abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:14:12 #1
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57661955
In mijn omgeving al verschillende redenen gehoord.
1. Als een meisje een hoofddoek draagt / moet dragen is ze uitgehuwelijkt en niet meer beschikbaar.
2. Als een meisje een hoofddoek draagt is ze een vrouw geworden en menstrueert.
3. Als een meisje een hoofddoek draagt is ze nog maagd (en al die oudere vrouwen met hoofddoeken dan? )

Kortom, wat is nu de achterliggende reden/gedachte van de hoofddoek volgens de islam? Iemand die me dat nou eens uit kan leggen?
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_57662031
Wie zegt dat voor alle moslimvrouwen de hoofddoek hetzelfde betekend????

De islam is even verdeeld als het christendom hoor. Evenveel stromingen als ideeën.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:22:07 #3
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57662233
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:16 schreef katerwater het volgende:
Wie zegt dat voor alle moslimvrouwen de hoofddoek hetzelfde betekend????

De islam is even verdeeld als het christendom hoor. Evenveel stromingen als ideeën.
Geen idee wie dat zegt, ook geen idee dat er zoveel stromingen in zijn. Ben een nitwit wat soorten geloven betreft.
  donderdag 27 maart 2008 @ 23:24:59 #4
209360 Druuna
Veel Beloven en Weinig Geven,.
pi_57662341
Er zijn ook hele kleine meisjes die al een hoofddoek moeten dragen.
Misschien kunnen de geleerden een dna check doen waarbij men baby meisjes alvast met een ingebouwde hoofddoek geboren laten worden,dan is het nog natuurlijk nietwaar?
"Het is vele malen moeilijker een vooroordeel te splitsen,
dan een atoom."
pi_57662470
de hoofddoek hangt toch meer in verband met de tradities van het land of regio waar hun achtergrond ligt

by the way vind ik een hoofddoek dragen in nl mogen ,mits dit eigen wil is van de vrouw /meisje
dit mag iedereen zelf weten wat zij aantrekt ,uitgezonderd voor bepaalde beroepen dan
pi_57662658
Mannen mogen het haar van de vrouw niet zien?
pi_57662761
Alleen punt 2 klopt met mate. Zodra kinderen in de puberteit komen (en de menstruatie is daar een duidelijk begin van) krijgt een kind verantwoordelijkheden. Dat is zeg maar het punt waarop regels zo'n beetje gaan beginnen te gelden, om het simpel te zeggen.

In de Koran wordt tegen vrouwen gezegd dat ze zich dienen te bedekken. Rond de puberteit dient dat zich dus aan.

Let wel: álles in de Islam dient volgens eigen wil te gebeuren.
pi_57662872
Oh, en de reden is er niet. Er zijn wel meerdere redenen voor. Heb alleen even geen tijd om dat nu uit te leggen, komt later.
pi_57663737
Ik dacht altijd dat het uit vrije wil geschiedde (op het moment dat de vrouw daar aan toe was) maar laatst zag ik een paar meisjes van hooguit vier, vijf jaar op straat met zo´n ding op hun hoofd. Dit vind ik gewoon ronduit zielig. Je gaat me niet vertellen dat die kinderen daar zelf voor kiezen.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_57663974
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:14 schreef geppie het volgende:
Ik dacht altijd dat het uit vrije wil geschiedde (op het moment dat de vrouw daar aan toe was) maar laatst zag ik een paar meisjes van hooguit vier, vijf jaar op straat met zo´n ding op hun hoofd. Dit vind ik gewoon ronduit zielig. Je gaat me niet vertellen dat die kinderen daar zelf voor kiezen.
Ja, dat vind ik ook idioot en niét kunnen
Dat je ze tijdens een koranles ofzo een hoofddoek omgooit, ok, daar kan ik nog inkomen, dat een kind er voor de grap één om wil want mama doet het ook, is ook prima. maar op die leeftijd hóórt het niet eens. .
pi_57663991
Meestal zijn ook dat weer gezinnen die er bijzonder weinig over weten en als schapen regels volgen die niet eens op de waarheid gebaseerd zijn.
pi_57664158
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:24 schreef clumsy_clown het volgende:
Meestal zijn ook dat weer gezinnen die er bijzonder weinig over weten en als schapen regels volgen die niet eens op de waarheid gebaseerd zijn.
Dat zal gerust, maar dat helpt niet echt voor het beeld wat de meeste autochtonen dus al hebben.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:40:43 #13
209360 Druuna
pi_57664313
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:33 schreef OldJeller het volgende:
Mannen mogen het haar van de vrouw niet zien?
..eh volgens mij!
Bedoelde men hiermee dat een vrouw een slipje moest dragen over haar
SCHAAMHAAR!
SCHAAM!
haar dus...dus?
Niks chador enzo..nee gewoon haar schaamtegehare bedekken! Dat klinkt logisch joh
dan een atoom."
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:41:52 #14
209360 Druuna
pi_57664330
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:14 schreef geppie het volgende:
Ja hier idem kijk altijd boos naar die moeder zo van denk eens na aub!
Omdat dat kind geen lulletje heeft bij geboorte moet het een doekje om het haar..wat absurd toch?
dan een atoom."
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:58:24 #15
105263 Litso
Interlectueel.
pi_57664600
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef Druuna het volgende:

[..]

..eh volgens mij!
SCHAAMHAAR!
SCHAAM!
haar dus...dus?
Niks chador enzo..nee gewoon haar schaamtegehare bedekken! Dat klinkt logisch joh
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:41 schreef Druuna het volgende:

[..]

Ja hier idem kijk altijd boos naar die moeder zo van denk eens na aub!
Omdat dat kind geen lulletje heeft bij geboorte moet het een doekje om het haar..wat absurd toch?
Wat heb jij op?
Maar nee, het gaat wel om het hoofdhaar in dit geval clumsy_clown weet er meer van dan ik, dus wacht haar uitleg even af, maar als ik het goed heb komt het erop neer dat het door de profeet werd aangeraden destijds, maar niet verplicht, dat vrouwen hun haar bedekken om meerdere redenen

en boos kijken, ja dat helpt de integratie
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  vrijdag 28 maart 2008 @ 01:01:41 #16
209360 Druuna
pi_57664656
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:58 schreef Litso het volgende:

[..]

[..]

Wat heb jij op?
Maar nee, het gaat wel om het hoofdhaar in dit geval clumsy_clown weet er meer van dan ik, dus wacht haar uitleg even af, maar als ik het goed heb komt het erop neer dat het door de profeet werd aangeraden destijds, maar niet verplicht, dat vrouwen hun haar bedekken om meerdere redenen

en boos kijken, ja dat helpt de integratie
Wat als er bedoeld werd dat het schaamhaar werd bedekt?
dat kan nml best!
Iki heb flitsende ideeen joh!
dan een atoom."
pi_57664745
De hoofddoek wordt door sommigen gezien als symbool van vrouwenonderdrukking in de moslimwereld en voor anderen feminisme en gelijkheid voor anderen, maar nergens in de Koran wordt een hoofddoek verplicht voor onze zusters als voorwaarde van moslima zijn. Enigen aan wie het wel verplicht worden zijn de vrouwen van Mohammed die een speciale status krijgen als 'moeders van de gelovigen' in de Koran.

In eerste instantie waren het alleen de vrouwen van Mohammed die de doeken droegen om hun lichamen te bedekken, pas veel later, na de dood van Mohammed begonnen moslima's de vrouwen van Mohammed na te doen, om in voetstappen van de 'moeders van de gelovigen' te treden. Maar dit is ook beinvloed door culturele en regionale veranderingen in de moslimwereld, een hoofddoek kwam weinig tot niet voor onder de Arabieren, maar is overgenomen van de Perzen en Syriërs, het waren de elite van de veroverde volkeren die de moslims mede beïnvloedden, een teken van Christelijk vroomheid bijvoorbeeld.

Het was dus een statussymbool en het gedragen van de moslima's zoals Mohammed zijn vrouwen dat deden. Pas met dekolonisatie van de moslimwereld en het promoten van moslimwaarden boven de waarden die de Europese mogendheden hadden achtergelaten werd een hoofddoek pas een bekritiseerd object.

Nogmaals niemand kan in de Koran een vers laten zien waarin het dragen van een hoofddoek verplicht is voor de moslima als voorwaarde om moslima te blijven, laat staan dat iemand anders je gaat dwingen dit te doen.

Hoe dan ook hoofddoek moet men zien gepaard met culturele en regionale normen en waarden en niet alleen theologische en werkelijk imams die zich uiten over wat een hoofddoek nu wel/ niet inhoudt is onterecht. Hoofddoek betekent vele verschillende dingen voor vele verschillende vrouwen, als man heb je geen recht om aan te geven waarvoor het nu wel is, dat het wel moet.

Wat ik wil zeggen is, laten we stoppen te praten over hoofddoeken alsof we weten wat het is, wat het inhoudt, we weten niet wat het inhoudt. Moslima's moeten voor zichzelf (kunnen) beslissen wat het betekent. Het is niet aan mij als een moslim man, niet aan het westen, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt, alleen moslima's zelf en ook dat individueel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2008 01:15:01 ]
  vrijdag 28 maart 2008 @ 09:12:07 #18
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_57666984
@ Triggershot voor de heldere uitleg!
  Boks-Chick vrijdag 28 maart 2008 @ 09:24:09 #19
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_57667142
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 09:12 schreef Ireth het volgende:
@ Triggershot voor de heldere uitleg!
idd!
lolwut
pi_57668235
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 01:09 schreef Triggershot het volgende:

Wat ik wil zeggen is, laten we stoppen te praten over hoofddoeken alsof we weten wat het is, wat het inhoudt, we weten niet wat het inhoudt. Moslima's moeten voor zichzelf (kunnen) beslissen wat het betekent. Het is niet aan mij als een moslim man, niet aan het westen, welke soort van organisatie of regeringsvorm dan ook om te bepalen wat het inhoudt, alleen moslima's zelf en ook dat individueel.
Hartstikke prima als iemand besluit om met een hoofddoek op te gaan lopen, maar waarom moeten die kleine kindjes zo'n doek dragen? Overigens vind ik het net zo erg als ik kleine joodse jongetjes met keppeltjes op zie lopen. Dan is het toch geen vrije keus meer??
pi_57669401
Het probleem is echter dat die vrouwen het vaak niet zelf beslissen en daar een man achter zit die dat soort dingen verplicht. Daar zit de kern van het probleem, niet de achterliggende theorie zoals Triggershot die nu heeft uitgelegd.
pi_57670824
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 10:27 schreef geppie het volgende:

[..]

Hartstikke prima als iemand besluit om met een hoofddoek op te gaan lopen, maar waarom moeten die kleine kindjes zo'n doek dragen? Overigens vind ik het net zo erg als ik kleine joodse jongetjes met keppeltjes op zie lopen. Dan is het toch geen vrije keus meer??
Maar dat is dan ook niets meer dan je eigen kinderen een stukje van je overtuiging mee geven, ik heb een vriendin gehad, haar moeder leerde haar al toen ze 13 was hoe ze make up op moest doen, hoe ze zich rondom jongens moest gedragen, flirten etc, goed / slecht? Voor / na delen? Genoeg te verzinnen.
pi_57674106
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 11:24 schreef ChRoNiC het volgende:
Het probleem is echter dat die vrouwen het vaak niet zelf beslissen en daar een man achter zit die dat soort dingen verplicht. Daar zit de kern van het probleem, niet de achterliggende theorie zoals Triggershot die nu heeft uitgelegd.
Ik vraag me idd ook af in hoeverre het vrije wil is of sociale druk. Wordt het binnen een gezin geaccepteerd als de ene dochter ervoor kiest om wel een hoofddoek te dragen en de andere dochter niet?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  vrijdag 28 maart 2008 @ 20:39:52 #24
210783 PureMe
- Just Me -
pi_57681052
quote:
[b]Op donderdag 27 maart 2008 23:14 schreef Ireth het volgende:
In mijn omgeving al verschillende redenen gehoord.
1. Als een meisje een hoofddoek draagt / moet dragen is ze uitgehuwelijkt en niet meer beschikbaar.
2. Als een meisje een hoofddoek draagt is ze een vrouw geworden en menstrueert.
3. Als een meisje een hoofddoek draagt is ze nog maagd (en al die oudere vrouwen met hoofddoeken dan? )

Kortom, wat is nu de achterliggende reden/gedachte van de hoofddoek volgens de islam? Iemand die me dat nou eens uit kan leggen?
wat een onzin, waar halen ze dat vandaan.

de tweede is ongeveer waar,
Een meid moet de Hijaab dragen zodra de vrouwlijke vormen zichtbaar zijn
zodat haar schoonheid wordt bedekt en alleen zichtbaar is voor haar man, sommige delen zoals het haar ook voor haar vader, broers etc.

Het is respectvol bedoeld,
b.v een vrouw wordt gezien als een diamand.
Zodra er vingers aan komen wordt het vies en onaantrekkelijk.
Maar als niemand haar raakt wordt de diamand mooi, en aantrekkelijk.[/b]
  vrijdag 28 maart 2008 @ 20:41:41 #25
210783 PureMe
- Just Me -
pi_57681111
quote:
[b]Op vrijdag 28 maart 2008 10:27 schreef geppie het volgende:

[..]

hoe strenger de ouders hoe beter,
misschien leef je met minder pret.
Maar zo weet je dat je ouders om je geven aangezien ze zo dol graag willen dat je
naar de hemel gaat. Ze geven om je..

Zo zie ik het dan.[/b]
  vrijdag 28 maart 2008 @ 20:43:53 #26
210783 PureMe
- Just Me -
pi_57681183
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 00:40 schreef Druuna het volgende:

[..]

..eh volgens mij!
SCHAAMHAAR!
SCHAAM!
haar dus...dus?
aan jou avatar te zien kun je zo raden dat je niets van de Islam af weet.
  Boks-Chick vrijdag 28 maart 2008 @ 20:58:53 #27
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_57681667
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 20:39 schreef PureMe het volgende:

[..]

[b]Een meid moet de Hijaab dragen zodra de vrouwlijke vormen zichtbaar zijn
ik pik deze zin er even uit, hoe bedoel je moet? andere moslims hierboven zeggen dat het vrijwillig is?
lolwut
pi_57683920
Ik had altijd het idee dat het een regel was die in Nederland ook ongeschreven was tot een jaar of wat terug. Namelijk dat mensen die met eten omgaan (de meeste (huis)vrouwen en koks, slagers en bakkers dus) de voedselwaren moeten beschermen tegen uitvallend haar. Men had toen nog geen elvive, pathene of andrelon, en haar word heel vet als je het niet (goed) wast. Kan me dus voorstellen dat het als onhygienisch ervaren word als je eten krijgt (al dan niet van je vrouw) waar een of meerdere haren inzitten.
Hier was het alleen niet geschreven, maar je ziet in alle klederdracht toch een vorm van hoofdbedekking.
And the druids turn to stone...
pi_57685547
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 20:39 schreef PureMe het volgende:

[..]

Een meid moet de Hijaab dragen zodra de vrouwlijke vormen zichtbaar zijn
zodat haar schoonheid wordt bedekt en alleen zichtbaar is voor haar man, sommige delen zoals het haar ook voor haar vader, broers etc.

Het is respectvol bedoeld,
b.v een vrouw wordt gezien als een diamand.
[b]Zodra er vingers aan komen wordt het vies en onaantrekkelijk.
Maar als niemand haar raakt wordt de diamand mooi, en aantrekkelijk.
Met alle respect hoor, maar je zou ze de kost moeten geven die met hun vingers aan allerlei dames zitten
en vervolgens een maagd uit het buitenland trouwen.
  zaterdag 29 maart 2008 @ 16:55:59 #30
210783 PureMe
- Just Me -
pi_57698157
quote:
[b]Op vrijdag 28 maart 2008 20:58 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik pik deze zin er even uit, hoe bedoel je moet? andere moslims hierboven zeggen dat het vrijwillig is?
sommige meisjes gaan er van uit dat je de hijaab pas hoeft te dragen als je er klaar voor bent,
zij hebben zegmaar de regels die God ons heeft gegeven aangepast aan wat zij eigenlijks willen.[/b]
  zaterdag 29 maart 2008 @ 16:56:56 #31
210783 PureMe
- Just Me -
pi_57698171
quote:
[b]Op vrijdag 28 maart 2008 23:14 schreef geppie het volgende:

[..]

Met alle respect hoor, maar je zou ze de kost moeten geven die met hun vingers aan allerlei dames zitten
en vervolgens een maagd uit het buitenland trouwen.
dat zijn scheinheiligerds. Op hun moet je niet letten.[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')