Dat ligt er dus maar net aan hoe je de tekst interpreteerd. Zoals ik de bijbel zie is hij het voorbeeld wat gevolgd dient te worden. Dat is heel iets anders. De meeste mensen denken dat ze zelf niet vomaakt kunnen zijn, en zo excuseren zij zich dus voor hun zonden. Het is eerder gemakszucht dan echte wil.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat maakt Jezus nou zo bijzonder. Hij kwam niet uit de hemel met een leger engelen, maar hij werd geboren als klein kind in de voerbak.
Hij groeide niet op als koning in een paleis, maar als timmerman in een arm modaal gezin.
Hij reed niet op een wit paard triomfantelijk Jeruzalem binnen, maar op een ezel.
Hij kwam niet om wereldheersers te verslaan, maar werd onschuldig op een schandalige manier gekruisigd.
Hij behandelde zijn knechten (apostelen) niet als slaaf, Hij had ze lief en wastte hun voeten.
Ondanks zijn nederigheid was Hij duidelijk over zijn autoriteit: Hij was de messias, mensenzoon en 'Zoon van God'. En zijn volgelingen moeten Hem op de eerste plaats zetten.
Als iets 1 maal is gezegd/opgeschreven maakt dat het minder relevant want?quote:[..]
Je bedoelt die ene tekst uit Johannes?
Daar is niets mis mee echter lijkt het mij averechts werken. Zoals wel te zien is in dit topic.quote:[..]
Ik kijk vaak genoeg naar de inhoud van de boodschap. Ik wil alleen laten zien dat het historisch-wetenschappelijk (niet op naturalistische basis) niet heel gek is om te geloven in de opstanding van Jezus. Wat is daar mis mee?
Vele mensen proberen hun gelijk te halen echter wees eerst zeker van je eigen gelijk.quote:[..]
En hoe is die uitspraak relevant?
Nee. Kwestie van geloof.quote:
Volgens mij claimde Mohammed nooit een messias te zijn, of wel?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:26 schreef Xith het volgende:
Men zei vroeger ook al; If Mohammed looks like a messias, walks like a messias and talks like a messias. Then he's probably a messias. Of telt dit nu niet?
Het gaat hier niet om een theorie maar om historische gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:26 schreef Xith het volgende:
En verder, met het risico te happen in je plannetje: Als een hoop wetenschappers iets geloven is het nog geen feit, maar een theorie.
Klopt ook. Maar Hij vraagt wel van de mensen die hem kennen dat ze Jezus belangrijker vinden dan wat dan ook.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
[..]
Dat ligt er dus maar net aan hoe je de tekst interpreteerd. Zoals ik de bijbel zie is hij het voorbeeld wat gevolgd dient te worden. Dat is heel iets anders..
Geloof jij dat mensen volmaakt kunnen zijn?quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
De meeste mensen denken dat ze zelf niet vomaakt kunnen zijn, en zo excuseren zij zich dus voor hun zonden. Het is eerder gemakszucht dan echte wil.
Nee hoor, je moet alleen de juiste (oud-testamentische) context in ogenschouw nemen. Ik heb die tekst al een keer eerder behandeld hier, zal het even opzoeken zo.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Als iets 1 maal is gezegd/opgeschreven maakt dat het minder relevant want?
Tja. Ik verwacht ook niet dat ik de OP post en iedereen gelijk 'Hosanna' roept. Een beetje discussie kan geen kwaad. Discussie is in mijn ogen juist een manier om iemand te overtuigen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Daar is niets mis mee echter lijkt het mij averechts werken. Zoals wel te zien is in dit topic.
Je probeerd mensen te overtuigen maar mensen gaan er keihard tegen in, zie alle respons.
Dit snap ik niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Als je een boodschap over wilt brengen van iemand dan breng je de boodschap over lijkt mij.
En ik denk dat die meer teweeg brent dan wat mensen over de boodschapper denken.
Geloof mij, dat ben ik wel.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Vele mensen proberen hun gelijk te halen echter wees eerst zeker van je eigen gelijk.
Leg eens uit...quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:35 schreef Sp00k13 het volgende:
Zoals ik enkele reacties hier zie en dan naar je handtekening kijk vraag ik mij af of de boodschap effect,
heeft gehad.
Dan gooi ik er ook maar een quote tegenaan uit jouw artikel:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:21 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mensen lezen niet meer goed tegenwoordig.
Heb je gezien wat er onder mijn post stond?
*Ik baseer deze wetenschappelijk-geaccepteerde 'feiten' op het onderzoek van prof. G.R. Habermas. Hij onderzocht vrijwel alle wetenschappelijke artikelen over de opstanding van 1975 tot 2005. Klik hier voor het onderzoek.
Daar worden de verschillende mogelijkheden toch duidelijk open gehouden.quote:The point here is that any plausible explanations must account for the disciples’ claims, due to the wide variety of factors that argue convincingly for visual experiences. This is also recognized by critical scholars across a wide theological spectrum. As such, both natural and supernatural explanations for these occurrences must be entertained.
Tuurlijk. Die opties hou ik ook open. Ik vertel alleen aan het eind van het artikel welke verklaring ik het meest redelijk vind. Dat is in mijn ogen de enige verklaring die alle 'feiten' op een goede manier verklaard.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dan gooi ik er ook maar een quote tegenaan uit jouw artikel:
[..]
Daar worden de verschillende mogelijkheden toch duidelijk open gehouden.
Dat klopt niet. Dan zou het erom gaan wat voor theologische implicaties de opstanding heeft. Dat is er niet zo aan de orde.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende:
Verder krijg ik de indruk dat deze studies meer theologisch gericht zijn dan geschiedkundig.
Dat is merkwaardig. Je wilt een gebeurtenis onderzoeken over een persoon uit de eerste eeuw n.c. En je besluit om de meest betrouwbare bronnen omtrent die persoon te negeren omdat ze nu eenmaal een paar honderd jaar later zijn gebundeld in een religieus boek.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:48 schreef Frezer het volgende: Ik krijg namelijk de indruk dat vooral de Bijbel als bron wordt gebruikt; lijkt me niet de manier om een zo goed mogelijk historisch beeld (daar gaat het jou om neem ik aan?) van de situatie te vormen.
Dat klopt niet hij zegt dat de vader het beangrijkste is wat er is.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt ook. Maar Hij vraagt wel van de mensen die hem kennen dat ze Jezus belangrijker vinden dan wat dan ook.
Ja dat geloof ik zeker, alleen zullen medemensen dit als te nederig zien, laf etc.quote:[..]
Geloof jij dat mensen volmaakt kunnen zijn?
Is goed ben ik wel benieuwd naar.quote:[..]
Nee hoor, je moet alleen de juiste (oud-testamentische) context in ogenschouw nemen. Ik heb die tekst al een keer eerder behandeld hier, zal het even opzoeken zo.
Dat of om je gelijk te halenquote:[..]
Tja. Ik verwacht ook niet dat ik de OP post en iedereen gelijk 'Hosanna' roept. Een beetje discussie kan geen kwaad. Discussie is in mijn ogen juist een manier om iemand te overtuigen.
Nou dit hele topic is om de legitimiteit van Christus aan te tonen.quote:[..]
Dit snap ik niet.
Okequote:[..]
Geloof mij, dat ben ik wel.![]()
[quote]
Oke dat geloof ik best![]()
[..]
Leg eens uit...
quote:Op maandag 24 maart 2008 12:54 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb jou nog nooit iets zinnigs horen zeggen, dus dat is misschien ook maar verstandig.
Heb ik ergens het woord negeren gebruiktquote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:52 schreef koningdavid het volgende:
Dat is merkwaardig. Je wilt een gebeurtenis onderzoeken over een persoon uit de eerste eeuw n.c. En je besluit om de meest betrouwbare bronnen omtrent die persoon te negeren omdat ze nu eenmaal een paar honderd jaar later zijn gebundeld in een religieus boek.
Hoe a-wetenschappelijk wil je het hebben?
De bronnen? Ja degene die zeggen dat hij wonderlijk is opgestaan? Dat lijkt me logisch.quote:Op maandag 24 maart 2008 23:54 schreef koningdavid het volgende:
Klopt. Al spreekt dit de bronnen tegen is dit zeer speculatief.
Jezus openbaarde zich in een visioen aan Paulus. en: http://en.wikipedia.org/wiki/Desposyniquote:Leg uit?
Een redelijk argument is dat wonderen geen plaats hebben in de wetenschap. Dat weet je zelf natuurlijk ook wel. Als er meerdere bronnen zijn van een wonderbaarlijke gebeurtenis rond Alexander de Grote, vind je elke naturalistische verklaring ook een betere. Want je gaat toch niet werkelijk geloven dat Alexander de Grote in staat was tot wonderen.quote:Jij negeert een overdaad aan bronnen zonder een redelijk argument daarvoor te geven.
Mwach, voor elke stelling vind je wel een groep mensen die daaraan voldoet. Velen? Geen grote percentages me dunkt.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 00:19 schreef koningdavid het volgende:
En toch is de 'minimal-facts approach' omtrent de opstanding de reden geweest dat velen, waaronder ook geleerden, zich bekeerden tot het christendom.
Cognitieve dissonantie is op iedereen van toepassing.quote:En op bekeerlingen is cognitieve dissonantie niet bepaald van toepassing. Het was netzomin van toepassing op Paulus en Jakobus.
Hoewel ik toch al weet hoe je erop gaat reageren, hap ik toch maar:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 09:37 schreef koningdavid het volgende:
Waar blijft je lijstje met namen van Jezusachtige figuren van voor Jezus tijd trouwens?
De wiki over hem is ook wel leuk om te lezen, haha!quote:Many, perhaps most, Pagan religions in the Mediterranean area had a major seasonal day of religious celebration at or following the Spring Equinox. Cybele, the Phrygian fertility goddess, had a fictional consort who was believed to have been born via a virgin birth. He was Attis, who was believed to have died and been resurrected each year during the period MAR-22 to MAR-25. "About 200 B.C. mystery cults began to appear in Rome just as they had earlier in Greece. Most notable was the Cybele cult centered on Vatican hill ...Associated with the Cybele cult was that of her lover, Attis (the older Tammuz, Osiris, Dionysus, or Orpheus under a new name). He was a god of ever-reviving vegetation. Born of a virgin, he died and was reborn annually. The festival began as a day of blood on Black Friday and culminated after three days in a day of rejoicing over the resurrection."
quote:In de Frygische versie van de mythe, schonk Zeus het leven aan de hermafrodiet Agditis terwijl hij masturbeerde op Cybele — of, afhankelijk van de versie, zijn sperma morste op de grond tijdens zijn slaap.
da seg ik tog ook in die laatst allinaquote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:48 schreef Monolith het volgende:
Verhalen over een bepaalde historische figuur hoeven natuurlijk ook niet één-op-één worden overgenomen. Er kan best een mengelmoesje aan aspecten uit allerlei eerdere mythologieën worden toegepast op een nieuw figuur. Veel Christelijke feestdagen / gebruiken lijken ook gebaseerd op oudere heidense feestdagen of gebruiken.
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:39 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoewel ik toch al weet hoe je erop gaat reageren, hap ik toch maar:
Volgens mij lijkt dit niet alleen zo, maar wordt dit ook gewoon toegegeven door christenen. Het zou het wat makkelijker maken voor de heidenen om zich te bekeren. Daarom is het ook niet interessant dat Horus op 25 december geboren zou zijn. Jezus is dat (waarschijnlijk) niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:48 schreef Monolith het volgende:
Veel Christelijke feestdagen / gebruiken lijken ook gebaseerd op oudere heidense feestdagen of gebruiken.
Daar had ik even overheen gelezen, mijn excuses.quote:
Ja die text komt van een website gemaakt door mensen zoals Papierversnipperaarquote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Bijvoorbeeld Pagan and Christian creeds van Edward Carpenter of een iets recenter werk als The Virgin Goddess: Studies in the Pagan and Christian Roots of Mariology van Stephen Benko.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:51 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik vind het wel wonderlijk hoe massaal dit soort vergelijkingen op internet gemaakt worden, zonder dat er fatsoenlijke bronnen worden vermeldt. Als die er wel zijn, dan houd ik me zeker aanbevolen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |