Blijft wat mij betreft toch een beetje een kip-ei verhaal. Zonder kwaliteitsmateriaal wordt het moeilijker om kwaliteitsfotos te schieten maar zonder kennis van zaken wordt het ook moeilijk om kwaliteitsfotos te schieten. Wat heb je dan eerst nodig?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 11:20 schreef freud het volgende:
@dutchie: herkenbare frustratie ja, dat 'ik koop een dure cam, en kan dan gelijk fotograferen'. Wel tof dan dat je het verschil ziet.
@iedereen: wil iemand nog een Peleng kopen? Heb de mijne in V&A gemikt...
Lokale of rijks? En wat voor functie?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 10:59 schreef freud het volgende:
@Airwin: Ambtenaar-nerd
Een goede keuken maakt nog geen goede kok!quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:19 schreef FJD het volgende:
Toch benieuwd naar reacties
[..]
Blijft wat mij betreft toch een beetje een kip-ei verhaal. Zonder kwaliteitsmateriaal wordt het moeilijker om kwaliteitsfotos te schieten maar zonder kennis van zaken wordt het ook moeilijk om kwaliteitsfotos te schieten. Wat heb je dan eerst nodig?
Denk dat het belangrijkste is dat je kritisch kunt kijken naar wat je doet en dat je daar vervolgens vanuit gaat leren.
*knip*
ach, kijk alleen al naar hoeveel mensen hier in t adviestopic persee voor een slr willen gaanquote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:19 schreef FJD het volgende:
Toch benieuwd naar reacties
[..]
Blijft wat mij betreft toch een beetje een kip-ei verhaal. Zonder kwaliteitsmateriaal wordt het moeilijker om kwaliteitsfotos te schieten maar zonder kennis van zaken wordt het ook moeilijk om kwaliteitsfotos te schieten. Wat heb je dan eerst nodig?
Denk dat het belangrijkste is dat je kritisch kunt kijken naar wat je doet en dat je daar vervolgens vanuit gaat leren.
Uiteraard zit er dan ook nog een verschil tussen kwaliteitsmateriaal. Als je aankomt met een 1D en de full range L-serie terwijl je nog maar net weet wat ISO doet dan geeft dat wel een raar beeld ja maar als je het leuk vindt om te doen en je wilt graag leren dan is een spiegelreflex geen gekke keuze denk ik. Dan is het vervolgens aan de bankrekening van de beginnende fotograaf om te bepalen welke camera het wordt. Sommige mensen kunnen nu eenmaal makkelijker het geld missen en zullen dus hoger instappen. Maar goed, die mensen hebben ook gewoon moeten werken voor hun geld
Fatsoenlijke sushi maken zonder goed mes wordt erg moeilijk.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:47 schreef AirwiN het volgende:
Een goede keuken maakt nog geen goede kok!
De gedachte dat je met een SLR direct goede foto's kunt maken is idd. op z'n zachtst gezegd raar maar je moet er ook mee leren omgaan en van daaruit doorgroeien.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:03 schreef Ynske het volgende:
ach, kijk alleen al naar hoeveel mensen hier in t adviestopic persee voor een slr willen gaan
zo ook vaak ouders die fotos van hun kroost willen maken
Een goeie fotograaf kan ook met minder kwaliteits spul goeie foto's maken. Kunde, kennis en ervaring zijn dus eerst nodig.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:19 schreef FJD het volgende:
[..]
Essentiele voorwaarde om te kunnen groeien ja.quote:Denk dat het belangrijkste is dat je kritisch kunt kijken naar wat je doet en dat je daar vervolgens vanuit gaat leren.
Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...quote:Uiteraard zit er dan ook nog een verschil tussen kwaliteitsmateriaal. Als je aankomt met een 1D en de full range L-serie terwijl je nog maar net weet wat ISO doet dan geeft dat wel een raar beeld ja maar als je het leuk vindt om te doen en je wilt graag leren dan is een spiegelreflex geen gekke keuze denk ik. Dan is het vervolgens aan de bankrekening van de beginnende fotograaf om te bepalen welke camera het wordt. Sommige mensen kunnen nu eenmaal makkelijker het geld missen en zullen dus hoger instappen. Maar goed, die mensen hebben ook gewoon moeten werken voor hun geld
Rijks, BiZa. Applicatiebeheerquote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:44 schreef AirwiN het volgende:
Lokale of rijks? En wat voor functie?
Kortom, beide zaken versterken elkaarquote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:09 schreef freud het volgende:
Een goeie fotograaf kan ook met minder kwaliteits spul goeie foto's maken. Kunde, kennis en ervaring zijn dus eerst nodig.
Kan me wel iets bij voorstellen jaquote:Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...
Nee. Als je goed kan fotograferen en leert, dan kan je met het meeste spul goeie foto's maken. Als je goed spul hebt, dan leer je niet spontaan goeie foto's zien of kritische leren denken. Versterking werkt dus maar 1 kant op, de kant van het zelf kunnen en snappen. Voor de andere kant op, maakt het niets uit.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:20 schreef FJD het volgende:
[..]
Kortom, beide zaken versterken elkaar
[..]
Nou dat dus.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:09 schreef freud het volgende:
Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...
Nee man, da's juist prachtigquote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:09 schreef freud het volgende:
Maar het steekt wel als je enorme n00bs met duur spul ziet lopen op de auto stand...
[..]
quote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:17 schreef PankPinther het volgende:
Dit is het moment waarop je teleurgesteld gaat kijken en zegt dat je eigenlijk iets beters verwacht had van zo'n mooie camera.
Laat je mini-portfolio zien die je altijd in je tas bij je draagt en vertel er duidelijk bij dat je die foto's met een goedkopere, oudere, minder megapixel camera hebt gemaakt in combinatie met het goedkoopste lensje.
Daarna zeg je niets meer en kijk je toe hoe hij begint te stamelen en te stotteren
Ik moet altijd lachen om sukkels die lachen om fotografen die lol hebben in hun hobby en daarvoor een boel dingen lopen mee te zeulenquote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:42 schreef thloreg het volgende:
Ik moet altijd lachen als ik gasten met hele boel dingen zie rondzeulenalsof ze echt bij het ANP werken of TIME magazine en dan gewoon ene hobby fotograaf zijn.Dat is gewoon interessant lopen doen om niks,sukkels.
Zo bedoel ik het dus ook weer niet. Beetje arrogant zelfs.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:17 schreef PankPinther het volgende:
[..]
Nee man, da's juist prachtig![]()
Gewoon aanspreken op z'n mooie camera waarna hij vanzelf enthousiast over zijn nieuwe aanwinst begint te praten.
Laat hem zo een paar minuutjes zijn gang gaan en vraag vervolgens of hij wat van zijn beste werk kan laten zien.
De kans is groot dat hij dat niet heeft, en dus maar iets op de camera laat zien.
Dit is het moment waarop je teleurgesteld gaat kijken en zegt dat je eigenlijk iets beters verwacht had van zo'n mooie camera.
Laat je mini-portfolio zien die je altijd in je tas bij je draagt en vertel er duidelijk bij dat je die foto's met een goedkopere, oudere, minder megapixel camera hebt gemaakt in combinatie met het goedkoopste lensje.
Daarna zeg je niets meer en kijk je toe hoe hij begint te stamelen en te stotteren
quote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:17 schreef PankPinther het volgende:
En waarom eigenlijk niet?quote:Op dinsdag 18 maart 2008 14:50 schreef PdeHoog het volgende:
[..]![]()
Jij bent gemeen
Maar er lopen niet zo heel veel mensen met een miniportfolio rond hoor
Arrogant, gemeenquote:Op dinsdag 18 maart 2008 15:19 schreef dutchie het volgende:
[..]
Zo bedoel ik het dus ook weer niet. Beetje arrogant zelfs.
Geef mij een goed mes en ik maak gegarandeerd waardeloze sushi voor je. Geef een gemiddelde Japanner een mes van de Ikea en die maakt ongetwijfeld heerlijke sushi voor je.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:04 schreef FJD het volgende:
Fatsoenlijke sushi maken zonder goed mes wordt erg moeilijk.
Jaja... Het geeft je ongetwijfeld ook de tijd om je op andere gebieden verder te ontplooien...quote:Op dinsdag 18 maart 2008 13:09 schreef freud het volgende:
Rijks, BiZa. Applicatiebeheer. Terug naar de roots.
Truequote:Op dinsdag 18 maart 2008 16:08 schreef AirwiN het volgende:
Geef mij een goed mes en ik maak gegarandeerd waardeloze sushi voor je. Geef een gemiddelde Japanner een mes van de Ikea en die maakt ongetwijfeld heerlijke sushi voor je.
Meestal geef je dan een visitekaartje met een website eropquote:Op dinsdag 18 maart 2008 15:59 schreef PankPinther het volgende:
[..]
En waarom eigenlijk niet?
Doe je zo je best om mooie foto's te maken, kan je ze niet eens laten zien![]()
Ik zie zoveel mensen zeulen met complete backpacks vol met body's en lenzen etc.
Daar kan toch wel een mapje met 10x15 fotootjes bij?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |