Nee, dat zijn gewoon de bouwkosten.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:53 schreef Napalm het volgende:
[..]
Grond is de beperkende factor is de huisbouw. Ik neem aan ook het meest substantiele deel in de kostprijs van een woning.
Ja, de grootste stad van het land bewijst dat al 700 jaar.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:55 schreef du_ke het volgende:
Drassige boerderijtjes en prima bouwgrond gaan over het algemeen matig samen.
Dat ook.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Drassige boerderijtjes en prima bouwgrond gaan over het algemeen matig samen.
Ja, dat weet ik. Ik reageerde op een post van Henkway waarin hij zei dat het Groene Hart moest gebruikt worden voor (voornamelijk) recreatie en natuur, met een klein deel woningbouw. Dat is wat anders als wat de PVV wil.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 15:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat stelde ik dan meneer wombat? Juist ja, dat we die landbouwgrond best beter kunnen benutten door het aan te wenden als woongrond.![]()
[..]
Valt mee zeker de laatste tijd is het aandeel van de bouw- en materiaalkosten flink gestegen reken 50-50 ongeveer meen ik.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:53 schreef Napalm het volgende:
[..]
Grond is de beperkende factor is de huisbouw. Ik neem aan ook het meest substantiele deel in de kostprijs van een woning.
Denk dat je je vergist. Ten eerste is er de bouwcapaciteit gewoon niet om zeer snel daar op in te springen (en het is ook niet in het belang van de bouwers/ontwikkelaars, er wordt nu al veel minder gebouwd dan mag). Ten tweede is ok die vrijkomende grond echt niet gratis, en de prijs voor landbouwgrond zal flink stijgen hierdoor. Ten derde hebben we de huidige huizen en de grondposities van veel invloedrijke partijen rond de bevolkingscentra die je verhaal flink zullen afremmen.quote:ALs heden alle (landbouw) grond vrij te bebouwen viel dan zouden de huizenprijzen gigantisch kelderen. Ik zie niet in dat een kleine vrijstaande woning in een dergelijk geval meer dan 2 ton kost. Dat doen ze in Groningen immers ook niet.
Nee niet direct de uitwerking is wel matig in dit geval. Ik doelde echter vooral op de onnozele voorbeelden waar d_d mee kwam.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 19:54 schreef 6L6 het volgende:
[..]
Omdat het voorstel van de PVV komt is het slecht?
Ik heb niks heilig verklaard. Maar ik zie wel de waarde in van bepaalde landschappen en open ruimtes. Echter in wat de PVV in dit geval roept zie ik niet zoveel.quote:Op dit forum is al voordat de PVV met dit idee kwam bepleit om een deel van de landbouwgrond te benutten voor woningbouw, het liefst met natuur om te recreëren erbij. Er zijn ook hele goede argumenten aangedragen om dat te doen. Dat heeft niets met goedkope oplossingen te maken. Stap eens uit je eigen denkkader, misschien ga je inzien dat het heilig verklaren van landbouwgrond juist in een dichtbevoltk land als Nederland onzinnig is.
Dit is zo'n hemeltergend vage en slappe uitspraak dat niemand er wat mee kan. Wanneer is een verzameling weilandjes waardevol?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:02 schreef du_ke het volgende:
Maar ik zie wel de waarde in van bepaalde landschappen en open ruimtes.
Dat is afhankelijk van de omgevingquote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dit is zo'n hemeltergend vage en slappe uitspraak dat niemand er wat mee kan. Wanneer is een verzameling weilandjes waardevol?
Nee, dan hoeven we niet mensen naar binnen te halen. 6 miljoen inwoners op 24.000 km =245 inwoner per km2. NL heeft 16 miljoen inwoners en 42.000 km is 395 inwoners per km2. Nederland is dus dichter bevolkt dan de Dallas metropool. Ik vraag me af of de Dallas metropool ook veel natuur en landbouw (incl. kassen) heeft. Ook relevant is dat Nederland 18% water heeft, de Dallas metropool maar 3%.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 15:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dan moeten we wel eerst nog even miljoenen mensen importeren snuggere om dat percentage te kunnen halen. Ik pleit alleen maar voor ruimer wonen, wat makkelijk kan in Nederland. En voor zover ik weet werken al die mensen in de omgeving, wat heet het gebied Ft Worth/Dallas/Arlington is een van de dichtsbevolkte en productiefste gebieden van Amerika (flinke bevolkingsgroei de afgelopen jaren!), het heeft meer dan 6 mijoen inwoners en is slechts 24.000 km2 groot, niet zo gek afwijkend van Nl dus - ik kies mijn voorbeelden met zorg. Als het daar kan, waarom kan het dan niet in Nl? Waar hebben we dat boerenland nou toch eigenlijk voor nodig? Dat kan toch ook wel in Polen? (Daarbij: Nederland is een van de grootste landbouwexporteurs ter wereld
en dat met zo'n ruimtegebrek
).
Geislamiseerde, verpauperde, armoedige, lelijke Randstad. Dat is de omgeving.quote:
Je laat je weer kennenquote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Geislamiseerde, verpauperde, armoedige, lelijke Randstad. Dat is de omgeving.
Toe maar, meneer gaat ad hominem. Sterkquote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:15 schreef du_ke het volgende:
Je laat je weer kennen. Maar goed weer een onderwerp waarover je niet te serieus te nemen bent
.
Wat ik zo snel kon vinden, was voor rotterdam een gemiddelde grondprijs voor een grondgebonden woning van ruim ¤ 41.000 in 2004 bron.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Valt mee zeker de laatste tijd is het aandeel van de bouw- en materiaalkosten flink gestegen reken 50-50 ongeveer meen ik.
De Randstad is zo verpauperd dat het de economische motor van Nederland is.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Geislamiseerde, verpauperde, armoedige, lelijke Randstad. Dat is de omgeving.
Dan is die factor nog kleiner dan ik al dachtquote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat ik zo snel kon vinden, was voor rotterdam een gemiddelde grondprijs voor een grondgebonden woning van ruim ¤ 41.000 in 2004 bron.
In Amsterdam voor een appartement (100 m2) van ¤250.000 een grondprijs van ¤ 69.300.
Grondprijzen voor woningen in Amsterdam van ¤368,- tot ¤ 2269 (centrum). bron
Voor Helmond een grondprijs van ¤218 (sociale woningbouw), vrije sector 20% bij een v.o.n. prijs van ¤169.000 tot maximaal 30% bij een v.o.n. prijs van boven de ¤375.000, bron
Tja iemand die niet in kan zien dat een bepaald landschap waardevol kan zijn hoef ik niet al te serieus te nemen in discussies over dit onderwerp, sorryquote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:18 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Toe maar, meneer gaat ad hominem. SterkBewijst dat je erg zwak staat met je gelul over "waardevol landschap"
Op basis waarvan kom je op die prijs?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 20:23 schreef LXIV het volgende:
Wanneer er geen -kunstmatig- schaarse factor grond zou zijn kostte onderstaande gebouw 125.000 euro. Met meer dan 1000 m2 grond:
[ afbeelding ]
Gewoon van funda! (Het is natuurlijk wel oost-Groningen_)quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Op basis waarvan kom je op die prijs?
Enkel de bouwkosten, vermoed ik.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Op basis waarvan kom je op die prijs?
Wat voor grondprijs rekenen ze dan?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gewoon van funda! (Het is natuurlijk wel oost-Groningen_)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |