abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57596550

Naam John Gijsbert Alan Heitinga
Geboortedatum 15-11-1983
Geboorteplaats Alphen a/d Rijn
Positie Verdediging

John Gijsbert Alan Heitinga werd geboren op 15 november 1983 in Alphen aan den Rijn, een plaats in de buurt van Leiden. Johnny heeft één oudere zus, Natasja. Hij maakte zijn officiele debuut in Ajax 1 op 26 augustus 2001 in de Rotterdamse Kuip tijdens de wedstrijd Feyenoord - Ajax (1-2).

Johnny begon zijn voetbalcarriére bij ARC in zijn geboorteplaats Alphen aan den Rijn. Voor zijn zevende verjaardag kreeg hij van zijn moeder een training bij Ajax als cadeau en sindsdien is Johnny niet meer weg te slaan van het jeugdcomplex de Toekomst. Soepeltjes doorliep hij de Ajax-opleiding. Hij speelde jeugd-EK in de catogorie tot zestien jaar en ook dwong de verdediger selectie af voor het WK voor spelers tot twintig jaar in Argentinie, waar hij aanvoerder was (2000).

Johnny behoort tot de jongste debutanten in de Ajax- selectie, met zijn 17 jaar en 284 dagen neemt hij de 23e plek op in de lijst.
quote:
'MAN VAN TIEN MILJOEN’ TEKENT VIJFJARIG CONTRACT IN MADRID

Heitinga kiest voor Atletico

door YOERI VAN DEN BUSKEN en MIKE VERWEIJ

MADRID, dinsdag

John Heitinga volgt het voorbeeld van zijn vriend Wesley Sneijder en zet zijn loopbaan in Spanje voort. De verdediger van Ajax tekent een vijfjarig contract bij Atletico Madrid. Beide clubs hoeven het slechts nog eens te worden over de betalingsvoorwaarden, want Atletico heeft al aangegeven de gelimiteerde transfersom van tien miljoen euro, die in het tot 2011 lopende contract van Heitinga bij Ajax is opgenomen, te betalen. „Ik sta te trillen van geluk”, aldus de 24-jarige international. „Dit is een prachtige volgende fase in mijn carrière.”

De in Alphen aan den Rijn geboren voetballer en oud-speler van ARC, die zich door een spoedcursus al verstaanbaar kan maken in het Spaans, verlaat de ArenA met pijn in het hart. „Ik zal Ajax ongelooflijk missen”, zegt hij als hij nadenkt over een toekomst zonder zijn club. „Ik ben hier op mijn zevende, in de E2, ingestroomd, nadat ik voor mijn verjaardag een Ajax-training cadeau had gekregen. Dit is mijn tweede huis. Ik hoop, en verwacht, écht dat iedereen me deze transfer gunt.”

Na samen met Sneijder de hele jeugdopleiding te hebben doorlopen, maakte Heitinga op 26 augustus 2001 als zeventienjarige zijn debuut voor Ajax 1, in de met 2-1 gewonnen wedstrijd bij Feyenoord. De hoogtepunten tot dusver waren de landstitels in 2002 en 2004. ,,Mijn doel was afscheid te nemen met nóg een landskampioenschap, maar dat is nu vrijwel onmogelijk. De fans hoeven zich geen zorgen te maken dat ik nu al met mijn gedachten in Madrid ben, want tot het einde van dit seizoen eet ik het gras op.”

De Ajacied in hart en nieren werd ondanks de herhaaldelijke belangstelling vanuit Spanje sterk aan het twijfelen gebracht door supporters en directie. „Als er op een website een actie wordt gestart om je voor de club te behouden, doet dat echt wel iets met je. En door twee keer een bod van Atletico (van zes miljoen euro, red.) af te slaan en ook FC Sevilla (eveneens zes miljoen) de deur te wijzen, heeft ook Martin van Geel aangegeven me niet te willen laten vertrekken. Sterker nog, hij heeft er maandenlang alles aan gedaan om me te behouden. Dat waardeer ik enorm. Ook door de komst van Marco van Basten heb ik me afgevraagd of ik mister Ajax wilde worden, maar ik denk dat het tijd is om letterlijk mijn grenzen te gaan verleggen. Daarbij heb ik wel met mezelf afgesproken dat ik – als Ajax dat ook wil – mijn loopbaan hier ga afsluiten.”

De keuze voor ’Los Colchoneros’ wekt misschien verbazing, omdat Real Madrid en zelfs het Chelsea van Henk ten Cate de verrichtingen van Heitinga op de voet volgden. ,,Maar ik geef er de voorkeur aan om stap voor stap omhoog te gaan. Ik denk dat het voor een speler van mijn leeftijd ongelooflijk belangrijk is om elke week te spelen. En als Atletico zich tot drie keer toe voor je meldt, geeft dat aan dat ze je écht graag willen hebben. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar dan is de kans op een basisplaats een stuk groter. Mocht ik me goed ontwikkelen, dan komt de absolute top vanzelf wel aankloppen.”

Wie Atletico ’slechts’ als een middenmoter in Spanje ziet, heeft geen verstand van voetbal, vindt hij. „Het is een club met een geweldige historie, maar ook met een grenzeloze ambitie. Voor de mensen in Spanje is Atletico de traditionele nummer drie, achter Real Madrid en Barcelona. De club heeft een aantal mindere jaren achter de rug, maar draait nu goed. Door een aantal gerichte aankopen, waarvan ik er één ben, willen ze weer aanhaken bij Real en Barça.”

Ook de leefomstandigheden speelden een rol in zijn beslissing. „Ik ben een ’mooiweermens’, sta liever op met een zonnetje in mijn slaapkamer dan regengekletter op mijn raam en houd ervan om lekker buiten te eten. Van Wesley heb ik gehoord hoe mooi het leven in Madrid is. Ik kijk ernaar uit. Maar niet voordat ik met Ajax een ticket voor de voorronde van de Champions League heb bemachtigd. Dat ben ik aan iedereen binnen Ajax verplicht.”
Het zal er al aan te komen, maar na 17 jaar Ajax verlaat hij het elftal . Hopelijk 5 mooie jaren in Spanje en dan weer lekker terug naar Amsterdam .
pi_57596820
Atlético Madrid is een prima club voor een speler als Heitinga.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:04:44 #3
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_57596826
Mooi dat die weg is
Succes in spanje doeg doeg
pi_57597149
Hij heeft bij Atletico Madrid op dit moment een grotere kans op Champions League voetbal, wat ie ongetwijfeld zal willen spelen.
Verder valt, gezien onder andere het bedrag dat voor Drenthe werd betaald, 10 miljoen nog wel mee.
Eens zien of Spaans voetbal 'm ligt, denk zelf dat ie beter naar Engeland had kunnen vertrekken.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_57597172
Echt balen, maarja dit zag je wel aankomen.
Nu maar een mooi EK spelen en er dan lekker tegenaan in Spanje!
Held
pi_57597192
10 miljoen was de clausule die in het contract van John stond.

Verder was het al een tijdje bekend dat John naar Atletico zou gaan. Dus ik wist al dat hij niet meer zou blijven. Jammer voor ons, maar mooi voor hem natuurlijk. Ik weet zeker dat iedere Ajacied hem dit van harte gunt.

Johnny bedankt voor alles!
pi_57597281
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:25 schreef HeinekenAFCA het volgende:
10 miljoen was de clausule die in het contract van John stond.

Verder was het al een tijdje bekend dat John naar Atletico zou gaan. Dus ik wist al dat hij niet meer zou blijven. Jammer voor ons, maar mooi voor hem natuurlijk. Ik weet zeker dat iedere Ajacied hem dit van harte gunt.

Johnny bedankt voor alles!
Dat van die clausule wist ik niet, verklaart het bedrag.

Ben geen echte Ajacied, maar ook voor het Nederlandse voetbal is het gewoon mooi als een jongen die bij één club is opgeleid zonder een tussenstop de stap naar de top kan maken.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:34:08 #8
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_57597396
De nacht verandert iedereen,
kankelul.
pi_57597502
Gemengde gevoelens, een van de steunpilaren van het huidige team valt weg. Maar het is Heitinga iig door mij van harte gegund. Als er afgelopen jaren één speler was die de trots op Ajax uitstraalde dan was hij dat. Hopen voor hem dat Atletico voorronde CL haalt.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:26:46 #10
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_57598318
Wat een held, ik gun het hem. Alleen jammer van die zaadclub.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:35:46 #11
97934 ASroma
Flamboyant
pi_57598469
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:26 schreef Houniet het volgende:
Wat een held, ik gun het hem. Alleen jammer van die zaadclub.
true, iedereen gunt het hem Alleen had hij beter naar Real of Barca kunnen gaan
pi_57598487
Sjonnie

Beetje bagger club, maar goed. Veel succes!
pi_57598557
Een mooie stap naar een club die in de lift is, hij heeft groot gelijk.
That's all folks!
pi_57599272
Leuke transfer voor die jongen, maar had hem toch liever bij een echte topclub gezien. Barca ofzo.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 14:22:47 #15
159022 AminBen
El Maestro
pi_57599388
`goede woorden van hem
pi_57599593
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 14:16 schreef Blawh het volgende:
Leuke transfer voor die jongen, maar had hem toch liever bij een echte topclub gezien. Barca ofzo.
Heitinga mag al dankbaar genoeg zijn dat een club gek genoeg is 10 mil voor em te betalen. Die jongen heeft de afgelopen jaren alleen maar lopen prutsen. In Spanje zal hij helemaal door de mand vallen
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_57599690
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 14:33 schreef Flashwin het volgende:

[..]

Heitinga mag al dankbaar genoeg zijn dat een club gek genoeg is 10 mil voor em te betalen. Die jongen heeft de afgelopen jaren alleen maar lopen prutsen. In Spanje zal hij helemaal door de mand vallen
Ah, een kenner.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  dinsdag 25 maart 2008 @ 14:38:32 #18
166976 DuvelDuvel
Altijd heet en altijd hype
pi_57599712
Mooie club die sterker is dan veel mensen hier denken.Barca nog verslagen tijdje geleden. Spelen wel cl volgende jaar waarschijnlijk.Hebben meer dan 100 miljoen geinvesteerd vorige zomer dus geld zit wel goed. Gaat zeker slagen daar. OOHH Sjonnyy
#FreeHat
  dinsdag 25 maart 2008 @ 14:39:31 #19
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_57599729
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:35 schreef ASroma het volgende:

[..]

misschien niet goed genoeg ?
pi_57599832
Ik snap het afgeven op Atlético niet zo goed. Prachtige club, met geweldige voetballers en met een goede eigen opleiding (zie Torres en Raúl).
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_57600010
Ik ook niet. Ze zijn al een tijd geen middenmoter meer, en hebben een aantal goede spelers rondlopen die volgend jaar zomaar de top 2 kunnen aanvallen. Lijkt me een prachtige move voor Heitinga.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
  dinsdag 25 maart 2008 @ 14:56:09 #22
34834 MarkNMGN
F E Y E N O O R D
pi_57600042
Onwetendheid van sommige mensen hier inderdaad.

Atletico is een mooie club hoor.
De nacht verandert iedereen,
kankelul.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 15:12:23 #23
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_57600357
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:35 schreef ASroma het volgende:

[..]

Kom op. Heitinga is een goeie speler en heel belangrijk voor Ajax, maar absoluut geen wereldtop. Dit is gewoon een mooie club voor hem.
pi_57600360
Het is in elk opzicht een verbetering voor Heitinga. Jammer, maar helaas....
pi_57603529
Hij zal gemist worden.

Mooie club though.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')