Naam John Gijsbert Alan Heitinga
Geboortedatum 15-11-1983
Geboorteplaats Alphen a/d Rijn
Positie Verdediging
John Gijsbert Alan Heitinga werd geboren op 15 november 1983 in Alphen aan den Rijn, een plaats in de buurt van Leiden. Johnny heeft één oudere zus, Natasja. Hij maakte zijn officiele debuut in Ajax 1 op 26 augustus 2001 in de Rotterdamse Kuip tijdens de wedstrijd Feyenoord - Ajax (1-2).
Johnny begon zijn voetbalcarriére bij ARC in zijn geboorteplaats Alphen aan den Rijn. Voor zijn zevende verjaardag kreeg hij van zijn moeder een training bij Ajax als cadeau en sindsdien is Johnny niet meer weg te slaan van het jeugdcomplex de Toekomst. Soepeltjes doorliep hij de Ajax-opleiding. Hij speelde jeugd-EK in de catogorie tot zestien jaar en ook dwong de verdediger selectie af voor het WK voor spelers tot twintig jaar in Argentinie, waar hij aanvoerder was (2000).
Johnny behoort tot de jongste debutanten in de Ajax- selectie, met zijn 17 jaar en 284 dagen neemt hij de 23e plek op in de lijst.
quote:
'MAN VAN TIEN MILJOEN’ TEKENT VIJFJARIG CONTRACT IN MADRID
Heitinga kiest voor Atletico
door YOERI VAN DEN BUSKEN en MIKE VERWEIJ
MADRID, dinsdag
John Heitinga volgt het voorbeeld van zijn vriend Wesley Sneijder en zet zijn loopbaan in Spanje voort. De verdediger van Ajax tekent een vijfjarig contract bij Atletico Madrid. Beide clubs hoeven het slechts nog eens te worden over de betalingsvoorwaarden, want Atletico heeft al aangegeven de gelimiteerde transfersom van tien miljoen euro, die in het tot 2011 lopende contract van Heitinga bij Ajax is opgenomen, te betalen. „Ik sta te trillen van geluk”, aldus de 24-jarige international. „Dit is een prachtige volgende fase in mijn carrière.”
De in Alphen aan den Rijn geboren voetballer en oud-speler van ARC, die zich door een spoedcursus al verstaanbaar kan maken in het Spaans, verlaat de ArenA met pijn in het hart. „Ik zal Ajax ongelooflijk missen”, zegt hij als hij nadenkt over een toekomst zonder zijn club. „Ik ben hier op mijn zevende, in de E2, ingestroomd, nadat ik voor mijn verjaardag een Ajax-training cadeau had gekregen. Dit is mijn tweede huis. Ik hoop, en verwacht, écht dat iedereen me deze transfer gunt.”
Na samen met Sneijder de hele jeugdopleiding te hebben doorlopen, maakte Heitinga op 26 augustus 2001 als zeventienjarige zijn debuut voor Ajax 1, in de met 2-1 gewonnen wedstrijd bij Feyenoord. De hoogtepunten tot dusver waren de landstitels in 2002 en 2004. ,,Mijn doel was afscheid te nemen met nóg een landskampioenschap, maar dat is nu vrijwel onmogelijk. De fans hoeven zich geen zorgen te maken dat ik nu al met mijn gedachten in Madrid ben, want tot het einde van dit seizoen eet ik het gras op.”
De Ajacied in hart en nieren werd ondanks de herhaaldelijke belangstelling vanuit Spanje sterk aan het twijfelen gebracht door supporters en directie. „Als er op een website een actie wordt gestart om je voor de club te behouden, doet dat echt wel iets met je. En door twee keer een bod van Atletico (van zes miljoen euro, red.) af te slaan en ook FC Sevilla (eveneens zes miljoen) de deur te wijzen, heeft ook Martin van Geel aangegeven me niet te willen laten vertrekken. Sterker nog, hij heeft er maandenlang alles aan gedaan om me te behouden. Dat waardeer ik enorm. Ook door de komst van Marco van Basten heb ik me afgevraagd of ik mister Ajax wilde worden, maar ik denk dat het tijd is om letterlijk mijn grenzen te gaan verleggen. Daarbij heb ik wel met mezelf afgesproken dat ik – als Ajax dat ook wil – mijn loopbaan hier ga afsluiten.”
De keuze voor ’Los Colchoneros’ wekt misschien verbazing, omdat Real Madrid en zelfs het Chelsea van Henk ten Cate de verrichtingen van Heitinga op de voet volgden. ,,Maar ik geef er de voorkeur aan om stap voor stap omhoog te gaan. Ik denk dat het voor een speler van mijn leeftijd ongelooflijk belangrijk is om elke week te spelen. En als Atletico zich tot drie keer toe voor je meldt, geeft dat aan dat ze je écht graag willen hebben. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar dan is de kans op een basisplaats een stuk groter. Mocht ik me goed ontwikkelen, dan komt de absolute top vanzelf wel aankloppen.”
Wie Atletico ’slechts’ als een middenmoter in Spanje ziet, heeft geen verstand van voetbal, vindt hij. „Het is een club met een geweldige historie, maar ook met een grenzeloze ambitie. Voor de mensen in Spanje is Atletico de traditionele nummer drie, achter Real Madrid en Barcelona. De club heeft een aantal mindere jaren achter de rug, maar draait nu goed. Door een aantal gerichte aankopen, waarvan ik er één ben, willen ze weer aanhaken bij Real en Barça.”
Ook de leefomstandigheden speelden een rol in zijn beslissing. „Ik ben een ’mooiweermens’, sta liever op met een zonnetje in mijn slaapkamer dan regengekletter op mijn raam en houd ervan om lekker buiten te eten. Van Wesley heb ik gehoord hoe mooi het leven in Madrid is. Ik kijk ernaar uit. Maar niet voordat ik met Ajax een ticket voor de voorronde van de Champions League heb bemachtigd. Dat ben ik aan iedereen binnen Ajax verplicht.”
Het zal er al aan te komen, maar na 17 jaar Ajax verlaat hij het elftal

. Hopelijk 5 mooie jaren in Spanje en dan weer lekker terug naar Amsterdam

.