Nu we toch op de HSL-toer zijn, dit is de hogesnelheidstrein van Zweden: de X2000.
Voor deze hogesnelheidstrein hoefde men bar weinig te doen, spoortrajecten aanpassen en er kantelbaktreinen op laten rijden. De maximumsnelheid is weliswaar laag (200 km/h), de concurrerende vlieg- en busmaatschappijen hebben inmiddels rake klappen gekregen. Het X2000-netwerk is ontworpen naar Frans model: alle treinen vertrekken vanuit Stockholm naar alle windrichtingen, met als buitenlandse bestemmingen Oslo en Kopenhagen (via Malmö en de Grote Beltbrug).
![]()
En dit is de Acela, de enige Amerikaanse HSL die ook met kantelbaktreinen rijdt. De hogesnelheidstreinen rijden tussen Boston, New York en Washington en zijn in vergelijking met Europese soortgenoten niet echt onomstreden. De treinen waren aanvankelijk stamgast in de werkplaats en vanwege de slechte staat van het tracé (te nauwe passeermogelijkheden of ongeschikte bovenleidingen) kan de maximumsnelheid van 241 km/h slechts sporadisch behaald worden.
![]()
De Shinkansen behoeft geen verdere uitleg: de eerste HSL ter wereld. Deze snelle treinen gedijen zeer goed in Japan vanwege het ontbreken van een vernuftig snelwegennetwerk. Shinkansen heeft al 4 miljoen mensen vervoerd, slechts één keer is een trein ontspoord. Er vielen 0 (!) gewonden en doden omdat alle treinen voorzien zijn van een detectiesysteem die de trein abrupt afremt, mocht een aardbeving plaatsvinden.
![]()
Ten slotte ook nog de Pendolino, die in Groot-Brittanië, Italië, Zwitserland, Finland, Tsjechië en Slowakije wordt ingezet: