quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 22:15 schreef Meki het volgende:[..]
mag ik niet eens Marokko supporten in Parijs tijdens de match Marokko en frankrijk
Tuurlijk mag dat. Ik loop ook gewoon rond met mijn Engeland shirtje. Maar daar lult nou vrijwel niemand over.
Ook lult niemand erover als ik engels op straat lul met mijn broer of ouders. Maar als mensen arabisch op straat spreken is het "not done". Een beetje met 2 maten meten.
Maar dan kun je je afvragen waarom dat is. Laten we er even verder gaan over engelsen. Ik ben zelf engels, maar als ik eneglsen zie die heel zat zijn, dan loop ik er in een grote boog omheen. Een groot deel is dan agressief of doodweg lastig. Is het onterecht om zo te denken? Nee! Kans is groot, dat een zatte engelsman problemen gaat opleveren ook al is het toch maar een kleine percentage die echt problemen veroorzaakt.
Zo denken velen over marokkanen. Met name de jeugdige marokkanen. Gheel onterecht is het niet. De jeugdige marokkanen veroorzaken gewoon op zijn algemeen best veel overlast. Daardoor wordt men (onterecht) angstig voor een grotere groep onschuldige mensen. Daar komt ook nog de angst voor extremisme erbij.
1 van de grote problemen rond de marokkanen komt voort uit het feit dat er van binnen uit de marokkanen gemeenschap zo weinig lijkt te gebeuren om de angst weg te nemen bij hun landgenoten (de autochtone nederlanders en ook de andere allochtonen). Elke keer worden de delinquenten beschermd door de gemeenschap, omdat het een ons tegen hen situatie wordt. Is dat niet de discriminatie in de hand werken. Zeker als er bij elk hardhandig optreden tegen zo'n crimineel gehuild wordt, dat het racistisch is. Met name als het overduidelijk is, dat de dader gewoon tuig van de richel is.
Nu laat ik even voorop stellen, dat ik niks tegen marokkanen heb persoonlijk. Lang met ze gevoetbald en in die tijd waren het vrienden van me. En als ik ze nu zie, praat ik nog graag met ze. Maar dit was meer dan 10 jaar terug en toen klaagden ze al erover, dat het een minderheid was, die hun een slechte naam bezorgden. Zij kregen er zelf de schijt van dat de klootzakjes beschermd werden. Als ik nu die mensen spreek klagen ze er nog steeds over en zeggen ze dat het erger is geworden. Ze worden vaker uitgekotst door hun "eigen" mensen als ze er iets aan proberen te doen.
Er zijn natuurlijk dingen die ik misschien in dit verhaal ben vergeten te vertellen of niet goed uit heb gelegd.
Maar laat het dus duidelijk zijn, dat ik het verhaal van 2 kanten begrijp en absoluut niet haatdragend ben. Maar het is duidelijk dat er een probleem is en dat er iets aan gedaan moet worden voordat het uit de hand loopt. En da moet uit de gemeenschap komen. En zolang dat niet gebeurt zullen er mensen zoals Wilders opstaan en dan zul je ook mee te maken krijgen met een soort nederlands cultuur extremisme.