abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57685303
Het meest hilarische van het hele verhaal vind ik nog wel dat beide partijen donders goed weten dat het verhaal van de grote boze Westerling en de grote boze Moslim in zijn algemeenheid niet klopt. Toch zullen we er hier in het Westen alles aan doen om heel Iran weg te zetten als een bende fundamentalistische idioten, terwijl ze in Iran het omgekeerde proberen te doen.

Overigens is Iran bevrijden geen realistische optie. Irak alleen al heeft de VS in zware financiele problemen gebracht, en die hadden niet eens een georganiseerd leger. Iran daarentegen heeft een goed georganiseerd leger, dat, wanneer je paramilitairen meerekent, tot een van de grootste in de wereld behoort. Hun materiaal mag niet zo modern zijn als het onze, maar kan zeker zijn mannetje staan. Bovendien is de vechtbereidheid onder de Iranezen sowieso veel groter dan destijds in Irak.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:07:40 #27
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_57685361
Siberië en kamtsjatka. Gewoon vrijwillig pontje laten varen van Iran naar Siberië en een naar Kamtsjatka. Daar komt: De nieuwe gematigde moslimrepubliek.

Works for me.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:10:59 #28
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_57685458
Ik vraag me nu af wie er extremistischer is. Iran dat afkeur uit spreek over een film of Elfterrig die oproept tot het met geweld in nemen van een land.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk...

[ Bericht 1% gewijzigd door Djaser op 28-03-2008 23:16:53 ]
pi_57685645
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 18:55 schreef Elfletterig het volgende:
Dat Iran een extreem gevaarlijk land is, wisten we al een tijdje. Dat er wordt geknutseld aan een atoombom wisten we, dat er minderjarigen worden geëxecuteerd wisten we, dat homo's er worden opgehangen omdat ze homo zijn, wisten we ook. En dat alle hervormingsgezinde kandidaten bij verkiezingen vakkundig door de ultra-conservatieve, geestelijke Raad van Hoeders van kieslijsten worden geweerd, is ook niets nieuws.

Maar na het horen van de reactie van Iran op de film van Geert Wilders, weet ik het echt 100 procent zeker. Dit land moet onmiddellijk worden bevrijd, worden ontdaan van geschifte extremisten die de bevolking onderdrukken.
[..]

Bron: NOS

Als je deze reactie uit je strot kunt krijgen, ben je toch echt compleet geschift. Iets anders kan ik er echt niet van maken. De film laat namelijk 180 gradenhet tegenovergestelde zien: de kwaadaardigheid en diepe wrok van extremistische moslims tegen het westen!

De bevolking van Iran wordt onderdrukt door een bende extremistische moslims die dringend uit de weg geruimd moeten worden.
Je begrijpt dat de overheid van Iran deze film alleen maar gebruikt om de bevolking bij elkaar te houden? Net zoals elk land met binnenlandse problemen (aka USA); noem een buitenlandse vijand en de bliksem is weer voor een tijdje afgelijd
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:21:49 #30
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57685752
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 19:05 schreef Salvad0R het volgende:
"bevrijden" van wat?
Het regime wat de USA zelf heeft geïnstalleerd in de jaren '50 door Mossadeq van de troon te stoten door terroristische aanslagen te plegen in Iran en hem de schuld te geven?
...Wat overigens vast niets te maken had met het feit dat Mossadeq de olie-heerschappij wilde onthouden van British Petrol...
Dus waar gaat het nu allemaal om?
Zie film 'the wave' trouwens, voor nog meer duidelijkheid.
In feite draait alles om macht en boven alles om geld.
En olie is het goud der aarde, hierdoor ontstaat deze enorme intense strijd.
Wie heeft de olie in handen? Wie wil de olie in handen?
En ondanks dat men weet hoe slecht dit voor de aarde is en men allang auto's kan laten rijden op alternatieven, Shell don't let go! De hele wereldeconomie zou instorten als niemand olie nodig zou hebben. Wat een toestand allemaal.
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
pi_57686386
Deze zeer naïeve en gevaarlijke kijk op de wereldpolitiek hoort thuis in films zoals Stargate : er is een onrecht en er moet dan onmiddellijk met zogezegd goedmenende buitenlanders gecollaboreerd worden om de hele gevestigde orde weg te vagen.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 23:50:19 #32
209360 Druuna
pi_57686481
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:46 schreef zuiderbuur het volgende:
Deze zeer naïeve en gevaarlijke kijk op de wereldpolitiek hoort thuis in films zoals Stargate : er is een onrecht en er moet dan onmiddellijk met zogezegd goedmenende buitenlanders gecollaboreerd worden om de hele gevestigde orde weg te vagen.
Wat een onzin! Het gaat niet om de goedwillenden, het gaat om iets heel anders.
je hebt een mand vol appels, prachtige verse onbespoten mooie glimmende appels.
En ineens zitten er 4 tussen die rot zijn...daar gaat het om.
dan een atoom."
pi_57686637
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:50 schreef Druuna het volgende:

[..]

Wat een onzin! Het gaat niet om de goedwillenden, het gaat om iets heel anders.
je hebt een mand vol appels, prachtige verse onbespoten mooie glimmende appels.
En ineens zitten er 4 tussen die rot zijn...daar gaat het om.
Alsof er onder de Shah niks fout liep.
En het is niet zo dat je "de rotte" weg te nemen ineens een paradijs zult hebben, het zal dan vooral een Iran zijn dat meer naar de pijpen danst van de VSA.

Heel wat mensen in Iran zullen de VSA als een grotere vijand zien dan het eigen regime.
Gelukkig heeft de VSA geen traditie van landen aanvallen die ook daadwerkelijk een keertje terug zouden kunnen slaan.
pi_57686773
Anti-imperialisme is een belangrijke peiler van de Iraanse identiteit. Eeuwenoude imperialistische neigingen van De Sovjet Unie, de VS en Groot Brittannie hebben tot resultaat gehad dat Iran zich heeft ontwikkeld tot rogue state. Buitenlands ingrijpen zal alleen tot gevolg hebben dat Iran verder radicaliseert.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_57687121
offtopic .. goeie film .. the wave .. verschaft toch wel wat inzicht in hoe dat werkt, de dynamiek van een beweging, en dat het heel makkelijk kan gebeuren dat de geschiedenis zich herhaalt ..

ontopic .. het was toch British Petrol in Iran ? Maar ja, da's 2 handen op een buik, en ja, het gaat om de olie .. met mensenrechtenschendingen hadden de amerikanen iig geen moeite zolang die werden uitgevoerd door de savak, de geheime politie van de door hun geïnstalleerde sjah .. net zo min als dat zij moeite hadden met Saddam, zolang als die vocht tegen Iran, ze (Rumsveld, in die beruchte foto) hebben er zelfs voor gezorgd dat die gifgas kon krijgen ..

dus ja, Iran's grief tov de Amerikanen is meer dan terecht, ze hebben 20 jaar lang te lijden gehad onder een door de Amerikanen geïnstalleerde dictator en zijn na de revolutie keer op keer aangevallen terwijl zij eigenlijk niets anders wilden dan op hun manier leven

en nu ook weer, de Amerikanen weten het weer beter dan ieder ander, hun inlichtingen kloppen wel, ze bouwen een atoombom en punt uit, en nu moeten we wat doen ..
als je je dan echt zo druk maakt over mensenrechten schendende regeringen met atoombommen, waarom zitten ze dan niet al lang in Noord-Korea ?
pleased to meet you
pi_57687747
Elfletterig, ben je nu gewoon EchtGaaf aan het kopieren in gedrag? Namelijk een positie innemen in een topic en daar niet meer van af wijken hoe vreemd je argumenten ook zijn?

Iran is nu een zeer stabiel land, ja er worden mensen maandelijks geexecuteerd voor dingen die hier normaal zijn... maar men kan er nog steeds naar de bioscoop en de universiteiten zijn er van goede kwaliteit, er is ADSL en er zijn super warenhuizen.

Even een vergelijking Irak voor de bevrijding en na:

Irak 1993/2003:

-Geen vrijheid van meningsuiting
-school voor je kinderen
-werk
-je kan gewoon boodschappen doen
-teroristische groeperingen worden afgeslacht
-zolang je normaal doet ben je veilig

Irak nu:

-geen school voor je kinderen
-bijna geen werk
-je kan niet gewoon boodschappen doen (meeste bomaanslagen gebeuren op markten)
-terroristische groeperingen slachten af
-zelf als je normaal doet loop je kans te sterven.

Waar is de verbetering?

En Iran is ook nog een veel groter land, met een veel beter leger, communicatie, etc... dit zou echt een Irak^3 worden.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:35:16 #37
209360 Druuna
pi_57687751
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:57 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Alsof er onder de Shah niks fout liep.
En het is niet zo dat je "de rotte" weg te nemen ineens een paradijs zult hebben, het zal dan vooral een Iran zijn dat meer naar de pijpen danst van de VSA.

Heel wat mensen in Iran zullen de VSA als een grotere vijand zien dan het eigen regime.
Gelukkig heeft de VSA geen traditie van landen aanvallen die ook daadwerkelijk een keertje terug zouden kunnen slaan.
Wat liep er fout onder de sjah van Perzie?
Vertel me dat eens? Iran was een zeer modern land in die dagen, mannen en vrouwen konden elkaar normaal ontmoeten nml.
Tegenwoordig zit er zelfs in een bus een tussendeur, ene helft is voor de mannen de andere helft voor vrouwen? Sorry maar dit is toch terug naar basic? Iran was in de tijd van de sjah een toeristisch land, waar men vaak naartoe ging voor wintersport e.d!
Ja ja..ongelooflijk maar waar!
dan een atoom."
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:36:33 #38
209360 Druuna
pi_57687796
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:35 schreef Xith het volgende:
Elfletterig, ben je nu gewoon EchtGaaf aan het kopieren in gedrag? Namelijk een positie innemen in een topic en daar niet meer van af wijken hoe vreemd je argumenten ook zijn?

Iran is nu een zeer stabiel land, ja er worden mensen maandelijks geexecuteerd voor dingen die hier normaal zijn... maar men kan er nog steeds naar de bioscoop en de universiteiten zijn er van goede kwaliteit, er is ADSL en er zijn super warenhuizen.

Irak 1993/2003:

-school voor je kinderen
-werk

Irak nu:

-bijna geen werk

Waar is de verbetering?

En Iran is ook nog een veel groter land, met een veel beter leger, communicatie, etc... dit zou echt een Irak^3 worden.
Nou nou alsof het in Iran zoveel beter is tegenwoordig?
dan een atoom."
pi_57688065
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 19:47 schreef Vandaag... het volgende:
Oh god, moeten ´we´ (de westerse mogendheden neem ik aan dat je bedoelt) Iran ´bevrijden´. In Darfur vragen ze om hulp en gebeurt er weinig en laat, Noord Koreanen leven al decennia onder een verschrikkelijke dictatuur en daar is nog geen Amerikaan geland, maar bij Iran hoeven ze niet eens wat te vragen, we kunnen niet wachten om de regering omver te werpen. Toevallig dat daar olie ligt?
Ik snap op mijn beurt dit soort argumentatie dus niet. Omdat ergens anders niet wordt ingegrepen, hoeft er in Iran ook niet te worden ingegrepen? Wat is dat voor onzinberedenering? In Iran is bovendien genoeg aan de hand om het los te zien van de olie.
quote:
Ellende en ook dictatuur heb je op meer plekken in de wereld, of het westen zich ergens al dan niet tegen aan gaat bemoeien is in veel gevallen gebaseerd op politieke en economische belangen verhuld door een rookscherm van mensenrechten, terreurdreigingen, en nog wat van dat soort veralgemeniseerde termen. Daar wordt dan ook flinke propaganda tegen aan gegooid om draagvlak te creeeren bij hun eigen, westerse bevolking, zodat Amerikaanse moeders het nut er van in zien dat hun zonen worden gedood.
Wat is de propaganda van het westen tegen Iran precies? Worden er geen minderjarigen geëxecuteerd in Iran? Allemaal leugens die door westerse media zijn verzonnen? Worden er geen nepverkiezingen gehouden? Was de Ahmadinejad die op een Amerikaanse universiteit verkondigde dat er in zijn land geen homo's wonen gewoon een Amerikaanse acteur die veel op hem lijkt? Mijn punt is: er is in Iran meer dan genoeg aan de hand om in te grijpen, zonder dat gelegenheidsargumenten nodig zijn.
quote:
Jammer dat jij daar kritiekloos in mee gaat.
Het alternatief is kritiekloos accepteren wat Iran allemaal doet en zegt.
quote:
Uit de geschiedenis zouden we nu toch wel geleerd moeten hebben dat je draagvlak moet hebben bij de bevolking van het land wat je aanvalt (want dat is het), denk aan Vietnam, Somalie, Irak, Afghanistan. Over het algemeen staan mensen niet te springen om buitenlandse bemoeienis, een revolutie maken ze zelf wel.
Die link over Irak nog gelezen? Laatst las ik ook nog een heel artikel over een Irakese man die vertelde over de echte Irakese bevolking, waarbij de verschillende groepen prima met elkaar omgaan. Het zijn de extremisten in die landen die het verzieken. In Iran zijn die extremisten aan de macht. In Irak zijn ze verdreven, maar zaaien ze nog steeds dood en verderf.
pi_57688085
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:35 schreef Druuna het volgende:

[..]

Wat liep er fout onder de sjah van Perzie?
Vertel me dat eens? Iran was een zeer modern land in die dagen, mannen en vrouwen konden elkaar normaal ontmoeten nml.
Tegenwoordig zit er zelfs in een bus een tussendeur, ene helft is voor de mannen de andere helft voor vrouwen? Sorry maar dit is toch terug naar basic? Iran was in de tijd van de sjah een toeristisch land, waar men vaak naartoe ging voor wintersport e.d!
Ja ja..ongelooflijk maar waar!
Dat met die bus heb ik niet gezien toen ik in Iran was

En Iran is nog steeds een toeristisch land, al is het voor Amerikanen moeilijker geworden. Zeer, maar dan ook echt zeer veilig om er op vakantie te gaan. Lees anders de fora van Lonely Planet door, of onze eigen travellers

PS. Ik claim niet dat Iran's regering leuk is, de mensen en het land wel!

[ Bericht 3% gewijzigd door Xith op 29-03-2008 00:52:27 ]
pi_57688119
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:36 schreef Druuna het volgende:

[..]

Nou nou alsof het in Iran zoveel beter is tegenwoordig?
In vergelijking met voor de shah of in vergelijking met irak?
pi_57688333
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 20:56 schreef De_Ananas het volgende:
Laat hen dat zelf regelen, hun wetten. Zolang ze niks ondertekenen van mensenrechten kan je ze niks ''verwijten''
"Zolang ze niks ondertekenen van mensenrechten"... hoe kortzichtig en bekrompen kan je wereldvisie zijn? Ben toch blij dat er rond 1940 wat geallieerden waren die anders over dit soort kwesties dachten toen Nederland door de nazi's werd bezet. Iran - het echte Perzische Iran - is bezet door moslimextremisten.
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:00 schreef moussie het volgende:
Niet helemaal ? helemaal niet lijkt me eerder toepasselijk, en een stukje geschiedenis bijspijkeren over Iran vanaf pakweg 1950 een aanrader. /edit .. en oh ja, liefst meer dan een bron gebruiken, niet alleen die amerikaanse propaganda waarmee de eigen stoep schoon geveegd wordt
Ik ben prima op de hoogte van de recente geschiedenis van Iran en onderken onmiddellijk de Amerikaanse hypocrisie die hier aan de orde is. Heb je mij hier in dit topic het woord Amerika horen noemen als het land dat de bevrijding van Iran moet klaren? Ik heb alleen in algemene termen gesteld dat het huidige terreurbewind uit de weg geruimd moet worden. Iran is zo ongeveer de bakermat van onze beschaving, maar is anno 2008 één van de minst beschaafde landen ter wereld.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:54:38 #43
209360 Druuna
pi_57688352
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:47 schreef Xith het volgende:

[..]

In vergelijking met voor de shah of in vergelijking met irak?
Beide?
dan een atoom."
pi_57688463
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:54 schreef Druuna het volgende:

[..]

Beide?
In vergelijking met Irak is Iran er nu 10.003.920x beter vannaf, in vergelijking met de shah tijd is er inderdaad minder vrijheid en meer repressie.
pi_57688503
Ah tof, de 'extremisten' in Iran hebben het ook altijd over ons 'bevrijden'
pi_57688521
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:10 schreef Djaser het volgende:
Ik vraag me nu af wie er extremistischer is. Iran dat afkeur uit spreek over een film of Elfterrig die oproept tot het met geweld in nemen van een land. Moeilijk, moeilijk, moeilijk...
Ik roep graag op tot het uitroeien van extremisten die onschuldige mensen onderdrukken en uitmoorden, ja. Iemand zal toch moeten opkomen voor die onschuldige mensen. Waarom denk je dat zo veel Iraniërs het land zijn ontvlucht? Omdat ze het te warm vinden in Iran ofzo?
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 23:17 schreef Xith het volgende:
Je begrijpt dat de overheid van Iran deze film alleen maar gebruikt om de bevolking bij elkaar te houden? Net zoals elk land met binnenlandse problemen (aka USA); noem een buitenlandse vijand en de bliksem is weer voor een tijdje afgelijd
Ja, uiteraard begrijp ik dat, ik ben niet achterlijk. Maar wat jij "bij elkaar houden" noemt, noem ik onderdrukken en terroriseren. De VS is een compleet geschift land, zeker wanneer Republikeinen er aan de macht zijn, maar ze executeren er geen minderjarigen, hebben geen verplichte staatsgodsdienst en weigeren ook niet stelselmatig duizenden kandidaten bij verkiezingen.

Wat ik oprecht niet begrijp is dat een discussie over het afzetten van de extremisten in Iran altijd maar weer moet verzanden in opmerkingen over de hypocrisie van Amerika.
pi_57688531
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 00:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

"Zolang ze niks ondertekenen van mensenrechten"... hoe kortzichtig en bekrompen kan je wereldvisie zijn? Ben toch blij dat er rond 1940 wat geallieerden waren die anders over dit soort kwesties dachten toen Nederland door de nazi's werd bezet. Iran - het echte Perzische Iran - is bezet door moslimextremisten.
Klopt... maar het zal niet helpen om het land a-la Irak compleet te vernielen en zo de deuren open te zetten naar nog extremistischere groepen.
pi_57688627
Zo een actie zal de haat onder bepaalde groepen alleen maar aanwakkeren en een grotere voedingsbodem creeren voor die groepen.
Vergeet niet dat wij in europa in de jaren 40 door een buitenlandse mogendheid bezet waren en bevrijd werden.
Dat is een hele andere situatie.
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_57688679
quote:
Op zaterdag 29 maart 2008 01:00 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik roep graag op tot het uitroeien van extremisten die onschuldige mensen onderdrukken en uitmoorden, ja. Iemand zal toch moeten opkomen voor die onschuldige mensen. Waarom denk je dat zo veel Iraniërs het land zijn ontvlucht? Omdat ze het te warm vinden in Iran ofzo?
Mijn Armeense vriendin heeft een helehoop familieleden die van Armenie naar Iran zijn verhuisd, deze zijn Christelijk btw. Iran is trouwens ook een erg koud land - laat je niet misleiden door de geographische ligging (nou ja, of wel als je begrijpt hoe landklimaten werken ).
quote:
[..]

Ja, uiteraard begrijp ik dat, ik ben niet achterlijk. Maar wat jij "bij elkaar houden" noemt, noem ik onderdrukken en terroriseren. De VS is een compleet geschift land, zeker wanneer Republikeinen er aan de macht zijn, maar ze executeren er geen minderjarigen, hebben geen verplichte staatsgodsdienst en weigeren ook niet stelselmatig duizenden kandidaten bij verkiezingen.
quote:
Wat ik oprecht niet begrijp is dat een discussie over het afzetten van de extremisten in Iran altijd maar weer moet verzanden in opmerkingen over de hypocrisie van Amerika.
Ik nam de USA alleen als voorbeeld, nederland doet het ook, Israel doet het, Iran doet het, China doet het, etc - dit heet politiek en deze uitspraken gebruiken om er zelf consequenties achter te zetten heeft geen nut.
pi_57688750
quote:

Hier zakt mijn broek toch echt van af hoor. Mij betichten van 'vreemde argumenten' terwijl ik gewoon duidelijk en helder wijs op elementaire humane onderwerpen als onderdrukking, schending van mensenrechten, dictatuur, en dergelijke.

En waar kom jij dan mee? Met de bioscoop en ADSL. Nou, nou... wat een topargumenten zeg. In Rusland gaat het ook heerlijk hoor. Ze kunnen er lekker internetten (al is de helft gecensureerd en houdt de internetbrigade je netjes in de gaten), ze kunnen een TV kopen. En dure kleren. Wat een luxe zeg. En ach, dat Kremlin-critici aan de lopende band, stelselmatig, worden omgelegd.... ach, who cares?
Deze is voor jou: http://www.youp.nl/index.php?p=17771
quote:

Irak 1993/2003:
-school voor je kinderen
-werk
Alleen: wat is 'normaal" ? Waren de Duitsers die in WO II braaf der Führer volgden, "normaal" ? En de afgeslachte groeperingen, was dat niet veel meer een etnische zaak? En werden die slachtingen niet ingegeven omdat meneer de dictator zo graag aan de macht wilde blijven?
quote:
Irak nu:
-bijna geen werk

Waar is de verbetering?
Korte termijndenken wat jij doet. De verbeteringen in Irak zullen veel tijd nodig hebben, omdat de extremisten nog niet zijn uitgeroeid. De extremisten doen er alles aan om het publieke leven in Irak zo veel mogelijk te verstoren. Zie nogmaals de link die ik eerder in deze topic plaatste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')