TS, op zich is het natuurlijk positief dat je een game wilt maken en daar geld en tijd in investeerd, maar persoonlijk denk ik niet dat je de MMORPG-kant op moet. Er zijn namelijk ontzettend veel MMORPG's die en gratis zijn en een hele grote fanbase hebben. (Laat je licht maar eens schijnen over Korea) Laat je World Of Warcraft even buiten beschouwing, dan heb je nog maar heel weining klandizie over. Je zal dus, zeker in de eerste vijf jaar, grote moeite en investeringen moeten doen die je waarschijnlijk niet zult terugverdienen.
Een dergelijk "sterrensysteem" is al vele malen geprobeerd. Al in de jaren 80 had je een game genaamd Trade Wars 2002 op een BBS en niet heel veel later zag je de game
Planetarion snel opkomen en ook net zo snel weer vertrekken. CodeMasters heeft in de afgelopen tijd aardig wat MMORPG's op de markt gebracht die gaandeweg ook gratis werden, maar geen hond die geïnteresseerd was.
Als ik je een tip mag geven: leer uit de lessen van anderen. Kijk bijvoorbeeld eens naar ontwikkelaars die The Matrix Online hebben gemaakt. Een fantastisc concept, met een hele slechte uitwerking. Een vriend van me is al jaren bezig een sandbox-game van de grond te krijgen, maar ook daar ontbreekt het aan interesse van anderen.
Kijk eerst eens wat gamers willen of ga met een partner in zee die je daadwerkelijk iets kan bieden. Een goed concept is bijvoorbeeld Microsoft XNA, waar je eigen games kunt promoten. Dit kost je dan helaas wel 70% van je winst, want zo zijn de voorwaarden, maar je bereikt er een enorm platform mee.
En als laatste: houdt het niet alleen bij een verhaaltje. Je moet een enorm duidelijke presentatie kunnen geven (plaatjes en filmpjes) en zelf al een werkend concept hebben (dus zelf programmeren!).