quote:
Ombudsman: Staat schuldig aan verharding
Gepubliceerd: 19 maart 2008 13:45 | Gewijzigd: 19 maart 2008 14:48
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 19 maart. Overheidsdiensten behandelen burgers te vaak op een onbehoorlijke manier. Dat leidt tot een verharding van de samenleving.
Dat concludeert de Nationale Ombudsman vandaag in zijn jaarverslag. Ombudsman Alex Brenninkmeijer ziet een toegenomen verharding bij overheidsdiensten. „Een arrestant krijgt een onnodige klap in het gezicht, bij een crisissituatie rond een kind wordt niet ingegrepen, een vrouw wordt schaamteloos gefouilleerd bij een veiligheidscontrole op Schiphol, arrestanten zitten onnodig lang in een politiecel opgesloten, een demonstrant wordt gecensureerd en geïntimideerd, de belastingdeurwaarder ontruimt onnodig de woning van een wegens ziekte afwezige man.” Die verharding kan niet worden toegeschreven aan burgers, vindt de ombudsman. „Het overgrote deel van de burgers deugt. De sleutel ligt bij de overheid.”
De toegenomen agressiviteit tegenover de politie is ook deels te wijten aan toenemend ongeduld bij politieagenten. „Waar de burger de kans kreeg om zijn verhaal te doen, zal de agent nu eerder onverbiddelijk zijn.”
Door automatisering en bezuinigingen is er te weinig persoonlijk contact tussen ambtenaren en burgers. Ook nemen overheden burgers te vaak niet serieus. Zij voelen zich dan volgens hem terecht onbehoorlijk behandeld. De overheid gaat slecht om met kritiek op haar functioneren. Problemen worden afgedaan als incidenten, schrijft de ombudsman. Dit defensieve gedrag maakt leren moeilijk, en geeft de overheid een onaantrekkelijk imago van onverschilligheid, schrijft de ombudsman.
De ombudsman ontving in 2007 13.242 klachten over 500 overheidsorganisaties. Het aantal klachten is na een „stormachtige groei” in 2006 weer iets afgenomen, maar ze zijn wel complexer geworden. Er zijn steeds vaker klachten omdat „overheidstaken over meerdere diensten verdeeld zijn”. Grootste boosdoener is de Belastingdienst, met 3.283 klachten. Het is het hoogste aantal klachten ooit over één organisatie. De ombudsman is positief over de afname van klachten bij het UWV en de IND.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)uldig_aan_verharding
De staat, niet het individu. Nu weer de Ombudsman (jeetje, een echte autoriteit) die de schuld van de maatschappelijke verharding niet legt bij degenen die daar onderdeel van uitmaken. Stel je voor, dat wijzelf (wij, burgers, de samen-leving) verantwoordelijk zijn voor de toename van asociaal gedrag. Zover willen we toch niet gaan. In plaats van de sleutel tot de oplossing bij onszelf te zoeken, leggen we hem neer bij een volstrekt abstract begrip, dat ver genoeg van de meeste mensen afstaat om alle gewetenswroeging bij hen weg te nemen. Leg het bijltje er maar bij neer jongens. Niet wij. Het is de staat.
It is not I, it is the ones that govern me.
Wat een bull. Sinds wanneer zijn agenten, gerechtsdeurwaarders, ambtenaren géén medeburgers meer? Moeten we alle wangedrag van alle rijksdienders toeschrijven aan het feit dat zij "nu eenmaal" in overheidsdienst zijn, of is hun zieke geest (als daar al sprake van is) niet gewoon het gevolg dat zij, net als iedereen, onderdeel uitmaken van een samenleving die op zichzelf in staat van verrotting verkeert?
Wat nou "de overheid"? Over wie of wat hebben we het, als we spreken over
de Staat? Iedereen, of-ie nou in functie is of niet, mag toch gewoon worden aangesproken op zijn eigen individuele verantwoordelijkheid? Je bent hetzelf toch, die de klap uitdeelt? Of staat die handeling formeel in je functieomschrijving vermeld, onder het kopje "verplichte werkzaamheden"?
Komen we nou nooit eens van die verkankerde abstractie af, die van handelingsbekwame burgers schijnbaar willoze ordevolgers maakt? Worden we een keertje groot of blijven we janken om onze vermoorde onschuld?