse termen
  dinsdag 15 april 2008 @ 09:53:20 #276
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58061110
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:01 schreef Terecht het volgende:
Ik moest het even opzoeken. 3.000.000.000.000. Zoveel dus.
Holy fuck. .
  dinsdag 15 april 2008 @ 10:07:08 #277
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_58061327
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 09:53 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik moest het even opzoeken. 3.000.000.000.000. Zoveel dus.
Holy fuck. .
Ach, tis nog niet eens een kwart van het Amerikaanse BNP, een schijntje dus!

Wat je met die 3 biljoen ook had kunnen doen...
pi_58061690
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 08:14 schreef Xith het volgende:
Sorry hoor maar jou argumenten zijn in dit topic al tig keer onderuit gehaald maar je blijft eroverheen lezen. Niemand, niemand hier is een fan van Ahmahdinejad, echter zijn we wel zo wijs om 1. in te zien dat er ergere gebieden op aarde zijn waar je, met minder geld en minder moeite, meer mensen kan redden. 2. Lering te scheppen uit het Irak debacle, waar de bevolking een stuk (dit is nog te mild) slechter uit is gekomen sinds de 'Coalitie van de gewilligen' onder leugens het land binnenviel en nu al voor 3 triljard aan kosten gaat opleveren. Voor een Fractie van die kosten zat heel de wereld nu met schoon irregratie water!

Dus het enigste punt die je kan maken is claimen dat je voor:

-...nog hogere kosten dan de 3 triljard van Irak,
-...mensen in Iran de ondergang in wilt gooien,
-...en dat je mensen die het erger hebben en in grotere aantallen zijn geen prioriteit wilt geven.

Misschien wil je uitleggen waarom je zo op Iran fixeert, en niet op andere (ergere) dictatorlanden en/of gebieden in nood, en aub niet met de drogreden 'want dit is het topic voor Iran, niet die andere gebieden'.
Dat er mogelijk ergere gebieden zijn dan Iran, blijf ik een vrij zwak argument vinden. Er zijn vast mensen op deze planeet die het slechter hebben dan de gemiddelde inwoner van Iran, dat trek ik niet in twijfel, maar de vraag is dan wel hoe je daar naar wilt kijken. Heeft iemand die honger lijdt door extreme droogte het slechter dan iemand die zijn huis en bezittingen is kwijtgeraakt door een tsunami? Heeft een lid van de Russische oppositie een veilig leven? Valt er in Iran normaal te leven? Vast wel, zo lang je maar braaf doet wat het extremistische bewind wil. Hoe wil je een dergelijke vrijheidsbeperking waarderen ten opzichte van natuurrampen en dergelijke? Dat is verdomd lastig. Wat je *wel* kunt vaststellen zijn de grove mensenrechtenschendingen in Iran, waarover onafhankelijke organisaties als Amnesty elk jaar weer berichten.

De redenen om specifiek op Iran te fixeren, is gelegen in het extremistische moslimbewind in dat land. De invloed van dat bewind blijft namelijk niet tot het eigen land beperkt. Er zijn serieuze aanwijzingen dat het Iraanse bewind een vinger in de pap heeft wat betreft de onrust en aanslagen in Irak. Verder ageert Iran nadrukkelijk tegen het vrije westen en ziet een extremist als Ahmadinejad maar één manier waarop er in vrede met het westen kan worden samengeleefd: als wij ons allemaal tot de islam bekeren. Verder blijft het dubieus wat Iran precies uitspookt op het gebied van hun atoomprogramma. Mogelijk is dat vreedzaam, mogelijk ook niet. Bovendien zien we een grote stroom vluchtelingen Iran verlaten (ook een teken ergens van), worden hervormingsgezinde politici stelselmatig van kieslijsten geweerd bij wat men 'verkiezingen' noemt. En het meest recent voorbeeld van 'pseudo-nieuws' volgens sommigen, namelijk dat er honderden kinderen van pakweg 6-8 jaar worden gedrild tot haatpredikers die straks klaar staan om als martelaar 'voor Allah' te sterven, is ook veelzeggend.

Was Nederland de plek op de wereld waar je in 1944 het allerslechtst ter wereld kon vertoeven? Geen idee. Kennelijk zijn er toch mensen geweest die het verstandig vonden om ons te bevrijden van de Duitsers, die onder meer aan rassenzuivering deden. Iran - ontkenners van de Holocaust - voert een vergelijkbaar bewind, alleen dan gericht op alles wat niet-islam is.

Ik lees heus niet om je argumenten heen. Ik weet dat er bloed kleeft aan de handen van de VS en dat dat land zo hypocriet als de pest is. Ik weet ook dat een oorlog/inval veel geld kost. Maar ik zie echter ook de gevaren EN potentiële gevaren die uitgaan van het huidige Iran.
pi_58065240
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 10:29 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat er mogelijk ergere gebieden zijn dan Iran, blijf ik een vrij zwak argument vinden. Er zijn vast mensen op deze planeet die het slechter hebben dan de gemiddelde inwoner van Iran, dat trek ik niet in twijfel, maar de vraag is dan wel hoe je daar naar wilt kijken. Heeft iemand die honger lijdt door extreme droogte het slechter dan iemand die zijn huis en bezittingen is kwijtgeraakt door een tsunami? Heeft een lid van de Russische oppositie een veilig leven? Valt er in Iran normaal te leven? Vast wel, zo lang je maar braaf doet wat het extremistische bewind wil. Hoe wil je een dergelijke vrijheidsbeperking waarderen ten opzichte van natuurrampen en dergelijke? Dat is verdomd lastig. Wat je *wel* kunt vaststellen zijn de grove mensenrechtenschendingen in Iran, waarover onafhankelijke organisaties als Amnesty elk jaar weer berichten.

De redenen om specifiek op Iran te fixeren, is gelegen in het extremistische moslimbewind in dat land. De invloed van dat bewind blijft namelijk niet tot het eigen land beperkt. Er zijn serieuze aanwijzingen dat het Iraanse bewind een vinger in de pap heeft wat betreft de onrust en aanslagen in Irak. Verder ageert Iran nadrukkelijk tegen het vrije westen en ziet een extremist als Ahmadinejad maar één manier waarop er in vrede met het westen kan worden samengeleefd: als wij ons allemaal tot de islam bekeren. Verder blijft het dubieus wat Iran precies uitspookt op het gebied van hun atoomprogramma. Mogelijk is dat vreedzaam, mogelijk ook niet. Bovendien zien we een grote stroom vluchtelingen Iran verlaten (ook een teken ergens van), worden hervormingsgezinde politici stelselmatig van kieslijsten geweerd bij wat men 'verkiezingen' noemt. En het meest recent voorbeeld van 'pseudo-nieuws' volgens sommigen, namelijk dat er honderden kinderen van pakweg 6-8 jaar worden gedrild tot haatpredikers die straks klaar staan om als martelaar 'voor Allah' te sterven, is ook veelzeggend.

Was Nederland de plek op de wereld waar je in 1944 het allerslechtst ter wereld kon vertoeven? Geen idee. Kennelijk zijn er toch mensen geweest die het verstandig vonden om ons te bevrijden van de Duitsers, die onder meer aan rassenzuivering deden. Iran - ontkenners van de Holocaust - voert een vergelijkbaar bewind, alleen dan gericht op alles wat niet-islam is.

Ik lees heus niet om je argumenten heen. Ik weet dat er bloed kleeft aan de handen van de VS en dat dat land zo hypocriet als de pest is. Ik weet ook dat een oorlog/inval veel geld kost. Maar ik zie echter ook de gevaren EN potentiële gevaren die uitgaan van het huidige Iran.
Juist en van wie komt de informatie dat Iran in Irak bezig is?
En de andere informatie?

En met jou oplossing kun je garanderen dat alles dan opgelost is in Iran en dat het allemaal 10 maal beter gaat dan in Irak en Afghanistan?
pi_58066848
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 13:09 schreef Sp00k13 het volgende:
Juist en van wie komt de informatie dat Iran in Irak bezig is?
En de andere informatie?

En met jou oplossing kun je garanderen dat alles dan opgelost is in Iran en dat het allemaal 10 maal beter gaat dan in Irak en Afghanistan?
De informatie komt van uiteenlopende bronnen. Garanderen kun je nooit iets. Je kunt wel iets proberen, namelijk terroristen uitroeien. Als het daadwerkelijk zo is dat terroristen in Irak en Afghanistan worden 'gevoed' vanuit Iran, zou het een goede zaak zijn om die 'voedingslijn' af te breken. Daardoor zijn ze beter te verslaan en groeien de kansen op stabiliteit in Irak en Afghanistan.
pi_58067621
Yep. We hoeven alleen maar even Iran aan te vallen en de kansen op stabiliteit groeien enorm in Irak en Afghanistan.
pi_58067795
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 14:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De informatie komt van uiteenlopende bronnen. Garanderen kun je nooit iets. Je kunt wel iets proberen, namelijk terroristen uitroeien. Als het daadwerkelijk zo is dat terroristen in Irak en Afghanistan worden 'gevoed' vanuit Iran, zou het een goede zaak zijn om die 'voedingslijn' af te breken. Daardoor zijn ze beter te verslaan en groeien de kansen op stabiliteit in Irak en Afghanistan.
Uit 912912712781217201 onderzoeken is gebleken dat na de inval in Irak er alleen maar méér terroristen zijn gekomen
  dinsdag 15 april 2008 @ 15:30:59 #283
185261 Scaurus
Memento mori
pi_58067799
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 15:19 schreef Monidique het volgende:
Yep. We hoeven alleen maar even Iran aan te vallen en de kansen op stabiliteit groeien enorm in Irak en Afghanistan.
Het verzet in Irak en Afghanistan heeft weinig te maken met Iran. Zonder Iraanse steun kunnen ze evengoed opereren.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 15 april 2008 @ 16:19:51 #284
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_58068626
quote:

[..]

Misschien is het interessanter om te kijken waarom mensen terrorist worden. Dat is nog efficiënter dan de "voedingslijn" af te breken. Het verleden leert namelijk dat ze altijd wel weer een andere "voedingslijn" vinden als ze een reden hebben om terrorist te blijven/te worden. Die reden vinden is veel beter.
lege ton
pi_58071037
quote:

[..]

Eerst was het nog zo en nu is het als.
Die stabiliteit heeft niets te maken met Iran maar met de manier van "vrede" brengen.
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:49:48 #286
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_58071234
quote:

[..]

"Must.. kill.. all.. humans.. *beep*.."

Je hebt voedingslijn en voedingsbodem. Voedingslijn voor terroristen zal er altijd wel zijn, zolang er mensen zijn. Voedingsbodem is heel wat anders, en een stuk lastiger. Want als je er wat aan doet wordt je, voordat je het weet, beticht van 'zwichten voor terroristen'.

Bin Laden viel het WTC aan omdat hij het niet grappig vond dat er allerlei dictators in het midden-Oosten gesteund worden door het Westen. In plaats van daar wat aan te doen, vielen we Afghanistan aan en gingen we golven met de dictators. Een blijvend recept voor "terroristen". Die inval in Irak was ook een aardige voedingsbodem. Zo zou je kunnen zeggen dat elke vorm van dwingende of benadelende bemoeienis een voedingsbodem voor weerstand is. Een uitvloeisel van weerstand is dan weer terrorisme.

Maar alles bij elkaar, blijft het lastig.

[ Bericht 19% gewijzigd door Yildiz op 15-04-2008 18:57:48 ]
pi_58071979
quote:
De informatie komt van uiteenlopende bronnen.
Zoals ? De Amerikanen zeggen dat ze het uit meerdere bronnen hebben, en dat geloof jij, klakkeloos ? Ze worden aan alle kanten tegen gesproken aangaande die atoombom dus gooien we het maar over een andere boeg .. we hebben uit meerdere bronnen, 'insiders' en zo, gehoord dat 'blabla' ?
In de tussentijd heb jij het maar uit een bron gehoord, het is immers voor ons niet na te gaan of die 'insiders' echt bestaan of uit de zoveelste grote duim komen, niet waar ?
quote:
Garanderen kun je nooit iets. Je kunt wel iets proberen, namelijk terroristen uitroeien.
Op basis van dat argument kunnen de Amerikanen met hun patriot-act inmiddels elk land binnenvallen .. incluis Nederland
quote:
Als het daadwerkelijk zo is dat terroristen in Irak en Afghanistan worden 'gevoed' vanuit Iran, zou het een goede zaak zijn om die 'voedingslijn' af te breken. Daardoor zijn ze beter te verslaan en groeien de kansen op stabiliteit in Irak en Afghanistan.
Als het zo is ? Maar wat nou als het niet zo is ? Net zoals er geen WMD's waren in Irak ? Oeps, foutje, en sorry dat jullie land een puinhoop is en al die dooien en zo, maar hé, jullie zijn nu wel vrij hoor ?!?

En stabiliteit, me hoela, na Iran hebben we ook nog Syrië .. en SA kijkt glimlachend toe, reken maar dat die blij zijn hoe de regio klaar wordt gestoomd door hun 'bondgenoten' voor de islam a lá SA
pleased to meet you
pi_58078878
quote:

[..]

Nou noem eens een aantal bronnen, zeker dezelfde bronnen die ook werden gebruikt om Irak binnen te vallen. Wake up! Hoezo terroristen
pi_58110823
Tja, Amerikaanse bronnen zijn per definitie niet te vertrouwen. We vertrouwen liever op de uitspraken van holocaust-ontkenner Ahmadinejad:
quote:
Ahmadinejad twijfelt aan 11 september
De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft woensdag voor de derde keer binnen een week vraagtekens geplaatst bij de aanslagen van 11 september 2001. Hij trok het dodencijfer, wie er achter zou hebben gezeten en wat zich precies heeft afgespeeld in twijfel. De aanslagen waren voor de Verenigde Staten een voorwendsel om Afghanistan en Irak binnen te vallen, zei hij in een op de televisie uitgezonden toespraak in de Iraanse stad Qom. In het verleden heeft Ahmadinejad gezegd dat de aanslagen het gevolg waren van 'mismanagement en inhumaan management van de wereld door de VS'.
Die man spoort toch echt niet.
pi_58110884
pi_58111084
quote:
Op donderdag 17 april 2008 13:36 schreef Elfletterig het volgende:
Tja, Amerikaanse bronnen zijn per definitie niet te vertrouwen. We vertrouwen liever op de uitspraken van holocaust-ontkenner Ahmadinejad:
Je mag (misschien wel moet) altijd je vraagtekens zetten als er sprake is van anonieme bronnen. journalisten zijn ook maar mensen met al hun gebreken. Mis informatie is al zo oud als de mensheid.
quote:
Die man spoort toch echt niet.
Ach, even op internet zoeken en je komt weet ik veel hoeveel complottheorien tegen met allemaal hun eigen gelovers. Laat die man nou net een complottheorie liefhebber zijn. Waarom maak je je daar zo druk om wat ammehoela daar over denkt.
pi_58111690
Boris, de complottheorie is nog tot daar aan toe, maar zoals je kunt lezen, trekt Ahmadinejad zelfs in twijfel wat zich heeft afgespeeld en wat het dodencijfer is. Die mensen die uit de wolkenkrabber naar beneden vielen, waren zeker stuntmensen?

En de reden waarom ik me druk maak, is dat deze 'ammehoela' niet zomaar één of andere gek uit een gesticht is, maar de president van Iran. Hij ontkent bijvoorbeeld ook dat er homo's in zijn land wonen en hij ontkent de holocaust.
pi_58111749
Zo heb je ook presidenten die de wetenschap rondom klimaatverandering bagatelliseren of ontkennen dat er honderdduizenden doden zijn gevallen in een burgeroorlog, maar dat is nog geen reden dat land binnen te vallen...
pi_58111992
On-topic:
quote:
Fifteen British troops who were held by Iran for two weeks last year were in disputed waters when they were captured, not in Iraqi waters as the government had publicly claimed, The Times reported Thursday.

Citing documents released by the defence ministry under Freedom of Information laws, the newspaper said the contingent of Britons was captured because the US-led coalition in Iraq had unilaterally designated a maritime boundary for Iraq and Iran without informing the latter.
http://news.yahoo.com/s/a(...)niranmilitarysailors
pi_58112257
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:14 schreef Elfletterig het volgende:
Boris, de complottheorie is nog tot daar aan toe, maar zoals je kunt lezen, trekt Ahmadinejad zelfs in twijfel wat zich heeft afgespeeld en wat het dodencijfer is. Die mensen die uit de wolkenkrabber naar beneden vielen, waren zeker stuntmensen?
Ja en? Waarom maak jij je zo druk om wat meneer ammehoela allemaal gelooft. Als hij dat geloooft prima. Laat hem lekker geloven dat het zo is. De meerderheid van de mensen weet wel beter, ook in Iran waar ze ook gewoon internet hebben.
quote:
En de reden waarom ik me druk maak, is dat deze 'ammehoela' niet zomaar één of andere gek uit een gesticht is, maar de president van Iran. Hij ontkent bijvoorbeeld ook dat er homo's in zijn land wonen en hij ontkent de holocaust.
Allemaal schone schijn voor de buitenwereld. Dat jij je zo laat opjutten daardoor is echt ongelovelijk. Laat die mensen in Iran lekker met rust en laten we ons eens druk gaan maken om problemen om de hoek die we veel makkelijker kunnen oplossen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Boris_Karloff op 17-04-2008 14:51:16 ]
pi_58112426
Ik laat me niet opjutten, want ik zit veilig in Nederland. Ik zie alleen dat de situatie in Iran alleen maar verder verslechtert in de richting van het extremisme. Een staat die op Islamitische leest is geschoeid, is nog tot daar aan toe, maar Iran zie je stukje bij beetje steeds extremer worden. Zie de uitspraken van Ahmadinejad, die zich opstapelen. Zie het gestegen aantal executies (waaronder minderjarigen) zoals Amnesty heeft bericht, zie het nieuwsbericht over de 8-jarige haatprediker, waarvan er honderden worden gedrilld in Iran. Ik zie een tendens, terwijl jij rustig verder slaapt.
pi_58112467
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
Ik laat me niet opjutten, want ik zit veilig in Nederland. Ik zie alleen dat de situatie in Iran alleen maar verder verslechtert in de richting van het extremisme. Een staat die op Islamitische leest is geschoeid, is nog tot daar aan toe, maar Iran zie je stukje bij beetje steeds extremer worden. Zie de uitspraken van Ahmadinejad, die zich opstapelen. Zie het gestegen aantal executies (waaronder minderjarigen) zoals Amnesty heeft bericht, zie het nieuwsbericht over de 8-jarige haatprediker, waarvan er honderden worden gedrilld in Iran. Ik zie een tendens, terwijl jij rustig verder slaapt.
Jij ziet wat de media jou willen laten geloven en baseert daar je mening voor iedereen in een land op. Ik heb in het begin een paar boeken aangekaart. Ga die eens lezen. Daarna praten we wel weer.
pi_58112602
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
We weten ook weer wat je wilt
pi_58112977
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Jij ziet wat de media jou willen laten geloven en baseert daar je mening voor iedereen in een land op. Ik heb in het begin een paar boeken aangekaart. Ga die eens lezen. Daarna praten we wel weer.
Sorry hoor, maar de uitspraken die ik aanhaal, zijn niet afkomstig van de plaatselijke dorpsgek, maar van de president van het land. De woorden komen uit zijn mond. De uitspraak dat er geen homo's zijn in Iran heb ik hem toch ook letterlijk zelf ZIEN zeggen. Hoezo 'wat de media jou willen laten geloven?'- Heb je eigenlijk die reportage GEZIEN over de 8-jarige haatzaaier?

Wat je nu eigenlijk beweren? Dat deze hele reportage in scene is gezet ofzo?
quote:
Op donderdag 17 april 2008 14:58 schreef De_Ananas het volgende:
We weten ook weer wat je wilt
Fijn dat je een paar woorden uit mijn tekst vet hebt gemaakt, maar wat je verder bedoelt, is mij compleet onduidelijk. Voor de goede orde: ik zie liever helemaal geen inmenging van religie en politiek. Ik wijs op de tendens dat Iran steeds extremistischer wordt. Maar dat is niet iets wat ik WIL ofzo...
pi_58113084
Je spreekt farsi?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')