FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Internetbankieren: geld naar verkeerde rekening verstuur
ApolloCreeddonderdag 20 maart 2008 @ 18:42
Probleem:
Vanmiddag wilde ik een fiks bedrag van mijn normale rekening naar mijn spaarrekening overmaken.
Bij het intikken van het rekeningnummer ben ik een cijfer vergeten. Nu is het bedrag dus overgeboekt naar een rekening van een volkomen vreemde.Hoewel ik als begunstigde mijn naam ingetypt hebt is het geld al van mijn rekening afgeboekt. Ik fiets dus naar de Rabobankbalie in Groningen, waar een slome werknemer mij verteld dat als ik over een paar dagen terugkom met een printje van de overdracht, dan zal de bank kijken wat het kan doen. 'Kijken wat het kan doen' stelde mij dus totaal niet gerust.

Wie kan mij helpen , geruststellen, of weet hier meer van?
Godtjedonderdag 20 maart 2008 @ 18:43
Bellen naar de rabo?
Raissadonderdag 20 maart 2008 @ 18:45
Ik heb laatst ook per ongeluk een overboeking (zakelijke) gedaan naar een verkeerd rekeningnummer. Ik kreeg het dezelfde dag teruggestort met de melding: naam/nummer stemmen niet overeen. De zakelijke rekening is ook een raborekening.
TheFreshPrincedonderdag 20 maart 2008 @ 18:46
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:42 schreef ApolloCreed het volgende:
Probleem:
Vanmiddag wilde ik een fiks bedrag van mijn normale rekening naar mijn spaarrekening overmaken.
Bij het intikken van het rekeningnummer ben ik een cijfer vergeten. Nu is het bedrag dus overgeboekt naar een rekening van een volkomen vreemde.Hoewel ik als begunstigde mijn naam ingetypt hebt is het geld al van mijn rekening afgeboekt. Ik fiets dus naar de Rabobankbalie in Groningen, waar een slome werknemer mij verteld dat als ik over een paar dagen terugkom met een printje van de overdracht, dan zal de bank kijken wat het kan doen. 'Kijken wat het kan doen' stelde mij dus totaal niet gerust.

Wie kan mij helpen , geruststellen, of weet hier meer van?
Ze kunnen het in iedergeval niet voor je terughalen.
Wel kunnen ze de ontvanger een vriendelijk verzoek sturen om het terug te storten.

En anders kan je proberen via de bank de gegevens van diegene te achterhalen en het geld terugvragen; die persoon mag het niet houden (Google maar eens op "onverschuldigde betaling").
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 18:53
grrrrrrrrrrrrrrrrrr klote rabobank...... Je moet de rabobank bellen en zeggen dat ze het terug boeken, dat zijn ze namelijk wettelijk verplicht. Geen genoegen nemen met dan kijk ik wel..... Het is toch joh geld, kom op zeg!
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 18:54
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ze kunnen het in iedergeval niet voor je terughalen.
Dat kunnen ze zeker wel! Als jij dat binnen 4 dagen aangeeft. Zijn ze ook verplicht.
Godtjedonderdag 20 maart 2008 @ 18:56
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:54 schreef mariskasl het volgende:

[..]

Dat kunnen ze zeker wel! Als jij dat binnen 4 dagen aangeeft. Zijn ze ook verplicht.
Bron?
Ik dacht ook dat het alleen kon als er een automatische incasso was gedaan en niet als je zelf geld overboekt.
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 18:57
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:56 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Bron?
Ik dacht ook dat het alleen kon als er een automatische incasso was gedaan en niet als je zelf geld overboekt.
Kijk maar even op rabobank.nl, en bij de verschillende overboekingen.
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 18:57
Na ik ook problemen heb gehad met de rabobank, heb ik mijn onderzoek ingesteld.
JaapAapSmulPaapdonderdag 20 maart 2008 @ 18:58
Bij abn-amro kunnen ze het iig niet terug halen als je het zelf hebt overgeboekt. Bij een automatische afschrijving kan dat weer wel...
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 19:00
Alle overboeking, ook diegene die JEZELF doet, kunnen ALTIJD worden teruggevorderd. Het code woord is alleen "ONTERECHT" . Mits je het binnen vier dagen aangeeft.
Godtjedonderdag 20 maart 2008 @ 19:01
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:57 schreef mariskasl het volgende:

[..]

Kijk maar even op rabobank.nl, en bij de verschillende overboekingen.
Ook daar staat niks
Link
TheFreshPrincedonderdag 20 maart 2008 @ 19:03
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:53 schreef mariskasl het volgende:
grrrrrrrrrrrrrrrrrr klote rabobank...... Je moet de rabobank bellen en zeggen dat ze het terug boeken, dat zijn ze namelijk wettelijk verplicht. Geen genoegen nemen met dan kijk ik wel..... Het is toch joh geld, kom op zeg!
Zware onzin: de bank kan namelijk onmogelijk zeker weten of jij een fout hebt gemaakt of niet.

Dan zou ik dus via Marktplaats een laptop kunnen kopen en betalen (eventueel met een fout gespelde naam), wachten tot hij toegezonden is en dan naar de bank gaan en schreeuwen "ik heb het geld verkeerd overgemaakt".
En dan de verkoper van de laptop zijn geld én laptop kwijt zeker... Jaja...
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 19:04
Ok, hier de verschillende vormen. Ik kijk nog even voor je verder.

http://www.rabobank.nl/pa(...)rugboekingstermijnen

Weet even niet zo snel hoe ik een link moet maken. Oh doet het al
TheFreshPrincedonderdag 20 maart 2008 @ 19:07
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:04 schreef mariskasl het volgende:
Ok, hier de verschillende vormen. Ik kijk nog even voor je verder.

http://www.rabobank.nl/pa(...)rugboekingstermijnen

Weet even niet zo snel hoe ik een link moet maken. Oh doet het al
Sukkel. Dat zijn dus machtigingen, dat zijn geen overboekingen die je zelf uitvoert.
Waar is nu dat linkje waar je het over hebt?
mariskasldonderdag 20 maart 2008 @ 19:08
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zware onzin: de bank kan namelijk onmogelijk zeker weten of jij een fout hebt gemaakt of niet.

Dan zou ik dus via Marktplaats een laptop kunnen kopen en betalen (eventueel met een fout gespelde naam), wachten tot hij toegezonden is en dan naar de bank gaan en schreeuwen "ik heb het geld verkeerd overgemaakt".
En dan de verkoper van de laptop zijn geld én laptop kwijt zeker... Jaja...
TS kan bewijzen dat het rekening nummer lijkt op het rekening nummer van zn spaarrekening. Dan is het toch logisch wanneer je meteen aangeeft dat je het fout hebt gedaan dat je je geld terug krijgt.

En dat verhaal over die laptop en ik heb het verkeerd overgemaakt, is dus ook gebeurd bij mij......dus het kan wel ja
Q.donderdag 20 maart 2008 @ 19:10
Het is een willekeurig ander nummer? Komt dat nummer wel door de elfproef? Lijkt me raar als je er een willekeurig getal afhaalt.
ApolloCreeddonderdag 20 maart 2008 @ 19:11
De medewerker vertelde me dat de bank zelf niet het geld terug kan/mag halen.

De klantenservicemedewerker heeft me inmiddels verteld dat het mogelijk is een procedure te starten waarmee de ontvanger 'onder druk ' zou worden gezet het geld ZELF terug te storten
TheFreshPrincedonderdag 20 maart 2008 @ 19:11
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:08 schreef mariskasl het volgende:

[..]

TS kan bewijzen dat het rekening nummer lijkt op het rekening nummer van zn spaarrekening. Dan is het toch logisch wanneer je meteen aangeeft dat je het fout hebt gedaan dat je je geld terug krijgt.

En dat verhaal over die laptop en ik heb het verkeerd overgemaakt, is dus ook gebeurd bij mij......dus het kan wel ja
Kom nu maar op met het linkje naar die "4 dagen" termijn van jou.
Je praat nog steeds poep.
JaapAapSmulPaapdonderdag 20 maart 2008 @ 19:17
Zelfs met een proces-verbaal kon de bank het nog niet.
EvL.donderdag 20 maart 2008 @ 19:31
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 18:42 schreef ApolloCreed het volgende:
Probleem:
Vanmiddag wilde ik een fiks bedrag van mijn normale rekening naar mijn spaarrekening overmaken.
Bij het intikken van het rekeningnummer ben ik een cijfer vergeten. Nu is het bedrag dus overgeboekt naar een rekening van een volkomen vreemde.Hoewel ik als begunstigde mijn naam ingetypt hebt is het geld al van mijn rekening afgeboekt. Ik fiets dus naar de Rabobankbalie in Groningen, waar een slome werknemer mij verteld dat als ik over een paar dagen terugkom met een printje van de overdracht, dan zal de bank kijken wat het kan doen. 'Kijken wat het kan doen' stelde mij dus totaal niet gerust.

Wie kan mij helpen , geruststellen, of weet hier meer van?
Een cijfer vergeten? Dan heb je 8 cijfers ingetikt en da's geen bankrekeningnummer, die hebben 9 cijfers. Ik weet niet of girorekeningen 8 cijfers hebben, maar als dat het geval is, krijg je volgens mij gewoon je geld retour, omdat je betaling niet door de naam/nummer controle komt.

Ik denk echter dat je gewoon een verkeerd cijfer in hebt getoetst?
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 19:40
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:00 schreef mariskasl het volgende:
Alle overboeking, ook diegene die JEZELF doet, kunnen ALTIJD worden teruggevorderd.
Dit is natuurlijk onzin.
TS kan zijn geld wel terugvorderen, maar dan wel bij de ontvanger van deze onverschuldigde betaling, niet bij de bank. Zou nogal wat werk voor de bank opleveren als zij dit voor alle klanten zouden moeten doen.
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 19:41
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:31 schreef EvL. het volgende:

[..]

Een cijfer vergeten? Dan heb je 8 cijfers ingetikt en da's geen bankrekeningnummer, die hebben 9 cijfers.
Spaarrekening van TS is 10 cijfers, betaalrekening van de ontvanger (klant bij dezelfde bank in dezelfde regio trouwens) is 9 cijfers.
Q.donderdag 20 maart 2008 @ 19:41
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:31 schreef EvL. het volgende:

[..]

Ik denk echter dat je gewoon een verkeerd cijfer in hebt getoetst?
Dan nog, is de elfproef daar niet voor?
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 19:43
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:41 schreef Q. het volgende:

[..]

Dan nog, is de elfproef daar niet voor?
Een verkeerd nummer kan toch gewoon door de elfproef komen? Ik ben wiskundig niet zo geweldig onderlegd, maar waarom zou het niet kunnen? Al is de kans dat het gebeurt allicht zeer klein.
Palomardonderdag 20 maart 2008 @ 19:50
Hoeft de naam bij het overmaken dan helemaal niet overeen te komen ofzo? Vind dat best wel kwalijk, want een tikfoutje kan iedereen overkomen (zelfs na dubbelchecken). Een correcte naam lijkt me dan een goede controle, maar als dat ook al niet meer gecheckt wordt... :/ Eerder moest je ook nog de woonplaats erbij zetten, zodat je nog een extra controlemoment had, maar dat is sinds een tijdje ook al weggehaald (bij rabo telebankieren).
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 19:52
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:50 schreef Palomar het volgende:
Hoeft de naam bij het overmaken dan helemaal niet overeen te komen ofzo?
Alleen bij Gironummers wordt dit altijd gecontroleerd omdat die nummers niet (of niet altijd, of niet bewust) aan de elfproef voldoen.
mgerbendonderdag 20 maart 2008 @ 19:58
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:43 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Een verkeerd nummer kan toch gewoon door de elfproef komen? Ik ben wiskundig niet zo geweldig onderlegd, maar waarom zou het niet kunnen? Al is de kans dat het gebeurt allicht zeer klein.
De elfproef is zo opgezet dat je van een geldig bankrekeningnummer nooit met één fout een ander geldig nummer kunt maken. Je moet altijd minstens twéé cijfers fout invoeren, en hij beschermt daarbij ook nog tegen het omdraaien van cijfers (wat bij intikken nog wel eens voor kan komen).
Sender_donderdag 20 maart 2008 @ 20:05
Heb zelf ook pas zoiets gehad en geld naar een verkeerde rekening overgemaakt.
Die mensen zullen wij blij zijn geweest.
Ik ben toen naar de rabobank gegaan, en hun hebben het verzoek neergelegd bij die rekeninghouder om dat geld terug te boeken.
Ik had het binnen 2 weken terug.
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 20:12
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:58 schreef mgerben het volgende:

[..]

De elfproef is zo opgezet dat je van een geldig bankrekeningnummer nooit met één fout een ander geldig nummer kunt maken. Je moet altijd minstens twéé cijfers fout invoeren, en hij beschermt daarbij ook nog tegen het omdraaien van cijfers (wat bij intikken nog wel eens voor kan komen).
En dat geldt ook voor spaarrekening naar betaalrekening? Bij een spaarrekening van 10 cijfers een nummer vergeten kan nooit resultateren in een nummer van een betaalrekening van 9 cijfers die door de elfproef komt?

En wordt die proef direct gedaan, waardoor de betaling niet eens in behandeling genomen wordt, of wordt de overschrijving in een later stadium geweigerd (zoals ik eens had met overschrijven naar de Postbank, ging enige tijd overheen voor het terug was)?
smeag0ldonderdag 20 maart 2008 @ 20:41
Daarom dus altijd je adresboek gebruiken voor dit soort dingen.

Ben benieuwd of, hoe en wanneer TS z'n geld terug krijgt!
Slasherdonderdag 20 maart 2008 @ 20:45
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:00 schreef mariskasl het volgende:
Alle overboeking, ook diegene die JEZELF doet, kunnen ALTIJD worden teruggevorderd. Het code woord is alleen "ONTERECHT" . Mits je het binnen vier dagen aangeeft.
Bullshit alleen incasso's kun je zelf terugvorderen
Slasherdonderdag 20 maart 2008 @ 20:46
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:41 schreef smeag0l het volgende:
Daarom dus altijd je adresboek gebruiken voor dit soort dingen.
ja precies, spaarrekening heb je toch altijd in je adresboek staan?
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:05 schreef Sender_ het volgende:
Heb zelf ook pas zoiets gehad en geld naar een verkeerde rekening overgemaakt.
Die mensen zullen wij blij zijn geweest.
Ik ben toen naar de rabobank gegaan, en hun hebben het verzoek neergelegd bij die rekeninghouder om dat geld terug te boeken.
Ik had het binnen 2 weken terug.
Dan heb je echt mazzel gehad, vaak gebeurt het helemaal niet
smeag0ldonderdag 20 maart 2008 @ 20:52
De ontvanger heeft trouwens ook gepost:
Volgens ABN heb ik ineens een spaarrekening met +1000 euro!

Misschien wel interessant want daar zie je de andere kant van het verhaal.
Mike.Strutterdonderdag 20 maart 2008 @ 20:57
Gebruik ik soms een andere internetbankieren?

Ik heb een aparte optie "eigen rekening" dan kan ik alleen mijn eigen rekeningen selecteren en dan komen er geen andere rekeningen bij kijken. Echter is dat wel alleen het geval als je beide rekeningen bij de Rabobank hebt.
Arceedonderdag 20 maart 2008 @ 20:58
De betaling zal wel geweigerd worden?

Kan nooit door de elfproef komen als je 1 cijfer vergeet.

Of geldt die niet voor rekeningnummers van 8 cijfers? Aannemende dat TS een rekeningnummer heeft van 9 cijfers.
TheFreshPrincedonderdag 20 maart 2008 @ 20:58
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:57 schreef Mike.Strutter het volgende:
Gebruik ik soms een andere internetbankieren?

Ik heb een aparte optie "eigen rekening" dan kan ik alleen mijn eigen rekeningen selecteren en dan komen er geen andere rekeningen bij kijken. Echter is dat wel alleen het geval als je beide rekeningen bij de Rabobank hebt.
Klopt, heb ik bij de Friesland Bank ook.
Alleen werkt die 50% van de tijd niet
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 21:26
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:58 schreef Arcee het volgende:
Of geldt die niet voor rekeningnummers van 8 cijfers? Aannemende dat TS een rekeningnummer heeft van 9 cijfers.
Die geldt inderdaad alleen voor 9- en 10-cijferige rekeningnummers in Nederland, volgens Wiki.

Dus het zou kunnen als TS een spaarrekening met een nummer bestaande uit 9 cijfers heeft. Maar volgens mij heeft hij gewoon 10 cijfers, ik ken in ieder geval alleen spaarrekeningen met 10-cijferige rekeningnummers bij de Rabobank.

Van 10 naar 9 kan niet door de elfproef komen omdat het ontbrekende getal vermenigvuldigd met de positie in het nummer 11 moet zijn, en dat is niet mogelijk als je maar 10 cijfers hebt? Of zie ik dat verkeerd?
Arceedonderdag 20 maart 2008 @ 21:28
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Van 10 naar 9 kan niet door de elfproef komen omdat het ontbrekende getal vermenigvuldigd met de positie in het nummer 11 moet zijn, en dat is niet mogelijk als je maar 10 cijfers hebt? Of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat zie je goed.

Vandaar ook mijn vraag of TS een rekeningnummer heeft van 9 of 10 cijfers.
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 21:38
Zijn er überhaupt spaarrekeningen met 9 cijfers? Bij de Rabobank in ieder geval niet, zo is me net verteld.

[ Bericht 2% gewijzigd door Angel_of_Dth op 20-03-2008 21:47:32 (+niet) ]
waslapdonderdag 20 maart 2008 @ 21:41
sprak Jochem de Bruijn net en Rabobank heeft idd 9 cijfers.
Weet toevallig dat TS bij de Rabo zit, so 9 it is.
GodsSondonderdag 20 maart 2008 @ 22:20
Ik heb het ook een keer zoiets gehad. De bank stuurt idd een formulier naar de begunstigde die het niet had moeten zijn, deze wordt gevraagd om het bedrag terug te boeken. Doet hij dit niet dan kan je via de politie je geld terug halen.

Ik had toen 2 cijfers verwisseld, naar een ander wel bestaand nummer dus...

Het kost wat tijd, maar je kan er wel van uit gaan dat je geld terug komt
700MBdonderdag 20 maart 2008 @ 23:46
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 19:08 schreef mariskasl het volgende:
TS kan bewijzen dat het rekening nummer lijkt op het rekening nummer van zn spaarrekening. Dan is het toch logisch wanneer je meteen aangeeft dat je het fout hebt gedaan dat je je geld terug krijgt.
Nee, dat is niet logisch. De bank is er namelijk geen partij in.
700MBdonderdag 20 maart 2008 @ 23:48
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 21:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Zijn er überhaupt spaarrekeningen met 9 cijfers? Bij de Rabobank in ieder geval niet, zo is me net verteld.
Het hangt af van het type spaarrekening. Het zijn vaak (niet altijd) spaarrekeningen voor de langere termijn die 10 cijfers hebben. De Rabobank heeft ook spaarrekeningen van 9 cijfers, maar die vallen waarschijnlijk in de categorie internetspaarrekening.
700MBdonderdag 20 maart 2008 @ 23:50
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 20:58 schreef Arcee het volgende:
Of geldt die niet voor rekeningnummers van 8 cijfers?
Nederlandse rekeningnummers van 8 cijfers bestaan niet.

Wel kan het natuurlijk zijn dat het internetbankierprogramma van de Rabobank heeft gedacht 'minder dan 9 cijfers dus Postbank' en het vervolgens heeft overgemaakt naar het rekeningnummer bestaande uit de eerste 7 cijfers. Maar dat lijkt me wel een heel onwaarschijnlijke bug.
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 23:57
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 23:48 schreef 700MB het volgende:

[..]

Het hangt af van het type spaarrekening. Het zijn vaak (niet altijd) spaarrekeningen voor de langere termijn die 10 cijfers hebben. De Rabobank heeft ook spaarrekeningen van 9 cijfers, maar die vallen waarschijnlijk in de categorie internetspaarrekening.
Nee, internetsparen is ook 10-cijferig.
Angel_of_Dthdonderdag 20 maart 2008 @ 23:58
Handig trouwens, een topic openen en je dan de eerstkomende paar uur niet laten zien, zodat het maar bij gokken blijft.
CraZaayvrijdag 21 maart 2008 @ 00:00
Komt vanzelf terug waarschijnlijk, aangezien een rekening met een cijfer minder niet voldoet aan de elfproef en dus niet bestaat.
waslapvrijdag 21 maart 2008 @ 12:04
inderdaad tijd dat TS eens wat van zich laat horen..
Misschien dat hij vanwege een tekort aan liquide middelen zijn PC heeft verkocht
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 12:39
TS meldt zich, ten eerste alvast bedankt voor de reacties en hulp.

Mijn spaarrekening heeft 10 cijfers
De rekening naar wie het geld word toegestuurd heeft er 9.
Het geld is inmiddels van mijn rekening afgeschreven maar staat nog 'in behandeling' met een goedgekeurde status.

Inmiddels ook Rabobank Klantenservice gebeld, die mij antwoorden gaven die nogal tegen de antwoorden van de baliemedewerker in gingen. Zo zou de naam van de rekeninghouder wél op te vragen zijn. De persoon in kwestie wordt eerst gevraagd worden door óf zijn bank óf de Rabobank om het geld terug te boeken, is dit niet het geval dan zal de bank meer druk uitoefenen om alsnog het geld terug te halen. Zo sprak de klantenservice.
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 12:48
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:39 schreef ApolloCreed het volgende:
Mijn spaarrekening heeft 10 cijfers
De rekening naar wie het geld word toegestuurd heeft er 9.
Dat nummer bestaat dus niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 12:57
Maar dan zou ik toch een melding krijgen dat het rekeningnummer ongeldig is, lijkt me.
Daarbij komt dat het geld al afgeschreven en goedgekeurd is.

Maar, ik snap die elfproef niet precies, wat kan ik uit de uitkomst afleiden?
bramborvrijdag 21 maart 2008 @ 12:59
Bij rabobank internetbankieren zit toch een link waar je binnen je eigen rekening kan overboeken? Daar hoef je helemaal geen nummer in te voeren, alleen de juiste rekening aan te klikken. Zo doe ik het tenminste altijd
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 13:07
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:57 schreef ApolloCreed het volgende:
Maar dan zou ik toch een melding krijgen dat het rekeningnummer ongeldig is, lijkt me.
Daarbij komt dat het geld al afgeschreven en goedgekeurd is.
[q]
Ik weet niet op welk moment in de afhandeling die proef gedaan wordt. Noch weet ik wat bedoeld wordt met goedgekeurd, misschien wel alleen dat je inderdaad genoeg bestedingsruimte hebt om de overschrijving te doen. Afschrijving gebeurt vrijwel direct.
[q]
Maar, ik snap die elfproef niet precies, wat kan ik uit de uitkomst afleiden?
Stel dat het rekeningnummer 34.76.23.213 is, ofzo, waar je nu naar over gemaakt hebt. Als je dan de elfproef doet, krijg je:
1*3 + 2*4 + 3*7 + 4*6 + 5*2 + 6*3 + 7*2 + 8*1 + 9*3 = 133. Als je dat deelt door 11, moet er een geheel getal groter dan 0 uit komen, 133 / 11 = 12.09. Dus is het geen geldig rekeningnummer.

Doe hetzelfde eens met het nummer waar je het geld per ongeluk naar hebt overgemaakt.
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 13:15
Helaas,
99/11 = 9
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 13:25
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef ApolloCreed het volgende:
Helaas,
99/11 = 9
Hm, ik deed het dan ook fout. Je moet rechts beginnen. Dus in mijn voorbeeld wordt het 9*3, 8*4, 7*7 et cetera.
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 13:28
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Hm, ik deed het dan ook fout. Je moet rechts beginnen. Dus in mijn voorbeeld wordt het 9*3, 8*4, 7*7 et cetera.

Ik zag op de Wiki dat ik met de 9 moest beginnen, dus ik ben met rechts begonnen
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 13:39
Dan vraag ik me serieus af welk rekeningnummer jouw rekening heeft en welk rekeningnummer je ingevoerd hebt, volgens mij kan het toch echt niet dat ze allebei aan de elfproef voldoen.
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 13:50
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 13:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dan vraag ik me serieus af welk rekeningnummer jouw rekening heeft en welk rekeningnummer je ingevoerd hebt, volgens mij kan het toch echt niet dat ze allebei aan de elfproef voldoen.
Ik heb zowel mijn rekeningnummer, spaarrekeningnummer en het 'verkeerde' nummer gecheckt en ze kloppen alledrie
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 13:51
Welk nummer ben je vergeten en op welke positie stond dat nummer dan?
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 13:56
het zevende nummer van mijn tiencijferige spaarrekeningnummer ben ik vergeten in te tikken, dat moest een 2 zijn
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 14:00
Dus de som van de laatste 3 getallen (dus echt die getallen, niet vermenigvuldigd) + 28 is deelbaar door 11?
MinderMutsigvrijdag 21 maart 2008 @ 14:03
Ik heb een keer gehad dat iemand per ongeluk geld op mijn rekening had gestort. Geld terug gestuurd met als mededeling: "Niet zo handig hè?"
Kreeg ik ¤5,- terug gestort met de mededeling: "Bedankt"

Maar je zal maar iemand treffen die het niet terug wil storten.
Slashervrijdag 21 maart 2008 @ 14:08
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb een keer gehad dat iemand per ongeluk geld op mijn rekening had gestort. Geld terug gestuurd met als mededeling: "Niet zo handig hè?"
Kreeg ik ¤5,- terug gestort met de mededeling: "Bedankt"

Maar je zal maar iemand treffen die het niet terug wil storten.
Goede acties!
Angel_of_Dthvrijdag 21 maart 2008 @ 14:08
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Maar je zal maar iemand treffen die het niet terug wil storten.
Het is natuurlijk geen kwestie van willen, maar een kwestie van moeten. Al is het lastig als iemand niet meewerkt, maar in principe ben je verplicht om het terug te storten.
MinderMutsigvrijdag 21 maart 2008 @ 14:11
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het is natuurlijk geen kwestie van willen, maar een kwestie van moeten. Al is het lastig als iemand niet meewerkt, maar in principe ben je verplicht om het terug te storten.
Natuurlijk maar voor je dan je geld terug hebt ben je wel weer een tijdje verder. En dan moet je nog maar hopen dat het niet iemand met schulden is waarbij jij als een van de zoveel ergens in het lijstje van schuldeisers terecht komt.
l3lastervrijdag 21 maart 2008 @ 14:34
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb een keer gehad dat iemand per ongeluk geld op mijn rekening had gestort. Geld terug gestuurd met als mededeling: "Niet zo handig hè?"
Kreeg ik ¤5,- terug gestort met de mededeling: "Bedankt"

Maar je zal maar iemand treffen die het niet terug wil storten.
ApolloCreedvrijdag 21 maart 2008 @ 19:16
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dus de som van de laatste 3 getallen (dus echt die getallen, niet vermenigvuldigd) + 28 is deelbaar door 11?
de som van de laatste 3 getallen is 9.
9+28 = 37 / 11 = 3.36

Ik snap trouwens niet helemaal welke kant je hiermee op wil?
ApolloCreeddinsdag 25 maart 2008 @ 21:31
Heugelijk nieuws ,
Toen ik vanmiddag bij de rabobank een zogenaamde 'reclame' ging aanvragen, en er op mijn rekening werd gekeken, bleek dat ik vanmiddag een overschrijving van 950 euro naar mijn rekening was gedaan. 'onterecht verkregen, waarschijnlijk een verkeerd nummer' stond erbij.
Wat was ik opgelucht en tegelijkertijd zo blij dat er nog veel goeie mensen rondlopen in Nederland.

Tevens voor de behulpzame posters in dit topic: hartstikke bedankt
Markdinsdag 25 maart 2008 @ 21:43
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 12:59 schreef brambor het volgende:
Bij rabobank internetbankieren zit toch een link waar je binnen je eigen rekening kan overboeken? Daar hoef je helemaal geen nummer in te voeren, alleen de juiste rekening aan te klikken. Zo doe ik het tenminste altijd
Idem, snap ook niet dat TS dat niet doet. Wellicht vanaf nu
Angel_of_Dthdinsdag 25 maart 2008 @ 22:00
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 19:16 schreef ApolloCreed het volgende:

[..]

de som van de laatste 3 getallen is 9.
9+28 = 37 / 11 = 3.36

Ik snap trouwens niet helemaal welke kant je hiermee op wil?
Ik snap 't ook niet helemaal meer, maar het was vast briljant, op het moment zelf.

Maar fijn dat het goed gekomen is.
the_legend_killerdonderdag 10 april 2008 @ 20:17
Ik heb van de week geld overgemaakt naar iemand rekening na een aankoop.

Die pipo zegt dat hij niks binnen heeft gekregen en nu wil ik dus snel het geld terug laten storten omdat ik het wel degelijk juis heb overgemaakt maar hij zegt dus van niet.

sns bank.
Moet ik dus naar de bank met mijn verhaal?

En wat als ik iets koop en ik krijg niks kan ik er aangifte tegen doen?
Van oplichting?
Ik had eens wat gekocht en betaald en niks gekregen ik mailen van hoe zit dat nou en ik krijg niks terug...
CraZaaydonderdag 10 april 2008 @ 20:18
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:17 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik heb van de week geld overgemaakt naar iemand rekening na een aankoop.

Die pipo zegt dat hij niks binnen heeft gekregen en nu wil ik dus snel het geld terug laten storten omdat ik het wel degelijk juis heb overgemaakt maar hij zegt dus van niet.
Een automatische incasso kun je storneren, maar een normale overboeking niet. Overgemaakt is overgemaakt, kan je bank niets aan doen.
pvc_boerdonderdag 10 april 2008 @ 20:33
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 14:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het is natuurlijk geen kwestie van willen, maar een kwestie van moeten. Al is het lastig als iemand niet meewerkt, maar in principe ben je verplicht om het terug te storten.
Is dat zo?
Stel je wilt geld overmaken naar Ome Nol, ik noem maar 250 euro.
Ik heb bijna hetzelfde nummer als Ome Nol, en het geld komt bij mij.

Wat wil je dan doen om dat geld terug te krijgen?

Ik kan ook zeggen dat je een kast bij me hebt gekocht via marktplaats, en het geld heb overgemaakt.

Of denk ik nu te makkelijk?
the_legend_killervrijdag 11 april 2008 @ 00:22
quote:
Op donderdag 10 april 2008 20:18 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Een automatische incasso kun je storneren, maar een normale overboeking niet. Overgemaakt is overgemaakt, kan je bank niets aan doen.
ah dankje

Gelukkig is mijn probleem opgelost geld was wel degelijk overgemaakt

maar hoe zit het bij mijn 2de vraag ?
Enig idee?
CraZaayvrijdag 11 april 2008 @ 08:30
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 00:22 schreef the_legend_killer het volgende:

maar hoe zit het bij mijn 2de vraag ?
Enig idee?
Lijkt mij dat je het in dat geval inderdaad over oplichting hebt, al is het moeilijk aantonen dat je niets ontvangen hebt. Lijkt me jouw woord tegen dat van de verkoper.