Dan val je bij deze door de mand...quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:59 schreef kazakx het volgende:
Ik zie allemaal dezelfde soort reacties hier dus zal ik hier maar een algemeen kort en bondig antwoord op geven.
Reden van speciatie is simpel te verklaren. Normaal heb je in het wild een een hoge variatie binnen een soort. D.m.v. afzondering of isolatie van een kleinere subset (de redenen die sommigen van jullie al gegeven hebben, afzondering op een eiland e.d.) kan de variatie binnen een soort verminderen. Dit is tevens een van de redenen waarom je niet mag trouwen met je familieleden. Je hebt bijvoorbeeld dorpen op de wereld waar alleen maar getrouwd wordt binnen de familie waar hele grote problemen zich voordoen in de nageslacht. Het zou een interessante onderzoek zijn als men bij dit soort groepen onderzoek gedaan zou worden naar speciatie (als dat nog niet gedaan is).
Ik zie dit tevens ook als een van de complicaties binnen de evolutietheorie. Dus soorten die zich afzonderen en die door mutatie en selectie achter een rivier een nieuwe soort vormen. Nu kan je wel zeggen ja maar die voorbeelden die die rivier overstreken zijn dan toevallig diegenen die een grote variatie in hun genenpool hebben. Maar met dit argument zorg je dus voor extra toeval in je hele theorie wat je niet echt wilt denk ik.
Oh dat ook welquote:Op zaterdag 22 maart 2008 17:39 schreef Doffy het volgende:
Nou, hekje, je kan er inhoudelijk van zeggen wat je wilt, maar kazakx doet hier wel een poging om inhoudelijk te argumenteren. Dat bepaalde zaken die hij zegt, niet gebeuren, en andere dingen weer andere effecten hebben dan hij zegt, lijkt mij reden om daarop door te gaan.
Je hebt gelijk dat dit tot inteelt leidt. Zeker bij eilandsoorten. En inteelt kan leiden tot het tot uiting komen van recessieve ziekten. Dit is echter de eerste generatie. Die zullen zich niet voortplanten. Schadelijke genen kunnen juist door zo'n kleine groep ook gemakkelijk verdwijnen uit de genenpoel. Juist omdat ze zo snel tot uiting komen. Wel houd je dan een kleinere variatie over.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:59 schreef kazakx het volgende:
Ik zie dit tevens ook als een van de complicaties binnen de evolutietheorie. Dus soorten die zich afzonderen en die door mutatie en selectie achter een rivier een nieuwe soort vormen. Nu kan je wel zeggen ja maar die voorbeelden die die rivier overstreken zijn dan toevallig diegenen die een grote variatie in hun genenpool hebben. Maar met dit argument zorg je dus voor extra toeval in je hele theorie wat je niet echt wilt denk ik.
En nog steeds heb je geen definitie van soort gegeven. je eerste definitie van soort klopte al niet. Ringsoorten vallen er immers niet onder. A kan met B, B met C maar C niet meer met A.quote:Op zaterdag 22 maart 2008 16:59 schreef kazakx het volgende:
Ik zie allemaal dezelfde soort reacties hier dus zal ik hier maar een algemeen kort en bondig antwoord op geven.
Reden van speciatie is simpel te verklaren. Normaal heb je in het wild een een hoge variatie binnen een soort. D.m.v. afzondering of isolatie van een kleinere subset (de redenen die sommigen van jullie al gegeven hebben, afzondering op een eiland e.d.) kan de variatie binnen een soort verminderen.
Ik werd er nogal triest van. ik gun ieder zijn eigen levensopvatting maar dit is te absurd voor woorden. Hoe komen die mensen bij deze ideen? (<-- jonge aarde creationisten!!)quote:Op donderdag 27 maart 2008 09:27 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik weet niet of deze link al is gegeven, maar ik zag hem net en ik moest lachen. Wellicht helpt het iemand evolutie te ontkrachten, maar hopelijk moet je alleen lachen over de dwaasheid van de veronderstellingen.
The creation museum: http://web.mit.edu/gjordan/www/creation/index.html
Een aantal voorbeeldjes uit het boek:quote:Genetic programming (GP) is a systematic, domain-independent method for getting computers to solve problems automatically starting from a high-level statement of what needs to be done. Using ideas from natural evolution, GP starts from an ooze of random computer programs, and progressively refines them through processes of mutation and sexual recombination, until high-fitness solutions emerge. All this without the user having to know or specify the form or structure of solutions in advance. GP has generated a plethora of human-competitive results and applications, including novel scientific discoveries and patentable inventions.
quote:Two (of many) examples of successful applications of GP that satisfy many of these properties are the work of Lohn, Hornby, and Linden (2004) on satellite antenna design and Spector’s evolution of new quantum computing algorithms that out-performed all previous approaches (Spector, Barnum, and Bernstein, 1998; Spector, Barnum, Bernstein, and Swamy, 1999). Creation of a competitive soccer-playing program for the RoboCup 1997 competition (Luke, 1998). Creation of algorithms for the transmembrane segment identification problem for proteins (Koza, 1994, Sections 18.8 and 18.10) and (Koza et al., 1999, Sections 16.5 and 17.2). Synthesis of analogue circuits (with placement and routing, in some cases), including: 60- and 96-decibel amplifiers (Koza et al., 1999, Section 45.3); circuits for squaring, cubing, square root, cube root, logarithm, and Gaussian functions (Koza et al., 1999, Section 47.5.3); a circuit for time-optimal control of a robot (Koza et al., 1999, Section 48.3); an electronic thermometer (Koza et al., 1999, Section 49.3); a voltage-current conversion circuit (Koza, Keane, Streeter, Mydlowec, Yu, and Lanza, 2003, Section 15.4.4). Using satellite SAR radar, Daida, Hommes, Bersano-Begey, Ross, and Vesecky (1996) evolved algorithms to find features in polar sea ice. Optical satellite images can also be used for environmental studies (Chami and Robilliard, 2002) and for prospecting for valuable minerals (Ross, Gualtieri, Fueten, and Budkewitsch, 2005).
Juist: als je het nog een keer precies zo zou willen doen, dan zou het je niet lukken. Net zoals wanneer je nu de evolutie opnieuw zou laten plaatsvinden, je niet bij de mens en de huiszwaluw en de berk uitkomt.quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:49 schreef bigore het volgende:
- Als stokje 23 niet exact op 22.3 graden had gestaan had deze constructie niet kunnen bestaan
- Stokje 50 had exact op deze positie moeten liggen anders was het in elkaar gestort.
- en dit geldt voor tientallen stokjes
jij snapt hetquote:Op vrijdag 4 april 2008 10:48 schreef Rasing het volgende:
[..]
Juist: als je het nog een keer precies zo zou willen doen, dan zou het je niet lukken. Net zoals wanneer je nu de evolutie opnieuw zou laten plaatsvinden, je niet bij de mens en de huiszwaluw en de berk uitkomt.
Toch vind ik het knap vinden dat creationisten altijd zo sterk blijven, er zijn wekelijks/maandelijks discussies tussen creationisten wetenschappers en biologen/evolutieaanhangers waar creationisten keer op keer met argumenten aankomen die keihard worden weerlegd of waar zo weinig onderbouwing voor is om er uberhaupt serieus op in te gaanquote:Op vrijdag 21 maart 2008 15:38 schreef kazakx het volgende:
[..]
Komt nog mijn beste tuinhek, laten we niet op dag 1 meteen evolutie volkomen onderuit halen
Maar evolutie is incrementeel. Het bouwt niet in één klap een heel bouwwerk. Het legt één stokje neer, komt dan met de anderen. Nogmaals, de metafoor is voor het punt dat het probeert te maken niet slecht, maar de geldigheid is niet onbeperkt.quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:10 schreef bigore het volgende:
Dat is juist de kracht van evolutie, macht van grote hoeveelheden, het maakt niet uit dat er fouten zijn, de stukken die wel een constructie vormen blijven over. Zie het als het weghalen van overbodige stokjes.
Ja, maar dan zie je vaak dat achteraf de kans wordt uitgerekend dat de mens is ontstaan door een simplistische kansrekening die zegt ‘er waren zoveel mutaties voor nodig, kans op elke mutatie is zo groot, dus de totale kans krijgen we door vermenigvuldiging’. Dat werkt natuurlijk niet. Dat is net als je een reeks munten gooit: de kans dat je die bepaalde reeks gooit (van, zeg, 10 munten) is heel klein.quote:Wil je deze even wat helderder uitleggen, want begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt. Want de kansberekening maakt niets uit op het feit dat een complexe situatie in verschrikkelijk veel mogelijkheden te realiseren is aangezien er geen doel gesteld is. Als je zou zeggen, evolutie wilde met toeval tot de mens komen is het onmogelijk, maar dat was het doel niet van evolutie. Wij zijn stomweg met toeval onstaan.
Ik zie mensen wel eens vergelijkingen trekken met het 'life / dinner' principe. Kort gezegd komt het er voor een roofdier op neer dat het niet vangen van een prooi hooguit geen avondeten betekent. Voor die prooi betekent niet gevangen worden echter het verschil tussen leven en dood. Iets dergelijks zie je vaak bij creationisten. Wetenschappers of 'evolutieaanhangers' (beetje stompzinnig woord overigens, ik noem me mezelf ook geen quantummechanica aanhanger) hebben geen levensgroot belang bij het al dan niet correct zijn van evolutie en incorrect zijn van creationisme. Bij creationisten ligt dat anders. Bij het correct zijn van evolutie vervalt in hun ogen het hele concept van de mens als meest belangrijke wezen in de ogen van een schepper, de onfeilbaarheid van b.v. de bijbel, de verval van de moraal, etcetera. Hun hele wereldbeeld staaat of valt bij het correct zijn van het creationisme.quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:23 schreef bigore het volgende:
[..]
Toch vind ik het knap vinden dat creationisten altijd zo sterk blijven, er zijn wekelijks/maandelijks discussies tussen creationisten wetenschappers en biologen/evolutieaanhangers waar creationisten keer op keer met argumenten aankomen die keihard worden weerlegd of waar zo weinig onderbouwing voor is om er uberhaupt serieus op in te gaan
Heb te vaak meegemaakt dat sommige mensen gewoon niet exact weten wat evolutietheorie inhoudt, misschien dat iemand anders die dit leest er wel wat aan heeft. Ben jij overigens gelovig of niet?quote:Op vrijdag 4 april 2008 12:54 schreef Iblis het volgende:
Kun je niet gewoon de quotefunctie gebruiken? Dat leest makkelijker. Maar enfin, je hoeft me evolutietheorie niet uit te leggen, ik probeer uit te duiden in hoeverre ik denk dat die metafoor geldig is, en wat de beperkingen ervan zijn.
Nee, dan had ik wel een andere signature en een andere nick gekozen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:06 schreef bigore het volgende:
[..]
Heb te vaak meegemaakt dat sommige mensen gewoon niet exact weten wat evolutietheorie inhoudt, misschien dat iemand anders die dit leest er wel wat aan heeft. Ben jij overigens gelovig of niet?
Ook deze valt nog wel te verdedigen met die metafoor:quote:Op vrijdag 4 april 2008 11:31 schreef Iblis het volgende:
Maar evolutie is incrementeel. Het bouwt niet in één klap een heel bouwwerk. Het legt één stokje neer, komt dan met de anderen. Nogmaals, de metafoor is voor het punt dat het probeert te maken niet slecht, maar de geldigheid is niet onbeperkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |