Neuh, want ik geloof niet in God, en ik geloof ook niet dat Mohammed zijn profeet is.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:16 schreef Posdnous het volgende:
Misschien ben je gewoon een inactieve moslim.
quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
hoe reageerden je familie en vrienden toen je vertelde geen moslim meer te zijn?
Die weten waarschijnlijk van niks en denken dat TS nog steeds een vrome moslim is.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
hoe reageerden je familie en vrienden toen je vertelde geen moslim meer te zijn?
Een slapende celquote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:16 schreef Posdnous het volgende:
Misschien ben je gewoon een inactieve moslim.
En hoe kom je aan je wijsheid?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:33 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Die weten waarschijnlijk van niks en denken dat TS nog steeds een vrome moslim is.
Familie intereseerde het geen kont. We hebben 2 homo's in onze familie, eentje die het nog aan het ontdekken is. En we hebben een oom die Iman is en 2 jongens die in opleiding zijn voor Iman.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:26 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Dat komt voor; is gesignaleerd.quote:
Puur uit interesse...waarom kwam die ommekeer dan? Denk je dan opeens op een dag; wtf het is allemaal onzin, ik geloof er niet meer in. Of is het een proces en gaat het geleidelijk?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:40 schreef Paramnesia het volgende:
Ik ben van zeer gematigd, tot zeer fanatiek gegaan tot helemaal niet geloven. Er waren een paar jaar dat ik diep geloofde, koran iedere dag las, zelfs beetje predikte, mij onthield van seks en drank enz.
De Zuid-Amerikaanse islam.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:40 schreef Paramnesia het volgende:
Komt ook omdat we uit Suriname komen. Moslims zijn daar sowieso al een beetje vrijzinnig.
Het gaat heel geleidelijk. Ik begon me te interesseren in Natuurkunde om maar iets optenoemen. Toen begon het al te komen. Ik ging toen ook Technische Natuurkunde studeren, dat bracht het nog meer in twijfeling.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:47 schreef geppie het volgende:
[..]
Puur uit interesse...waarom kwam die ommekeer dan? Denk je dan opeens op een dag; wtf het is allemaal onzin, ik geloof er niet meer in. Of is het een proces en gaat het geleidelijk?
Ik ga je weer moslim maken TSquote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:50 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Het gaat heel geleidelijk. Ik begon me te interesseren in Natuurkunde om maar iets optenoemen. Toen begon het al te komen. Ik ging toen ook Technische Natuurkunde studeren, dat bracht het nog meer in twijfeling.
Toen ik op die opleiding een Iraanse jongen tegenkwam die geheel niet geloofde, en zeer goede argumenten inbracht was het helemaal afgelopen.
Hij liet me bijvoorbeeld Nitsche lezen, en geschriften uit de Islam, vetelde me meer over de kalifaten en hoe moslims zijn land waren binnengevallen. Al die kennis liet me nadenken en tot conclusies komen.
Ga je gang ben wel benieuwd.quote:
zou je de combinatie natuurkunde/niet geloven kunnen toelichten?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:50 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Het gaat heel geleidelijk. Ik begon me te interesseren in Natuurkunde om maar iets optenoemen. Toen begon het al te komen. Ik ging toen ook Technische Natuurkunde studeren, dat bracht het nog meer in twijfeling.
Toen ik op die opleiding een Iraanse jongen tegenkwam die geheel niet geloofde, en zeer goede argumenten inbracht was het helemaal afgelopen.
Hij liet me bijvoorbeeld Nitsche lezen, en geschriften uit de Islam, vetelde me meer over de kalifaten en hoe moslims zijn land waren binnengevallen. Al die kennis liet me nadenken en tot conclusies komen.
Huh? Wat vreemd? Ik dacht dat er alleen maar één echte islam is, die de Koran letterlijk neemt en alle ongelovigen wil onderwerpen. Dat vertelde die blonde man me.quote:
quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:10 schreef Pool het volgende:
[..]
Huh? Wat vreemd? Ik dacht dat er alleen maar één echte islam is, die de Koran letterlijk neemt en alle ongelovigen wil onderwerpen. Dat vertelde die blonde man me.
[..]
Huh? Wat vreemd? Ik dacht dat er alleen maar één echte islam is, die de Koran letterlijk neemt en alle ongelovigen wil onderwerpen. Dat vertelde die blonde man me.
fijn zeg dat je familie er zo goed op reageerdequote:Op vrijdag 28 maart 2008 10:40 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Familie intereseerde het geen kont. We hebben 2 homo's in onze familie, eentje die het nog aan het ontdekken is. En we hebben een oom die Iman is en 2 jongens die in opleiding zijn voor Iman.
Ja dat is weird he. Niets wordt heel erg goedgekeurd, maar je moet zelf weten wat je met mn leven doet. Mn moeder is ook al een tijd ervan afgestapt. Komt ook omdat we uit Suriname komen. Moslims zijn daar sowieso al een beetje vrijzinnig.
Mij vrienden haalden hun schouders op. En maakte grapjes als in: Nu kun je wel lekker BBQen in de hel. Of noemden me gekscherend: varkenseter. Allemaal heel onschuldig.
Ik ben van zeer gematigd, tot zeer fanatiek gegaan tot helemaal niet geloven. Er waren een paar jaar dat ik diep geloofde, koran iedere dag las, zelfs beetje predikte, mij onthield van seks en drank enz.
Als alles wetenschappelijk kan worden uitgelegd, ipv van wonderen. En dingen altijd verklaabaar zijn, dan is het makkelijker van het geloof af te vallen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:07 schreef zquing het volgende:
[..]
zou je de combinatie natuurkunde/niet geloven kunnen toelichten?
Filosofen, geschiedenisleer en dat soort dingen kan ik wel begrijpen dat ze je doen niet geloven, alleen natuurkunde
[..]
Je moet niet alles geloven wat vreemden je wijs maken, zeker niet als ze een zak snoepjes bij zich hebben.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:10 schreef Pool het volgende:
[..]
natuurkunde is het verklaren van de wetmatigheden om je heen. In geloof worden die wetmatigheden toegedicht aan God. Aangezien in de natuurkunde heel veel verklaard kan worden zonder tussenkomst van God, zou je kunnen zeggen dat, voor een gelovige, dat de macht van God aantast. Zelfde met biologie en chemie (evolutie, en abiogenese, die verkleinen het werkgebied van God ook)quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:07 schreef zquing het volgende:
[..]
zou je de combinatie natuurkunde/niet geloven kunnen toelichten?
Filosofen, geschiedenisleer en dat soort dingen kan ik wel begrijpen dat ze je doen niet geloven, alleen natuurkunde
als je de ontstaansgeschiedenis van alle religies bestudeertquote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:13 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Als alles wetenschappelijk kan worden uitgelegd, ipv van wonderen. En dingen altijd verklaabaar zijn, dan is het makkelijker van het geloof af te vallen.
Er zijn net zoveel versies van de Islam als dat er mensen zijn (en die verschillen zelfs nog van mening naarmate de tijd vordert)quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:10 schreef Pool het volgende:
[..] Huh? Wat vreemd? Ik dacht dat er alleen maar één echte islam is, die de Koran letterlijk neemt en alle ongelovigen wil onderwerpen. Dat vertelde die blonde man me.
Natuurkunde zorgt ervoor dat je gebeurtenissen wetenschappelijk verklaren kan mbv wiskunde. Maar waarom gebeurt 't? Waarom volgt het bepaalde regels?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:13 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Als alles wetenschappelijk kan worden uitgelegd, ipv van wonderen. En dingen altijd verklaabaar zijn, dan is het makkelijker van het geloof af te vallen.
Klopt, maar het ontkracht wel een heleboel letterlijke zinnen uit bijv. de Bijbel zoals Genesis, die nu 'ineens' niet meer letterlijk geinterpreteerd moeten worden. Waarschijnlijk zal dat voor de Koran ook gelden.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:25 schreef zquing het volgende:
[..] Natuurkunde zorgt ervoor dat je gebeurtenissen wetenschappelijk verklaren kan mbv wiskunde. Maar waarom gebeurt 't? Waarom volgt het bepaalde regels? Voor mij in ieder geval roept iedere natuurkundige verklaring weer vragen op. Verder geloof ik er niet in dat natuurkunde een bevredigend antwoord kan geven op wat er was voordat dit universum er was
Die eerste is een vraag die vaker gesteld wordt. Waarom de natuurkundige regels zo linair zijn. Ik heb hier ook geen goed antwoord op, het is wel zo dat er niks zou zijn ontstaan als er niks linears was. Het kan dus een van de vele pogingen zijn die gelukt is. Ook kunnen er meerde Universa bestaan, zo ook meerdere dimensies of ontelbare verschillende paden.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:25 schreef zquing het volgende:
[..]
Natuurkunde zorgt ervoor dat je gebeurtenissen wetenschappelijk verklaren kan mbv wiskunde. Maar waarom gebeurt 't? Waarom volgt het bepaalde regels?
Voor mij in ieder geval roept iedere natuurkundige verklaring weer vragen op. Verder geloof ik er niet in dat natuurkunde een bevredigend antwoord kan geven op wat er was voordat dit universum er was
Die eerste zin is echt niet waar.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:32 schreef longinus het volgende:
Er is een koran, en een heleboel interpretaties ervan.
net als de bijbel of torah, allemaal antieke boeken die teksten hebben die politiek incorrect zijn maar geleverd worden met een uitleg.
Ik ben Afvallig christen, ex rooms katholieke uitleg. verder probeer ik andere mensen niet kwaad te doen, en denk ik dat als er toch een hemel is die volzit met sex onthoudende stijve vrome mensen.
ga ik liever voor de hel, sex orgien warmte, veel gezelliger
Boeken zijn er ook niet om aan te nemen als waarheidquote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:28 schreef mahlah het volgende:
[..]
Klopt, maar het ontkracht wel een heleboel letterlijke zinnen uit bijv. de Bijbel zoals Genesis, die nu 'ineens' niet meer letterlijk geinterpreteerd moeten worden. Waarschijnlijk zal dat voor de Koran ook gelden.
Ik ook, kunnen interessante gesprekken worden hier.quote:
Nee Colombia is lekker, maar dat is weer een ander topic wellicht...quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:32 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik geloof meteen dat Surinaamse moslims een relaxtere houding tov afvalligheid hanteren dan Arabieren.
of heb ik het mis?
Van enkele Zuid Amerikaanse kennissen van me (Colombianen) hoor ik wel eens dat ze het Nederland niet in dank afnemen dat "we een moslimland in Zuid Amerika geplaatst" hebben (daarmee doelend op Suriname)
maar dat is weer een ander topic wellicht...
Aantal moslims staat op 20% in Suriname, maar velen geloven zeer matig, of noemen zich alleen moslim.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:32 schreef Mr.Spock het volgende:
Ik geloof meteen dat Surinaamse moslims een relaxtere houding tov afvalligheid hanteren dan Arabieren.
of heb ik het mis?
Van enkele Zuid Amerikaanse kennissen van me (Colombianen) hoor ik wel eens dat ze het Nederland niet in dank afnemen dat "we een moslimland in Zuid Amerika geplaatst" hebben (daarmee doelend op Suriname)
maar dat is weer een ander topic wellicht...
Dat is helemaal niet zo bijzonder.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:40 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Aantal moslims staat op 20% in Suriname, maar velen geloven zeer matig, of noemen zich alleen moslim.
Trouwens een van de beroemde beelden uit Suriname:
[ afbeelding ]
Moskee en Synagoge in de Keizerstraat gebroederlijk naast elkaar.
Tja en hier wordt het ingewikkeld. 1 ding kunnen 2 dingen zijn of oneindig aantal dingen. Iets kan uit niets ontstaan zonder reden en 2 deeltjes kunnen met elkaar communiceren als ze miljarden kilometer ver weg staan.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:38 schreef zquing het volgende:
[..]
Boeken zijn er ook niet om aan te nemen als waarheid
Maar het geloven in de natuurkunde als de de waarheid is voor mij hetzelfde als het geloven in een God.
/offtopic, ik zie 't niet bestaan van tijd als het het niet bestaan van veranderingen. Is er niets, verandert er niets dan heb je nogsteeds niets
Klopt, maar dit staat in ons land symbool voor de vele geloven en bevolkingsgroepen die naast elkaar leven.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet zo bijzonder.
[ afbeelding ]
Kerk en een Moskee in Marrakech (Marokko) op nog geen 20 m afstand van elkaar.
Ik toon aan dat het in andere Islamitische landen dus ook helemaal niet vreemd of bijzonder is.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:44 schreef Paramnesia het volgende:
[..]
Klopt, maar dit staat in ons land symbool voor de vele geloven en bevolkingsgroepen die naast elkaar leven.
Helaasch, ik doe alleen privé gesprekken.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:38 schreef Misstique het volgende:
[..]
Ik ook, kunnen interessante gesprekken worden hier..
Er is niet zoiets als één letterlijke interpretatie, want woorden zijn nooit eenduidig. Als het allemaal zo makkelijk was om letterlijk te interpreteren, dan zouden er niet dagelijks duizenden conflicten bij rechters overal ter wereld liggen over de interpretatie van contracten.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:36 schreef Mr.Spock het volgende:
[..]
Die eerste zin is echt niet waar.
In de eerste pagina's van de Koran staat dat het het letterlijke woord van Allah is en voor slechts een enkele interpretatie vatbaar: letterlijk
Klopt, maar die basis is een stuk gemeenschappelijker dan de interpretatie van woorden. Wiskunde is gebaseerd op een logica, die vrijwel iedereen heeft (hoeveel mensen heb je die 1 +1 = 2 oprecht niet geloven?) En de natuurkundige resultaten zijn met een veel hogere precisie te meten dan de interpretaties uit de Koran of Bijbel.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 11:38 schreef zquing het volgende:
[..] Boeken zijn er ook niet om aan te nemen als waarheid
Maar het geloven in de natuurkunde als de de waarheid is voor mij hetzelfde als het geloven in een God.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |